Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:21

N0a: dat probleem heb ik ook. Hou haar ook bijna niet tijdens het stappen, als ze even los in de bak of wei staat gaat ze meteen rennen. Dus ik heb mezelf nu echt verplicht haar maar op stal te laten en te stappen met een passoabit voor onze veiligheid.. Ik was ook aan het hopen op betere genezing in de wei, maar het kan het ook alleen maar erger maken.

Hoe zielig ik het ook vind, helaas moet ze nog 8 weekjes op stal blijven.. :(

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:20

Balen Noa dat het toch een blessure is! Je moet doen wat voor hem het beste is en ik zou haar zeker in het begin rustig houden en dan maar niet op de wei gooien. Kun je haar geen muisjes geven?? Dat haalt net de scherpe kantjes eraf, vooral in het begin.

Villie heeft toch nog een iets opgelopen been, dus heeft hij toch een kleine irritatie gekregen tijdens de behandeling van de osteo. Ik ben een weekje weg geweest en de stalhoudster zei dat hij toch elke dag als ze hem binnen haalde een iets opgelopen been had. Dus weer flink smeren met traumeelgel en vandaag gelijk een klein stapritje gemaakt. Hij heeft ook nog zijn supplement dus we gaan rustig opbouwen en kijken hoe het gaat. Maar dat zijn wel weer flink wat stappen terug dus. Balen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:49

Balen Monty, hopelijk valt het mee!

Heb die van mij nu ook maar op stal, ook al is het zulk mooi weer. Het eerste half uur staat ze meestal te hinnikken naar haar vriendjes maar daarna is ze vrij rustig. Ze is in de 2 weken dat ze nu stilstaat al wel flink wat aangekomen, terwijl ze alleen hooi krijgt en een handje brok voor de afwisseling. Maar die van mij wordt al dik van lucht :') Iemand een idee hoe ik haar iets dunner houdt en straks niet een dik trom heb. Anders worden de pezen nog meer belast met dat enorme gewicht.

Verder is het been sinds gister redelijk dun, waar ik erg blij mee ben. Met stappen aan de hand met dit weer is ze erg sloom. (gelukje, ze sleurt me niet meer mee :P ) Maar onder het zadel heeft ze wel veel actie met stappen (meer nordic walken :') ) Ze loopt dan zo hard te stappen omdat ze denkt dat ze aan het werk moet. Moet de teugels dus wel flink op maat houden, waardoor ze gaat nageven. Geen idee of dit slecht is? Lijkt mij van niet, maar zie de andere peesblessure paarden hier op stal altijd met een lange teugel rondjes stappen. Nog maar 9 weken en dan terug naar de kliniek, spannend!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:34

Ja ochja, dit is de zoveelste terugval voor hem, maar we blijven de moed erin houden. Zijn blessure was dan ook heel fors dus ik ben al blij als we dadelijk weer gewoon aan het trainen kunnen. Met dit soort dingen merk je dat zijn pees nog lang niet de normale sterkte heeft. Geduld is een schone zaak, dat zul je ook nog wel merken :) .

Je moet maar zo denken Noa, het is voor haar eigen bestwil, beter nu een paar weken op stal, dan dat haar blessure of heel lang duurt of misschien niet goed meer herstelt. Met wel of geen lange teugel stappen maakt niks uit, het gaat puur om het stappen. Ik deed dat ook met die van mij, al is het maar om ze het idee te geven dat ze enigszins aan het werk zijn. Fijn dat het stappen aan de hand ook beter gaat. Die 9 weken zijn zo om, ik hoop dat het dan een flink stuk verbeterd is!!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:56

Ja rust en geduld dat zijn toch wel de belangrijkste dingen op dit moment. Hoewel ik het nu na een 2 weken stappen al zat ben, haha. :+
Paardjelief was vandaag ook niet zo lief, overal waar ze gras zag sleurde ze mij mee naartoe. Deed nog een poging om mij richting de wei te trekken, maar gelukkig mislukt voor haar. Dit alles wel gewoon in stap, dus gelukkig geen wild paard naast mij.. maar wel een 10 tonner. Wat geven jullie te eten en hoe hou je je paard een beetje op gewicht als die stilstaat? Die van mij is nu in 2 weken al wel flink wat aangekomen, ze krijgt alleen maar hooi en 1 handje brok voor de afwisseling. En af en toe een appel of wortel om te snoepen :).

