Zo, julile zijn hard gegaan de laatste week
Ik zag een berichtje van Joopie over hoefschoenen, ik wil daar wel wat ervaringen bij schrijven (naast Arabesks reactie)
Citaat:
* Hoefschoen verlies je makkelijker
Mijn paard rondom op ijzers was elke 2 a 3 weken een voorijzer zoeken in het land en met een beetje pech een wond erbij door het actherlijk aftrappen. Hoefschoenen gaan aleen aan met rijden, en ben ik (met gaiter) nog niet verloren. ALle gangen, verschillende ondergronden.
Citaat:
* Meer kans op schuurplekken bij de hoefballen
Niet bij alle modellen. En verscheelt per paard. Mijn paard heeft er geen last van.
Citaat:
* Hoefschoenen zijn lomper waardoor de beweging van het paard beïnvloed kan worden
* Door die lompheid ook grotere kans op af/aantikken
Ze klinken misschien lomper qua geluid, maar ik heb niet het idee dat mijnp aard in de beweging wordt belemmerd. Juist niet, doordat ze nu niet meer aantikt en met ijzers wel. Verder tikte ze aan met ijzers, maar met schoenen niet. Heel enkele keer als ze wat 'moe' wordt, maar jippie, daar zijn dan de gaiters die eventueel uittikken voorkomen (maar ook zonder gaiters is dat niet gebeurd).
Citaat:
* Hoefschoenen in de waterbak tijdens de cross = geen succes
* Als er water in de hoefschoenen komt extra kans op schuren
Cross heb ik geen ervaring mee, maar water wel. Wat passen dat het eruit sopt, en ja, de gaiter blijft wat nattig, maar ondanks dat we op lange ritten (en dan terug naar huis na het water nog 1,5 uur zandpad) nooit problemen gehad met belemmering in bewegingen, last hebben wat het water of schuren vanwege water en evenuteel aangeplakt zand. Met een gevoelig paard (huid) zal het misschien wel eerder gebeuren ja.
Citaat:
* Niet elke hoefschoen is even geschikt voor elke hoef omdat een schoen wel goed moet passen qua model
Met een ijzer is dat ook het geval. Moet ook passen. Al is dat misschien wat makkelijk aan te passen. Mijn merrie is met hoefstand en 'maat' wat veranderd door verandernig van bekapper, maar dat gaat nog altijd prima. En dan is er toch best een stuk veranderd aan haar hoefjes.
Citaat:
* De meeste hoefschoenen zijn niet geschikt om 24/7 om te laten
Waarom zou je dat eigenlijk willen? Over het algemeen worden paarden in het land of op stal gehouden en niet op stenen straten.
* Paard heeft tijd nodig om er aan te wennen
Mijn paard vond de gaiters wat raar. Maar dat heeft ze ook met strijklappen en peesbeschermers als ik die weer omdoe na lange tijd. Schoenen was geenp robleem.
Citaat:
* Hoefschoenen die over de hoefballen gaan hebben een inloop periode nodig
Dat denk ik idd. Easyboot had ik dat overigens niet nodig.
Citaat:
* Sommige paarden vinden het niet prettig en ongemakkelijk en zullen proberen de schoen af te krijgen
Zulke mutsen zul je altijd blijven hebben idd. Ook paarden die het 'gewicht' van een ijzer eerst eng vinden, of mutsen die hun peesbeschermers gaan afkrijgen. Maar volgens mij is dat meer uitzondering dan regel.
Citaat:
* Na langere afstanden (zoals endurance) kans op irritatie
Dat zou ik idd ook denken. Met mijn 2,5 uur durende ritten gaat het tot nog toe prima (met water, zand etc onderweg)
Citaat:
* Hoefschoenen voor de kar zullen schuin afslijten en dus sneller versluiten
Dit gebeurd met ijzers toch ook? Mijn paard loopt voor de wagen rondom ni de hoefschoenen. Die gaan veel langer mee dan de ijzers die flinterdun werden (misschien had ik met tuigijzers langer kunnen doen, maar die zijn weer veel zwaarder en wil ik niet). Mijn hoefschoenen heb ik nu al bijna een jaar en met dezelfde regelmaat gaat ze de weg op onder het zadel en voor de wagen.
Citaat:
* Aandoen is met schommige modellen echt een hel
* Aandoen op concour met een nerveus paard is bij elk model een hel

Is ook wel een kwestie van opvoeden denk ik. Nerveus of niet nerveus, niet mutsen gewoon luisteren zeg ik altijd tegen mijn merrie
Ik heb ook periodes gehad dat ik de hoefschoenen uitdeed eenmaal in het natuurgebied en weer aan als we weer over de weg moesten, merrie vind buitenritten LEUK en is dus hyper. Maar hyper en veel te zien of niet, beetje opgevoed paard kan braaf zijn.
Citaat:
* Bij de Easyboot Epic en Easyboot Bare kun je geen peesbeschermers dragen
Waarom niet? Alleen 3 in 1 worden moeilijk ja

--
Zo, straks naar mijn merrie. Ben 9 dagen weggeweest, en zijn haar hoefjes wat minder goed in de gaten gehouden. Hoop dat het scheurtje niet verder is gegaan, anders kan de smid gelijk deze week weer komen