Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:09

Hij was niet goed op de volte.... uitverdoofd op het slechte been en toen werd ie daar een stuk beter maar op het andere voorbeen slecht. Dat beeld zorgde ervoor dat we toch ook de hals even bekeken hebben, die voelde niet goed dus daarom op de foto gezet.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:18

jeetje wat vreselijk richtje |( heel veel sterkte!! :(:)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:41

Jeetje Richtje...... Wat zwaar.... Sterkte.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:08

richtje echt heel erg veel sterkte, een paard van mijn vriendin was ook zo jong toen hij artose had in zijn hald en die heeft hem ook in moeten laten slapen, egt heel erg zielig |( , heel veel sterkte

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:25

Heel veel sterkte Richtje..Ik weet gewoon niet wat ik zeggen moet. Met die diagnose is het echt of de grond onder je voeten vandaan slaat. Hier kun je niet tegen vechten.... Soms vraag ik me af wanneer iemand genoeg ellende voor zijn kaken gehad heeft. Soms is alles zo oneerlijk, die stoere mooie Balder :(:) Ik kan je alleen maar heel veel kracht toewensen en als je je hart uit wilt storten weet je me te vinden :* .
Dikke knuf.. :(:)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:21

Tja van baby
Afbeelding

Naar peuter
Afbeelding

Naar...... niets meer ;( Het is zo gruwelijk oneerlijk!

Bedankt voor de lieve woorden :*

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:41

Ik wil je enorm veel sterkte wensen
wat een prachtig mooi dier en wat enorm oneerlijk allemaal

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:54

Soms kan de wereld zo oneerlijk in elkaar zitten bah! Waar heeft zo'n jong paard dit aan verdiend!? Heel veel sterkte om dit enorme poedersuiker nieuws te verwerken!

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:30

Wat erg Richtje! veel sterkte toegewenst!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:49

Richtje, verdorie wat een kl*te nieuws zeg... na alle ellende die je al hebt meegemaakt met je paardjes. Sterkte :(:)

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:49

Richtje jee wat beroerd nieuws heel veel sterkte dikke knuffel!! :+:

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:29

richtje..... wat erg, ben er stil van! Had je toch nog wat hoop gekregen en dan blijkt ze artrose in haar hals te hebben. |( en wat is het toch een prachtig paard. dikke knuffel voor jou .
Helaas gaat het met de pony van mijn dochter ook niet goed, deze heeft waarschijnlijk een chronische peesschede ontsteking met een hele slechte prognose.Diertje is 6 dus zo triest.

voor iedereen die nu nog steeds met deze vreselijke blesure loopt, heel veel sterkte!

Flo is inmiddels weer 4 maanden onder het zadel en tot nu toe gaat het goed. Iedere gekke sprong die hij maakt hou ik mijn hart vast, dat zal nog wel even duren,die angst moet slijten.
;(

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:50

@ am_vanes Jeetje!! wat een verschikkelijk nieuws! die van mij heeft ook een peesschede ontsteking. Maar wat houd het presies in als het een chronische peesschede ontsteking is?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:17

Wendy; dat houdt in dat de hele peesschede verkleefd is. Met iedere misstap dus hij maakt ontsteekt het weer opnieuw, met weer nieuwe verklevingen tot gevolg waardoor de bewegings ruimte in de peesschede steeds kleiner wordt. De pony heeft een hele dikke overvulde peesschede . Is een half jaar geleden ingespoten met daarna 6 weken boxrust. Het beentje was toen heel mooi dun maar na wat licht werk meteen weer heel dik en kreupel.... vreselijk hoor.... Nu staat hij een maand 24/7 buiten maar dat kan het been dus niet aan,werk in de bak niet, hij mag niet meer op de wei, niet meer in de paddock, alleenop stal en aan het handje stappen, en pardoes is dan zo niet gelukig.....

Wat is de prognose bij jou?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:39

@am_vanes Oke jeetje dat is wel heel sneu! Toen mijn vriendje de 1ste keer (begin januari) had was de prognose heel goed. Het was een kleine peesschede ontsteking en mocht ook niks anders dan alleen op stal staan en stappen aan de hand. Na 2 maanden mocht ik er weer op en heb een maand lang, 1 x in de week gereden met 2 min draven. Dit ging heel goed tot op het moment dat ik aan draafde en meneertje zet ze beentje verkeerd neer, en huppa hij zakt er finaal doorheen. Weer veel vocht in ze been, en stok en stok kreupel. Toen kwam er uit dat hij wel wat bindweefsel/litteken weefsel heeft maar de pezen waren helemaal oke. De peesschede was gigantisch overvuld met vocht, en leeg laten lopen. Omdat er bindweefel was ontstaan kreeg hij aan de binnen en de buitenkant van zijn kogel 2 spuiten met cortosteroïde ingespoten.
Ook had hij een verrekking van zijn ''enkel band''. Die was 5 x zo dik/uitgerekt als dat het hoorde te wezen. Maar de prognose was nog steeds goed en met veel rust en stappen koelen en smeren met compagel zou dit goed genezen. Hij mag niet op het land, niet los, aleen op stal staan. En dit gaat goed. Hij is afentoe wel heel druk, maar dat is logisch. Hij vermaakt zich tot nu toe redelijk goed op stal en maakt zich niet druk. Ik stap nu na 2 maanden na het in spuiten een half uur tot 3 kwartier met hem aan de hand, zowel in de bak als op het harde op het terrein.
Nu verbaasinwekkend is zijn been met de week vooruit gegaan. Eerst liep hij totaal niet en was hij saggo en helemaal niet lekker in ze vel, en na een week of 3 / 3,5 klaarde hij helemaal op en is weer helemaal de oude en heel vrolijk, ondankt dat hij alleen stapt. Ik ben nu met hem bezig om te leren flemen op commando, en afentoe langs de kant grasjes laten eten, zodat hij zich niet gaat vervelen.

