Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:30

Paar maanden geleden heb ik hier wat foto's geplaatst, ik ben benieuwd wat jullie nu van haar hoeven vinden?
Het gaat om een driejarige Fjordenmerrie die 24/7 buiten loopt. Ze is nog niet onder het zadel, maken soms
wel lange wandelingen (vooral over asfalt, helaas niet zoveel bos op loopafstand) :D

Dit waren haar hoeven 26 januari:
http://s201.photobucket.com/albums/aa22 ... 6-01-2009/

En de week erna na bijvijlen nav tips:
http://s201.photobucket.com/albums/aa22 ... 1-01-2009/

Haar hoeven vandaag:
Voor het vijlen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QQPBD8RL.jpg (grote versie)

Voor het vijlen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M6R8KJWH.jpg (grote versie)

Na het vijlen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JVIQRXLU.jpg (grote versie)

Alle foto's zijn per stuk hier te bekijken:
http://s201.photobucket.com/albums/aa22 ... 3-05-2009/

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:41

Zo, julile zijn hard gegaan de laatste week :) Ik zag een berichtje van Joopie over hoefschoenen, ik wil daar wel wat ervaringen bij schrijven (naast Arabesks reactie)

Citaat:
* Hoefschoen verlies je makkelijker

Mijn paard rondom op ijzers was elke 2 a 3 weken een voorijzer zoeken in het land en met een beetje pech een wond erbij door het actherlijk aftrappen. Hoefschoenen gaan aleen aan met rijden, en ben ik (met gaiter) nog niet verloren. ALle gangen, verschillende ondergronden.

Citaat:
* Meer kans op schuurplekken bij de hoefballen

Niet bij alle modellen. En verscheelt per paard. Mijn paard heeft er geen last van.

Citaat:
* Hoefschoenen zijn lomper waardoor de beweging van het paard beïnvloed kan worden
* Door die lompheid ook grotere kans op af/aantikken

Ze klinken misschien lomper qua geluid, maar ik heb niet het idee dat mijnp aard in de beweging wordt belemmerd. Juist niet, doordat ze nu niet meer aantikt en met ijzers wel. Verder tikte ze aan met ijzers, maar met schoenen niet. Heel enkele keer als ze wat 'moe' wordt, maar jippie, daar zijn dan de gaiters die eventueel uittikken voorkomen (maar ook zonder gaiters is dat niet gebeurd).

Citaat:
* Hoefschoenen in de waterbak tijdens de cross = geen succes
* Als er water in de hoefschoenen komt extra kans op schuren

Cross heb ik geen ervaring mee, maar water wel. Wat passen dat het eruit sopt, en ja, de gaiter blijft wat nattig, maar ondanks dat we op lange ritten (en dan terug naar huis na het water nog 1,5 uur zandpad) nooit problemen gehad met belemmering in bewegingen, last hebben wat het water of schuren vanwege water en evenuteel aangeplakt zand. Met een gevoelig paard (huid) zal het misschien wel eerder gebeuren ja.

Citaat:
* Niet elke hoefschoen is even geschikt voor elke hoef omdat een schoen wel goed moet passen qua model

Met een ijzer is dat ook het geval. Moet ook passen. Al is dat misschien wat makkelijk aan te passen. Mijn merrie is met hoefstand en 'maat' wat veranderd door verandernig van bekapper, maar dat gaat nog altijd prima. En dan is er toch best een stuk veranderd aan haar hoefjes.

Citaat:
* De meeste hoefschoenen zijn niet geschikt om 24/7 om te laten

Waarom zou je dat eigenlijk willen? Over het algemeen worden paarden in het land of op stal gehouden en niet op stenen straten.

* Paard heeft tijd nodig om er aan te wennen
Mijn paard vond de gaiters wat raar. Maar dat heeft ze ook met strijklappen en peesbeschermers als ik die weer omdoe na lange tijd. Schoenen was geenp robleem.

Citaat:
* Hoefschoenen die over de hoefballen gaan hebben een inloop periode nodig

Dat denk ik idd. Easyboot had ik dat overigens niet nodig.

Citaat:
* Sommige paarden vinden het niet prettig en ongemakkelijk en zullen proberen de schoen af te krijgen

Zulke mutsen zul je altijd blijven hebben idd. Ook paarden die het 'gewicht' van een ijzer eerst eng vinden, of mutsen die hun peesbeschermers gaan afkrijgen. Maar volgens mij is dat meer uitzondering dan regel.

