[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:41

Nou, beloofd is beloofd.... Chico is beslagen, van het werk zelf geen foto's want ik zat teveel met Ronald te praten erover.
Foto's leken echt bevangen aan te geven maar in real life blijkt het toch meer een beslag probleem te zijn.

Paard van de ijzers afgehaald en hij bleek op twee plaatsen vernageld wat wel zeer doet ja!!
Verder was het ijzer A-symmetrisch en juist daar zat het probleem, zie deze foto:

Afbeelding

Kijk maar naar de rechterhelft welke veel ronder is dan de helft.

De witte lijn was wel verbreed maar nog vrij hard. Chico is beetje chronisch bevangen maar dit viel alles mee.
ronald heeft hem eerder hiervoor behandeld.
Twijfels tussen open teen en bananashoe, toch voor bananashoe gekozen omdat het middelpunt onder het punt ligt waar het hoefbeen heengaat. Silpack erin om toch tegendruk te geven en een rubber en een leren zool puur om dikteverschil.

Andere smid heeft hem juist te steil achter laten staan, hierdoor teveel druk op de teen waardoor hij last kreeg.
Ronald heeft hem weer laten zakken om de druk te verminderen.

Paard stond veel te nauw en daar was hij ook vernageld.

Afbeelding
Afbeelding

Bijkomend voordeel bananashoe: paard staat bokbenig en "hangt " in zijn knietjes door alle problemen en met deze ijzers staat hij opeens kaarsrecht.

Hij moet van de Bute en Ascal af van ron, risico is dat er een onsteking kan zitten van de vernageling, die gaat dan eruit komen en dan wordt hij kreupel. Dan komt hij het uitsnijden.

Dit is het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk nog wat schade van het vorige beslag maar dit komt wel goed.
En de werking van deze ijzers komt juist tot z'n recht op asfalt, dus juist de weg op als hij goed loopt.

Over een week of zes moet hij weer.
Door de cerandering van stand en druk zal het gebied bij de teen veel harder gaan groeien, juist omdat de doorbloeding continu is.
Ronald is beetje sceptisch over het verhaal van het bewegen van het hoefmechanisme etc...dit onderbreekt juist af en toe de doorbloeding van de voet wat overigens HEEL NATUURLIJK is !!! Zo HOORT HET OOK !!! maar in dit geval is door de stand, het ijzer etc de doorbloeding continu en optimaal wat gezonde groei bespoedigd! Wel opletten dat we niet teveel gaan doen omdat het paard super loopt zegt hij.

Heb gevraagd of hij weer meer op Bokt wil zetten over dit soort dingen, als hij wat meer tijd heeft gaat hij dat zeker doen.

Ron, dank je wel!!! je bent een topper !!!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:02

Hallo,

Mooi verslag ElCamino...

Even een vraagje over kunstmest op het land. Da vertelde me dat ze niet op een land met kunstmest mocht staan. Maar als er van de zomer tijdje geleden het land is gemaaid en daarna kunstmest is gestrooid (denk rond juli). Toen kwam er veel rotzooi te staan op het land en daarom is het 2 weken geleden weer gemaaid. Nu staat er bijna niks op en er is ook geen kunstmest meer gestrooid.

Kan ze dan op dit land?.

Net weer even bij d'r geweest. D'r voorbenen zagen er weer dik uit. Ook waren al haar hoeven warm.

Ik mocht wel weer met haar rijden, ik heb dus vrijdag een rondje met haar gestapt van ongeveer een half uur.

Nu zijn haar voorbenen dus weer wat dikker. Wat zouden jullie doen. Niet rijden of met haar wandelen of wel rijden.

Ze loopt nog wel gewoon met me mee hoor, het is niet zo dat ze helemaal niet wilt. Ze loopt keurig naast me.

Hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden, alvast bedankt...

En wie weet qua voer wat je mag geven?. Ik geef zemelen met ursonne kruiden kan dat kwaad?.

