[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:05

Mysa, dat is ontzettend balen zeg!
Sterkte en houd ons op de hoogte!

Wessel heeft ook een beetje ondergeschoven verzenen. Hebben jullie enig idee hoe ik dat met vijlen kan verbeteren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:12

Het gaat al iets beter met Wendy.
Ze staat sinds gisteravond zonder pijnstillers en loopt desondanks toch al weer wat rond (uitloop).
Als het zo doorgaat wordt ze deze week voorzichtig wat aan het werk gezet om te zien of ze volgende week weer onder het huifbed kan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:15

Update Image 21.1.08
Ik ben zo blij en ik ga jullie ook even blij maken:

Ze waren vandaag zo lekker buiten aan het ravotten. Toen ik wilde filmen was het natuurlijk weer voorbij. Maar toch nog een klein stukje vast kunnen leggen van Image, die draaft uit zichzelf en regelmatig.
Ik probeer meer actie te krijgen, maar filmen en raar doen gaat niet samen.
Tenminste de blonde clown laat zich wel verleiden tot nep schrikken, maar Image niet.

Ik word zo blij als ik dit zie
http://www.youtube.com/watch?v=uiMK1u-hqjQ

En het stukje draf even in vertraging.
Is het niet geweldig?!!!! helemaal top. Haha! Haha! Haha!
http://www.youtube.com/watch?v=WD6J3rEaAaA
zonder pijnstillers, zelf in draf voor het eerst weer sinds 18.8.07 toen ze kreupel werd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:45

Geweldige vooruitgang van Image.
Heeft ze nog verband om de hoeven of is dat er ook af? (met het oog op al de modder).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:48

fijn!!!en dat zonder pijnstillers!!!hartstikke goed!!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:58

Geweldig om te zien. Gefeliciteerd!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:57

Super om te zien!
Wat gaat ze nu hard vooruit zeg!!

Fijn dat Wendy ook weer wat beter gaat.
Goed nieuws!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:18

Wat fijn dat Image zo goed vooruit gaat OK dan!
En ook Wendy gaat vooruit, mooi zo.

Aurora gaat redelijk, ze heeft weer even buiten gewaggeld met hoefzak en laars, die heb ik daarna afgedaan.
Ze loopt er nog wel mank op, maar echt pijn lijkt ze niet te hebben. Ik kon zelfs heel snel haar andere voorvoet uitkrabben.

Morgen ga ik even overleggen met de veearts wat er allemaal wel en niet mag, wat hij aanraadt qua hoefsmid en of en zo ja hoe ze buiten mag. Nogmaals bedankt voor alle tips trouwens, ik ga er nu zeker goed op letten hoe ze bekapt wordt, heb nu wat beter idee gekregen waar het heen moet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:48

Isapaardje schreef:
Geweldige vooruitgang van Image.
Heeft ze nog verband om de hoeven of is dat er ook af? (met het oog op al de modder).

Image heeft geen verband meer om. Het hoefbeen is voldoende ingekapseld en werd zelfs te hard. Door de modder en het vocht blijft het soepeler. Af en toe goed afspuiten met water en daarna insmeren met honing om eventuele schimmels te bestrijden. Verder hoef ik er niets aan te doen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:01

Ik kan de filmpjes van Image helaas niet bekijken, denk dat m'n werk YouTube heeft geblokkeerd Boos!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:02

van de week is de ulke van metre ( osteopaat) geweest voor mijn andere paard. en die zei dat hij kon zien of de organen in orde zijn bij een paard. dus ik heb hem gelijk het verhaal verteld over nitro en zijn bevangenheid. hijzei dat hij wel even wilde kijken. na hem te hebben onderzocht vertelde hij mij dat nitro zijn darmen en lever beschadighd waren, en dat hij zich zelf min of meer aan het vergiftigen was ! ik heb van hem een kuur voor 5 weken gekregen en dan moet het weer goed zijn. ik kan dit ook zelf controleren. als ik aan de linker kant van nitro sta en op zijn buik druk bij zijn achter benen dan gaat hij slaan.

zijn er nog meer paarden die een beschadigde lever en darmen hebben of trappen als je op die plek van de buik druk. hoe is het bij jullie vast gesteld dat het de lever en darmen zijn, en wat was jullie behadeling?

fijn om te horen dat het zo goed gaat met Image en wendy !

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:50

Ik wil niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben, maar ik vind het nogal kort door de bocht van een osteopaat om zo stellig uitspraken te doen over het functioneren van inwendige organen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:44

Het kan wel. Vraag me niet hoe ze het doen, maar het kan.
Zelf heb ik Isabella in het voorjaar laten "doormeten" met lecherantenne en zo kwam een afwijking aan lever en darmen aan het licht. Later ook door bloedonderzoek van reguliere dierenarts.
Homeopaat zei hetzelfde.

