[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable_Chica

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:46

Nee ik heb er nu ook helemaal geen moeite meer mee hoor, ze happy in de paddock en heeft nu haar vriendjes die ook in de paddock moeten. Liever een gezond paard zonder gras dan een ongezond paard op het gras. Maar zeker aan het begin is het moeilijk voor jezelf en je paard. Maar als ze er aan gewend zijn, die van mij weet niet beter.
In de zomer liet ik haar elke dag een half uurtje grazen, maar na een half uur kwam ze zelf alweer naar de paddock gelopen, dus zelf vind ze het dus ook wel prima zo.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 16:59

Ik vind het ook moeilijk!
Hebben helaas geen beschikking over een paddock en hebben nu voor de tweede keer zand in de stal geschept. Het vorige was erg gaan stinken en twijfelde erover om hem weer op het vlas te zetten. Op advies van mijn dierenarts toch nogmaals zand erin geschept. Ik hoop dat dit er twee weken in kan liggen en dat ik dan weer over kan op de normale stalbedekking.

Ik heb de weidegang nu opgebouwd naar twee uurtjes en ik denk dat ik daar even op blijf hangen. Ik ben heel voorzichtig de Metacam en de bloedverdunners aan het afbouwen.

Ik weet alleen niet hoe ik een aanval in de toekomst moet voorkomen. Ik zag dat mijn pony dikker werd en heb hem terug gezet op voer. Mijn staleigenaar zegt dat, dat de oorzaak kan zijn. Minder voer, dus meer zat eten in gras denkt hij. Persoonlijk denk ik dat ze te lang op het gras staan. In de winter is dit ca. 5 uurtjes, maar wanneer het langer licht blijft, staan ze ook langer buiten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:06

Het suikergehalte in het gras varieert afhankelijk van de temperatuur, hoeveelheid zon, water, etc. etc. Daarom is het zo lastig om te weten wanneer de hoeveelheid uren op het gras te veel is en wanneer het nog wel kan. Een nachtvorstje en hup de suiker stijgt gigantisch in het suiker, als je dat dan gemist heb, kan het al weer te veel zijn.

Ik had Image haar box tijdens de acute aanval in tweeën gedeeld: een deel nat zand en een deel vlas. Zo kon zij zelf kiezen wat goed voelde. En ze mest/plast liever op vlas dan op zand. Verder had ik het hele gangpad tot aan de paddock ook vol met zand gestrooid, zodat ze pijnvrij richting de paddock kon lopen zonder over de stenen te hoeven. En het maakt mij niet uit of ik nu aanveeg of aanhark. :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:02

flavlip schreef:
Iemand ervaringen met eerst wel ijzers en daarna niet meer? Flavio loopt nu namelijk wel erg gevoelig/voorzichtig op het harde. In de bak is echter niks te zien. De hoefsmid had dit wel al voorspeld, dus ik kijk het even aan. Toen Flavio voor de eerste keer ijzers kreeg moest hij er ook erg aan wennen en dat is natuurlijk nu ook het geval. Toch krijg ik elke keer bijna een hartverzakking als ik hem uit stal haal...

Niemand?? Het is nog steeds zo namelijk.. Lijkt mij dat het toch wel een beetje gewend moet zijn nu. Denk niet dat het echt een terugval van zijn hoefbevangenheid te noemen is, omdat het echt is nu hij net zonder ijzers loopt.. Heb echt de neiging Flavio toch weer op ijzers te zetten, maar wil dit liever niet.

Iemand nog tips? Hoeft niet specifiek voor met en dan zonders ijzers, gewoon voor gevoelige voetjes.

