Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:16

Iemand nog tips na aanleiding van mijn foto's?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:19

joopie7 schreef:
scoxxx schreef:
Een paard liegt nooit: ijzers moeten altijd verbetering (in beweging) geven! Dat het paardje van Joopi krabbelt op zijn ijzertjes, wat ie voorheen niet deed... doet me een heel klein beetje twijfelen aan de keuze's die betreffende hoefsmid heeft gemaakt tijdens het bekappen en beslaan.

Ik zal vandaag even foto's plaatsen, moet zeggen dat ik altijd super tevreden was over zijn werk. Maar dan stond mijn paard wel op blotevoeten, is natuurlijk wel wat anders dan beslaan. Binnenkort gaan zijn achterijzers er af en hoop ik dat hij wat beter loopt, maar zijn voor ijzers kunnen er helaas niet af omdat hij een stuk uit zn hoef gesneden heeft.

Ben keibenieuwd naar je fotootjes.
Afrol kan ook te vroeg zijn voor jouw specifieke paardje. Dan beginnen ze inderdaad te krabbelen = te vroeg weg met het voorbeen = evenwichtsverlies.

@ Caylinn: ik zal ffkes kijken. Maar je kan bijv ook jouw foto's eens vergelijken met de foto's van "mijn" correct bekapt paardje.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:23

Dat zal ik ook zeker doen :j Ik denk gewoon dat het goed is om iemand anders er naar te laten kijken,
omdat die weer andere dingen ziet die je zelf misschien over het hoofd ziet. Als er nog nieuwe foto's
gemaakt moeten worden of iets dergelijks, dan hoor ik het graag, kan ze zo maken :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:31

CaylinnMae schreef:

Wie heeft deze hoefjes bekapt? Jijzelf? Dan ben je op de goede weg.
Indien een hoefsmid het gedaan heeft, beetje slordig.
De hoeven golven: kwartieren liggen lager dan de teen en de hielen. Veel gemaakte beginnersfout, niet zo erg: dat gedeelte hoef is nu eenmaal wat zachter en zo sneller lager gevijld dan de teen en hiel.

Indien hoefsmid: kies voor een gedegen aanpak. Wil je kwartierboogjes, zet er dan ook duidelijk kwartierboogjes in... dit is een beetje half/half. Een ijzer zou hier niet onderpassen: hoef is niet rechtgevijld.

Hoefjes zijn verder OK, voor de mooi-igheid de (losliggende) steunsels klein beetje bijwerken en verder in de gaten houden dat zijn hielen niet te hoog worden.

LizMD

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:36

Ik ben natuurlijk maar een leek, maar wat me opvalt bij jouw beslagen paard scoxxx, is dat het ijzer echt op het paard zit ipv het paard op het ijzer. Hij staat exact zo als ze op blote voeten horen te staan (iig, zoals ik me het beeld gevormd heb), alleen hier met een ijzer(tje) eronder.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:38

Ik heb ze zelf bijgevijld inderdaad. Als ik het goed begrijp moeten de hielen dus korter?
Zoiets dacht ik zelf ook al :) De hoeven zijn nogal hard en de hielen al helemaal :j

Ik zal binnenkort even wat proberen bij te werken, dan maak ik nieuwe foto's. Ik hoor
graag wat ik eventueel nog anders moet doen, zoals bovenstaande, daar kan ik zeker
wat mee, bedankt!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:43

CaylinnMae schreef:
Ik heb ze zelf bijgevijld inderdaad. Als ik het goed begrijp moeten de hielen dus korter?
Zoiets dacht ik zelf ook al :) De hoeven zijn nogal hard en de hielen al helemaal :j

Ik zal binnenkort even wat proberen bij te werken, dan maak ik nieuwe foto's. Ik hoor
graag wat ik eventueel nog anders moet doen, zoals bovenstaande, daar kan ik zeker
wat mee, bedankt!

Nee, nee... zo is goed. Gewoon ffkes in de gaten houden voor de komende 2 maanden!
Zo is het goed, nu ffkes verder niks aan doen!
Over 3 weken weer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:44

LizMD schreef:
Ik ben natuurlijk maar een leek, maar wat me opvalt bij jouw beslagen paard scoxxx, is dat het ijzer echt op het paard zit ipv het paard op het ijzer. Hij staat exact zo als ze op blote voeten horen te staan (iig, zoals ik me het beeld gevormd heb), alleen hier met een ijzer(tje) eronder.