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:17

Die van mij heeft ook aanleg om dik te worden, dus ik heb hem ook gerantsoeneert met zijn hooi. Ik heb hooinetten gehaald en die volgepropt zodat hij het niet zo snel op had en dat kreeg hij 3 x per dag. Verder kreeg hij een halfje lucerne met een handje brokken. Dat was alles.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:31

Die van mij krijgt ook 1 hooinet per dag, verder wat hooi op de grond + nog 1 handje brok.
Die van mij is na 5 weken echt flink aangekomen, maar als ik nog minder hooi ga geven begint ze aan het stro of gaat ze zich schuren etc.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:56

@noa , ik moet ook stappen onder het zadel advies gekregen om hem gewoon aan het werk te zetten. Dus nageven en door zijn lijf laten stappen. Geeft geen extra belasting. Daarbij vallen ze niet geheel terug in de spieren en kun je ze toch beetje soepel houden.
Tja dikke buik heeft die van mij ook last van, kan er helaas weinig aan doen. Voorkomen da het niet te erg wordt. Trainen er strx wel weer vanaf.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:03

Even ego en gekopieerd uit het HK Topic :)
Vandaag dus teruggeweest naar Emmeloord voor controle.

Gulpje schreef:
Ze vond zijn been niet raar dik, was eigenlijk wel prima zei ze. Dat was al heel fijn want daar lig ik vaak wakker van. Zeikerd. Maar goed, zoals Engel al zei, buigproef prima, op de volte super en toen naar de scan. Voor zover ik kon meekijken zagen beide voorbenen er zo'n beetje mooi gelijk uit en dat klopte ook wel. De ringband is wederom kleiner geworden en ook is het vocht nog meer afgenomen :j Nou Jaaaaaaa. Ik dacht, dat wordt prut. Hij is de laatste tijd zoveel aan het bokken en rennen geweest ondanks de verdoving dat ik er echt een rotgevoel over had. Maar hij kan het dus best hebben! Dus nu elke 3 weken 5 minuten extra draven, na een week of 6 even bellen en dan bespreken of we er een galopje bij mogen pakken. Spannend! We mogen trouwens sneller opbouwen van haar maar ik vind het zelf fijner om er steeds een klein stukje bij te doen :) Dan maar langzaam, maakt toch geen reet meer uit na 1,5 jaar.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:50

Wauw, super Gulpje! Inderdaad, als je al zo lang bezig bent dan maakt dat maandje extra ook niet zoveel uit.

Die van mij is lekker sloom met dit warme weer, sjokt lekker achter mij aan voor de rest laat ik haar grazen aan de hand. Ze staat nog steeds heel zielig te hinniken als iedereen de wei in mag behalve zij. Echt zo zielig, maar het is voor haar eigen best wil. Ze heeft zelf niet zoveel last van haar been, en dat maakt het dan gevaarlijk hè.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 15:15

N0a schreef:
Wauw, super Gulpje! Inderdaad, als je al zo lang bezig bent dan maakt dat maandje extra ook niet zoveel uit.

Die van mij is lekker sloom met dit warme weer, sjokt lekker achter mij aan voor de rest laat ik haar grazen aan de hand. Ze staat nog steeds heel zielig te hinniken als iedereen de wei in mag behalve zij. Echt zo zielig, maar het is voor haar eigen best wil. Ze heeft zelf niet zoveel last van haar been, en dat maakt het dan gevaarlijk hè.

:(:) Zielig he? Heb ook zo'n jaar achter de rug. gelukkig was hij op stal lief, maar eenmaal aan de hand buiten heel link. Maar op stal heb ik hem gewoon heel veel hooi gevoerd, en ben voor en na werk gaan stappen. Was wel blij toen hij weer de wei op mocht, na een half jaar. Je zag hem gelukkig worden en zijn been werd er ook echt beter van!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 10:01

Inderdaad zielig. Maar soms beter voor zijn eigen bestwil....

