[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:24

O,ja nog een vraagje, ik zie veel hoeven hier voorbij komen kan je aan de hoef zien hoe bevangen ze zijn of zijn geweest?.

Mirjam

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:58

Nee, ik heb geen ervaring met schimmels, maar weet inmiddels dat heofbevangenheid door heel veel verschillende oorzaken kan ontstaan, zelfs door een ontsteking elders in het lichaam.
Blijf zeker rijden met je paardje, veel beweging is de allerbeste manier om het hoefmechanisme optimaal te laten werken en zo de afvalstoffen snel te kunnen verwijderen.
En groen gras is eigenlijk taboe voor een hoefbevangen paard, logisch dat ze het op hooi veelbeter doet ;) .

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:59

Even een update over Pepsi,

De hoefsmid is vandaag geweest, het ziet er allemaal goed uit. Hij is idd eerder bevangen geweest, goed gezien bokkers!
De huidige bevangenheid is minder ernstig, hij zal waarschijnlijk ook geen duidelijke ribbel krijgen in z`n hoeven. Ik mag heel rustig aan gaan opbouwen. Ik ben echt zo blij :D

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:01

Je ziet heet aan de ringen op de hoef. Deze zijn gegolfd. Hoe groter de golven in de hoef, hoe erger de bevangenheid is geweest.
Een paard dat behoorlijk hoefbevangen is geweest zal ook een afwijkende hoefvorm krijgen.
Omdat de witte rand verbreedt, loopt de hoef aan de onderkant breed uit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:49

lucyknol schreef:
Ik kwam wel een opmerkelijk verhaal tegen in het profiel van iemand hier in het topic (hoop niet dat de schrijver het erg vind dat ik het even gekopieerd heb, ben er namelijk echt nieuwschierig naar :o )
"Die gaf ons als advies: sla met een hamer op het puntje van de hoef. Niet zachtjes, maar een flinke mep! Je heb dan een kleine kans, dan wanneer je precies goed sla je het hoefbeentje terug sla op de goed plaats."
Dit kan toch niet?(Niet dat ik van plan ben om dit te proberen hoor...)

AUW !!!!! -:(-

Ik kan me niet voorstellen dat die iemand uit ons topic dit serieus bedoelt heeft, het hoefbeen kantelt naar beneden en de hoefwand wijkt naar voren.
met geen mogelijkheid sla je dit met een hamer weer in verband.

@Isapaardje
Ik had je foto's al eens gezien, maar wat zijn ze toch fijn opgeknapt, goed hoor ;)

fancylover schreef:
Nee Marco is niet op Cushing getest omdat hij geen verschijnselen van Cushing vertoond. Bovendien is mij vertelt dat hij van het testen op Cushing ook bevangen kan raken??

Is dat zo ?
Mijn inmiddels overleden paard is een jaar geleden ook getest op Cushing, ze hebben destijds bij hem bloed afgenomen en ik heb een potje ochtenurine moeten inleveren.
Niet iets om hoefbevangen van te raken dus, maar misschien zijn er nog wel meer manieren van testen...

@Marcella
Mooie hoefjes hoor ;) , ik zie geen bijzonderheden eigenlijk
heeft jouw pony nog last van zijn HB en zijn SB ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:08

mirtje27 schreef:
Weer uitverdoven en lopen etc. Hij zag dat ze een belasting en een bewegingskreupelheid had op de kogel en op de voet. Ook wipte ze heel erg met haar voeten. Toen heeft hij foto's gemaakt en daar was dus op te zien dat ze een kleine kanteling had van haar hoefbeen, hij zei het is een geringe hoefbevangheid. Ook heeft ze in beide voeten schimmels waardoor ze in de kogel vocht heeft zitten. Nu heb ik daar een oplossing voor gekregen wat ik elke dag op haar hoef moet smeren. De hoefsmid moet binnenkort kijken naar de witte lijn en de schimmel....

Wel mag ik er op rijden (stappen).

Wel merk ik nu ik haar alleen hooi geef omdat het gras op is dat het wel beter gaat met lopen, niet zo heel gevoelig meer.