Mirjam

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:02

Het was anders wel mijn dierenarts die zei dat ik elke dag moest gaan wandelen om haar "door de pijn" heen te helpen, ze moet blijven bewegen, zei hij, anders gaat het tussen haar oren zitten en loopt ze niet meer als ze wat voelt.
Zelfs voorzichtig wat stappen onder de man kon geen kwaad volgens hem.
Ik vertel ook alleen maar wat hij mij gezegd heeft, en dat is trouwens hetzelfde als wat mijn hoefsmid vertelt.
Goed, ik denk dat iedereen doet wat hij of zij acht wat het beste is en ik denk dat je je ook wel kunt laten leiden door wat je paard aangeeft, het één zal niet slechter zijn dan het ander en wat voor de één werkt is voor de ander misschien wel taboe.
Voor mijn paardje helpt het in ieder geval wel. :D

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:06

@mirtje27 Ik zou haar voorlopig helemaal niet meer op het gras zetten, zeker als haar hoeven en kroonrand nog warm aanvoelen. En alleen water en hooi geven.
Of je zemelen met ursonne kruiden kunt geven weet ik niet... Dat ken ik namelijk niet!

@ Elcamino Mooi verslag idd, en wat een kunstwerk onder zijn voeten! Ik hoop voor jullie dat dit helpt.

@ Spretje het ligt denk ik ook aan de mate van bevangenheid, ik mocht na een week weer rijden met mijn paard, maar ze was dan ook niet ernstig bevangen, geen gekanteld hoefbeen o.i.d.

Weten jullie toevallig of paarden die hoefbevangen zijn geweest, of insulineresistent zijn ook vaker/meer last hebben van staart en maneneczeem? Kan dat met elkaar te maken hebben? Ik heb dat ergens gelezen of gehoord, maar vroeg me af of jullie daar ook ervaring mee hebben...
Laatst bijgewerkt door Amable_Chica op 12-09-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:42

ElCamino schreef:
Afbeelding

Wat is de reden dat je paard ongelijk is gezet (in hoogte)?
Onder de rechterhoef zit meer kit dan onder de linker (ook op foto zijkant te zien, dus geen gezichtsbedrog lijkt mij).
Ook het rond staan in de hielen vind ik erg vreemd om te zien. Voorzijde zo'n opzet is mij wel bekend, maar bij de hielen lijkt mij toch lijken alsof het paard op een soort schommel staat en ze juist op de hielen gaan hangen of de pezen meer belasten op die manier. Dus ik ben benieuwd wat van dit het voordeel is van deze ronde opzet aan de achterzijde.

Trouwens een ijzer wat a symmetrisch is, is geen abnormaal verschijnsel. Meeste paardenhoeven zijn asymmetrisch gevormd. Een hoefsmid past het ijzer aan aan de paardenhoef, en niet andersom.
Ik heb van Isa al haar hoefijzertjes (van vroeger) bewaard en er is er geen eentje gelijk. En ook geen gelijke helften.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:43

Tussen de oren zitten daar geloof ik niet zo in. Een paard loopt niet voor zijn plezier slecht of omdat het tussen de oren zit, dat is tegen zijn natuur. Een slechtlopend paard is in de natuur al snel opgegeven. Ik merk juist dat paarden (althans die van mij) echte bikkels zijn. Pap dacht ook dat het bij Grietje tussen haar oren zat, maar dan vind ik het raar dat ze uit haarzelf weer beter is gaan lopen.

Dat heb ik nog nooit gehoord Amable_chica, maar het zou best kunnen. Vaak zijn ex-hb en ir paarden toch gevoelig voor suiker. En suiker speelt een grote rol bij zomer-exzeem. In mijn hoofd klinkt het wel logisch.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:23

geerke schreef:
sterkte lolclub met tellen :D (moet in ene aan de amerikaanse verkiezingen denken van jaren geleden :D )

-O- ik zie sterretjes, blokjes, rondjes en vierkantjes en heb een muisarm van het invoeren van alle punten.
van 9 uur vanmorgen tot net 7 uur aan één stuk door coupons in de pc moeten invoeren.
Leuk hoor, paarden....

