Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:53

door de dierenarts?[/quote]
nee in een ander topic :P[/quote]

Hahah ik dacht al ;-)

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:14

Waar die van mij last van heeft weet ik ook niet. Als ik er naast loopt is ze erg rustig en niks aan het handje. Vandaag dacht ik er voor de afwisseling even op te stappen en gewoon op het erf te gaan stappen. Ze flipte hem helemaal, achteruit lopen, dribbelen etc. echt zo van, kom op wanneer gaan we nu eens wat harder dan alleen dat gestap. Ben afgestapt, even een stukje gelopen (mevrouw was weer rustig) ben er weer op gaan zitten en toen deed ze gewoon normaal :+ Gekke 5 minuten?

Verder is het been nog ietsjes dik, maar niet zoals het was.. wat baal ik dat ik geen röntgen ogen heb, nu is het maar afwachten of het aan het herstellen is ja of nee. Ben nu 22 dagen aan het stappen, nog maar tot eind juli te gaan :') Ben er nu al zat van, pff.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:08

ik kan me voorstellen dat je paard wel een keer klaar is met al dat gestap :P
ik ga mijn paardje ook gewoon lekker de tijd geven.
miss met een half jaar een keer een scan maken, en met een jaar nog een keer en dan zien we wel weer.
ik smeer nu met compagel en geef puurpees druppels.
als de compagel op is dacht ik er aan om met arnica te gaan smeren met daar over een verkoelende klei, is dat een goede aanpak denken jullie?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:15

Helaas wordt het been van mijn merrie weer op de plaats van de plessure wat dikker.
Hij is een a twee weekjes dun geweest, en nu word die weer dikker.. :(

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:19

oeh, miss misgestapt?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:22

Ja, dat dacht ik eerst ook al.. maar zover het mij is opgevallen niet.. maar kan natuurlijk altijd maar een klein stapje zijn geweest wat je bijna niet merkt.. Dus helaas :( moet over 4 weken toch de kliniek weer bellen om te kijken wat ik nu verder mag, komen ze dan meteen maar weer een scan maken als het nog dik is.. :(

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:26

hoop voor je dat het meevalt.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:39

ik hoop het ook..
ga gewoon door met het schema wat ik heb, en hopelijk zie ik snel weer verbetering..

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:32

Ja het blijft toch kijken naar wat het been doet. Ik moet zeggen dat als die van mij weer een dikker been had, ik toch weer een (of meerdere) stapjes terug deed in het schema. Dat is balen maar ik deed er liever wat langer over dan dat ik teveel deed.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:36

Klopt. Ik ben idd een stap terug gegaan.
Ik stap ipv 3 kwartier nu toch maar een kwartier. Als ik merk dat het dunner word
Ga ik weer over op 25 minuten :)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:47

Ik ga dinsdag weer naar de kliniek heen voor een scan, 8 april raakte ze geblesseerd. Het ziet er naar mijn idee weer goed uit, maarja kan natuurlijk niet in het been kijken. Ben het stappen aan de hand iig al mooi zat :Z

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:34

barbar schreef:
ik smeer nu met compagel en geef puurpees druppels.
als de compagel op is dacht ik er aan om met arnica te gaan smeren met daar over een verkoelende klei, is dat een goede aanpak denken jullie?

Als dat voor jouw gevoel beter is, moet je dat vooral doen. Ik vind alles wat je smeert onzin bij een peesblessure. De pezen zitten te diep voor smeersels om er doorheen te komen. Alles wat je smeert komt enkel door de eerste huidlaag heen.

NJ ohoh.... snel terug naar de kliniek en laten scannen? Ik zou niet doorgaan met opbouwen hoor. Blijkbaar is dat toch te veel voor de blessure van jouw paard.