Nu vraag ik me eigenlijk af hebben jullie ook ervaring met schimmel in de hoef waardoor hoefbevangenheid is ontstaan?.

Mirjam

Hallo Mirjam,

Heeft jouw paard de schimmel in de witte lijn of elders (White Line Disease) ?
Vaak wordt namelijk WLD wel in verband gebracht met slechte laminae, niet dat de schimmel direct een HB veroorzaakt maar het komt wel geregeld samen voor.

Ik heb eens een stuk gelezen waarin stond dat flares, WLD, brokkelvoeten, platte zolen, dunne zolen enz allemaal al de oorzaak vinden in een low grade laminitis.
Het paard hoeft dus niet al echt zichtbaar HB te zijn maar de voortekenen zijn als bovengenoemd.
Doordat de laminae al zwakker is geworden krijgt de schimmel dus de kans om binnen te dringen, helemaal als er scheurtjes in, of brokkels van de hoef af zijn.
Ook dunne gevoelige en platte zolen worden al gerekend tot de LGL (low grade Laminitis).

Dat er door schimmel in de voet volle kogels kunnen ontstaan hoor ik voor het eerst,
wel is mij bekend dat bij een HB volle kogels kunnen ontstaan.
Dit heeft dan dus meer met de afval en gifstoffen en de slechte doorbloeding van het onderbeen te maken.
Hittie had ook gallen op de benen tijdens de acute fase, nu zijn ze weer geheel verdwenen en zijn de benen weer spijkerhard.

Dat je paard duidelijk beter wordt nu hij alleen hooi krijgt betekend dat hij/zij pasture related Laminitis heeft,
je zult dus heel voorzichtig moeten wezen met op het gras zetten in de toekomst |( .
Het is namelijk zo dat als je de trigger wegneemt en je paard verbeterd in korte tijd , dat je er van kunt uitgaan dat datgene dus de oorzaak is geweest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:17

lolclub schreef:
@Marcella
Mooie hoefjes hoor ;) , ik zie geen bijzonderheden eigenlijk
heeft jouw pony nog last van zijn HB en zijn SB ?

Als ik alles goed in de gaten blijf houden gaat het prima. En gewoon lang genoeg in en uit stappen is voor hem toch wel belangrijk. Hij staat op het moment toch zonder grasmasker zelfs, want vond dat het afvallen te hard bleef doorgaan. Ben liever van het langzaam en geleidelijk.

En gisteren is zijn vacht eraf gegaan, want het was geen doen met deze teddybeer om veel kilometers te rijden.
Afbeelding

Zeg nog steeds bolletje tegen hem, maar echt bol is hij niet meer. :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:18

spretje schreef:
Blijf zeker rijden met je paardje, veel beweging is de allerbeste manier om het hoefmechanisme optimaal te laten werken en zo de afvalstoffen snel te kunnen verwijderen.

Beetje gevaarlijke uitspraak hoor..
Met een acuut HB paard mag NIET gereden worden en al helemaal niet zolang er pijnstilling gegeven wordt.

Beweging is prima maar wel als het paard aangeeft dat hij het wil en ook kan.

Paars heeft een goed verantwoord opbouwschema geplaatst een paar pagina's terug.
Lukraak zo maar gaan rijden is niet verantwoord, je paard moet echt rad zijn op de zachte grond wil je uberhaupt aan draven denken, laat staan galoperen waarbij je ook nog eens te maken hebt met de unipedale ondersteuning waarbij een paard bij iedere galopsprong 600 kilo op 1 voet heeft leunen.
Moet je je even een voorstelling maken van wat de broze witte lijn daarvan te verduren heeft

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:21

Annabella schreef:
Even een update over Pepsi,

De hoefsmid is vandaag geweest, het ziet er allemaal goed uit. Hij is idd eerder bevangen geweest, goed gezien bokkers!
De huidige bevangenheid is minder ernstig, hij zal waarschijnlijk ook geen duidelijke ribbel krijgen in z`n hoeven. Ik mag heel rustig aan gaan opbouwen. Ik ben echt zo blij :D

Dat is fijn ;) ,
Hoe loopt Pepsi nu ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:24

@Marcella

Hij ziet er goed uit joh :D
Het gebeurt niet vaak dat ik een fjord zie met zo'n lijntje...
Rijd je endurance met hem ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:28

Niet echt, maar heb vandaag wel een rit van ongeveer 18 km polder gedaan en gewoon genoten van het heerlijk weer (dus geen endurance tempo van minimaal 8 of 9 km/u). ~~}>

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:35

lolclub schreef:
Beweging is prima maar wel als het paard aangeeft dat hij het wil en ook kan.

