Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:56

verkleinen waarschijnlijk :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

Tancreda4 schreef:
Peelie schreef:
jeetje, dat is een lekker bodvergroeiing..
Binnenkort komt de smit voor de veulens. Ik zal dan wel even foto's maken als de veulens willen :P

Dat zou leuk zijn! Die zien we niet zo vaak langskomen!

Ons veulen heeft een rare "deuk" in de hoef, volgens hun hoefsmid de plek waar de 'veulenhoef' eindigd/ begint (hoe je het wilt noemen) en dat dat er uiteindelijk helemaal uitgroeid en af kan worden bekapt. Ben benieuwd.

Dat klopt. Mijn veulen nu 2,5 maand heeft uiteraard ook nog veulenhoef zitten..

Mijn laarling bijna 14 maanden heeft ook nogsteeds een beetje veulenhoef zitten en begond nu aan zijn laatste cm. Als de smid is geweest zal het er waarscheinlijk wel vanaf zijn :)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:43

opala schreef:
Waarom zou je de foto's bewerken? Toch gewoon een kwestie van uploaden en de links plaatsen :+

De juiste foto's bij elkaar zoeken en benoemen, anders is het een wirwar van foto's ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:10

Grr onze pc wil ze gewoon niet openen en up-loaden, straks nog maar een poging wagen op mijn werk, als ik daar op de up-load site kan ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:21

en ook hier lukt het niet, snap er werkelijk niets van :n

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:19

Je houdt het wel snappend zo ;)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:44

Op welke leeftijd laten jullie een veulen voor de eerste keer bekappen ?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:45

Shyla25 schreef:
en ook hier lukt het niet, snap er werkelijk niets van :n

Je mag ze ook wel doorsturen naar mij, dan plaats ik ze wel voor je ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:48

darwin schreef:
Op welke leeftijd laten jullie een veulen voor de eerste keer bekappen ?

Aankomende week ga ik aan afspraak maken om mijn veulen te laten bekappen. Hij is dan bijna 3 maanden.

De jaarling die we pas met 6 maanden hadden is met 8 maanden voor het eerst bekapt omdat die gewoon eerst moest ontdooien voordat je er wat mee kon doen..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:57

Mijn gekochte veulens komen volgende maand naar huis en zijn dan 4 en 5 maanden oud en zullen dan voor het eerst bekapt worden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:45

Die van ons is 6 maanden geloof ik, en als moeders over een week of 6 weer nieuwe ijzers krijgt, wordt veulie voor de 1e keer gedaan volgens mij

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:23

De foto's van Shyla25.
De foto van de zijkant kan ik niet uploaden bij mijn album, omdat het bestand te klein is.
Afbeelding

Afbeelding

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 14:00

darwin schreef:
De foto's van Shyla25.
De foto van de zijkant kan ik niet uploaden bij mijn album, omdat het bestand te klein is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWACZJNE.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6PDNPV6W.jpg

Even de toelichting, de voorvoetjes lijken iets scheef maar als ik daar iets aan zou willen doen moet ik in de zool vijlen en Shy is al mega gevoelig dus heb ik ervoor gekozen dit niet te doen.

Ook staat ze redelijk Frans en dit hebben we besloten nietmeer te erg te corrigeren, anders kreeg ze pees problemen (ze is al 10)

Ook had ik graag wat meer materiaal weg gehaald maar alles was zoooo hard dat ik het niet los kreeg.
Wel kan je goed zien dat de zolen holler worden.

De hielen van de voorvoeten kunnen echt niet lager, dan loopt ze niet fijn.
Ik ben al blij dat ze nu hiel eerst land +:)+

Ook de zijwanden lijken wat lang maar zijn gelijk met de zool, alleen zit er dus een geultje tussen.
Ik kon het weg halen maar hou het persoonlijk liever gelijk met de zool.

En zoals je kunt zien lijken de hoeven smaller te worden, of puntiger op de teen zeg maar.
Lijkt mij een gevolg van het nietmeer op de tenen landen.

Van de zijkant kon je ook goed de knik zien die op ongeveer 2cm van boven zit, de voeten worden stijler waar ik persoonlijk blij om ben ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:53

Ben benieuwd hoe de anderen hier over denken, of ik me te veel aan de voetas wil houden?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:56

FaberSmid schreef:
Ben benieuwd hoe de anderen hier over denken, of ik me te veel aan de voetas wil houden?

wat voor voetas, als je de rest van de benen niet ziet?

deze hoeven hebben last van een rommelige witte lijn. de achterhoeven lijken ook scheef. binnenwand hol verbogen, buitenwand bol.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:02

Voorbenen zijkant:
Afbeelding

Achterbenen zijkant:
Afbeelding
Ze wou helaas echt niet recht staan

En de achterbenen vanaf de voorkant:
Afbeelding
Normaal staat ze iets rechter en ze loopt ook wel meer met haar benen recht maar hier kan je duidelijk zien dat ze een foute stand heeft.
In overleg met de smid hebben we hier niets meer aan gedaan het afgelopen jaar.
Voorheen stondt ze veeeeel slechter en sleten haar hoeven ook schever af, het gaat nu al 2 jaar redelijk goed :j

Aan de voorkant staat ze iets minder erg dan achter.