Ook tegen mij werd er gezegd dat dit been en die plek altijd een zwakke plek zal blijven en dat de kans is dat het terug komt als hij zich misstapt, wel aanwezig is. De DA zei ook dat hun meerdere gevallen hebben gehad met een ergere prognose dan mijn paard en na een 1 jaar te hebben gerevalideerd, enkeld alleen stappen en op stal staan, na 2 jaar al snel weer in het M reden! Zelfs 1 geval waarvan ze dachten dat het niet meer goed zou komen, na 2,5 jaar naar het Z gereden werd, en nergens last meer van had! Dat geeft mij ook hele goede hoop! Een stal genootje van mij heeft precies het zelfde gehad met ook wat slechtere prognose, en half jaar alleenmaar gestapt , vervolgends langzaam opgebouwd, en na een jaar weer licht kon rijden. Het been was altijd wel wat dikker, maar na 2,5 jaar was het been weer zo dun als dat het altijd al was geweest. Je voeld nu alleen nog een beetje dat bindweefel/littekenweefsel.

De DA adviseerde mij alleen maar te gaan stappen, en heel rustig aan te doen met hem. Veel rust kan wonderen doen. En veel koelen. Over een tijdje ga ik de scan er weer op laten zetten om te kijken in hoever zijn been genezen is.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:31

Bedankt weer voor de lieve woorden, dat doet me goed :*
Het is gewoon zo oneerlijk! Het beestje moet nog 4 worden.....

Oh bah AV, ook rotnieuws voor de pony :(:)
Wel top dat Flo het goed doet! Hoe spannend het ook nog is, dit ziet er wel goed uit.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:24

Bij Ebo is de tussenpees soms ook volgelopen. Vandaag langs de fiets meegenomen en een stukje laten draven. Ik word er niet vrolijk van. Hij is regelmatig, maar hij loopt kort. In stap stapt hij wel ruim over, maar de draf is niet zo als ik gewend ben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:00

Hmmmm bah Belker..... dat klinkt nog niet echt hoopgevend. Meestal zit je wel goed met je eigen gevoel :(:)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:02

Klopt, morgen krijg ik het rooster van mijn vriend en dan kan ik de afsprtaak voor smid en DA maken. Dan kijken we dan weer even wat ze van hem vinden.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 06:12

Wendy; nou dat is idd hetzelfde wat onze pony heeft, alleen pardoes blijft helaas niet rustig. Hij wordt echt gek op stal en is met stappen dan zo gek als een deur, pony is 1.56 en erg mans dus dan is hij best wel imponerend.Bij de eerste keer scannen kwam naar boven dat hij een flinke peesblessure heeft gehad aan de diepe buigpees, deze was over de hele lengte verkalkt.Dat was dan voor onze tijd, en eigenlijk sinds wij hem hebben heb ik mijn twijfels over het lopen gehad. Hij was gewoon te vaak net niet rad genoeg. Misschien heeft het wel allemaal met elkaar te maken.
Ik hoop dat het bij jou paardje helemaal goed komt!!
Pardoes wordt vandaag gescanned dus ik hou jullie op de hoogte!

Richtje: het is zo oneerlijk... :(:) weet je al wanneer het gaat gebeuren?
Flo gedraagd zich super, duimen maar dat hij het zo goed blijft volhouden! Doe nu natuurlijk ook alleen nog maar veel basiswerk, tenslotte is het nog een groen paard wat km moet maken.

Belker: hmmmm klinkt niet al te best, ik zou idd ook een echo laten maken, just for sure

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:10

Tjoh wat een nare berichten allemaal hier zo! :S

Ik zou nog foto's plaatsen van Floris' zn benen.
Eerst eentje van zn lieve hoofd:

Afbeelding

en z'n voorbenen:

Afbeelding

van dichtbij:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of jullie hier wat aan kunnen zien? op de foto's zie je het niet heel duidelijk vind ik zelf, maar je ziet wel dat z'n hoeven aan de binnenkant langer zijn.
Maar denk niet dat z'n hoeven ongelijk zijn, of zien jullie er verder nog wat aan van ongelijk zijn oid?

p.s. hij gaat binnenkort naar de hoefsmid hoor, zn hoeven beginnen te brokkelen zie ik ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 18:32

RV hangt hij in de buitenkant van ziojn hoef. Oftewel, hij ontlast de binnenkant en daardoor slijt deze minder.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:14

ja klopt, hij loopt nogal op de buitenkant.
Rechtsvoor is ook z'n kreupele been..
maar door het te ontlasten, voelt hij de hoefbanden dan minder ofzo?
het is ook wel gewoon z'n stand hoor, want links zie je het ook wel.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:42

En rechtsvoor is zijn hoef iets stijler. Het mooist zou zijn als er gelijke druk is op binnenzijde en buitenzijde. Je zou daarover kunnen overleggen met je dierenarts en hoefsmid. Die van mij slijt ook de buitenzijde meer af en daarom heeft ze een ijzer waarmee ze recht neerkomt en naar voren moet afrollen.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:09

ja dat zou inderdaad wel beter zijn, als hij z'n hoef recht neerzet.
Maar kun je dat met een hoefijzer bereiken? of heb je daar wel speciale ijzers voor?
De DA zei trouwens dat een hoefijzer niet zo veel uit zou maken bedenk ik ineens. ook de smid vond het niet zo veel meerwaarde hebben..
of moet ik hem gewoon vaker laten bekappen, zodat ze een beetje recht blijven?