[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:38

jenny, ik probeer het hier even, heb je al een aantal pbs gestuurd om afspraak over dat halster te maken, maar hoor niks. Wil je hem nog verkopen? groetjes eline

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:11

Je hebt pb Haha!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:10

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:47

Zier er goed uit, ze heeft een goed actief achterbeen zeg Ja

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 08:28

Het is hier wel stil Knipoog zeg, is er nog nieuws over mensen of paarden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:19

niet echt. Ik ben ngo steeds uitgeschakeld met een gebroken arm, begin net weer met rijden, en raimaer is 2 maanden drachtig.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:51

Terug van weggeweest Lachen (Bedacht me uiteindelijk dat ik via een menuutje kon zien in welke topics ik had gereageerd, kan ik ook overal wat vaker reageren zonder me rot te zoeken, haha).

Haf Jessie, wat een leuk beestje. Hoe oud is hij/ze?

Moon heeft lekker 2 maanden op het land gestaan. Zat een beetje te twijfelen of ik het wel zou doen, omdat het rijden juist steeds beter ging enzo, maar uiteindelijk toch maar wel gedaan. Heeft het heerlijk naar zijn zin gehad, helaas wel mij gigantisch laten schrikken door niet meer te willen lopen met rechtsachter! Bleek gelukkig een hoefzweer te zijn, maar onderweg naar het land toe was ik érg in de stress, omdat rechtsachter ook zijn spatbeen is! Was echt even bang dat ik de laatste keer de DA kon bellen... Hij is sinds een week of 2 terug en het rijden gaat echt super moet ik zeggen! Ruime passen, goed de achterhand erbij, ben helemaal blij...
Hier een fotootje om mijn blije gevoel even te delen. (Let alleen niet op mijn houding, was voor mij ook 2 maanden geleden Knipoog )
Afbeelding

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:53

Hier weinig nieuws, tiger staat nu sinds eind mei op rust en hij geniet er wel van, voor me gevoel gaat het wel goed met hem ik zie geen onregelmatigheid iig, maarja dat is moeilijk te beoordelen zo in de wei vind ik. Over ruim een maand gaat hij *overwinteren* in friesland, waar hij 24 uur per dag kan doen wat hij wil, inclusief een grote schuur waar hij in/uit kan dus daar ben ik wel blij mee, het is alleen ander half uur met de auto, maar heb ik er zeker voor over.

En ik heb nu een paard te *leen* van een vriendin die zwanger is, dus dat is wel super kan ik evengoed lekker me gang gaan, en geeft ook tegelijk wat afleiding Lachen

@Yvvv: Zo echt een heerlijk plaatje om naar te kijken, ik weet zo even jou verhaal niet meer wbt de spat van je paard zou je dat nog een keer willen neer zetten, ben er wel benieuwd naar.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:45

Hier ook weinig nieuws. Met Selena en Diva gaat het goed. Ze hebben het ook op hun nieuwe stek errug naar hun zin. Veel naar buiten en da's natuurlijk altijd goed.

@Lielle; leuk dat je Raimer drachtig hebt, van welke hengst?
@Tiger is lekker voor je paard, leuk dat jij een leenpaardje hebt.
@Yvv jouw schimpie ziet er schoner uit dan die van mij. Hij lijkt wel wat dik. Is dit gezichtsbedrog of is hij daadwerkelijk wat aan de dikke kant. Mocht dat laatste het geval zijn, bedenk je dan dat beslist niet goed is voor hem.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:56

lielle Wat leuk zeg dat raimaer drachtig is, hopen dat dat zo blijft Haha!
En inderdaad zoals Alani zegt van welke hengst?

Yvvv Gelukkig zeg dat het een hoefzweer was, de foto ziet er erg goed uit zeg en geeft een erg fijn en ontspannen beeld en je zit er netjes op hoor Ja

TigerBD Vertel is wat over je leenpaard, ben wel benieuwd Knipoog

Alani Fijn om te horen dat het met Selena en Diva goed gaat.
Maar stel dat yvvv haar paardje wat te dik is, heeft ze er denk ik weinig aan kunnen doen.
Is denk ik toch ook wel aan de logische kant als hij 2 maanden rust gehad heeft Knipoog
Maar daar gaat vast wel verandering in komen aangezien de rust nu weer over is Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:16

TigerBD schreef:
@Yvvv: Zo echt een heerlijk plaatje om naar te kijken, ik weet zo even jou verhaal niet meer wbt de spat van je paard zou je dat nog een keer willen neer zetten, ben er wel benieuwd naar.