@Jackie misschien een uitleg voor de hole en bolle kant van de hoef, ze loopt op de buitenrand van de voeten.

@Fabersmid de voet is nog heel erg aan het veranderen, ze worden nu veel stijler (er zit een duidelijke knik in).

Naar mijn idee begint de witte lijn er steeds beter uit te zien, ik ben zeer benieuwd wat hij gaat doen als het stijle gedeelte eindelijk de grond raakt.
Daar moet namelijk wel een betere verbinding zitten want alles is strakker, dit komt echt omdat ze nu niet meer op de teen land waardoor de hoef zo naar voren werd getrokken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:08

darwin schreef:
Afbeelding

Shyla25 schreef:
Voorbenen zijkant:
Afbeelding

Eigenlijk niet toegestaan, foto's quoten....maar ik doe het ffkes wel. Beter overzicht nml.
Hielen zijn te lang + gaan verschuiven/ komen onder de voet te liggen = ondergeschoven verzenen
Point of impact van de hielen liggen te bijna midden onder de hoef(capsule) = nie goei.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit paard eerst op zijn hielen landt: zou ik persoonlijk ook doen met niet passende schoenen aan ;-)

Ik persoonlijk geloof niet in hielen-eerst-landen. Gebeurd dat wel, dan (is mijn persoonlijke ervaring) is er iets mis met desbetreffend paard. Soms lijkt het dat er een hiel-eerst-landing plaatsvindt omdat het paard wat gooit met zijn voorhoeven, zeg maar.
Maar verdere analysering maakt duidelijk dat het laatste moment de hoef toch plat landt.

Daarnaast vind ik persoonlijk de hoefzool behoorlijk "uitgelepeld" --> zeer goede verklaring voor het gevoelig lopen. Met deze hoefjes zou ik persoonlijk niet zo diep uitlepelen: ik vermoed nml een dunne zool.

Overigens een veelgemaakte fout bij hoefsmeden bij ondergeschoven verzenen en een wat "zwakke" voetas/beenas = hielen lang proberen te houden.
Maakt het alleen maar erger met als gevolg ondergeschoven verzenen en een nog "zwakkere" beenas.
2 manieren van mogelijke aanpak:
- geleidelijk hielen verlagen;
- hielen zijn zo zwak/slecht van structuur: zaakje wordt direct kort bekapt. Tijdelijk verkeerde beenas, maar ja, dat is-ie wellicht toch al? Hielen/hoeven schijnen zich dan heel snel te herstellen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:19

@Scoxx kan ik eigenlijk heel kort op antwoorden, been there done that and it didn't work :n
Ik heb de hielen laag gehad met als gevolg een kreupele pony.
Ze loopt nu zo veel beter.
Ik heb ze nu juist iets holler gemaakt omdat er anders zooi onder de losse flaks gaat zitten, uit ervaring ondervonden.
Daarbij alleen het echt losse eraf gehaald, anders waren de zolen glad geweest en niet gemarmerd ;)

Ik zie verbetering en daar gaat het mij om ;) maar bedankt voor het meedenken :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:54

OK, ik begrijp je probleem.
Ondergeschoven verzenen oplossen kan inderdaad een moeilijke klus zijn.
Doe je de hoeven zelf?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:03

scoxxx schreef:
OK, ik begrijp je probleem.
Ondergeschoven verzenen oplossen kan inderdaad een moeilijke klus zijn.
Doe je de hoeven zelf?

Ja sinds ze weer van de ijzers af is doe ik het weer zelf.
De nagelgaten zijn er net uit, daar ben ik blij om.
Ik ben echt benieuwd of de stijlere rand blijft doorzetten :j

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:12

Eigenlijk is het best wel jammer, dat we niet bij alle foto's het commentaar van de bijbehorende hoefsmid kunnen lezen. Het zou ze toch ook moeten interesseren, lijkt mij. Hoefverzorging begint bij de eigenaar, want die laat de hoefsmid komen. Dus niet om de commentaren af te branden, maar de diverse visies te kunnen lezen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:26

Nou ik heb mijn smid toevallig gesproken en die was heel tevrede over de verbetering en hoopte ook dat het zou doorzetten, wij zitten daarin best wel op 1 lijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:40

Mijne zei gisteren dat ie tevreden was met de onderkant. Mara dat ie verwcaht dat de buitenkant niet heel veel zou veranderen.
Maar dat ie dat niet zo erg vond.
Wel viel m op dat bij veel paarden met voeten als die van mij veel overeenkomsten leken te zijn bij de paarden zelf. Dus hij vroeg me om een verhaal te schrijven voor hem over de geschiedenis van m'n paard. Hij wil nl gaan kijken of daar ook overeenkomsten zitten. Vond het wel grappig. Vanavond maar eens voor gaan zitten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:55

Begin augustus had ik wat foto's geschoten, toen het nog heel mooi weer was. Alleen waren de batterijen op voor ik klaar was. Niet dat het vijlwerk zo geweldig is, maar gewoon ter vergelijk.

http://www.mijnalbum.nl/Album=AORA444E

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 18:46