[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:46

Dit blijft altijd een probleem..ik heb een paard en een pony die allebei aanleg hebben. Het gaat al jaren goed,maar ik vind dit wel weer een gevaarlijke tijd. Het liefst voer ik wat ouder hooi rond deze tijd,en laat ik ze op kaal land lopen. Helaas is er bijna geen hooi in kleine pakjes te koop,dus geef ik met prikpaaltjes elke dag een ieniemienie stukje gras. Ze zijn wel wat dik(vooral de pony) maar ze rennen en spelen en voelen zich prima. Gewoon heeeel goed oppassen de komende maanden,en anders maar een paar dagen vasten in het kale land. En goed stroom op het land,anders kruipt die kleine op zijn knietjes onder de draad door }>

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:51

@jesito, dankjewel...ik denk ook het gras omdat ik ,door omstandigheden (moest langer werken) de paarden van 's morgens op het gras gezet heb tot half 4, ik zat er mee in dat ik op de middag geen hooi kon voederen en als ik grotere hopen leg...vertrappelen ze veel en blijft het ongeroerd op de grond liggen.
Normaal blijven ze 'smorgens op de paddock met hooi en gaan ze van 14 tot 18 uur op het gras.
Stom van mij, het is nat en fris 'smorgens...ik had het moeten weten.

Tja het is weer een les geweest...inderdaad een gevaarlijke periode nu en het herstel zal ook geen 100% geweest zijn.
Ze doet wel terug stoer en gemeen naar de anderen maar het is blijkbaar nog niet wat het zijn moet.

Ik vind het ook zo moeilijk om te bepalen wanneer ze terug aan het werk "kan" of niet, wat is het beste? Laten staan of weer aan't werk zetten?
Het grondwerk is vooral mentaal een oefening, ik vraag geen fysieke inspanningen...een paar rondjes in draf en stap met veel overgangen, das al.

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:57

Ik probeer ook heel goed te letten op de fructaanindex en toch moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn pony ook pas liever in de middag op de wei zet.
Smorgens zit er dauw op het gras en zit het gras door de eerste zon toch in een flinke groei.
Vaak is smiddags het gras weer droger en zakt dat ietsjes.
Maar goed, idd het blijft heel erg opletten en door schade en schande word je wijzer.
Bij ons staat nog een hb-er en die staat op hetzelfde weitje als mijn shet en die heeft nergens last van.

Ik zou haar niet teveel gaan belasten, misschien een beetje stappen op zachte ondergrond.
Vaak als je ze even een paar dagen kort houd knappen ze snel weer op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:26

Het is niet raar dat het nu fout gaat bij de gevoelige paarden. Er zijn een aantal hele koude nachten geweest gevolgd door zonnige dagen. Je kan erop wachten dat het fout gaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:12

Hier wordt je inderdaad weer wijzer van! Het is de eerste keer op 35 jaar dat ik hiermee geconfronteerd wordt.
Moet zeggen dat ik op dit forum al heel veel opgestoken heb, het zijn dingen waar ik vroeger nooit moest aan denken...ze gingen de wei op van 's morgens tot 's avonds. Nooit naar hoeven omkijken, vervelend maar hetzij zo.
In het topic zomereczeem ben ik ook al klant...heel wijs wordt je wel met zo'n pony :D

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:19

Het gaat alweer een aantal dagen erg goed met mijn pony. Heel langzaam ben ik de Metacam aan het afbouwen en hij mag elke een kwartiertje langer naar buiten. Ik ben hiermee erg voorzichtig en heb hierover contact gehad met mijn DA over wat goed is en wat niet. In vind het belangrijk dat hij langzaam en ongedwongen weer in beweging komt, zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. In verband met Hey fructaangehalte in het gras is het nu beter om de pony's niet s ochtends vroeg op het gras te zetten.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de ziekte bij iedere pony anders verloopt en dat iedereen probeert te doen wat het beste is.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:33

Bij ons was gisteren ook weer duidelijk vooruitgang , nog altijd niet 100% maar toch ..Maar wij zitten nog steeds in het stadium van op stal blijven dus. Geduld hebben is de boodschap blijkbaar.