@ iedereen met een bevangen paardje, veel sterkte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

Grietje heeft op ijzers gelopen eenmalig en daarna zijn ze eronderuit gegaan. Eerste 2 weken liep ze gevoelig, daarna liep ze super. Ik heb haar gewoon zo min mogelijk over het harde laten lopen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

@flavlip, die van mij heeft nooit op ijzers gestaan, ik weet wel paarden die op ijzers hebben gelopen en daarna weer zonder vaak ook eerst gevoelig liepen. Deze paarden waren alleen niet hoefbevangen geweest. Wat mijn hoefsmid ook vertelde is dat ze bij een hoefbevangenheid de teen er afhalen en je pony dus op zijn zool loopt en ze daar dus ook flink gevoelig van kunnen blijven lopen terwijl de hoefbevangenheid op dat moment wel stabiel is. Dus dat moet dan weer aan groeien en dat heeft natuurlijk tijd nodig.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:10

Toen ze heel in het begin veel pijn had als ze HB kreeg heeft ze ijzertjes gehad met vrijheid aan de teen en liep ze veel beter.
Nu zijn ze eraf maar op oneffenheden zie ik meteen dat ze last heeft.
Dus ik kies voor ijzers om uit te rijden, haar zolen zijn dun en heeft ze last op kiezels of slechte landwegen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:38

Dankje voor jullie reactie's! Ben ik in elk geval weer een beetje gerustgesteld, is nu anderhalve week geleden dat Flavio zonder ijzers loopt en hij heeft ze anderhalf jaar gehad.

@ capopjekop Ik laat hem inderdaad ook zo min mogelijk op het harde lopen, maar is nogal moeilijk hier. Kan wel met hem in de paddock werken, maar dat vindt hij op een gegeven moment saai worden. In het bos wandelen vindt hij wel erg leuk, maar is toch ook stukken over de weg (niet heel veel, maar nu lijkt het ineens heel lang..) en sommige bospaden zijn ook vrij hard, maar daar gaat het redelijk.

@ Amable_Chica Goed om te horen, dat is een duidelijke uitleg van jouw hoefsmid! Flavio had eerst cyteck-ijzers waar inderdaad de teen vrij door lag en later gewone ijzers, maar net wat verder naar achter gelegd, waardoor ook de teen ontzien werd. Dus hoe jij het zegt klinkt het heel logisch. Zijn teen is er niet afgehaald, maar zal nu toch heel anders voelen en de witte lijn is nog wel erg breed.

@ iana Hoelang heeft ze ijzers heeft ze ijzers gehad? En die slechte landweggetjes inderdaad, sommige stukken...dan gaat Flavio er echt van streukelen, zo sneu om te zien. Al blijft hij er zelf gelukkig wel heel vrolijk onder, daar ben ik wel blij mee, maar kan echt merken dat hij last heeft. Ik hoop dat het snel went, hij heeft eigenlijk tot nu toe altijd blootvoets gelopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:40

Flavlip en anders eens kijken om als overgangs periode om hoefschoenen te gebruiken.

Even spammen.
Bollie in actie in de Herper duinen.
Afbeelding
Afbeelding
En volgens mij vond hij het wel leuk om te spatteren in het water.
En daarna weer de wei op.
Afbeelding
En ja als baas dan even krabbelt op een lekker plek dan stoppen we wel even met eten om gekke bekken te trekken (incl. coup ruig). :+
Afbeelding
Afbeelding

Die van mij heeft alleen gras en als er te weinig gras is hooi. En voor de rest een paar handjes granenmix na arbeid. En zoals vandaag 16,6 km gereden en had nu een beetje slobber gemaakt met vers gekookte lijnzaad doorheen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:15

Hier ook weer een keer een vraag van mij.

Mijn haf word binnenkort getest op IR. Nu weet ik dat met HB oud hooi of graszaadhooi het beste is aan ruwvoer om te voeren. Hoe zit dat dan met IR. Wat is dan het beste te voeren wanneer een paard ook HB gevoelig is en eventueel IR zou zijn?

Gras zaad is hier overigens niet te krijgen in de buurt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 07:44

Oud hooi hoeft niet perse beter te zijn, mineralen en vitamines lopen terug, suikers vrijwel niet. Dan zou ik liever het hooi een uur weken om de suikers te verminderen.