Ik vond het stappen trouwens niet zo heel erg, maar ik heb grotendeels ook buiten gestapt, veeeeel gezelliger dan in de bak. :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:53

Ik had vanmorgen de DA al gebeld. Zij gaf aan om nog maar een kwartier te stappen ipv 3 kwartier.
Eind juni moet ik zowiezo terug voor een scan. t

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:09

@marsmars, hopelijk is de blessure goed genezen. Stappen vind ik zelf ook erg saai, mijn paard is helaas niet betrouwbaar genoeg op dit moment om alleen mee naar buiten te gaan stappen. Ze wil al snel aan het werk en als ze dan niet mag gaat ze lopen steigeren en achteruit rennen etc. Erg vervelend.

NJ: Hopelijk is het niks. Been van mijn paard is ook afwisselend dik/dun. Sinds paar dagen eigenlijk redelijk stabiel. Mag ook maar een 20 min per dag stappen, maar doe meestal wel iets meer. Ze is al tonnetje rond aan het worden, dus beweging kan ze goed gebruiken. Heb ook niet het idee dat het been het niet aan kan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:21

Mijn paard is nu een week niet 'gewerkt' en zo stout als een onderbroek. (wist even geen betere vergelijking :D) En na het stout zijn gisteren was zijn been dunner dan ooit. Ik snap het niet meer hoor.

Vanavond gaat hij logeren in Laren. Hebben we morgenochtend voor het eerst sinds oktober 2010 weer les van Atie. Zij doet ook revalidatieles geven dus dat komt mooi uit. Zondag gaan we een rustig ritje op de hei rijden en dan gaat hij daarna weer naar huis, nog even de wei op :)

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:37

ik ben er achter gekomen dat mijn paard een blessure had toen er een andere meid voor 1x op ging rijden. moon bokte en steigerde, ze liep de bak uit ze deed niks meer. en dit doet ze normaal gewoon niet! dus ik was er weer op gegaan en moon deed niks. tog vonden we het raar dus lieten we de DA komen. hij voelde aan de voorbenen en op 1 been was ze extreem gevoelig. hij deed de buigproef en daaruit bleek dat ze kreupel liep aan 1 kant. hij maakte een scan en hij kwam er achter dat er een scheur van dik 3cm in de pees zat. en er zat nog een oude scheur in die geen kwaad kon verder. maar het stomme was volgens de DA had ze die ongeveer 3 weekjes, en in die 3 weken heb ik dus gewoon gereden zonder dat ze iets deed. ze ging gewoon voor me door de pijn heen, ze deed braaf alles wat ik van haar vroeg.. het punt was waardoor we het niet wisten was dat moon geen dik been had, en gewoon door de pijn heen ging. je zag helemaal niks.. totdat dus die meid erop ging.. 4 maanden later heb ik haar opnieuw opgepakt en de eerste keren dat ik ging aan galopperen ging ze me ervan door en steigeren. wij dachten dat het gewoon frissigheid was.. uiteindelijk toen dit na 2 weken over was heeft mijn moeder haar gereden tot 6 maanden terug (ik reed haar ook wel maar dan zonder zadel enzo). moon zakte erg vaak door haar achterhand heen bij mijn moeder en ging er van door met aan galoperen..(bij mij dus niet.. ze liet alweer niks merken en mijn moeder deed echt niks raar)). goed de DA weer erbij gehaald en hij voelde aan de pees en weer was ze gevoelig op dat been. weer de buigproef en weer liep ze onregelmatig.. de DA zei geef haar maar 2 weken rust en er kan alleen nog recreatief op gereden worden meer niet.. na die 2 weken pakte ik haar weer voorzichtig op en ja hoor weer het zelfde ze ging er continu vandoor met aangalopperen.. terwijl als ik zonder hoofdstel reed en zonder zadel ze gewoon niks deed. we besloten toen om foto's van haar rug te laten maken, hieruit kwam dat ze een ernstige vorm van kissing spines had en nooit meer bereden kon worden.. dit had ze waarschijnlijk al langer dan 3 jaar (we hebben haar net 3 jaar) dus al die tijd heeft ze dat niet laten merken en is er gewoon keihard door heen gegaan.. nu staat ze op een zorg boerderij waar ze alleen kunsten hoeft te doen :) ze is nu bijna 20 :) Afbeelding