Idd Iana bijleren dat doe je hier wel.. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:31

Marijuhhhhh schreef:
Het gaat alweer een aantal dagen erg goed met mijn pony. Heel langzaam ben ik de Metacam aan het afbouwen en hij mag elke een kwartiertje langer naar buiten. Ik ben hiermee erg voorzichtig en heb hierover contact gehad met mijn DA over wat goed is en wat niet. In vind het belangrijk dat hij langzaam en ongedwongen weer in beweging komt, zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. In verband met Hey fructaangehalte in het gras is het nu beter om de pony's niet s ochtends vroeg op het gras te zetten.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de ziekte bij iedere pony anders verloopt en dat iedereen probeert te doen wat het beste is.

Daar heb je zeker gelijk in!!
Fijn dat het nu wat beter gaat met je pony.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:01

En misschien is in 2 weken opbouwen naar 4 uur weidegang ook wel iets te snel geweest? Misschien dat je het nog langzamer moet opbouw?
En het is zeker een ziekte die bij ieder paard anders verloopt, de een kan na de hoefbevangenheid nog wel een aantal uren weidegang verdragen, de ander niet.
Ik heb bijvoorbeeld na de eerste hoefbevangenheid het een jaar later nog een keer geprobeerd met weidegang, klein stukje, rustig opbouwen maar binnen een week begon ze weer gevoelig te lopen. Voor mijn paard dus helemaal geen weidegang meer. En dat gaat gelukkig goed, al bijna 5 jaar stabiel (klop het snel af :o ) Maar ik weet ook stallen waar "ex-hoefbevangen" paarden gewoon weer hele dagen de wei op gaan waarmee het ook goed gaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:17

Ja, kan kloppen dat ik te snel heb opgebouwd...voorlopig blijft ze in de paddock. Het organiseren is ook niet makkelijk.
onze 2 weides staan in het verlengde van de paddock waar ze een schuilstal hebben en de drinkbak. Ik ga haar dus uren alleen moeten zetten ofwel moeten alle paarden hetzelfde regime volgen, er wordt meer hooi gegeten dan, dus moet dat ook biijgehaald worden.
In totaal hebben we 4 paarden en 1 shet, wat zouden jullie doen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:34

Haar met 1 van de andere paarden in de paddock zetten en die ander steeds wisselen. Koude nacht en stralende zon betekent bij mij: zandarrest. Morgen wordt ook weer zo'n dag denk ik... Voorgaande jaren liepen ze 24/7 in de wei en voerde ik geen voordroog bij. Nu dus wel en per saldo ben ik veel duurder uit maar het is niet anders. Overigens zien mijn paarden er nu veel beter uit dan andere jaren: slanker en meer glans. Het regime (klein strookje gras op goede dagen van 8 tot 3 en de rest paddock cq de hele dag paddock) doet ze kennelijk allemaal goed. Mijn twee exceempaarden hebben nog niet geschuurd (afkloppen)! Gras (zelfs mijn speciale paardenmengsel) is kennelijk gif (voor sommige paarden).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:47

Het gras is kennelijk de boosdoener, daar ben ik nu vrij zeker van. Ook al omdat ze beginnen schuren is na dag 1 op het gras :(
Bedankt voor de tips Wuswa! Er zal inderdaad niks anders opzitten dan paddockarrest af en toe, ik moet me der gewoon overzetten dat het voor haar goed is. Ze roept als gek als ze achtergelaten wordt, heeft ze altijd gedaan...
ze kan maar met 1 paard goed omgaan, de rest stuurt ze heel agressief weg...heeft te maken denk ik met haar veulentijd...ze heeft veel alleen op stal gestaan bij de kweker en waarschijnlijk mist ze een deel van opvoeding in de kudde waardoor ze asociaal gedrag vertoont. Zo moeilijk allemaal, we zien wel...het afwisselen is wel een goed idee maar ik vrees dat ze heel ongelukkig gaat worden zonder beste maatje...ik baal echt om zulke beslissingen te moeten nemen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:18