Heb je even Bloos Haha! ?!
Voordat Moon van mij was, was hij van mijn nichtje, maar die kon er niet zo heel goed mee overweg toen hij ging puberen en toen kreeg ik hem van mijn opa en oma, terwijl hij lekker daar op het land bleef staan. Sinds 2 jaar staat hij hier en hier merkten we dus ook dat hij een raar loopje had. Ik rijd western met hem en toen we wat verder gingen in de training met de spin, liet hij op een bepaalde kant telkens zijn benen vallen en hij struikelde erg veel. Ook had hij telkens gigantische last van zijn rug en het ontspannen ging niet. De dierenarts die toen was gekomen gaf zijn rug de schuld en ragde er 5 spuiten in, waarna op zijn advies nog 2 keer een kraker is geweest. Maar het bleef terugkomen. Ik heb de zadelmaker gebeld omdat ik er echt van overtuigd was dat die niet goed paste, maar mijn inschatting was fout. Hij vond dat Moon raar met zijn linkerachterbeen liep en dacht te zien dat het bij de sprong vandaan kwam en gaf me advies om foto's te laten maken. Uitkomst was dus spat rechtsachter.
Behandeld met Tildren, nachtje op de kliniek gebleven en daarna langzaamaan de beweging wat opbouwen.
Dit was begin vorig jaar. Tussendoor natuurlijk genoeg tegenslagen gehad, juist als het beter leek te gaan, maar sinds een maand of 4 heb ik echt het idee dat het steeds beter gaat. Hij is vrolijker, meer alert, maakt goede buigingen en ook zijn rug is nauwelijks nog gevoelig... Moet nog steeds een herhaalafspraak maken bij de DA voor foto's, om te kijken of het nou daadwerkelijk beter is, maar ivm te weinig tijd schiet het er een beetje bij in...

Alani schreef:
@Yvv jouw schimpie ziet er schoner uit dan die van mij. Hij lijkt wel wat dik. Is dit gezichtsbedrog of is hij daadwerkelijk wat aan de dikke kant. Mocht dat laatste het geval zijn, bedenk je dan dat beslist niet goed is voor hem.

Had 'm ook de dag ervoor gewassen:). Hij is inderdaad nog wat te dik, maar het is net zomer geweest he?! Hij heeft zowiezo heel érg de aanleg ervoor om snel vet te worden, maar hij is nu ook net 2 weken terug van het land, waar ik hem na lang twijfelen toch maar op heb gezet 24-7. De twijfels waren inderdaad het vet worden, kreupel worden of iets met de spat etc. Toch ben ik blij dat ik het heb gedaan, het heeft hem goed gedaan. Hiervoor was hij eigenlijk te mager (zie profiel), maar er mag nu inderdaad wel wat vanaf. De tweede dag dat hij op het land stond was hij al zo dik, daarna is hij eigenlijk niet veel dikker meer geworden!

Zamero schreef:
Yvvv Gelukkig zeg dat het een hoefzweer was, de foto ziet er erg goed uit zeg en geeft een erg fijn en ontspannen beeld en je zit er netjes op hoor

Ja, was echt heel erg blij!! Over het te dik zijn, zie het bericht hierboven naar Alani... Je hebt nou eenmaal paardjes die snel vet worden en helaas hoort Moon daarbij Knipoog... Dat ontspannen is dus echt sinds een paar maanden, ben gewoon echt zo gigantisch happy ermee! Had het nooit verwacht, het is net een jaar geleden dat de diagnose gesteld werd! Herrinner het echt nog alsof het gister was gebeurd!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:22

Yvv tis inderdaad een heel verhaal over zijn spat.

Het is altijd moeilijk om een paard in een goede conditie te houden. Bij is Selena de ene keer ook wel wat dikker dan de andere keer, maar bedenk goed dat als hij 50 kg te zwaar is dit ook de gehele dag moet meezeulen. Volgens dhr Krijn van Muiswinkel (kliniek Emmeloord) kan een paard beter aan de magere dan aan de dikke kant zijn. Ik zal s effe je profiel bekijken.

Begrijp me goed, het is niet betuttelend bedoeld maar ik wil wel eerlijk zijn

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:25

aanvulling op de foto's in je profiel; ik vind hem hierop zeker niet (te) mager. Hij mag wat meer bespiering hebben/krijgen, maar hopelijk gaat dat nu lukken. Haha!

Is hij familie van Flashmoon Westland

Geniet in elk geval lekker van hem

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:02

Alani schreef:
aanvulling op de foto's in je profiel; ik vind hem hierop zeker niet (te) mager. Hij mag wat meer bespiering hebben/krijgen, maar hopelijk gaat dat nu lukken. Haha!

