Hierbij even een update. DA heeft foto's gemaakt, eigenlijk niks op te zien, hij geeft haar fase 1, maar niks ergs. Misschien zit er iets in de weke delen, maar dan moet ik een ct scan laten maken, dat doe ik op dit moment even niet, aangezien ze al heel wat beter loopt sinds vorige week. Verer krijgt ze dinsdag beslag met ene zooltje en kit, voor de schokabsorbtie. Ze moet nog 2 weken rustig aan doen en daarna mag ik rustig aan weer opbouwen.
Aan 1 kant ben ik blij dat er niks te zien was, aan de andere kant wilde ik ook wel wat duidelijkheid, dan weet ik in ieder geval hoe of wat. Nou ja, nog 2 weekjes en dan ga ik erop stappen en dan zien we wel hoe het gaat, ik kan altijd nog een scan laten maken.
Fase 1 is gewoon goed,dan heeft ze in ieder geval geen HKO,dat is al een geruststelling. Maar zoek maar eens uit wat ze heeft met weke delen letsel,dat is nog niet zo makkelijk.
Nee, daar ben ik het ook mee eens, waar moet je zoeken. Maa rik heb zoiets van de artrose en hoefkartolontsteking, eigenlijk alles wat met haar botten te maken heeft (ze hebben ook haar kogel op de foto gezet) is uitgesloten, en ze loopt nog wel wat kort, moet even een afspraak maken met iemand om haar weer los te masseren, want ze zit lekker vast qua spieren, omdat ze zo lang kreupel is geweest, en dan zien we wel hoe het gaat, gaat het dan alsnog fout, dan bel ik de da weer, en dan kan ik altijd nog kijken, maar ze gaat wel al veel beter lopen dan eerst..
Mooie foto's Fox, keb een berichtje achtergelaten. Die blackfoto's zijn idd erg mooi.... Candy ziet er nog goed uit hoor voor haar leeftijd.
Hanneke84
Geplaatst: 18-09-09 18:15
Hier ook iemand met een pony met hoefkatrol.. In mei begon mijn haflinger slechter te lopen en toen heb ik de da gebeld. Deze dacht aan hoefbevangen maar ik had daar zo mijn twijfels bij.. dus ostheo die tevens homeopaat is en kineseologie doet gebeld. Zij heeft mijn pony behandeld aan meerdere dingen in zijn lijf die niet goed waren. De 3e keer toen de rest in zijn lijf los en in balans was kwamen zijn voeten naar voren. Ze dacht aan een ontsteking en hij kreeg daar homeopatische druppels voor. Alleen werd het niet beter en kwam ze nog een keer, dit keer raadde ze mij echt aan om foto's te laten maken omdat ze het idee had dat hij hko had in beide voeten.
De dierenarts is vandaag geweest, heeft foto's gemaakt en inderdaad links hko 4 een slecht straalbeentje en rechts een 3 met ocd in zijn kogel die al voor gewrichtsslijtage had gezorgd. De da heeft contact gehad met de ostheo en hij raadde ook aan om haar de behandeling te laten starten. Ze wilt eerst de foto's zien en dan samen met mijn bekapster een plan maken. Ze willen iig ervoor zorgen dat de doorbloeding goed blijft. En het ws ondersteunen met supplementen. Ik wil vragen aan de staleigenaar of er een mogelijkheid is dat hij in de winter ook 24/7 buiten staat en anders als hij er last van heeft een plekje te zoeken waar hij die mogelijkheid wel heeft. Staat jullie paard of pony (een dagdeel) op stal en merk je verschil? En merken jullie iets met supplementen? Ik heb mezelf van het weekend al helemaal ingelezen maar ik denk dat je er nooit niet genoeg van kunt weten.
Ik gebruik geen supplementen,heb het wel met DA overlegt maar die zei dat het ws niet veel zou helpen en die mening heb ik zelf ook.
Mijn paard loopt nu nog dag en nacht buiten maar komt als het seizoen is afgelopen weer naar binnen en gaat dan een dagdeel naar buiten in de paddock.
Vorige winter bleef hij redelijk lopen en hoe het nu gaat is afwachten. Hij heeft nu rust omdat ik zelf mankerende ben.hij loopt nu tijdelijk zonder ijzers,in het land gaat dat goed maar op het harde minder.
Als ik zelf weer kan rijden krijgt hij ijzers onder met dubbele lippen,verder geen zooltjes of silicone o.i. d.
Hanneke84
Geplaatst: 18-09-09 18:39
'Grappig' dat dat allemaal zo anders is met het advies wat je krijgt he. Mij is juist ijzers afgeraden doordat de doorbloeding dan nog slechter wordt. Ik hoop en denk ook dat dat per paard verschilt en ik hoop dat jouw paardje geholpen is met die ijzers!
De mijne loopt voor geen meter zonder ijzers,heeft ook 2 ongelijke voeten dus hij krijgt mooi ijzers onder.
Maar misschien heeft jou paard altijd zonder ijzers gelopen en dan zou ik het ook niet doen.