Citaat:
* Na langere afstanden (zoals endurance) kans op irritatie

Dat zou ik idd ook denken. Met mijn 2,5 uur durende ritten gaat het tot nog toe prima (met water, zand etc onderweg)

Citaat:
* Hoefschoenen voor de kar zullen schuin afslijten en dus sneller versluiten

Dit gebeurd met ijzers toch ook? Mijn paard loopt voor de wagen rondom ni de hoefschoenen. Die gaan veel langer mee dan de ijzers die flinterdun werden (misschien had ik met tuigijzers langer kunnen doen, maar die zijn weer veel zwaarder en wil ik niet). Mijn hoefschoenen heb ik nu al bijna een jaar en met dezelfde regelmaat gaat ze de weg op onder het zadel en voor de wagen.

Citaat:
* Aandoen is met schommige modellen echt een hel
* Aandoen op concour met een nerveus paard is bij elk model een hel :+

Is ook wel een kwestie van opvoeden denk ik. Nerveus of niet nerveus, niet mutsen gewoon luisteren zeg ik altijd tegen mijn merrie :P Ik heb ook periodes gehad dat ik de hoefschoenen uitdeed eenmaal in het natuurgebied en weer aan als we weer over de weg moesten, merrie vind buitenritten LEUK en is dus hyper. Maar hyper en veel te zien of niet, beetje opgevoed paard kan braaf zijn.

Citaat:
* Bij de Easyboot Epic en Easyboot Bare kun je geen peesbeschermers dragen

Waarom niet? Alleen 3 in 1 worden moeilijk ja ;)

Afbeelding

--

Zo, straks naar mijn merrie. Ben 9 dagen weggeweest, en zijn haar hoefjes wat minder goed in de gaten gehouden. Hoop dat het scheurtje niet verder is gegaan, anders kan de smid gelijk deze week weer komen :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:25

@Tancreda4: Ik weet dat mijn nadelen prima te weerleggen zijn (niet zo als jouw weerlegging prima te weerleggen is, maar goed dan gaan we offtopic), maar was meer een reactie op de zeer subjectieve nadelen en voordelen lijstje van Arabesk. "het klinkt minder leuk als ijzers" kan ik nou niet echt als een serieus nadeel noemen :roll: Als je subjectief bent op dat gebied, is prima, maar doe dan niet net of je objectief bezig bent...

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:53

Maar joopie, Ik denk dat dat voor veel mensen toch wel belangerijk is. Als het niet als een ijzer klinkt is het niet sjiek en fancy. En niet intresand genoeg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:13

Peelie schreef:
Maar joopie, Ik denk dat dat voor veel mensen toch wel belangerijk is. Als het niet als een ijzer klinkt is het niet sjiek en fancy. En niet intresand genoeg.

Ik heb dat argument wel vaker gelezen maar nog nooit gehoord van iemand in het echte leven. Het is natuurlijk ook een flutargument.

Uit de endurance ken ik iemand die bij haar paard merkt dat de hartslagen met hoefschoenen toch steeds iets hoger zijn en blijven dan bij hetzelfde paard met kunststofbeslag. Komt waarschijnlijk toch omdat ze in vergelijking daarmee wat zwaarder zijn en de afrol zal ook wat moeilijker zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:24

Jammergenoeg ik wel.
"Heb je weleens gedacht aan hoefschoenen?"
"Nou ja, dat klinkt toch niet."

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:34

Mijn vos staat wel eens voor de wagen, met hoefschoentjes, en de staleigenaar moet nog steeds aan het geluid wennen :D Tijdens buitenritten heb ik er ook wel opmerkingen over gehad dat ze het raar vinden klinken en het geluid van ijzers toch mooier is. Ikzelf heb er maling aan, mij maakt het niet uit wat voor geluid mijn paard loopt. In de zomer rijden we ook flink schetend laten (paard dan ;)) door het dorp, dat klinkt ook niet altijd even leuk :))

Maar er zijn dus wel mensen die om het geluid niet aan schoenen beginnen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:05

Daarom zijn er hoefschoenen met "een ijzertje in de zool"bedacht, voor het geluid...maar dan gaat een deel van het nut van de hoefschoen weer verloren. Zal even een foto zoeken.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:34

: Terug na topic??

Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de hoeven van CaylinnMae

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:42

Wanneer je boeken openslaat over paarden houden en verzorgen, lees je zelden dat hoefschoenen een alternatief kunnen zijn ipv ijzers. En in geen een boek zul je lezen dat de eigenaar -na het volgen van een cursus- tussentijds onderhoud kan doen. Je kunt slechts lezen dat de hoefsmid om de zoveel tijd moet komen, geillustreerd met foto's hoe een paard wordt beslagen. Tenmiste zo herinner ik het mij. Het wordt tijd dat de boeken herschreven worden, maar niet door mij :+

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:28

__karin__ schreef:
: Terug na topic??

Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over de hoeven van CaylinnMae

goed plan ;)

@CaylinnMae: Hoe vaak vijl je de hoeven? Vind de hoefwand bij de voor foto's namelijk echt te lang, als je de mogelijkheid hebt om het zelf bij te houden zou ik iets vaker er een vijltje over halen. Zodat de hoefwand meer gelijk blijft met de zool en de hoefwand niet alleen hoeft te dragen.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:47

Het was nu ongeveer drie/vier weken geleden. De hoeven groeien erg snel :)
Ik heb nu wel weer de mogelijkheid om ze bij te houden, dus dat gaat ook zeker gebeuren :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:20

Tijd voor fotootjes van correct beslag ... haha, eigen werk (hoezo onbescheiden :P )... te veel (slechte) blote voeten-foto's

Afbeelding
Joehoe... wakker worden... op de foto!

Afbeelding
Wie ik? Ja jij!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belangrijk is de zeer ruime garnituur (voor dit paard), zeker bij "dik" beslag gelijk HippoFlex.
De takken eindigen ter hoogte van de hoefballen, om zo te voorkomen dat tijdens belasting (beweging) de hoef wat achterover zakt/kantelt naar achter.
Maar ook om haar hielen alle ruimte te geven.
Juiste afrolmoment op de halve mm nauwkeurig om zo aantikken/aftrappen te voorkomen.
Daarnaast zodanig bekappen, dat de hoef in de juiste balans staat/blijft/komt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:27

even een vraagje: Met ruime garnituur is er dan geen grotere kans dat een paard het ijzer er aftikt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:33

joopie7 schreef:
even een vraagje: Met ruime garnituur is er dan geen grotere kans dat een paard het ijzer er aftikt?

Indien je kundig genoeg bent als smid en het juiste afrolmoment weet te bewerkstelligen... nee.
In ieder geval niet bij de paarden die ik besla ;-) Maar misschien heb ik wel heel veel geluk?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:38

Dank je voor je antwoord :) Vroeg het me gewoon af omdat mijn paard wel iets over heeft qua garnituur maar niet zo ruim als hierboven. En hij tikt zichzelf best wel erg aan (kan ondertussen niet meer zonder springschoenen rijden) en laatst ging hij in gallop door het land en toen vlogen de vonken er zowat af zo hard knalde die ijzers aan elkaar := Maar goed dat heeft dus met het afrol punt te maken begrijp ik? (Hij staat op equilibrium, dacht eigenlijk dat dat nou juist voor een goede afrondig zorgde? )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:49

scoxxx schreef:
Belangrijk is de zeer ruime garnituur (voor dit paard), zeker bij "dik" beslag gelijk HippoFlex.

Waarom zijn die HippoFlex eigenlijk zo dik?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:57

En nog wat fotootjes van correct bekapte hoefjes.
Ultiem droge hoefjes... prachtig droog en zo hard als cement. Zo hard dat ik mijn renette's er bijna op breek.
Geen haar op mijn hoofd die deze hoefjes gaat invetten of anderzins zal gaan "hydrateren"... nagellak ;-)

Een mooie diepe hoef, die prachtig symmetrisch is: linkerhelft = gelijk aan rechterhelft. Afrol is ook volledig centraal bij dit paardje.
Hoefwand is overal even dik, mooie straal en een mooie 1/3de - 2/3de-verdeling.
De foto's vertekenen wat: er zijn slechts wat dode, losliggende schilfers uit de zool "gepullikt". De zool is niet uitgehold, en zeker niet boven het uiterste puntje van de straal.
Ik heb mijn duim eropgelegd, zodat het wellicht wat beter te zien is dat de zool NIET is uitgehold (heb ik een hekel aan).