Paars heeft een goed verantwoord opbouwschema geplaatst een paar pagina's terug.

Blz 36.

Kan niet echt bijlezen, vanwege vakantie! Wil jullie wel even groeten, en kom af en toe eens binnenwippen als ik achter de PC zit (wat ik wil vermijden ;) )

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 07:13

@paars
prettige vakantie! verslaafde :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:12

Paars
Goede vakantie gewenst

dames die vandaag naar Horse event gaan... veel plezier !

ik zit vandaag in de rekenkamer om 800 coupons na te tellen op onze wedstrijd -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:27

paars ,prettige vakantie!
Marcella@ mooie fjord!
Had hij al haar genoeg om te scheren?Mijn shet begint inderdaad een vachtje te krijgen maar friesje nog niet hoor...die blijft de hele winter 'kaal'.
Wat is dat toch verschillende per paard....

sterkte lolclub met tellen :D (moet in ene aan de amerikaanse verkiezingen denken van jaren geleden :D )

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:30

Ben helaas in het bezit van een hopeloze teddybeer. En anders had ik echt niet gisteren een rit van ongeveer 18 km kunnen rijden of ik had er meer dan 2,5 uur over gedaan.

Ga zo in de auto naar Horse-Event ben vrijwilliger voor de endurance vereniging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:37

Veel plezier allemaal,degene die naar Horse Event gaan!
(ik ga mijn trailer verder schilderen,Horse Event is een beetje ver,voor mij :o )

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:20

Hey,

Bedankt voor de reactie's. Ben een leek op het gebied van hoefbevangen dus dit is een super topic.

Ze heeft die schimmel in de witte lijn bij de teen.

Toen ze nog in het gras stond wist ik dus nog niet dat ze hoefbevangen was. Ben naar de 1e da geweest en die heeft het ook niet opgepakt, hij zei alleen ze loopt wel heel gevoelig. Toen hij haar ging verdoven in het gewricht kwam er ook vloeistof uit. Zal dat ook met de hoefbevangenheid te maken hebben gehad?.

Maar toen ze echt goed kreupel werd toen waren haar pezen heel dik en warm, dus het is heel verwarrend geweest....

Zal wel even foto's maken van de hoeven.

Hebben jullie nog voedingsadvies, ze krijgt nu hooi 2 keer per dag, geen gras en zemelen met kruiden (ursonne). Ook geef ik nu drainage compositum.

Mirjam

spretje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:35

lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
De hoef moet in beweging blijven voor een snellere genezing (vraag maar aan je dierenarts, hoefsmid). Alleen, de beweging moet natuurlijk wel de beweging zijn die het paard aan kan.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:16

spretje schreef:
lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
De hoef moet in beweging blijven voor een snellere genezing (vraag maar aan je dierenarts, hoefsmid). Alleen, de beweging moet natuurlijk wel de beweging zijn die het paard aan kan.

Zo'n tip als algemeen advies voor een hoefbevangen paard kan je niet geven. Dat zal een dierenarts en hoefsmid ook niet zeggen. Alleen als je weet hoe erg een paard hoefbevangen is en wat de schade is de hoef is. En dat laatste kan je nu eenmaal in de acute fase niet van buiten af beoordelen.
En als de paard pijnstillers heeft, kan je niet op de geleide van pijn je paard beweging geven, simpelweg omdat het paard dan minder pijn toont. En soms is stilstand nodig om ergere schade in de hoef te voorkomen.
Je moet het echt per hoefbevangen paard per geval bekijken en het advies zal afhankelijk zijn van de fase waarin de ziekte is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 11:08

spretje schreef:

Het klopt dat beweging beter is dan stilstaan. Maar dierenartsen bedoelen niet dat je moet gaan wandelen of rijden maar je paard niet moet opsluiten in een box. Laat een paard zelf bewegen in een paddock, eventueel met een maatje waardoor hij nog meer beweegt. Rijden is echt not done!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:03

Goed nieuws....Ron Aalders belde net, hij is in de buurt en komt vandaag Chico beslaan.
De batterijen van de camera zitten op de lader, zal foto's maken.... kost weer een vermogen maar goed....niks te gek voor Chico.
En zoals iedereen weet: no feet no horse !!! dus aan de gang.

hij loopt al veel beter, is heel blij en is duidelijk beter in zijn sas. Krijgt nog wel pijnstilling dus dat speelt zeker mee. Maandag overle met de DA over hoe verder te gaan/

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 13:22

hallo allemaal,

Helaas ben ik op dit topic terecht gekomen, omdat mijn paardje hoefbevangen is geraakt.
Hij liep al een aantal weken wat gevoelig op zijn voorvoetjes, (de ene keer wel en de andere keer niet) smid gevraagd en dacht aan gevoelige zolen. Ook nog second opinion van andere smid en adviseerde voor hoefijzers. Na een week had ik een krom ijzer en die ochtend toen hij kwam liep mn paardje heel slecht. Smid kon verder niet duidelijk iets vinden.
Helaas verslechterde de situatie vrijdag zo snel dat er met spoed een dierenarts bij kwam en stelde de diagnose ;(
Gisteren en ook vanmorgen weer is de dierenarts weer geweest. Ik heb nu het advies gekregen om hem in een natte zand paddock te zetten en aan de pijnstilling, bloedverdunners en onstekingsremmers. Indien geen verbetering, willen ze hem op de kliniek hebben.
Het is zo vreselijk om hem zo te moeten zien staan en nog heel onzeker hoe het verder zal gaan. Kortom, ik kan wel wat wijze raad en steun van jullie gebruiken deze dagen..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:28

Sleeper schreef:
spretje schreef:

Het klopt dat beweging beter is dan stilstaan. Maar dierenartsen bedoelen niet dat je moet gaan wandelen of rijden maar je paard niet moet opsluiten in een box. Laat een paard zelf bewegen in een paddock, eventueel met een maatje waardoor hij nog meer beweegt. Rijden is echt not done!

ik ben het ermee eens dat je in de acute fase niet te veel moet gaan bewegen. wat ze zelf doen is prima maar meer niet. Wel ben ik daarna al snel weer gaan wandelen met mijn pony, hij kreeg nog wel pijnstillers maar niet meer dan 1 zakje per dag verdeeld over 2x. ik merkte dat hij alleen maar stijver werd en zodra ik elke dag met hem liep (het was misschien maar 10 minuten heel rustig) werd hij minder stijf. Voor HEM hielp dat dus, ik zeg zeker niet dat dit voor ieder paard goed is.

Wel is het belangrijk dat je een hoefsmid en dierenarts hebt die ernaar gekeken hebben en weten wat er precies aan de hand is.

Met marco gaat het op dit moment prima! hij krijgt ook alweer een wintervachtje (helaas). ik rij op dit moment 5x per week en ik heb het idee dat hij elke week beter gaat lopen. Op les loopt hij geweldig en hij doet de oefeningen ook steeds beter. Hij krijgt steeds meer energie ondanks dat hij niet meer eten krijgt. Ik hoop dat ik dit kan volhouden en dat Marco deze winter eindelijk eens goed doorkomt!!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:47

@Fierosb
helaas welkom in dit topic. En natuurlijk zullen wij je bijstaan met raad en vooral een luisterend oor. Wij weten allemaal wat voor een onzekere machteloze tijd je nu doormaakt. Emotionele rollercoaster :(:)
De tips van je veearts/hoefsmid zijn goed en dat is ook echt het weinige wat je nu kunt doen voorlopig. Het natte zand koelt de hoeven en geeft tegendruk. En alleen hooi en water voeren.