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:13

Fijn dat ze nu op een zorgboerderij staat en dat ze niet meer bereden hoeft te worden. :)

Vandaag ruzie gehad op stal, vader van de eigenaar van stal vond dat ik wel weer kon gaan rijden. Niet dressuur matig, maar ik kon wel makkelijk een uurtje naar buiten om te stappen. Nou sorry hoor, dat bepaal ik toch zelf wel? Ze wordt inderdaad dik, maar daar is niks aan te veranderen. Loop al 30 min per dag, 's ochtends 20 en 's middags 10. Been blijft mooi stabiel dun dus overvraag niks. Maar vind het maar een raar verhaal dat ik er volgens hem al wel weer meer kon gaan stappen. Want hij was ervaringsdeskundige en dit was toch maar een 'tussenpeesje'. Was sowieso van plan om de DA even te bellen om te vragen of ik iets langer mag stappen omdat ze echt heel dik wordt. Maar dat iemand anders mij dat dan zo even gaat vertellen dat ik meer moet doen dan 'afgesproken' . Heel blij word ik daar niet van, en raak ik in twijfel.

Gingen jullie al snel wat meer doen dan afgesproken met de DA? Dus ipv 2x 10 2x 20 minuten stappen bijv? Want dit mag ik pas in week 5.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:24

je moet vooral doen waar je zelf achter staat en je niet op laten jutten door anderen.
bij de vorige peesblessure heb ik er veel langer over gedaan dan van de DA mocht, en dat zal deze keer niet anders zijn.
is het anders niet een idee om je paardje een grasmasker om te doen?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:48

Ook ik heb er juist veel langer over gedaan dan de DA zei,... niet gek laten maken door anderen (dat zullen ze nog heel vaak proberen, geloof me,.. die ervaring had ik ook, iedereen weet het beter en bemoeit zich ermee (soms echt goed bedoeld, soms echt beterwetend irritant ^@^%!@@%^!@).

Kreeg ook ruzie met de staleigenaar, die opeens mn paard had buitengezet met het vuurwerk zodat ie helemaal geflipt was en zijn been weer helemaal dik had, omdat HIJ vond dat ie wel in de wei kon (en ik gezegd had dat ie binnen moest blijven). Ik ben de dag erna vertrokken (1 januari), was echt woest, maanden lang aan de hand gestapt en onder het zadel en 1 zo'n jandoedel die zal al je werk verpesten omdat hij vindt dat ie wel naar buiten kan. Het heeft me maanden extra gekost om weer te komen waar we waren.
Dit was dan ook echt zo'n lompe boer.

Zou gewoon ff met de DA overleggen. Ik ben er na 3 maand pas op gaan zitten,..

Succes!

Zhippo wat een gave foto! En wat fijn dat je paard op een zorgboerderij staat. Denk dat dat een heel mooi plekje is.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:53

Ja ga morgen de DA maar bellen, toch wel benieuwd wat zij voor advies geeft. Zit er wel gewoon op, maakt niet zoveel uit of ik er naast loop of erop zit. Maar qua tijd denkt iedereen verschillend natuurlijk, ene zegt dat je zoveel mogelijk moet laten stappen om goede doorbloeding te krijgen, de ander raad alleen maar rust aan met gevolg dat de spieren achteruit gaan en conditie, maar de pees wel goed heelt. Moeilijke keuze dus.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:33

Door het gecontroleerd bewegen dmv stappen, wordt de opbouw/genezing van de pees verbeterd. Het is de bedoeling dat de vezels van de pees weer netjes naast elkaar komen te liggen en sterker worden. Dat bereik je alleen door gecontroleerd bewegen en langzame opbouw daarvan. Als je dit 2 x per dag doet en de rest krijgt de pees rust dan verbeter je het weefsel alleen maar.