Een IR paard voer ik hetzelfde als een HB paard. Beide zo min mogelijk suikers- en zetmelen en veel bewegen. Zorgen dat je het voer zo veel mogelijk verspreid zodat de suikerspiegel niet te veel schommelt. Heb je niet een loods oid? Bij mij in de buurt is het duur, dus ik laat een vrachtwagen uit Zeeland komen met 9 ton. Heb ik genoeg voor een jaar (de helft gaat naar een vrouw bij bij in de buurt, die haalt regelmatig een pak op bij ons.) Maar JP heeft nog meer ervaring met Pauli en IR, dus mss heeft zij nog aanvullingen. Op bokt is trouwens ook veel te vinden in het IR topic.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:24

Ja ik lees ook mee in dat topic en had daar ook die vraag gesteld maar kreeg geen reactie nog.

Als ik hooi week eet die van mij het niet.

Heb je een site van die uit zeeland?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:38

Ash_ schreef:

Mijn haf word binnenkort getest op IR. Nu weet ik dat met HB oud hooi of graszaadhooi het beste is aan ruwvoer om te voeren. Hoe zit dat dan met IR. Wat is dan het beste te voeren wanneer een paard ook HB gevoelig is en eventueel IR zou zijn?

Een IR paard is niet makkelijk te voeren....vooral niet voor de eigenaar ;)
Graszaad hooi is minder 'schadelijk' maar wil nog niet zeggen dat je dat onbeperkt kunt voeren.(sommige gevallen wel)
Met gewoon hooi moet je ook uitkijken,gewoon weinig voeren.
Verder een vitamine en mineralen supplement dat is wel belangrijk.
Is je paard goed op gewicht kun je een beetje lucerne brokjes geven.Is hij wat dun, geweekte pulp.
Een constant gewicht is heel belangrijk.Niet te dik niet te dun.Dat is het beste voor de hormoonspiegels.
En beweging natuurlijk.

Weidegang met graasmasker of maar heel kort....uitkijken met stro.Soms is stro niet goed gedorst en krijgen ze toch nog onbedoeld graan binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 08:58

Als je googlet op stouten fourage dan vind je hem wel. Maar als je goed zoekt kun je echt wel aan graszaadhooi komen hoor, zat boeren en fouragehandelaren die het verkopen en ik neem aan dat er bij jou in de buurt ook koeien lopen, gewoon een halve dag rondbellen en informeren.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:24

@flavlip
zulke ijzers blijven er niet lang onder omdat ze zonder "lip" zijn.
Ik schat dat ze er ruim 3 weken mee gelopen heeft en toen heb ik 1 in de weide gevonden (helemaal krom getrokken)
Dit heb ik dikwijls voor hoor, onze andere merrie loopt ermee (gewone) tot ze moeten vervangen worden...dus het heeft wel met mijn paardje te maken.
Hoe ze het doet, weet ik niet :+
Tijdens deze derde week liep ze wel even goed met als zonder en heb ik beslist om ze blootsvoets te laten.
Maar zoals ik al zei, éénmaal ik weer op stap kan gaan krijgt ze weer ijzers vooraan.Hoefschoenen zijn niets voor haar, jouw paardje struikelt ook gemakkelijk? Ik heb zo'n angst gekregen om eens overkop te gaan met die schoenen! Op ijzers gaat het super!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:35

Wat voor een ijzer had je dan? Mijn shet heeft een week of 9/10 op breakoverijzers gestaan zonder lip, maar ze zaten aan het eind nog net zo netjes eronder als in het begin.

Ik ga binnenkort wel hoefschoenen halen voor het mennen. Grietje haar zool is door haar hb dunner dan vroeger, dus als er een steentje in komt oid dan loopt ze snel gevoelig. Heb daardoor al weer eens de dierenarts op de stoep gehad omdat ik dacht dat ze een terugval had en bevangen stond. Mijn smid had dat al verwacht en de foto's die we voor de zekerheid hadden genomen lieten zien dat de hoef prima aan het herstellen was, maar dat de zool wel dunner was dan vroeger.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:39

Een gewoon voorijzer denk ik maar de lip eraf en uitgeslepen vooraan om de teen niet te raken en de randen ook dacht ik...zal het hem straks vragen als hij thuis komt.
Daarom dat ik hoefschoenen aangekocht heb omdat ze op één of ander manier ze der altijd afkrijgt.
Het ijzer is steeds helemaal krom getrokken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:42

Oh handig een man als hoefsmid.