Ik heb trouwens een proefpakket Natural Balance in mijn handen gehad (Havens had een promostand),
het is dus inderdaad gewoon een granenmuesli.
ook niks geexpandeerd of wat dan ook voor andere indrukwekkende term, gewoon rauwe tarwe in het vlies, stukjes gebroken mais en hele spelt, daarnaast nog gepofte mais, wat brokjes en gekleurde stukjes (wortel,appel) en wat lucerne of gedroogt gras..

De vertegenwoordiger begon hoe geweldig voer het was en echt suikervrij..
toen ik vroeg of hij wel beseft hoeveel suikers er in granen zit werd hij bleek om zijn neus :Y) en stamelde nog wat over natuurlijke suikers..
Toen ik over het hoge zetmeel gehalte begon werd het echter al snel helemaal stil aan de overkant _O-

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:45

mirtje27 schreef:
Hey,

Bedankt voor de reactie's. Ben een leek op het gebied van hoefbevangen dus dit is een super topic.

Ze heeft die schimmel in de witte lijn bij de teen.

Toen ze nog in het gras stond wist ik dus nog niet dat ze hoefbevangen was. Ben naar de 1e da geweest en die heeft het ook niet opgepakt, hij zei alleen ze loopt wel heel gevoelig. Toen hij haar ging verdoven in het gewricht kwam er ook vloeistof uit. Zal dat ook met de hoefbevangenheid te maken hebben gehad?.

Maar toen ze echt goed kreupel werd toen waren haar pezen heel dik en warm, dus het is heel verwarrend geweest....

Zal wel even foto's maken van de hoeven.

Hebben jullie nog voedingsadvies, ze krijgt nu hooi 2 keer per dag, geen gras en zemelen met kruiden (ursonne). Ook geef ik nu drainage compositum.

Mirjam

Dus toch WLD... lastig want om dat echt weg te krijgen moeten ze soms een behoorlijk stuk van de hoefwand weghalen, Geerke haar paard had dit ook, die kan je er vast meer van vertellen.

Die vloeistof die uit het gewricht spoot, was dat heldere vloeistof , het klinkt namenlijk of je paard ook artritis heeft/had, heeft ze niet iets van een infectie elders in haar lichaam gehad wat op de gewrichten en ook op de voeten is geslagen ?

Voedingsadviezen zijn afhankelijk van of je paard op gewicht is, overgewicht of ondergewicht heeft, misschien kun je jezelf daarin nog even toelichten ?

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:56

@janouk
Bedankt voor je reactie. Een stalgenootje zei ook dat het de eerste week vaak echt doorbikkelen is en dat ze dan meestal ietsiepietsie per week beter gaan lopen. Laat ik het hopen, dat het een lange weg wordt is zeker.

Ik lees hier zoveel nuttige info, echt heel fijn. Ik zie hele interessante ijzers voorbijgaan. Mijn dierenarts werkt ook samen met een hoefsmid op de praktijk dus die ga ik ook nog overhoren :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:58

spretje schreef:
lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
De hoef moet in beweging blijven voor een snellere genezing (vraag maar aan je dierenarts, hoefsmid). Alleen, de beweging moet natuurlijk wel de beweging zijn die het paard aan kan.