Hoe droger hoe harder... hoe harder hoe beter, immers indien ik mijn renette's erop kan breken... slijt de hoef ook minder hard op asfalt en kan het "werk" beter aan op kiezelstenen zo groot als duiveneieren.
Nu ja, werk... dit paardje wordt pas over een jaar ingereden, als ze 5 is en dus al haar groeischijven in de rug gesloten zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voorhoeven

Afbeelding
Afbeelding
Achterhoeven

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:59

Bandida schreef:
scoxxx schreef:

Waarom zijn die HippoFlex eigenlijk zo dik?

Betere "demping" in bijv zwaar terrein = bijv De Ardennen. Daar kan ik in volle galop over de losliggende stenen. Geen zooltjes nodig ter bescherming van de zool, immers beslag is "dik" genoeg.
Maar goed, ook betere demping in makkelijk terrein a la Nederland ;-) hoor,

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:03

joopie7 schreef:
Dank je voor je antwoord :) Vroeg het me gewoon af omdat mijn paard wel iets over heeft qua garnituur maar niet zo ruim als hierboven. En hij tikt zichzelf best wel erg aan (kan ondertussen niet meer zonder springschoenen rijden) en laatst ging hij in gallop door het land en toen vlogen de vonken er zowat af zo hard knalde die ijzers aan elkaar := Maar goed dat heeft dus met het afrol punt te maken begrijp ik? (Hij staat op equilibrium, dacht eigenlijk dat dat nou juist voor een goede afrondig zorgde? )

Tikte je paard voordat hij ijzers had zich zelf niet aan? Het is namelijk niet normaal dat ze zich aantikken, ook niet bij ijzers.

Equilibrium zou een vrijere afrol moeten bewerkstelligen maar dan moet het er wel goed ondergeslagen worden.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:05

Nope, nooit problemen mee gehad. Hij loopt sowieso bagger op die ijzers, hij krabbelt veel meer. Binnenkort komt de smid weer langs dus dan ga ik daar even over hebben. Zal binnenkort er anders wel even foto's van maken en hier plaatsen, naar mijn idee liggen ze er namelijk prima onder en kan nou niet bedenken waarom hij er zo slecht op loopt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 23:07

joopie7 schreef:

Afrolpunt, maar ook de wijze van bekapping. Ik persoonlijk bekap de hoeven altijd zo klein als mogelijk.
Niet te klein, maar zeker absoluut niet te groot.
Valkuil van ijzers is, is dat de hoef langzaam maar zeker ieder jaar weer een paar mm-ers groter worden.
(Te) grote hoeven, maakt risico tot aantikken een stuk groter.

Een paard liegt nooit: ijzers moeten altijd verbetering (in beweging) geven! Dat het paardje van Joopi krabbelt op zijn ijzertjes, wat ie voorheen niet deed... doet me een heel klein beetje twijfelen aan de keuze's die betreffende hoefsmid heeft gemaakt tijdens het bekappen en beslaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:03

he ja eindelijk weer eens een paar knappe hoefjes ;-)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:42

Hoe flexiebel zijn die knustof ijzers eigenlijk?

Als mijn paard ooit op ijzers zou moeten, dan geen ijzeren maar knustof voor haar. Ijzer vind ik maar niks.

Hoe is zo'n ijzer eigenlijk aan te passen op de hoef?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:48

scoxxx schreef:
Een paard liegt nooit: ijzers moeten altijd verbetering (in beweging) geven! Dat het paardje van Joopi krabbelt op zijn ijzertjes, wat ie voorheen niet deed... doet me een heel klein beetje twijfelen aan de keuze's die betreffende hoefsmid heeft gemaakt tijdens het bekappen en beslaan.

Ik zal vandaag even foto's plaatsen, moet zeggen dat ik altijd super tevreden was over zijn werk. Maar dan stond mijn paard wel op blotevoeten, is natuurlijk wel wat anders dan beslaan. Binnenkort gaan zijn achterijzers er af en hoop ik dat hij wat beter loopt, maar zijn voor ijzers kunnen er helaas niet af omdat hij een stuk uit zn hoef gesneden heeft.