Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:50

Oh dat is waar ook ja! Dat scheel een stuk dan inderdaad :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:10

WL, idd dubbel, maar wat fijn dat de bandenblessure niet verslechterd was.

Ik loop nu ook bij de smid iin Bodegraven. Over ontstaan bij ons is niks bekend, alleen dat het nu chrnoisch is. Revalidatie bestaat uit hem aangenaam bezig houden met zo min mogelijk extreme belasting. Voor ons dus laten wennen aan de ijzers en hem dan lekker laten genieten. zo veel mogelijk voor de wagen omdat dat voor mij het veiligst is. Zolang het gaat, mogelijk dat hij van de winter langs de fiets mee gaat en dat ik er dan wel op ga buitenrijden. Mits hij zadelmak blijft :+
Als hij of niet meer echt kan werken of onveilig wordt is het over.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:16

@ Wendie: okee! ja het kost iig meer moeite denk ik ja.

@ AukeLizzy: jaa das lastig he, als ze dan zo druk zijn en ze zich juist niet druk mogen maken :(

zo 1,5 jaar op boxrust.. wow, en dan onder het zadel alleen in stap rechtuit op het harde? of mocht je iets meer doen? wel respect voor je zeg, dat je er zoveel geduld voor hebt gehad en dat het nu weer goed is!!

@ WolinLotte: ok, das wel weer apart dat je bij jouw paard op de helling niks zag. haha een aqua trainer, is idd ideaal! maar ja, de prijs is idd een beetje jammer vrees ik..

@ Richtje: wat erg joh! had je paardje ook een ontsteking of een gaatje oid?

@ Belker: ah tjonge, het kan ook chronisch worden dus, wat erg!
hoe is dat zo gekomen? sterkte!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:26

Dat weten we ook niet. Hij heeft het. Het bandje kan niet herstellen en het gewricht is ook niet goed.
Lastige is dat hij dus niet kreupel heeft gelopen. Hij had soms moeite met inbuigen, maar dat weten we aan een andere blessure. Het beeld was ook wisselend, dan was rechtsom moeilijk, dan weer linksom.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:28

Mijn paard had dat ook niet dat ze op een helling slechter liep, kort rechtsom draaien op harde ondergrond dan weer wel (maar had meer met de kogel te maken denk ik.

Hmm.. beetje dubbel nieuws WL! Goed teken dat de scan goed was in ieder geval, en snap het verhaal van Sander ook wel, hopelijk loopt ze snel weer beter.

Dank je Richtje :)

Luxe hoor AL :D verstandig om er niet op te gaan zitten..

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:36

@WL die van mij heeft 3 maanden in de aquatrainer gestaat, een godsvermogen gekost!! Maar wel helemaal rad, ging super! Helaas kweek je er een enorme conditie mee, en dus toen ik erop mocht, bijna verongelukt, en paard weer terug bij af. Je houdt ze na de aqua zeker niet meer rustig, ze wilen gaan! En aangezien het met de blessure goed gaat, hebben ze geen pijn. Maar al die tijd hebben ze recht toe recht aan gelopen, en in een bak moet je toch soms de bocht om.
Dus eigenlijk wil ik er mee zeggen.....ik doe het niet meer met mijn paard, tenzij dat je een relaxed paard is het een super oplossing, maar anders weggegooit geld, omdat je na zoals ik na 4 weken rijden alsnog terug bij af bent, en dat na 3000 euro ( en ik kreeg nog korting) aftikken, ben je dubbel niet blij!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 19:40

@Thirsolieman, die van mij had een verreking van de bandjes. Waarschijnlijk door zijn eigen gespeel in het land, en dat speelde ook wel mee in het moeizame herstel. Dit paard was altijd aan het spelen, in het opbouwen ondanks sedatie altijd aan het springen en spelen. Op de box deed ie het ook, in het land deed ie het, aan de longe, onder het zadel, met aan de hand stappen. Hij speelde gewoon graag en dan wordt het heel moeilijk om te revalideren helaas.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:11

Denk dat het apparaat bij ons op stal geen aquatrainer is maar een soort seawalker?? Het is een grote stapmolen die ik tot buikhoogte kan vullen met water...

Het probleem met dit soort blessures is inderdaad het revalideren. Ze snappen nu eenmaal niet dat gek doen, racen en bokken niet echt bijdraagt aan het herstel.. :n Het blijft zo'n vreselijke stress periode waarbij je soms heel blij bent en het volgende moment het gevoel hebt dat het nooit meer goed komt..
Ik heb wel eens jankend achter Zhuf aangerend omdat ze zich losgetrokken had en met haar staart erop door de bak liep te racen... Vreselijk machteloos voel je je dan..Maar ik denk dat we dat gevoel allemaal wel kennen....