Is hij familie van Flashmoon Westland

Geniet in elk geval lekker van hem

Maar zonder vet geen spieren! Ik geef hem nu een voer met iets meer eiwitten erin dan voorheen, om de spieropbouw de bevorderen, aangezien we nu weer hard aan het werk gaan. Als ik hem nu gewoon train, is hij binnen een week gigantisch ingevallen en met name op de schouders en bij zijn nek... Maak me geen zorgen om het te dik zijn, over een maand is het eraf!
Ik denk toch dat smaken verschillen, want ik vond hem toen ook precies goed, maar nu achteraf was hij toch écht wel te dun, het was telkens ribben net wel of weer net niet....

Die Westlander ken ik niet Haha!... Zijn vader is Bright Moon Westland, maar verder heb ik totaal geen idee? Weet dat-ie in Wateringen op HCW gefokt is... Ach, het is een leuk beest, daar gaat het om toch Lachen?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:59

Nou een duidelijke uitleg, inderdaad op het land zijn de kilo's er sneller aan dan je denkt.

Hoewel ik mijn paarden altijd extra in de gaten moet houden vooral mijn grote valt dan juist snel in.

Alani, wat jij zegt is wel waar hoor Knipoog
Maar in zei dat omdat ze al had verteld dat hij 2 maanden alleen op het land had gestaan vandaar Haha!

Je kan inderdaad bespiering beter opbouwen met wat vet,om het maar zo te zeggen Ja
Anders heeft hij niks om mee op te bouwen...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:40

@Yvvv: Zo wat een verhaal, even 5 spuiten etc en dan blijkt het spat te zij. Wel gelukkig dat het nu de goeie kant op gaat!

Over me leenpaardje, hij is van een vriendin die zwanger is en hij stond dus 4 maanden stil, en toen las ze dus dat mijn paard op rust moest (via een ander forum) en kwam ze met dit aanbod, nu lenen wij hem (samen met me vriendin, mede eigenaresse van mijn paard) Het is een draver van 6 jaar, en qua karakter en gedrag lijkt hij veel op me eigen paard, ze staan nu ook samen maar straks dus niet meer, en ze hadden elkaar al een keer ontmoet op een 4 daagse dravermeeting op de veluwe dus ze konden elkaar nog, erg leuk Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:26

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:01

@Yvv en Zamero; jullie hebben wel gelijk hoor. Er moet wat aan zitten om bespiering te krijgen. En een paard wat vol is, vind ik niet erg. Ik bedoel echt te vet. Selena kan ook binnen no time veel te dik worden, dus ik weet hoe lastig dat is. Overigens heb ik nu de zorg dat ze me niet te mager wordt, want aan een veulen geeft ze zich volledig.

@Lielle; das super mooi bloed. Indoctro x Nimmerdor. Als dat geen goed springpaard (cross) wordt dan weet ik het niet meer. Wil je tzt het veulen zelf houden of heb je een ander plan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:14

Dank je wel *LOL* Dit moet echt Raimaer's opvolger worden, en ik hoop heel hard op een merrie. Raimaer is zelf Zuidhorn * Emilion, ook echt springlboed.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:58

LielleEen hele mooie hengst hoor en het zal zeker een goede opvolger van Raimaer worden dat kan gewoon niet anders.

Alani Ik heb nu hetzelfde met mijn merrie hoor met haar veulen, en ik moet vooral opletten als mijn veulen volgende maand gescheiden word.
Nu zie ik er wel wat tegen op, maar het gaat goed komen Knipoog

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:32

Gelukkig hebben jullie allemaal goed nieuws!
Mijn nieuws is minder .. Kayro staat sinds bijna 4 weken dag en nacht op stal ivm ernstige verbranding op neus en witte benen. Ik dacht eerst dat het mok was maar na een paar dagen dokteren (en zo langzamerhand 2 enorme olifantsbenen) heb ik de DA laten komen, ik was namelijk zelf bang voor Einschuss. Zij schrok nogal van het geheel en constateerde dat dit ernstige zonnebrand moest zijn tgv het eten van giftige planten(planten die fytofotodermatitis en/of fotosensibiliteit veroorzaken) Dit omdat de andere 2 paarden ook klachten hadden. Naast Zwarte nachtschade(in een flinke hoeveelheid aanwezig) stond er Basterd klaver en Boterbloem in de weide.
Kayro heeft een AB-kuur gehad en volledige stalrust .. moest ook wel want hij kon niet eens meer lopen vanwege de helse pijnen.
Vorige week woensdag kon ik er voor de eerste keer weer op, we zijn nu weer gewoon aan het rijden omdat hij geen pijn meer heeft. Z'n benen zijn nog steeds dik en vol maar zijn na beweging weer helemaal slank. Het ziet er nog niet uit trouwens, de huid is helemaal afgestorven en gaat afvallen.
Sinds deze week staat hij iedere dag een poosje buiten maar staat verder nog zoveel mogelijk binnen.