Hier gaan mijn pony's dagelijks het gras op (strookbegrazing), op het moment dat ze het gras op gaan geef ik de ex-HBer eerst een uurtje beweging. Die mag er daarna bij. Dan is dus weinig meer.
Straks ga ik wel naar langer en 2x per dag een strookje, maar ik ben nog erg voorzichtig in deze tijd.
De ex-HB-er staat nu maximaal 2 uurtjes, vaak korter. En dus op strookbegrazing, dus beperkt gras.

idefix, fijn dat het verbeterd. De paddock in kan heel snel hoor, vrije beweging is fijn.

iana, grondwerk zal het probleem niet zijn, echt het gras.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:56

Mijn paard moest toen ze hoefbevangen werd ook van de ene op de andere dag uit de kudde en in de paddock, waar ze de andere paarden ook niet meer kon zien. Eerst dagen was ze onrustig en schreeuwen naar de anderen, maar dat was al snel over. Ze moeten daar even doorheen denk ik. Ik vond dat ook heel moeilijk en vooral heel zielig. Maar het is voor hun gezondheid... Zij stond toen ook alleen helaas maar nu is ze het gewend en vind ze het helemaal geen probleem om alleen te staan. Gelukkig staan we nu wel op een pensionstal waar ze ook andere vriendjes heeft in de paddock.
En wat Wuswa ook al zei, sinds ik haar van het gras gehaald heb, haar dieet aangepast ziet ze er ook veel beter uit, mooi slank en ze glimt erover!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:05

Dat is dus wat mij heel erg tegen staat om mijn paardje alleen te zetten, maar soms is er idd gewoon geen andere oplossing.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:09

Het heeft mij heel veel pijn gedaan, ben heel verdrietig geweest. Maar als ik kijk hoe het nu met haar gaat, dan is het t zeker waard geweest. En wat je zegt soms is er geen andere oplossing. Ik moest een keuze maken tussen of haar alleen neerzetten en genieten van alle jaren die nog gaan volgen, of toch kiezen voor het land met het risico op weer een hoefbevangenheid en alle gevolgen daarvan...
Maar het is en blijft moeilijk helaas... Ik zie haar ook liever in het land lopen tussen de andere paarden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:40

Hoe zijn jullie dieren met niet op het gras komen.
Ik wil het die van mij niet volledig ontnemen. Ze doet alles voor een grasspriet.
Dit soort taferelen krijg je dan
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5733_n.jpg

Bij mij gaan ze gewoon alledrie op dieet mee, alleen zij nog iets extra. Maar ik heb ze met drie lopen, dus ze moeten wel allen hetzelfde eten ongeveer. Alleen als de anderen iets brok krijgen, dan krijgt ze dat niet. En ze gaat dus eerst bewegen voor ze het gras op mag, normaal gesproken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:51

bedankt allemaal, ik voel me toch als enige niet meer die het enorm zielig vind. Het is inderdaad een zware keuze en ja, ik zie nu al een verschil in haar vacht en uitstraling dat ze het beter doet met minder. Ze gaat de anderen wel kunnen zien en als het warmer wordt kan ze op het einde van de dag er mss een uurtje ofzo bijstaan.
ik denk ook als de regelmaat erin zit en ze weet wat er gaat komen dat ze dan rustiger zal worden, we gaan er in elk geval iets aan doen en haar levensstijl wat aanpassen ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 06:37

Ik ben misschien anders :D Ik vind het niet zielig voor mijn paard.
Ik heb haar liever gezond en zonder pijn in de zandpaddock, dan ongezond en met pijn op het gras. :j