Dat snap ik ook wel hoor dat je dat niet bedoelde ;) ,
het ging er om dat je adviseerde om gewoon door te rijden..
Als een paard overigens acuut hoefbevangen is, en in het stadium verkeert dat het hoefbeen roteert of dreigt te roteren is geforceerde beweging absoluut uit den boze, dit kan desastreuze gevolgen hebben .
Zelf scharrelen op zand is oké, maar beweging aan de hand en hem ergens "doorheen" helpen gaat in de ontstekingsfase fase echt te ver.
(Vraag dat ook maar aan jouw hoefsmid en DA }> ;) )

In de tweede fase als de ontsteking is gaan liggen en de hoef gaat zich herstellen, dan is beweging aanbevolen, maar ook dan alleen gepast en met een goede opbouw.
Als je paard er de volgende dag minder van is geworden is het teveel geweest wat je hebt gevraagd en zul je echt al gas terug moeten nemen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:01

FieroSB schreef:
hallo allemaal,

Helaas ben ik op dit topic terecht gekomen, omdat mijn paardje hoefbevangen is geraakt.
Hij liep al een aantal weken wat gevoelig op zijn voorvoetjes, (de ene keer wel en de andere keer niet) smid gevraagd en dacht aan gevoelige zolen. Ook nog second opinion van andere smid en adviseerde voor hoefijzers. Na een week had ik een krom ijzer en die ochtend toen hij kwam liep mn paardje heel slecht. Smid kon verder niet duidelijk iets vinden.
Helaas verslechterde de situatie vrijdag zo snel dat er met spoed een dierenarts bij kwam en stelde de diagnose ;(
Gisteren en ook vanmorgen weer is de dierenarts weer geweest. Ik heb nu het advies gekregen om hem in een natte zand paddock te zetten en aan de pijnstilling, bloedverdunners en onstekingsremmers. Indien geen verbetering, willen ze hem op de kliniek hebben.
Het is zo vreselijk om hem zo te moeten zien staan en nog heel onzeker hoe het verder zal gaan. Kortom, ik kan wel wat wijze raad en steun van jullie gebruiken deze dagen..

Welkom hier FieroSB :(:) ,

Sterkte met je paard, wat een nare toestand, stond hij vrijdag ook al in de HB stand met gestrekte benen ?
Wat voor paard heb je en heb je enig idee wat de trigger kan zijn geweest (gras, graan enz) ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:05

fancylover schreef:
Met marco gaat het op dit moment prima! hij krijgt ook alweer een wintervachtje (helaas). ik rij op dit moment 5x per week en ik heb het idee dat hij elke week beter gaat lopen. Op les loopt hij geweldig en hij doet de oefeningen ook steeds beter. Hij krijgt steeds meer energie ondanks dat hij niet meer eten krijgt. Ik hoop dat ik dit kan volhouden en dat Marco deze winter eindelijk eens goed doorkomt!!!!

Fijn dat het met Marco zo goed gaat ;)
Ben je nog achter die lampen aan geweest ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:11

mirtje27
Mijn pablo had WLD aan 3 hoeven.
Het is er nu uitgegroeit maar het heeft lang geduurd.
En het kan zo maar zo zijn dat als de volgende keer de hoefsmid komt er weer een plekje zit.

Ik maakte het iedere dag schoon met waterstofperoxide en een oude tandenborstel.
Daarna smeerde ik er honing op en ging hij in een schone droge stal.
Vocht is funest...daar is die schimmel dol op.
Het is ook belangrijk dat de hoefsmid het uitvlakt tot gezond weefsel.

FieroSB...sterkte! :(:)
hopelijk stabiliseert het snel....hoe minder lang beroerd staan hoe groter de kans op herstel!

Elcamino...Dat ziet er even anders uit....ben er nog niet uit of ik dit nu helmaal de manier vind,maar ik neem aan dat die hoefsmid een expert is,dus hij zal het wel weten :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:16

@elCamino

Hij staat er netjes op !
Ben benieuwd hoe hij ermee uit de voeten kan, het lijkt trouwens of de kroonrand (van met name rechtsvoor) nu wel al wat dikker is geworden als op je laatste foto's , klopt dit ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:42

mirtje27 schreef:
Even een vraagje over kunstmest op het land. Da vertelde me dat ze niet op een land met kunstmest mocht staan. Maar als er van de zomer tijdje geleden het land is gemaaid en daarna kunstmest is gestrooid (denk rond juli). Toen kwam er veel rotzooi te staan op het land en daarom is het 2 weken geleden weer gemaaid. Nu staat er bijna niks op en er is ook geen kunstmest meer gestrooid.