Dus geen wedstrijden voor Kayro en mij dit outdoorseizoen .. heb ze allemaal af kunnen zeggen. Verdrietig
Door al die perioden van rust en rustig aan doen is Kayro ook flink aan de dikke kant. Ik hoop dat het nu toch eens voor een langere periode goed blijft gaan met hem zodat hij ook weer eens echt op conditie kan komen. Er zit nu gewoon geen enkele continuïteit in, zo bouwen we weer iets op en zo moet hij weer een paar weken stilstaan .. en dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen Verdrietig .

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:19

@ Lielle, wat een gaaf ding zeg! Ik begrijp dat dit de vader van een paard van je wordt? Zou je me het verhaal even kunnen vertellen, ik moet anders 40 pagina's doorzoeken aangezien ik een tijdje niet meer in het topic geweest ben... Lachen

@ Alani, succes met het op gewicht houden! Kan inderdaad nog veel lastiger zijn dan oppassen met te vet worden! Is het veulen al geboren of is Selena nog drachtig?

Jalo, jeetje wat een nieuws! Wordt je ook niet blij van! Hoe lang gaat het genezen duren of is het gewoon afwachten? Als ik het goed begrijp komt die zonnebrand door het eten van giftige planten? Kun je hier iets meer over vertellen... Wij hebben ook nogal eens van die rotplanten in de wei Boos!, is misschien een goed stukje voor de stalhouder!

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:24

@yvvv. Volgens mij duurt het erg lang voordat het helemaal genezen is. Het speelt nu al bijna 5 weken, maar sinds een week kan ik hem weer rijden.
Omdat Kayro met 2 andere paarden samen in die weide stond, die dus ook verbrandingsverschijnselen hadden, begon bij de DA meteen een lampje te brandden. Kayro z'n benen waren namelijk zo extreem dik (zij had het zelden zo ernstig gezien) .. het liep vanaf de sprong recht naar beneden. De huid hing als het ware over de kroonrand heen .. hij had ook rood/paarse verkleuringen in de kroonranden. Het wondvocht/pus stroomde zo uit z'n benen naar beneden. Ik ben samen met de DA door de weide gelopen en daar kwamen we dus de eerder genoemde planten tegen die zo'n reactie zouden kunnen veroorzaken. Koeien hebben er ook wel vaak last van. Ik hoor van sommige mensen dat hij er misschien altijd gevoelig voor blijft .. en dat hoop ik natuurlijk niet.
Uiteindelijk brengt zo'n plant een leververgiftiging teweeg welke op zijn beurt weer een overgevoeligheidsreactie geeft op UV-straling. De Da adviseerde om hem minimaal één week binnen te houden maar omdat de benen niet snel beter werden heb ik ervoor gekozen om hem langer binnen te houden. Helaas heb ik een pensionhouder die het allemaal niet zo zwaar ziet .. de Zwarte nachtschade kan de dood tot gevolg hebben, maar deze plant staat nog vrolijk te groeien daar. Het had al lang doodgespoten moeten worden, ik wil Kayro sowieso niet weer in dit stukje land hebben staan! Ook al zijn al die schadelijke planten straks foetsie.
Ik had hier op bokt ook gereageerd in een topic, het schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn waarvan de oorzaken nogal uiteenlopen, van giftige planten tot schimmelsporen in het gras. Ik zal zo even de link hier plaatsen. In dit topic heb ik ook foto's geplaatst van Kayro z'n neus en benen.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:25

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:09

Jeetje zeg, wat een roteigenaar dan!
Als er 3 paarden op 1 stal de verschijnselen hebben, gaat er toch zeker wel een lampje bij hem branden?

Ik zit echt met open mond je verhaal te lezen, ik had hier nooit eerder van gehoord! Ga dit zeker even in de groep gooien bij ons, weet niet of die specifieke planten er staan, maar aangezien er ook elk jaar weer een hele hoop kruiskruid staat, lijkt het me geen onnodig iets...
Veel sterkte met het herstel, ik hoop dat het allemaal niet al te lang gaat duren... Jeetje, en dan denk je je paard een plezier te doen door 'm lekker op het land te zetten...

Ga zo het topic even doorspitten, bedankt voor de link.