Ik heb daarna een probiotica gegeven, levercompositum en later homeopatische druppels (nu nog altijd voor lever en nieren overigens).

De mest ziet er goed uit. Maar dat slaan naar de buik doet ze nog als ik haar daar wil aanraken trouwens. Hoewel ze het soms ook heerlijk vind er gekrabt te worden. Ik weet dus niet of ze slaat omdat ik op een verkeerde "krabplek" zit of dat ze het doet omdat ze nog ergens last van heeft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:49

Ik zou eigenlijk ook niet verwachten dat dat bij het werkterrein van een ostheopaat hoort. Hoe heeft Ulke van Metre dat gedaan?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:53

Wauw...Image ziet er fantastisch uit, zeg!
Ze draaft hartstikke mooi en lekker soepel. OK dan!

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:36

mysa schreef:
Ik wil niet pretenderen de wijsheid in pacht te hebben, maar ik vind het nogal kort door de bocht van een osteopaat om zo stellig uitspraken te doen over het functioneren van inwendige organen.

Waarom zou een osteopaat dat niet kunnen? Hij of zij heeft daarvoor geleerd, dus het is zijn of haar vak om daar wat over te zeggen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:16

romeorowan schreef:
Ik zou eigenlijk ook niet verwachten dat dat bij het werkterrein van een ostheopaat hoort.

Nee, dat zou ik ook niet verwachten Maar wat doet een osteopaat dan precies? Ik dacht namelijk dat die zich alleen bezig hield met de botten en spieren (het bewegingsapparaat dus), maar dat is dus niet zo?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:35

Osteopathie betekent letterlijk inderdaad 'ziekte van de beenderen'. Er was, ik meen eind negentiende eeuw een arts die er vanuit ging dat alle ziekten voortkomen uit het beendergestel, dus dat er botten scheef zitten, die dan op de bloedvaten drukken. De gedachte is nu: als je dat dan weer recht trekt, verdwijnt ook de ziekte. Ik sta daar zelf dus sceptisch tegenover, maar wat ik nu zo kort door de bocht vind, is dat deze osteopaat, op grond van zijn indrukken, best heftige uitspraken doet, darmen niet goed, lever functioneert niet, paard is bezig zichzelf te vergiftigen, ik ben er van overtuigd dat je dat soort conclusies niet kunt trekken door op het beenderstelsel af te gaan. Nah, ik zeg het misschien wat krom maar hoop dat julllie begrijpen wat ik bedoel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:47

ik weet wel dat bij mensen heel veel klachten hun oorsprong vinden in verschoven wervels en beknelde zenuwen,dus waarom bij paarden niet,het schijnt ook dat vleesbomen in de baarmoeder,bij mensen(ik heb er vier..)kunnen komen door verschoven wervels,die druk gaat dan naar binnen en veroorzaakt allerlei klachten,ook in de organen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:42

Tja, ik denk dat we daar niet uitkomen, ik geloof ook echt wel dat verschoven beenderen meer last kunnen veroorzaken dan alleen op de betreffende plek, maar wat mij betreft gaan, niet alleen osteopaten, maar meer mensen uit de niet-reguliere hoek, soms te ver in het trekken van conclusies.

Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening, en ik ben ook niet zo iemand die de allopathie op een voetstuk plaatst. Ik sta in principe open voor niet-reguliere geneeswijzen, maar na opgegroeid te zijn in een gezin waar vrijwel uitsluitend vertrouwen werd gesteld in het alternatieve circuit, en vervolgens zelf nog een aantal jaren op de redactie van een tijdschrift over alternatieve geneeswijzen te hebben gewerkt, ben ik voor mezelf tot de slotsom gekomen dat er te veel behandelaars rondlopen die denken dat ze het allemaal wel weten, en daarmee soms grote schade aanrichten. De goeden niet te na gesproken, natuurlijk.

Als deze mensen het echt allemaal van buiten kunnen zien, dan hebben we geen bloedanalyse, rontgenapparatuur en noem maar op wat voor diagnostische methoden, meer nodig. En ook geen ziekenhuizen en chirurgen en antibiotica want dan is ook alles te genezen, hetzij door botten en wervels weer recht te duwen, hetzij door homeopathische middelen in te nemen, een dieet te volgen. Kan van alles zijn. Maar de realiteit is (helaas) anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:35

dat ben ik met je eens...niet vergeten dat er niet alleen beun de hazen zijn die maar wat roepen,er zijn ook mensen die er echt verstand van hebben en een bepaald gevoel hebben,maar ja,je moet ze vinden...ik heb wel vertrouwen in mijn eigen chiropractor,zij heeft 8 jaar studie gehad in amerika,en rukt en trekt niet.
Je hebt gelijk als je zegt dat er een hoop mensen zijn die denken zomaar het ook te kunnen ,en een knie in je rug zetten,ik vind dat levensgevaarlijk....net als dierenartsen die zomaar aan een paard beginnen te trekken(ik heb ze meegemaakt...)en dan zeggen ze osteopaat zijn.....maar er zijn wel goede volgens mij...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 03:35