Zo hoort het toch? ;-) Ijzertje wordt aangepast aan de hoef. Hoef wordt niet aangepast aan het ijzer.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:45

Klopt, maar ik zie het toch nog vaak andersom.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:58

Okee, dan wandelen we nog even verder :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

Arabesk schreef:
he ja eindelijk weer eens een paar knappe hoefjes ;-)

Gaat over de onbeslagen voetjes neem ik aan?
Aangezien je bij mijn paard meteen riep dat ie ondergeschoven verzenen had. En het beslagen paardje heeft t minstens zo erg als die van mij (het had)...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:27

Verder zou correct beslag moeten eindigen ongeveer halverwege waar de voet de grond nog raakt en de ballen van de voet. Niet helemaal tot aan de ballen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:11

Nou heb even fototjes gemaakt, viel niet mee omdat paard niet echt wou meewerken, heb even foto's van toen hij blootvoets stond er bij gezet (die foto's zijn een dag voordat hij op ijzers kwam gemaakt, zijn hoeven zagen er toen echt bagger uit)

voor:
Afbeelding
De scheur aan de voorkant was totaan de wittelijn en zat veel vuil tussen waardoor hij uitgesneden is, de scheuren in de kwartieren waren opppervlakkig en zijn er zo uitgevijlt.
Afbeelding
onderkant:
Afbeelding

Achtervoetjes:
Afbeelding

Hij staat dus op equilibrium, die hebben ook tweelipse voorijzers dus niet dat mensen gaan denken dat hij voor op achter ijzers staat ofzo := Heb niet van elke hoef maar hoop dat dit genoeg is om een indruk er van te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:38

Ik denk dat de voeten van jouw paard nog moeten herstellen. Vraag mij wel af hoe het komt dat de hoeven zo ver ingescheurd zijn en dan op verschillende plaatsen. Toch niet echt een normale situatie. Dat ontstaat toch niet in een paar weken?? Weet jij hoe het is ontstaan? Verkeerd bekappen?
Het aantikken heeft wel een invloed op zijn hele lopen, dat mag niet te lang gaan duren, ook een flinke hoefbalbetrapping moet je zien te voorkomen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:56

Die scheuren heeft hij al zo lang als ik hem heb. Hij heeft gewoon hele slechte hoeven, normaal gesproken vijlde ik ze elke week bij maar had het in die periode erg druk waardoor ik er een paar week niet aan toe was gekomen, en ik combinatie met een vrij droge periode werden de scheuren steeds erger. Gek genoeg liep hij met die scheuren prima, nooit een pas kreupel gelopen. En nu heeft hij een stuk minder scheuren en loopt hij voor geen meter. Er komen trouwens al weer scheuren in de kwartieren (bij de nagelgaten) alleen die zijn niet echt duidelijk op de foto's te zien. Maar goed ik weet ook niet meer echt wat ik er mee moet, ik ben over het algemeen heel tevreden over deze smid. Hij bekapt onze andere paarden ook en die staan prima op hun hoeven, hebben nergens last van. Maar zijn hoeven zijn gewoon een drama, nu zien ze er naar verhouding nog netjes uit maar aan het eind van zijn 6 week moet ik nog maar zien of er uberhaut nog een ijzer onder zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:02

Weet je, slechte hoeven is een conditie en dat komt van binnen uit, als de hoeven dan ook nog verkeerd belast worden dan krijg je schade.

Ik persoonlijk ben niet kapot van het beslag, maar who am I.

Ik weet dat met correct beslag die scheuren kunnen herstellen, maar dat hangt het er ook van af hoe veel krachten er op de hoefwand komen te staan, dus hoe de bekapping dit miniseert.

Dat hij nu niet lekker loopt zal van het beslag zijn en dat is voor mij al reden om het er onder uit te laten halen. Wij kunnen ook niet lopen op verkeerde schoenen en die gooien wij ook weg.

Als je zeker weet dat het geen schimmel is of iets anders dat de hoorn aantast, zou ik mijn voer een onder de loop nemen. lauriervet schijnt ook goed te zijn, maar dan alleen op de kroonrand smeren.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:11

De achterijzers gaan er idd zo snel mogelijk af, maar voorijzers gaat moeilijk met de inkepingen. En er af halen en er nieuw beslag onderzetten is ook geen optie omdat de hoefwand dan weer opnieuw genageld moet worden en weer extra scheuren daardoor ontstaan.

Heb al vanalles geprobeerd qua voeding, zonder krachtvoer, met krachtvoer, biotane voeren etc. Maar geen enkel verbetering helaas, hij staat 24/7 op een volle wei en vreet eigenlijk de hele dag aan één stuk door. 's winters krijgt hij onbeperkt voordroog en overdag ook gewoon op het land. Het enige middeltje dat tot nu een beetje werkt is textura, en ik maak zijn hoeven bij droogte altijd een langere periode nat zodat ze wat flexiebeler blijven. Zijn scheuren maak ik af en toe schoon met een middeltje dat bacteriën dood, en daar heeft hij gelukkig tot nu toe geen last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:31

Een volle wei is niet goed voor paarden, vaak krijgen ze daar ook slechte hoeven van. Geen krachtvoer ben ik geen voorstander meer van, heb dat zelf ook geprobeerd, maar ze lopen toch stiekem langzaam tekorten op.