Wij gaan deze week ons 1e oefenparcoursje BB doen. Heb er zo.n zin in. Hij bloeide helemaal op vanaf t moment dat we weer een sprongetje maakten. Vorige week maandag gesprongen o.l.v. iemand die helemaal lette op hoe hij landde, of hij het been ontzag, hoe hij draafde, galoppeerde. Daarna stappen, draven op t harde, volte etc. Alles was goed gelukkig. Ook de dagen erna. Blijft zo spannend he...
Vond t geweldig toen ie voor t eerst het parcours in liep en hoe ie toen deed. Hij keek zijn ogen uit. Oren continue recht naar voren ;-).

mickey123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:32

wat denk je van een tumor dat zie je een maand eerder dan dat het paard het voelt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:13

mijn paardje heeft een ernstige beschadiging aan zijn oppervlakkige buiger, of het nog goed gaat komen weten we nog niet.
de DA rade elektro theralpie aan, heeft iemand hier ervaring mee? en hoe vaak moest dat dan? en wat waren de totale kosten?
mijn paardje is niet verzekerd dus moet alles zelf betalen, ik wil best wel wat geld uitgeven als iet echt helpt maar heb helaas geen geldboom.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 22:40

Bij mij werd gezegd dat nooit bewezen is dat dat werkelijk mega hielp. Het ging iig niet sneller. Kwaliteit weefsel zou wel beter zijn. Maar je hoort ook hier weer wisselende verhalen over. Volgens mij zijn hier wel mensen die het gedaan hebben. Die kunnen je misschien verder helpen. Sterkte ermee...

Met wat ik nu weet denk ik dat als m dit ooit weer overkomt, wat ik nooit hoop uiteraard, dan denk ik wel dat ik m een half jaar-jaar de wei op zou doen als t tenminste niet in de winter is.
Mickey ik begrijp jouw opmerking niet? Waar heeft die betreking op?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:56

ik begreep van de DA dat het weefsel mooier aan zou groeien, dat al het weefsel recht gericht zou worden voor het weer heelt zeg maar.
maar ik ga dit dus echt niet doen als dit nooit bewezen is.
DA hed het er over dat waarschijnlijk sowieso de eerste 4 weken er 2 behandelingen per week moesten en daarna nog een tijdje om de week eentje a 50euro per behandeling, dan kom ik dus zo op iets van 600euro uit, dan moet het wel werken anders laat ik liever de natuur zijn werk doen.
ik vraag me ook af of zo vaak het echt nodig is.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:40

@barbar Ik zal het geld er niet voor over hebben, al helemaal als ik het geld niet had. Dan had ik mijn paard liever in de wei gezet en over een half jaar eens een scan gemaakt om te zien of het eventueel aan het herstellen is. Liever dat, dan bakken met geld wegsmijten voor iets wat waarschijnlijk toch niet gaat werken.

@Qizz Gaaf dat je weer een parcours hebt gesprongen. Mijn paard is ook helemaal wild van springen (ik niet zo, hihi.) En ze leeft altijd helemaal op zodra er een hindernis voor haar neus staat. Hoop dan ook dat ik ooit nog weer mag gaan springen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:14

dank je voor je mening, ik vind het gewoon een heleboel geld en ik zou het wel kunnen betalen maar dan moet ik een tij zuinig aan doen, dus als het zekerweten werkt doe ik het maar anders niet want dan vind ik het weggegooid geld.
zijn hier mensen met ervaring hier in?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:59

barbar schreef:
dank je voor je mening, ik vind het gewoon een heleboel geld en ik zou het wel kunnen betalen maar dan moet ik een tij zuinig aan doen, dus als het zekerweten werkt doe ik het maar anders niet want dan vind ik het weggegooid geld.
zijn hier mensen met ervaring hier in?

Wat kan de DA je vertellen over resultaten? En hoe schat zij/hij de kansen in met en zonder behandeling?
En misschien handig om een topic te openen hier waarin je naar ervaringen vraagt.

Succes en sterkte, vreselijk bericht om mee thuis te moeten komen...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:45

DA vertelde dat hij hiermee goede resultaten had gezien.
ik werd juist naar dit topic verwezen :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:19

barbar geen ervaring daarmee, maar de mijne heeft shockwave gehad. Geen idee of het nu daadwerkelijk geholpen heeft, maar als het goed is (kan er niet zelf in kijken natuurlijk) staat hij nu een jaar later weer met helemaal gezonde pezen.

