[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:38

Mijn schoonvader is inderdaad wel creatief ja... die kan je zoiets wel toevertrouwen.
Mijn veearts waarschuwde inderdaad voor mok, maar dan vooral met zeepachtige middeltjes zoals soda, biotex enzo.

Eerlijk gezegd heb ik nu liever mok dan dit... ze heeft verder nog nooit iets van mokproblemen gehad dus dat gaat wel weer weg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:21

Isabella heeft ook mok gekregen en dat duurde toch wel even voordat dat weg was met die lange beharing. Allerlei cremes hielpen niet en er toch maar een duurdere pot mokzalf opgedaan (ik heb nog staan, dus als het zover komt, kom gerust een paar eetlepels uit de pot scheppen Haha! )

Belangrijker is inderdaad nu dat ze haar zweer kwijt raakt en weer gewoon kan lopen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:29

Isapaardje schreef:
Ik las pas dat zonnebloemolie (dat ik ook gaf) niet zo goed is om langdurig te geven omdat je een scheve omega 3/6 verhouding krijgt en daardoor uiteindelijk juist ontstekingen kunt krijgen.

Bij de Paardendrogist kan je Omega Olie kopen: "Een unieke combinatie van oliën die speciaal is samengesteld voor dagelijks gebruik bij paarden. Bevat o.a. lijnzaadolie, soja-olie en een mix van visoliën (waaronder levertraanolie). Omega Olie voorziet in de dagelijkse behoefte aan Omega-3, 6 en 9 vetzuren in de juiste onderlinge verhouding. Visolie is een rijke bron van EPA en DHA, twee essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor de lichamelijke ontstekingsremmende processen."
Ook bij de Paardendrogist: PrimeVal Omega 3-6-9. "Deze uitgekiende combinatie van 5 zuivere oliën bevat meervoudige onverzadigde vetzuren die van levensbelang zijn voor het goed functioneren en die niet door het lichaam zelf worden aangemaakt. Voorziet in de dagelijkse behoefte aan de Omega-3, 6 en 9 vetzuren in de juiste onderlinge verhouding."

Omega Olie kost bijna 17 euro per jerrycan van 2000 ml, PrimeVal Omega 3-6-9 kost bijna 36 euro per flacon van 1000 ml.

Ik zat er toevallig zelf ook aan te denken om Omega 3,6 en 9 oliën te gaan geven en wil de Omega Olie van de Paardendrogist proberen. Maar eerst denk ik even het bloedonderzoek afwachten....

@gemske: Ziet er mooi uit hoor, die laars. Haha! Ik heb voor Victor toendertijd een Medicalboot gekocht. Lastig om te doen en als ik er spul ingiet houdt meneer z'n hoef zó dat het meeste er weer uit loopt... Clown
Ik hoop dat ze gauw weer beter wordt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:41

Ik mocht Isabella eigenlijk geen lijnzaadolie geven van de homeopaat. Maar daar zit wel de meeste omega 3 in.
Zal hem nog eens navragen of het misschien nu wel mag. Het kan zijn dat het toen niet nodig was toen hij er was, maar nu wel mag. (het zou leverbelastend zijn meen ik mij te herinneren).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:21

36 euro per liter?zijn ze gek geworden?nu nog achter de verhoudingen komen,dan kunnen we het zelf wel mengen......

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:33

Interessante link Isapaardje! Ga toch maar weer eens over op de lijnzaadolie denk ik Knipoog Maar zouden lijnzaadpitjes die je kookt dan ook omega 3 bevatten?

Gemske, creatieve uitvinding hoor, die laars Haha! Zo blijft het idd een beetje schoon! Toen Wessel een hoefzweer had mocht ik hem ook niet te lang in soda laten staan. Ik deed 2 keer per dag een uurtje met een vrij sterke oplossing, en dan daarna heel goed afspoelen. Heeft goed gewerkt! De zweer was wel gedeeltelijk opengesneden, maar brak toch nog op een andere plaats door ook. Het is iig wel fijn dat ze niet bevangen is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:46

wat een lieve pony aurora!!hoop dat het snel beter gaat!
(heeft er niets mee te maken,je kunt beter een stukje van de staart afknippen,nu is de staart lang en dan gaat ze erop staan,en dan trekt ze de haren eruit,zonde...)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:26