Een goede krachtvoer met mate per dag gebruiken en eventueel in het voorjaar het krachtvoer stoppen met af en toe een weidekoek. Kuilgras kan ook heel eenzijdig zijn, maar als jouw paard slechte kwaliteit hoorn aanmaakt is er iets met zijn stofwisseling, dus voedingstoffen die hij niet genoeg op neemt, of eventueel te kort krijgt. Laat eens een monster nemen van je hooi/kuil en laat zijn bloed eens trekken om te kijken of zijn bloedwaardes goed zijn. Basis is goede uitgebalanceerde voeding, weidegang kan heel erg eenzijdig zijn....

Veel beweging is ook goede hoefgroei. Dus dagelijks veel beweging geven, alleen op de wei is niet genoeg, elke dag rijden of als vervanging dan longeren is beter.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:53

Als er werkelijk iets mis zou zijn met zijn stofwisseling zou ik dat dan niet moeten merken? Paard is voor de rest namelijk super gezond, zit mooi in de spieren, straks in het vel. En ik weet dat zijn slechte hoefkwaliteit ook erfelijk bepaald is, heb de hoeven van zijn moeder gezien, exact het zelfde verhaal als bij hem.

Overigens wordt hij 6x per week vrij pittig getraind, en dat vind ik meer dan voldoende. Hij moet wel in het volle land staan anders hou ik hem niet op gewicht. Kuil is het beste kuil wat er te krijgen is, echt hele goeie kwaliteit. Dus kan me niet voorstellen dat het daar aan zou liggen? Misschien vind je het niet gevarieerd genoeg maar elk ander paard in Nederland zou het op zijn voeding perfect doen. En hij doet het er voor de rest ook perfect op, alleen zijn hoeven zijn niet goed. En die zijn ook nooit goed geweest, dus heb eigenlijk niet meer de illusie dat zijn hoornkwaliteit ooit weer beter dan dit wordt. :=

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:32

Needje schreef:
Arabesk schreef:
he ja eindelijk weer eens een paar knappe hoefjes ;-)

Gaat over de onbeslagen voetjes neem ik aan?
Aangezien je bij mijn paard meteen riep dat ie ondergeschoven verzenen had. En het beslagen paardje heeft t minstens zo erg als die van mij (het had)...

Tuurlijk bedoeld Arabesk ook de beslagen hoefjes! ;-)
Arabesk strijdt m.n. tegen slecht bekapwerk (keep on the good work), zij weet goed beslagen hoefjes zeker wel te waarderen!

Needje schreef:
Verder zou correct beslag moeten eindigen ongeveer halverwege waar de voet de grond nog raakt en de ballen van de voet. Niet helemaal tot aan de ballen.

Dan zou ik als ik jou was toch eens de site van Van Nassau bestuderen Needje en mijn tekst en uitleg nog eens goed doorlezen ;-)
Betreffend paard heeft geen ondergeschoven verzenen, maar neigt wel naar iets te lage hielen. Ruim garnituur is essentieel voor dit dier.
Gelukkig zijn er smeden die een paard op het beslag weten te zetten, die het dier nodig heeft... en zich niet vasthouden aan
"moeten eindigen ongeveer halverwege waar de voet de grond nog raakt en de ballen van de voet. Niet helemaal tot aan de ballen"

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:37

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, ik zie niet zo heel veel verschil hier hoor.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:53

Needje schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Tsja, ik zie niet zo heel veel verschil hier hoor.

Groot verschil... :D ;) Ffkes een wit voetje van mijn paard erin geplakt, dan zie je de horizontale en verticale lijnen in de hoef beter

Volg de lijnen van de hoef... en de kroonrand, de haarlijn. Paard Needje buigen deze lijnen af halverwege de hoef, bij mijn paardje niet.

De verticale lijnen van de hoef van Needje lopen eveneens niet evenredig aan elkaar en vormen een V-vorm. Vergelijk de verticale lijnen van de teen met de verticale lijnen van de hielen, deze vormen een mooie V-vorm.

Wilt niet zeggen dat de hielen van mijn paardje niet de nodige aandacht krijgen en nodig hebben, maar ondergeschoven verzenen... dat heeft ze niet.

En dus heeft Arabesk inderdaad gelijk dat paardje Needje ondergeschoven verzenen heeft ;)
Maar inderdaad, het is soms moeilijk te zien hoor... wat het ene paard wel heeft en het andere paard niet. En inderdaad, sommige dingen lijken op elkaar :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:55

Het voetje van jouw paard dat ik liet zien is lager als degene die jij nu plaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:27

Bloody hell wat een plakkaten, dat kan toch niet lekker lopen? Net of wij op plateauzolen lopen...

Benieuwd naar ervaringen over dit beslag..

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:39

@scoxxx: Wat vind je van mijn paard zijn hoefjes?