En die 'goedbedoelde' adviezen, daar luister ik niet meer naar. Hoeveel mensen tegen mij gezegd hebben, gooi hem maar een jaar op de wei, of dat ik te rustig aan opbouwde.... die weten helemaal niet waar ze het over hebben. Ik luister er allang niet meer naar. Ik kreeg laatst nog het 'advies' dat er nieuwe peesbeschermers op de markt zijn en met die peesbeschermers "voelen ze niks meer" ..... :') -O- , dan moet ik dus uitleggen dat dat niet mijn doel is, maar dat mijn doel is om zijn pees weer als vanouds te krijgen, nouja, not funny dus. En dat kwam van iemand die precies weet waar ik mee bezig ben geweest 8)7 .

Ik ben nu al bijna 18 maanden bezig, maarja, die van mij had zijn check ligament helemaal kapot over een lengte van 5 cm vanaf de knie naar onder. Iemand anders had hem in laten slapen. En we zijn nu goed bezig. We hebben wel al een keer of 4 een terugslag gehad, wat het herstel ook langer heeft laten duren, maar we blijven gewoon doorgaan.

Hij heeft in het begin wel 5 x shockwave therapie gehad en ik heb het idee dat daardoor de genezing ook beter bevorderd werd. Verder smeer ik hem als hij een warm of opgelopen been heeft in met traumeelgel en krijgt hij al die tijd een super supplement wat veel voor dravers gebruikt wordt. Werd mij ook aanbevolen door de revalidatiestal waar die van mij gestaan heeft en daar doet hij het heel goed op. Dit: http://www.soulmate-nutrition.nl/joint- ... p?prd=open. Niet goedkoop maar wel heel goed.

Mijn advies ( := ) is om niet naar die goedbedoelde adviezen te luisteren en het schema van de da of kliniek aan te houden ondersteund met scans om de zoveel tijd. En natuurlijk goed naar het been te kijken. Zolang het been niet reageert ben je goed bezig, gaat het toch werken dan doe je teveel en kun je beter een stapje terug doen.

Dit soort blessures is gewoon lastig. Elk paard is anders en geneest anders. Heel veel geduld hebben en de moed niet opgeven is alles.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:45

Ik vind het top hoe jij het allemaal doet Monty!
Jij bent mijn voorbeeld geweest het afgelopen jaar,.. ook toen ik het niet meer zag zitten.
Jouw paardje boft maar met zo'n baasje. Waren er maar meer zo ;-)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:56

Dank je Quiz :o .
Maar ik ben net zoals jou hoor, ik hou van mijn paard en wil dat hij weer goed komt. En daar doe ik heel veel voor, net zoals jou :D .
Maar ik ben blij dat ik door die rotblessure nog wat positiefs kan doen, andere mensen helpen. Haha ondertussen ben ik (helaas) een beetje een expert geworden -O- .

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:13

Hahah thanx ook ;) ,....

Ja erg he,..ervaringsdeskundige zijn,.. Toch blijf ik me nog steeds verbazen over hoe weinig je erover kan vinden op Internet.
Ook had ik gehoopt wijzer te worden van de dierenartsen maar helaas,.. dit is en blijft gewoon een heel vervelende blessure waar naar mijn idee veel te weinig info over is. Iedereen denkt er anders over en dat maakt het zo lastig om je eigen weg daarin te kiezen.

Maar inderdaad, kijk heel goed naar je paard, naar zijn been en zijn algehele gedrag. Jij kent je paard het beste.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:32

viel mij ook tegen hoeveel er is te vinden op het internet.
had gehoopt dat ik concrete dingen kon vinden over oa elektro therapie maar nee hoor.