Kan ze dan op dit land?.

Ze adviseren tegenwoordig om weer meer met organische mest te werken omdat dit het eiwitgehalte omhoog jaagt, waardoor vervolgens het gras harder gaat groeien en dit zou er voor zorgen dat de suikers sneller gebruikt worden (snap je het nog ? :D ).

Er zit een soort balans in gras tussen eiwit en suikers, hoe meer eiwit hoe minder suikers en andersom, voorheen dachten ze dat de eiwitten de oorzaak waren van HB, dit is echter na onderzoek veranderd in het suikergehalte vh gras .
Begrijp me overigens niet verkeerd want een paard op een weiland zetten wat blauw ziet van de eiwit raad ik je ook niet aan ;)

Vooral bij de speciale langzaam werkende paardenkunstmest komt de groei veel langzamer op gang, dit zou een hoger fructaangehalte in de hand werken en dan creeer je dus feitelijk gras wat niet geschikt is voor HB paarden.

Kunstmest verarmd verder de bodem en dit wekt uiteindelijk weer de groei van (suikerrijke) onkruiden in de hand.

Ik weet niet of je DA dat bedoelde, maar je paard op een onbemest stuk land zetten is ook weer niet goed.
Gras moet kunnen groeien namelijk, anders spaart het de suikers (fructanen) op voor betere tijden en juist voor dit fructaan zijn HB paarden gevoelig

mirtje27 schreef:
Net weer even bij d'r geweest. D'r voorbenen zagen er weer dik uit. Ook waren al haar hoeven warm.
Ik mocht wel weer met haar rijden, ik heb dus vrijdag een rondje met haar gestapt van ongeveer een half uur.
Nu zijn haar voorbenen dus weer wat dikker. Wat zouden jullie doen. Niet rijden of met haar wandelen of wel rijden.
Ze loopt nog wel gewoon met me mee hoor, het is niet zo dat ze helemaal niet wilt. Ze loopt keurig naast me.

Heeft ze nog pulsatie op de kogel ?
Ik denk dat het half uur te lang voor haar geweest is en dat je nu de rekening krijgt.
Is ze verder wel monter of oogt ze (nog) wat slomig ?

mirtje27 schreef:
En wie weet qua voer wat je mag geven?. Ik geef zemelen met ursonne kruiden kan dat kwaad?.

Voer je volgens het Sidorak dieet ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:45

Isapaardje schreef:
Wat is de reden dat je paard ongelijk is gezet (in hoogte)?
Onder de rechterhoef zit meer kit dan onder de linker (ook op foto zijkant te zien, dus geen gezichtsbedrog lijkt mij).

Ik zag het ook, maar (als ik even voor elCamino mag spreken) kun je ook zien dat de rechtervoet platter en langer is en de linker steiler maar korter.
Ik vermoed dat Ronald het paard "recht" heeft gezet, zodat hij beide voeten gelijk belast en de schouders weer evenwijdig van elkaar staan.
Anders heeft ze straks ook nog een paard met rugklachten...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:57

hallo,

mn paardje is kampt nu al een tijdje met bevangenheids problemen, nu zie ik op de paardendrogist allerlei homeopathische middelen en supplementen die zouden bijdragen aan een goed herstel heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld: Laminaze 5 star poeder (supplement)
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ar/101504/
of podocomplex van de groene os:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ex/101505/

ik ben erg benieuwd naar ervaringen of andere ideeen hierover en ik heb geen zin om 64 pagina's door te worstelen

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:59

Ik gebruik de podocomp (van phytonics) op aanraden van een holistische therapeut. Zelf heb ik niet het idee dat het echt wat doet, maar ik vind het ook moeilijk om te zien het iets doet. Maar je moet natuurlijk geen wonderen verwachten, het heeft gewoon tijd nodig. Wellicht helpt het wel, maar was ik te ongeduldig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:59