Ik ben heel tevreden over mijn osteopaat. Zij is ook vee-dierenarts en rijdt zelf ook paard. Dus ik kan met veel vragen bij haar terecht. Ze behandelt wervels, spieren, bindweefsel, organen etc. http://www.veterinaire-osteopathie.nl/
Zelf heb ik ook veel baat bij de behandeling door een osteopaat/fysiotherapeut toen ik RSI had en hyperventilatie. Omdat ik er zelf zoveel baat bij had, ben ik ook op zoek gegaan naar een osteopaat voor de paarden/honden.

Voor ik Image weer onder het zadel ga doen, laat ik de osteopaat eerst blokkades opheffen. Image heeft zolang op 3 benen gehinkeld en haar lichaam zo anders belast, dat mij dat beter lijkt. Dus woensdag 30.1 is Image aan de beurt en afhankelijk van de reactie van Image op de behandeling, gaan wij Image weer stappen onder het zadel.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:05

Ik kan ook niet zoveel met de gedachte dat ze aan de buitenkant kunnen zien, wat er binnenin gaande is. Wel geloof ik dat als een paard of mens op een bepaalde plek pijn aangeeft dat dat kan corresponderen met een plek in het lichaam. Heel simpel: heb je rechtsonder in de buik pijn, dan zal het in veel gevallen blindedarmonsteking zijn, zeker als het bloedbeeld daar ook in meegaat en je bijv. koorts hebt.
Wat ik eigenlijk bedoel is 1 en 1 bij elkaar optellen en logisch nadenken.

Waar ik moeite mee heb is het stellige: ze heeft darmproblemen, ze heeft leverproblemen. Aan de ene kant wil ik graag iemand bij de paarden hebben die enigszins zelfverzekerd is, maar mensen die zo stellig zijn in hun bewering en dan zonder onderbouwing waarom, daar heb ik moeite mee.

Janouk: ik krijg alleen de begin pagina van jouw osteopaat.

Ik heb 2 keer een osteopaat (Margritta Holtman) bij de paarden gehad en vooral bij 1 zag ik echt verbetering in de beweging. Maar zij heeft ook niets gezegd over de organen e.d.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:44

Gepikt van de website www.veterinaire-osteopathie.nl voor meer info, boven in op de balk 2 x drukken
Deze twee uitspraken geven de kern weer van wat osteopathie is.

Een osteopaat heeft heel veel gevoel in de handen. Het is iets wat men kan aanleren, denk maar aan het blindenschrift. Een ziende persoon voelt nauwelijks iets van de kleine puntjes, maar een blinde kan er een boek mee lezen! Met de handen voelt de osteopaat dus waar in het lichaam problemen zitten. Hij/zij gaat met de handen over de huid en kan onregelmatigheden vaststellen zowel in de huid zelf als in de bindweefsellaag en de spierlagen daaronder. Hij/zij kan zelfs vaststellen dat met de organen in de buikholte iets niet in orde is.
De huid kan bijvoorbeeld warm zijn, de haren kunnen overeind staan of de huid zweet op bepaalde plekken. De spieren kunnen harder en stugger aanvoelen. De organen kunnen belemmerd zijn in hun bewegingen. Ook worden pijnlijke plekken vastgesteld.
Als op deze manier het hele lichaam geïnventariseerd is, wordt de beweeglijkheid van gewrichten onderzocht. Hiermee wordt een indruk verkregen over het bestaan van blokkades en bewegingsbeperkingen.
Met dezelfde handen worden de gevonden laesies/blokkades behandeld, zodat ze weer vrijelijk kunnen bewegen en functioneren

Veel mensen zijn nogal sceptisch over het bestaan van blokkades. Zij interpreteren het als zijnde een dislocatie (niet meer op de normale plaats zijn) van een wervel, die onmogelijk rechtgezet kan worden met de handen. Dit is een foute beredenering. Een blokkade is een wervel die gewoon op zijn normale plaats staat, maar niet meer beweegt. Om deze wervel weer te laten bewegen hoef je geen geweld toe te passen, maar zijn zachte manipulatieve technieken voldoende. Er komen dus geen hamers aan te pas om een wervel “recht te slaan”.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:59

Goh, wat leuk, wist ik niet van die organen. Zo leer je elke dag weer.