Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:Iemand ervaringen met eerst wel ijzers en daarna niet meer? Flavio loopt nu namelijk wel erg gevoelig/voorzichtig op het harde. In de bak is echter niks te zien. De hoefsmid had dit wel al voorspeld, dus ik kijk het even aan. Toen Flavio voor de eerste keer ijzers kreeg moest hij er ook erg aan wennen en dat is natuurlijk nu ook het geval. Toch krijg ik elke keer bijna een hartverzakking als ik hem uit stal haal...
Ash_ schreef:Hier ook weer een keer een vraag van mij.
Mijn haf word binnenkort getest op IR. Nu weet ik dat met HB oud hooi of graszaadhooi het beste is aan ruwvoer om te voeren. Hoe zit dat dan met IR. Wat is dan het beste te voeren wanneer een paard ook HB gevoelig is en eventueel IR zou zijn?
Gras zaad is hier overigens niet te krijgen in de buurt.
geerke schreef:Ash_ schreef:Hier ook weer een keer een vraag van mij.
Mijn haf word binnenkort getest op IR. Nu weet ik dat met HB oud hooi of graszaadhooi het beste is aan ruwvoer om te voeren. Hoe zit dat dan met IR. Wat is dan het beste te voeren wanneer een paard ook HB gevoelig is en eventueel IR zou zijn?
Een IR paard is niet makkelijk te voeren....vooral niet voor de eigenaar![]()
Graszaad hooi is minder 'schadelijk' maar wil nog niet zeggen dat je dat onbeperkt kunt voeren.(sommige gevallen wel)
Met gewoon hooi moet je ook uitkijken,gewoon weinig voeren.
Verder een vitamine en mineralen supplement dat is wel belangrijk.
Is je paard goed op gewicht kun je een beetje lucerne brokjes geven.Is hij wat dun, geweekte pulp.
Een constant gewicht is heel belangrijk.Niet te dik niet te dun.Dat is het beste voor de hormoonspiegels.
En beweging natuurlijk.
Weidegang met graasmasker of maar heel kort....uitkijken met stro.Soms is stro niet goed gedorst en krijgen ze toch nog onbedoeld graan binnen.
Idifix schreef:Mag mijn paard enkel op hooi en wat wortelen blijven of is het nodig dat hij iets gaat bijkrijgen.. ? Want gaat hij nu niet iets van vitaminentekort krijgen ofzo?
Ash_ schreef:Hier ook weer een keer een vraag van mij.