Even offtopic, heb jij ook een vaquerozadel?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:02

@capopjecop :j :D (antwoord op je 1e en 2e vraag) hahaha...jij hebt er ook ene zie ik nu net

Heb hem toevallig net aan de lijn gehad... het ijzer wordt rondom uitgeslepen zodat de hoefranden niet raken en vooral aan de teen ook.
De lip vooraan gaat eraf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:35

Mijn dametje heeft nu voor noodgevallen ook schoentjes.. nou ja "schoentjes".. meer maatje stoomschip!

Afbeelding

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:42

geerke schreef:
Ash_ schreef:

Een IR paard is niet makkelijk te voeren....vooral niet voor de eigenaar ;)
Graszaad hooi is minder 'schadelijk' maar wil nog niet zeggen dat je dat onbeperkt kunt voeren.(sommige gevallen wel)
Met gewoon hooi moet je ook uitkijken,gewoon weinig voeren.
Verder een vitamine en mineralen supplement dat is wel belangrijk.
Is je paard goed op gewicht kun je een beetje lucerne brokjes geven.Is hij wat dun, geweekte pulp.
Een constant gewicht is heel belangrijk.Niet te dik niet te dun.Dat is het beste voor de hormoonspiegels.
En beweging natuurlijk.

Weidegang met graasmasker of maar heel kort....uitkijken met stro.Soms is stro niet goed gedorst en krijgen ze toch nog onbedoeld graan binnen.

Hij krijgt nu een suplement van dodsen en horrel Dailey vit en mins.
Hij krijgt nu kuil/hooi in een slowfeedernet. Waar hij best lang mee doet. (8kg per dag)
Kuil is denk ik geen optie toch?
Verder krijgt hij safe and sound 1 handje met het suplement eerder genoemd.
Hij beweegt elke dag en staat ook de hele dag buiten wanneer hij ook veel beweegt en speeld enzo.

Hij staat helemaal niet op de weide. Zelf na een kwartier word zijn manenkam al helemaal hard. Ook met graaskorf dus durf dat niet met hem aan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:55

Mag mijn paard enkel op hooi en wat wortelen blijven of is het nodig dat hij iets gaat bijkrijgen.. ? Want gaat hij nu niet iets van vitaminentekort krijgen ofzo?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:37

Idifix schreef:
Mag mijn paard enkel op hooi en wat wortelen blijven of is het nodig dat hij iets gaat bijkrijgen.. ? Want gaat hij nu niet iets van vitaminentekort krijgen ofzo?

Zijn het rode wortelen? Die zou ik niet meer geven want deze zitten vol suiker.
Als het hooi van prima kwaliteit is zou het voldoende kunnen zijn. Ik geef suikerarme voeding van Equifyt (2x 200 gr) bij en in de winter extra grasbrok.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:48

Ik heb vanaf het begin af aan wel een vitamine supplement bijgevoerd, omdat in mijn hooi niet zoveel zit. Sinds ik dat bij ben gaan voeren zaten ze een stuk beter in hun vacht (wintervacht liet beter los en meer glans).

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:05

Ash_ schreef:

Ben toevallig me mij HBpaardje naar Laarakker geweest.
Had voertje mee,de Dieet mix van subli was prima getest.
Is voor IR paarden.
Als je veilig hooi wilt voeren,kan je 'gewoon'hooi ook weken.
Dan gaan de suikers eruit,maar helaas ook de vitamientjes.
Die zal je dan misschien bij moeten gaan geven in een suplementje.
Liksteentje ook niet te vergeten.

Wortelen zijn helaas ook uit den boze voor IR paardjes.
En hooi in plastic zijn ze absoluut ook geen voorstander van in de kliniek.

Hier helaas ook een paardje was van een uurtje gras al bevangen is geraakt.
Ze zit nu aan de glucobalans.
Misschien dat ze dat haar verdere leven moet gaan gebruiken,maar dat betekend wel dat ze met ondersteuning van de
glucobalans wel straks weer de wei op kan.