Mjay schreef:
hallo,

mn paardje is kampt nu al een tijdje met bevangenheids problemen, nu zie ik op de paardendrogist allerlei homeopathische middelen en supplementen die zouden bijdragen aan een goed herstel heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld: Laminaze 5 star poeder (supplement)
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ar/101504/
of podocomplex van de groene os:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ex/101505/

ik ben erg benieuwd naar ervaringen of andere ideeen hierover en ik heb geen zin om 64 pagina's door te worstelen

heeft ze ontstekingsemmers?
Hoe is ze bevangen geworden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:05

Even om misverstanden te voorkomen ... ik keur het beslag niet af. Ben geen hoefsmid, laat staan een expert in beslag, maar ik constateer alleen iets wat mij verbaasd en waar ik dus nieuwsgierig ben naar het antwoord. Belangrijkste is natuurlijk ook dat Chico er goed op loopt.

Ik heb nog even teruggebladerd naar de eerder getoonde foto's (pagina 61) en daar valt mij toch echt de ongelijkheid in hoeven niet op. Zal ze hier even bij elkaar zetten om te laten zien wat ik bedoel. Voor aanzicht en zijaanzicht.

Voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

En van de zijkant:

Voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding

Nogmaals ik keur niets af ... ben alleen nieuwsgierig :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:16

tja...je hebt gelijk isapaardje.
Ik zie het verschil in hoogte ook niet.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:17

Even een vraagje, het staat hier vast ergens tussen maar waar?
Ik heb sinds een half jaar een chronische hoefbevangen shetlander, ze loopt probleemloos alleen na bezoek hoefsmid soms iets moeilijker (is normaal zegt hij). Ze krijgt hooi en eggermans revital cubes en wat bietenpulp omdat ze erg mager was toen ze kwam (verwaarloosd, was ook aan 4 benen hoefbevangen). Nu is ze sinds vandaag opeens anders aan het lopen, lijkt erg gevoelig. Ik heb gevoeld maar voel niets extreem warms, ze eet goed en is vrolijk, drenteld ook wel wat door de wei maar vooral op harde ondergrond is ze wat gevoelig. Nou heb ik gisteren haar hoeven wat bijgevijld dus dat zou oorzaak kunnen zijn, of toch de weidegang die gisteren iets langer was dan normaal (uurtje langer), maar het leek me niet echt hoog fructaan weer?
Nou ja mijn vraag hoe herken ik of ze weer acuut hoefbevangen is en moet ik verder iets met deze klachten? Laatste weken had ze geen muilkorf om omdat we haar maar heel beperkt weiden en ze vaak zelf al in de paddock komt staan. Hoor graag hoe ik uitvind of dit hoefbevangenheid kan zijn?
We hebben trouwens een wei ingezaaid met fructaan arm gras.
Laatst bijgewerkt door NatasjaM74 op 12-09-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:18

Op deze foto is het verschil tussen de voeten wel te zien:

Afbeelding

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:27

@Geerke: het is een ruin... tuurlijk heeft hij onstekingsremmers en een pijnstiller, hij staat helaas al sinds maart stil vanwege een knie blessure, ik heb geprobeerd hem kort te houden in het gras maar door geweldige ontsnappingspogingen toch teveel gras binnen en van het een komt het ander...

over de foto hierboven: ik heb eens een artikel gelezen dat zo'n platvoetje komt door het grazen als veulen en dan vooral zo gebukt met 1 voetje omdat de hals te kort is nog.... hierdoor is er een piekbelasting en wordt dat platvoetje gevormd...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 04:53

Hier ben ik weer even. Dacht vanuit hier soft rides te bestellen (dat ze dan goedkoper zijn qua verzendkosten) maar Vash heeft hetzelfde als de foto's hierboven: een plattere en een stijlere voet. De lengte van de zool is dus bij de stijle voet kleiner. En dat scheelt best flink. De softrides gaan per paar....wat is wijsheid?? Iemand ervaring?