Hanneke84
Geplaatst: 18-09-09 18:48
Mijn haf heeft juist altijd met ijzers gelopen en zou niet zonder kunnen volgens de vorige eigenaresse omdat hij scheef en te kort afsleet. Hij is bij mij wel van de ijzers gegaan omdat het ijzer veelste klein was. Hij had samengeknepen hielen en smalle voetjes. Het scheve afslijten is enorm verbeterd door regelmatig te bekappen. ( Ik vijl zelf elke week bij en mijn bekapster komt nu elke 8 weken.) Zijn voeten zijn stukken breder geworden en volgens mij bekapster komt de hko juist van de ijzers. En ik denk ook dat als een paard al slechte voeten heeft en de doorbloeding slecht is dat je met ijzers het niet veel beter maakt. Ligt het probleem niet aan de doorbloeding maar aan bijvoorbeeld de stand van de hoef ( net als bij jou) dan lijkt het mij een goede oplossing.
Volgens mij zeggen alle bekappers dat het door de ijzers komt maar daar ben ik het juist niet mee eens,met ijzers kan je juist veel meer corrigeren in mijn ogen maar dat is een discussie die hier niet thuis hoort vind ik.
En als mijn paard goed loopt zonder ijzers mag hij zonder ijzers maar ik zie dat hij zich niet goed kan redden.
Hanneke84
Geplaatst: 18-09-09 18:57
Ik wilde ook geen discussie uitlokken hoor, iedereen moet doen wat hij denkt wat goed is. En ik hoop dan ook dat die keuze de goede is geweest. Ik wilde alleen vertellen wat er mij verteld is, een goed lopende pony willen we hier allemaal denk ik..
taverno
Geplaatst: 18-09-09 18:58
Dat is wel zeker.
inge176
Geplaatst: 18-09-09 19:03
Mijn paard is hetzelfde als Taverno, alleen is het bij mijn merrie in april ontdekt en ze stond toen al dag en nacht buiten dus ik weet niet hoe ze reageert als ze 's nachts weer op stal staat.
Ik gebruik ook geen supplementen dat heeft mijn DA afgeraden bij mijn paard. Ze staat wel op ijzers met dubbele lippen en zooltjes, en ze heeft ook ongelijke voeten.
Gelukkig loopt ze op het moment ook nog goed omdat ze nu tijdelijk zonder zooltjes staat ivm met rotstraal.
Hanneke84
Geplaatst: 18-09-09 19:12
Dat is eigenlijk wel toevallig dat jullie paarden ongelijke voeten hebben en mijn pony ze ook scheef afsleet. ( Zijn bekken stond overigens ook scheef..) Mijn pony zit ook het hele jaar rond bijna tegen rotstraal aan. Ik voorkom het door als het natter is ze regelmatig met blauwtinctuur te behandelen. Ik heb al eerder gelezen over hko en slechte stralen.
Wel fijn Inge dat ze nu goed loopt, al is de rotstraal wel minder natuurlijk!
Mijn paard heetft 1 steile en 1 gewone voet.Meestal zit het probleem in de steile voet omdat ze die voet bewust/onbewust minder zijn gaan belasten in de loop der tijd.
inge176
Geplaatst: 18-09-09 19:24
Mijne heeft inderdaad ook een steile en een gewone voet.
Ik ben ook heel blij dat ze goed loopt, ze heeft nooit eerder last gehad van rotstraal, dat komt puur door de zooltjes. Hopelijk houdt ze het zo zonder even vol zodat het kan genezen.
cynthiar
Geplaatst: 18-09-09 19:49
De mijne heeft ook een steile voet aan het slechte been, maar dat komt doordat dat zijn graasvoet is, dat staat altijd naar achter tijdens grazen. Daardoor groeit ie steiler. Kijk maar eens of dat bij jullie paarden ook zo is.
Dat is logisch,hij zet zijn voet naar achteren om het te ontlasten omdat hij ergens last van heeft.
Esther28
Geplaatst: 18-09-09 20:31
mijne altijd zonder ijzers gestaan, geen ongelijke hoeven, maar wel een toonlander wat HKO kan bevorderen. Staat nu op een regulier ijzer met 1 lip en een leren randje en loopt daar eigenlijk best goed op. Hij wikkelt zn voeten nu beter af en "sloft" niet meer zo erg. De bedoeling is dat ie naar een breakover beslag gaat. Het is bij mijn paard 3 weken geleden ontdekt dus ik heb geen idee hoe hij de winter doorgaat komen. Hij staat nu 24-7 op t land. Ik geef omega olie van paardendrogist en appelazijn, is onstekingsremmend en appelazijn kan ervoor zorgen dat de kalkafzetting minder wordt. Ook geef ik sinds 2 weke NAF 4 star proflex. Helaas staat ie nu weer even op de metacam omdat ie lomp heeft gedaa in het weitje.... Als het inspuiten niet helpt gaat ie aan een Tildren infuus als laatste "redmiddel"....