Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lucyknol schreef:Ik kwam wel een opmerkelijk verhaal tegen in het profiel van iemand hier in het topic (hoop niet dat de schrijver het erg vind dat ik het even gekopieerd heb, ben er namelijk echt nieuwschierig naar)
"Die gaf ons als advies: sla met een hamer op het puntje van de hoef. Niet zachtjes, maar een flinke mep! Je heb dan een kleine kans, dan wanneer je precies goed sla je het hoefbeentje terug sla op de goed plaats."
Dit kan toch niet?(Niet dat ik van plan ben om dit te proberen hoor...)
fancylover schreef:Nee Marco is niet op Cushing getest omdat hij geen verschijnselen van Cushing vertoond. Bovendien is mij vertelt dat hij van het testen op Cushing ook bevangen kan raken??
mirtje27 schreef:Weer uitverdoven en lopen etc. Hij zag dat ze een belasting en een bewegingskreupelheid had op de kogel en op de voet. Ook wipte ze heel erg met haar voeten. Toen heeft hij foto's gemaakt en daar was dus op te zien dat ze een kleine kanteling had van haar hoefbeen, hij zei het is een geringe hoefbevangheid. Ook heeft ze in beide voeten schimmels waardoor ze in de kogel vocht heeft zitten. Nu heb ik daar een oplossing voor gekregen wat ik elke dag op haar hoef moet smeren. De hoefsmid moet binnenkort kijken naar de witte lijn en de schimmel....
Wel mag ik er op rijden (stappen).
Wel merk ik nu ik haar alleen hooi geef omdat het gras op is dat het wel beter gaat met lopen, niet zo heel gevoelig meer.
Nu vraag ik me eigenlijk af hebben jullie ook ervaring met schimmel in de hoef waardoor hoefbevangenheid is ontstaan?.
Mirjam
lolclub schreef:@Marcella
Mooie hoefjes hoor, ik zie geen bijzonderheden eigenlijk
heeft jouw pony nog last van zijn HB en zijn SB ?
spretje schreef:Blijf zeker rijden met je paardje, veel beweging is de allerbeste manier om het hoefmechanisme optimaal te laten werken en zo de afvalstoffen snel te kunnen verwijderen.
Annabella schreef:Even een update over Pepsi,
De hoefsmid is vandaag geweest, het ziet er allemaal goed uit. Hij is idd eerder bevangen geweest, goed gezien bokkers!
De huidige bevangenheid is minder ernstig, hij zal waarschijnlijk ook geen duidelijke ribbel krijgen in z`n hoeven. Ik mag heel rustig aan gaan opbouwen. Ik ben echt zo blij
lolclub schreef:Beweging is prima maar wel als het paard aangeeft dat hij het wil en ook kan.
Paars heeft een goed verantwoord opbouwschema geplaatst een paar pagina's terug.
spretje schreef:lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
De hoef moet in beweging blijven voor een snellere genezing (vraag maar aan je dierenarts, hoefsmid). Alleen, de beweging moet natuurlijk wel de beweging zijn die het paard aan kan.
spretje schreef:lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
De hoef moet in beweging blijven voor een snellere genezing (vraag maar aan je dierenarts, hoefsmid). Alleen, de beweging moet natuurlijk wel de beweging zijn die het paard aan kan.
Sleeper schreef:spretje schreef:lolclub; Ik bedoel ook niet dat je je paard vooruit moet slaan, maar zelfs in de acute fase, met pijnstillimg is het aan te raden om je paard beweging te geven, stilstand is echt achteruitgang.
Het klopt dat beweging beter is dan stilstaan. Maar dierenartsen bedoelen niet dat je moet gaan wandelen of rijden maar je paard niet moet opsluiten in een box. Laat een paard zelf bewegen in een paddock, eventueel met een maatje waardoor hij nog meer beweegt. Rijden is echt not done!