Als je eenmaal gezien heb hoeveel pijn een hoefbevangen paard heeft tijdens een acute aanval, dan hoef ik niet lang na te denken.
En de Haflinger moet bij ons solidair zijn. Jammer, maar helaas voor haar.
En ze weten niet beter. Er zijn zoveel paarden die de hele winter niet op het gras komen.
Ze mogen 3 kwartier op het gras per dag.
En de schapen vinden het prima, dat zij de ander 23 uur en kwartier het gras mogen kortwieken. Des te meer blijft er voor hen over.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:21

Ik had dat in het begin ook, zeker toen ik minder hooi moest gaan voeren en mijn graszaadhooi er nog niet was. In het begin stonden ze ook regelmatig naar het gras te staren. Nu zie ik hoe veel beter ze in hun vel zitten met zeer beperkte graastijden dus nu heb ik er geen moeite meer mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:58

Toch wil ik graag dat mijn pony pony kan zijn.
En ook lekker in de groep kan rennen en dat kan ook wel maar je hebt zoveel verschillende omstandigheden.
En voor niet iedere pony geld hetzelfde beleid.
Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die zo ziek zijn geweest, dat je echt geen risico wilt nemen.
Mijn pony staat de ochtenduren alleen op zand met hooi en de middag gaat hij bij de rest.
Hij blijft braaf alleen staan en weet dat hij in de middag erbij mag, als ik hem zo zijn hele leven moest houden dan zou hij daar minder blij mee zijn.
Leg het een paard maar eens uit dat het voor zijn eigen bestwil is.
Het blijft gewoon heel moeilijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:37

Het scheelt dat ik 2 shetten en een welsh heb, dus die staan allemaal op hetzelfde dieet. Ik heb geen paddock, want ik sta op natuurgrond. Maar een stuk hebben ze helemaal kaal gelopen en daar lopen ze 24/7 op. Af en toe groeien er wat plukjes en ze krijgen bijna onbeperkt graszaadhooi. Dus ze kunnen bewegen, hebben vriendjes en eten en drinken. Dus dan hebben ze het best ok vind ik. Als je op een pension staat lijkt het me idd wel lastiger. Die van mij zijn er overigens helemaal aan gewend, het zijn toch gewoonte dieren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:43

capopjekop, klinkt goed.
Maar ik heb geen lotgenootje voor die van mij en ik heb wel een oudere merrie maar voor die is het gras wel welkom.
Dus zou mijn shet steeds alleen staan, dat zie ik niet zitten.
En daarbij hoorde ik een tijd geleden een verhaal van iemand die z'n shet ook op zand houd en die toch ineens bevangen stond.
En dat terwijl ze streng toezien op de voeding en alles.
Maar soms kan een verstoring in de darm al genoeg zijn en dat maakt het ook zo moeilijk en daarom zijn er ook veel mensen die kiezen voor inslapen.
Maar als jij ze zo kunt houden met zijn allen is het toch prima.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:37

Mijn welsh valt nu ook weer een beetje in. Dus die krijgt olie over haar voer heen en ik laat haar wel regelmatig even grazen in haar uppie. Wel voorzichtig, want Amber is natuurlijk ook bevangen geweest. Het is een heel geregel, maar ze doen het er nu alweer 2 jaar goed op, dus ik houd het maar zo.

Je kunt altijd pech hebben en dat het fout kan gaan, ieder geval is anders uiteraard. Helaas heb je soms al zoveel geprobeerd dat het eerlijker is om die moeilijke beslissing te nemen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:12

Ik ben van plan zo een graaskorf te gebruiken te korte tijd dat ze op gras gaat staan is dit wel ok dan ? Ik sta op een pension en kan ze dus niet de hele tijd op paddock laten.
Wat ik me nog afvroeg hij krijgt nu geen krachtvoer meer etc mag dat zo blijven?