Paard op stal houden heb ik trouwens niet gedaan. Mijn paard is sowieso geen stalpaard, maar anders had ik het denk ik ook neit gedaan. Hij breekt de boel af op stal en dat zou het alleen maar erger maken, maar ik denk dat hij geestelijk ook niet beter wordt van binnen staan. We hebben hem een tijdje alleen in een kleine paddock gehad, maar dat ging eigenlijk ook niet. Daarna heeft hij gewoon in zijn koppel gestaan (het is niet anders) in de hoop dat hij zelf rustig genoeg doet.
Het opbouwschema van de DA heb ik wel meer uitgesmeerd. Vooral het stappen in de eerste periode heb ik volgens mij uiteindelijk twee maanden langer gedaan. Daarna het beginnen met rijden is ook langzamer gegaan dan de DA zei. Tussendoor nog een andere blessure gehad waardoor hij weer een maand alleen kon stappen, maar zijn pezen hebben dus tijd genoeg om te herstellen.

Springen durf ik trouwens nog niet goed. Mijn paard had aan allebei de voorbenen de tussenpees beschadigd. Ik heb op internet gelezen dat dit de pees is die de grootste klap opvangt met het landen in de sprong. Ik heb wel alweer af en toe een huppeltje genomen, maar pas na de zomer wil ik weer wat serieuzere sprongen gaan nemen.
Ik zit er ook aan te denken om nog een keer terug te gaan naar de kliniek. Ik zit er zelf gewoon nog niet lekker op. Denk bij elk 'fout' pasje dat het weer zijn pezen zijn enz... puur voor mijn eigen gevoel denk ik dat het goed is om toch weer terug te gaan. In januari zijn we volgens mij voor het laatst geweest. Toen is hij dus genezen verklaard en mochten we gewoon weer opbouwen naar normale/intensieve dressuurtraining, bosritten en springen.

De dressuurtraining zit weer op normaal peil en daarmee ontzie ik hem ook niet. Buitenrijden doen we rustig aan en springen hebben we dus nog maar heel laag gedaan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:43

barbar schreef:

door de dierenarts?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:48

ik denk dat ik het niet ga doen, het is mij te onzeker of wel of geen weggegooid geld is.
ik heb mijn paard ook niet binnen gezet, ik denk dat ik dat ook nooit zou doen, hij word knettergek als hij alleen binnen moet staan.
ik moest die van mij in zijn eentje op klein stukje zetten, heb ik in eerst instantie ook gedaan maar hij was best onrustig, uiteindelijk heb ik hem nu samen met een pony van 33 staan.
voor die van mij is dat beter om iig een vriendje te hebben, en voor het oudje is het beter om niet met allemaal jonge paarden te staan, nu staan ze lekker samen zonder de onrust van een kudde.

na zijn vorige peesblessure van een paar jaar geleden heb ik met lester eigenlijk nooit meer met hem gesprongen, hij had toen ook oa een blessure aan zijn tussenpees, zijn been is ook nooit meer helemaal 100% geworden dus dat speelt ook wel mee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:49

Qizz schreef:
barbar schreef:

door de dierenarts?

nee in een ander topic :P

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 18:52

Annetje ik heb hetzelfde, zit nu een jaar later en heb weer wat sprongetjes gedaan, maar blijf het eng vinden. Ik wil ook over een maand of 2 weer een scan laten maken voor mn eigen gemoedsrust. Ik bouw het dan wel langzaam iets op met springen, wil dan graag zien op de echo of het goed blijft OF dat het wellicht toch teveel is.

Ook ik heb de periode flink uitgesmeerd en overal langer de tijd voor genomen... omdat ik het gevoel had dat hij het ook nodig had.

Gisteren voor het eerst een BB parcoursje gesprongen en hij was zooooooo enthousiast en ging behoorlijk hard. Ga rustig aan verder, zijn been was super. En gelukkig ook vanmorgen (want ik kneep hem wel degelijk even). Maar nu eerst weer even dressuren, buitenrijden en longeren.

Ik wil dus ook voor mn eigen gemoedsrust nog een keer terug, om echt zeker te weten dat ie het springen aan kan.

Barbar: mij is verteld dat hoe dan ook als je je paard een jaar weg zet op de wei zijn pees vanzelf soweiso al hersteld.
Dus dat scheelt een hoop geld,... dat zij mijn smid ook trouwens.