Tot nu toe gaat het goed met Aurora, gelukkig. Ze liet vandaag duidelijk merken dat ze naar buiten wilde, normaal staat ze het liefst alles vanuit de paddock in de gaten te houden dus zo met de deur dicht vond ze maar niks. Dus laars aangetrokken, deurtje open en in de paddock gelaten. Toen stond ze me zo aan te kijken:

"he, je vergeet dit deurtje ook open te doen!"
Afbeelding

Ik durfde haar niet los in de wei te laten, maar aangezien ze al erg vlug werd met die laars aan haar voet, en alleen nog last lijkt te hebben van alle extra aanhangsels, heb ik haar even een halster aangedaan en mocht ze zo eventjes mee.

http://www.youtube.com/watch?v=JnWzREonQ_E

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag mocht ook de hoefzak eraf... heel spannend wat eronderuit zou komen.
Er zaten ook nog watten zodat het niet zo zou schuren. Op deze foto is wel redelijk te zien hoe breed haar witte lijn nog is.
Afbeelding

Er zit echt een heel gat... niet leuk om te zien.
Afbeelding
Zijkant
Afbeelding

En de onderkant, beetje vaag maar wel duidelijk dat de hoef niet meer mooi rond is.
Afbeelding

Ze belast de voet weer in ieder geval, en is een stuk vrolijker dan voor de behandeling. Hopelijk blijft het mooi schoon, ik ben van plan de hoefzak nog te gebruiken om het vuil buiten te houden.
Laatst bijgewerkt door gemske op 20-01-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:27

geerke schreef:
wat een lieve pony aurora!!hoop dat het snel beter gaat!
(heeft er niets mee te maken,je kunt beter een stukje van de staart afknippen,nu is de staart lang en dan gaat ze erop staan,en dan trekt ze de haren eruit,zonde...)

Dat staat inderdaad al een tijdje op de planning, maar eigenlijk wil ik de staart eerst wassen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:05

Aurora belast het been echt al veel beter dan gister op het filmpje.
Wat de hoefwand betreft zou ik je toch willen aanraden de toon heel erg drastisch in te korten zodat je bij afwikkelen de druk wegneemt. Je ziet nu ook op de foto's dat de hoefwand wijkt naar voren. Ik moet bij Isabella de hoef recht naar beneden afvijlen; dus op een blok zetten en dan met een rasp recht maken. Wand/witte lijn weghalen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:11

Isapaardje schreef:
Aurora belast het been echt al veel beter dan gister op het filmpje.
Wat de hoefwand betreft zou ik je toch willen aanraden de toon heel erg drastisch in te korten zodat je bij afwikkelen de druk wegneemt. Je ziet nu ook op de foto's dat de hoefwand wijkt naar voren. Ik moet bij Isabella de hoef recht naar beneden afvijlen; dus op een blok zetten en dan met een rasp recht maken. Wand/witte lijn weghalen.

Ik doe bij Wessel precies hetzelfde. Zie ook duidelijk verschil voor en na het vijlen. Dan kan hij veel gemakkelijker over de toon rollen en loopt soepeler.

Fijn dat Aurora zich zoveel beter voelt! Zodra de druk van de zweer is geeft dat zoveel opluchting bij die paardjes! Mij is toen aangeraden om nog wel een paar dagen het plekje open te houden. Ik deed dat met behulp van soda, en dan 2 keer per dag een uurtje. Wat korter kan in principe ook hoor. Dan blijft het wondje/gaatje mooi open en kan de zweer goed genezen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:17

Ik hield de wond destijds open met een verdunning van tee trea olie en een tandenborstel. Maar de wond bij Isabella zat boven bij de kroonrand (nu op ca. 2,5 cm van onderen; maar niet meer als wond herkenbaar. Is nu nog slechts een korstige verdikking op de wand).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:56

Fijn dat het zoveel beter gaat met Aurora.

Ik hou ook de teen kort.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:36

Bedankt allemaal voor de adviezen en steun Lachen

Willen jullie eens een foto maken van hoe je de teen doet? Ik denk dat ik wel begrijp wat jullie bedoelen, maar wil het graag zeker weten Knipoog (overigens zal ik niet snel zelf gaan vijlen, maar dan kan ik de hoefsmid vragen de volgende keer)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:19

gemske schreef:
Willen jullie eens een foto maken van hoe je de teen doet?

Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:29

Danku Lachen zo ziet het inderdaad wel uit bij Aurora als de hoefsmid net is geweest (misschien niet zo extreem als deze foto, maar ik kan wel altijd in de witte lijn kijken van voor)
De laatste keer bekappen is trouwens in alweer 5-6 weken geleden, vandaar dat het bij Aurora niet goed meer te zien zal zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:42

Ik geloof dat ik meer de mustangrol (probeer) te vijlen. Niet overdreven, maar toch.
Ik sta met mijn kont naar haar kont (tegen haar voorbeen), ik hang voorover om haar voet goed te kunnen zien en dan vijl ik in de lijn van mijn hoofd, richting mijn tenen. Dus niet alleen recht op en neer ('t lijkt wel vies praat).
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, want ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.

Gemske, het vijlen is echt niet moelijk en volgens mij kun je weinig verkeerd doen. In het begin doe je een paar raspen en dan bekijk je het eerst weer. Het scheelt mij ook in hoefsmid kosten, want de hoefsmid komt ongeveer 1 keer in de 3 maand.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:16

hier is 't weer mis. Tyra was in oktober bevangen, de afgelopen maanden ging het goed, afgezien van wat gevoeligheid op harde ondergrond. Regelmatig gewandeld, vorige week twee keer een kort stapritje gemaakt en meteen is het weer mis. Net d.a. maar weer gemaild, nog geen antwoord. 't Gekke is dat mijn hoefsmid niet eens aan haar hoeven kan zien dat ze uberhaupt bevangen is geweest. Nou fijn weer, voel me nogal schuldig ook.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:28

Wat een rot bericht Mysa Ach gut . Ik ga voor je duimen dat het meevalt...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:32

Sterkte Mysa, je bent er snel bij nu dus hopelijk valt het mee.

Romeorowan: begrijp ik goed dat je de teen iets rond maakt dan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:34

sterkte Mysa en een dikke knuffel voor je paardje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:13

@Mysa:
als eerste beterschap met Tyra. Weet je ook de oorzaak van de bevangenheid?
Een lichte bevangenheid hoef je niet eens te zien aan de hoefwand. Soms is het maar een kleine groeiring, soms helemaal niet. Daarbij zie je het pas na maanden duidelijk. Met hoefbeenkanteling zie je heel duidelijk een knik. En hoe langer de bevangenheid aanhoudt (in weken/maanden), hoe meer ringen je krijgt op de hoefwand. Ze lopen dan niet meer evenwijdig naast elkaar richting de verzenen (achterkant hoef), maar maken daar een afwijking naar beneden.

@Gemske:
Ja de hoef moet een afronding krijgen, eigenlijk zo ongeveer als je ziet op de easyboot hoefschoen. Zo kan een paard mooi over de toon afrollen.
Maar jij zou bij Aurora's hoef niet alleen de toon moeten aanpakken, maar zeker ook de hielen. Ze gaan platliggen (ondergeschoven) en dragen nu het gewicht van je paardje. De hoef is uit balans lijkt wel. Laat je hoefsmid er toch maar eens goed naar kijken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:34

@ Isa p. Volgens mij lopen de groeiringen gewoon evenwijdig. Ook de witte lijn is nooit verbreed geweest en nu nog niet. Maar de smid heeft in december wel een flink stuk van de verzenen gehaald en nu is de stand van haar hoef wel anders dan ik gewend ben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:31

Mysa: heel veel sterkte!

Gemske: Ja ik maak een afronding in de teen. Als je het extreem zou doen, wat bij Indiana zo was in de acute fase, dan kun je, als de voet op de grond staat praktisch je vinger tussen de grond en de teen steken. Een heel klein stukje maar.
Maar daardoor raakt de hoornwand vooraan de grond niet met afwikkelen en heeft de witte lijn minder te lijden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:42

romeorowan schreef:
Ik geloof dat ik meer de mustangrol (probeer) te vijlen. Niet overdreven, maar toch.
Ik sta met mijn kont naar haar kont (tegen haar voorbeen), ik hang voorover om haar voet goed te kunnen zien en dan vijl ik in de lijn van mijn hoofd, richting mijn tenen. Dus niet alleen recht op en neer ('t lijkt wel vies praat).
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, want ik zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.

Zo vijl ik zelf ook. Ja Er is zelfs een vijl in een soort van s-vorm om het vijlen van een mustangrol te vermakkelijken, maar ik gebruik zelf altijd de gewone rechte vijl.

@gemske: Aurora loopt zo te zien alweer een stukje beter!

@mysa: Dat is balen dat het toch weer mis is gegaan. Verdrietig Is het mis gegaan met stappen op een harde ondergrond of toch door het gras? In ieder geval heel veel sterkte met je paardje!