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:12

Je zit gewoon in een emotionele achtbaan inderdaad.... heel pittig!

salitka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:18

Aukelizzy, inderdaad het is vreselijk, wat een vreselijke blessure en kon je maar praten en uitleggen aan je paard hoe of wat. Eigenaren doen er alles aan en voor om het goed te laten komen, en je paard denkt ik voel me goed dus ik ga vast! Hup en je bent terug bij af! Ook ik heb al wat tranen gelaten hoor, maar denk dat we dit allemaal wel hebben gedaan! Ook al is het lastig we blijven positief!!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:00

wow wat een verhalen ineens

wolin, fijn dat de scan niks ernstigs aangaf hopelijk is ze volgende week weer wat opgeknapt

Iedereen kan inderdaad meepraten over hoe stresvol het is
fayah schrok laats van de pauw die zijn veren omhoog deed en maakte een soort noodstop wel vanuit stap hoor maar op het harde en die voorbenen oei die kwamen hard neer zeg poeh troela is het ook af en toe

ze accepteert het kleine weitje goed en is voor zover ik zie ( ik kijk erg vaak om het hoekje) staat ze rustig te grazen.
alleen met wandelen gaat ze als een idioot bijna niet bij te houden zo enthousiast is ze

vandaag zadeltje gepast vond mevrouw wel prima allemaal, even aan de beugels geslingerd en getrokken en ze vond het niet interessant
scheelt weer want ga met deze blessure echt niet aan de longe we zullen direct rechtvooruit moeten gelukkig is ze braaf

bij mij zeiden ze minimaal een jaar en zo is het bij een ieder denk anders
wij gaan in september naar een stal waar ze niet in grote groepen komt, een stapmolen hebben kleine maar ook grote paddocks en kleine maar ook grote landen dus van alles wat en dat vind ik toch wel erg prettig voor de toekomst hoef ik hopelijk mijn hart iets minder vaak vast te houden

aquatrainer lijkt me wel wat maar meer voor de kilo's die erbij komen, ze is nog niet dik maar er mag ook wel wat af eigenlijk.
Singel is 10 cm langer dan die ik op mijn vorige fjord had met hetzelfde zadel, nu is fayah wel een stukje breden maar oei oei ben wel aan het opletten wat ze krijgt

wat voeren jullie eigenlijk en wat doen jullie per dag?

Fayah krijgt iets minder dan de helft van een schep marstall naturell
40 gram marstall force
15 gram marstall glissando

3 urutjes grazen op een hele kale weide
smorgens 1,5 kilo hooi
smiddags een hooizak flink vol
per dag ongeveer 4 a 5 kilo hooi

Ik wandel alleen maar 30 min per dag want meer valt er nog niet te doen
wil wel kijken of ik er over een paar weken opkan als ik wat langer mag stappen
en op de nieuwe stal gaat ze 2x 20 min in de molen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:13

Iggy krijgt nu 2x 1 kilo brok, 1 kilo luzerne, gras en onbeperkt hooi. Minder durf ik hem niet te geven omdat hij nu flink aan het groeien is.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:11

Yade krijgt 10 kg hooi nu per dag en zo n 200gram marstall faser light en een beetje luzerne. En ze heeft een liksteen hangen. Ze wordt erg snel dik (en hyper) van te veel krachtvoer. Beweging is nu 10 min longeren of joggen of een uurtje wandelen/grondwerk.

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:24

ja het is idd heel vervelend als ze weer gaan lopen rennen of gekke sprongen maken..
aan het begin van de blessure gingen we wel eens buitenritten (in stap) maken, maar altijd lukte het Floris om een stuk te galopperen.. nou dan gaat het hard slechter hoor. Daarna ben ik er niet meer op gaan zitten. Nu wel weer, want in de zomer is hij super rustig. Het lijkt idd wel of ze de blessure amper voelen, ze willen juist rennen en gek doen!!

Tja, wat eet Floris.. 's ochtends plakje hooi, daarna ong. 4 uur op het land (kort gras) en dan nog een plukje hooi en 's avonds weer een plakje.

@ Dientje: oh gaf de DA bij jou een jaar zou gaan duren! bij mij zei hij 2-6 maanden.. die inmiddels voorbij zijn...

@ Salitka: aah daar wordt je ook niet zo blij van zeg! eerst veel geld uitgeven en dan weer terug bij af :S

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:37

Pfoe.. Ik denk dat ik mee kan praten over het tranen laten.. Men, wat een frustratie en machteloosheid. Je doet er alles aan, en het lijkt dan soms niet te lukken.. Mijn paard haalde ook behoorlijke fratsen uit, zoals over hekjes springen, 80 x ontsnappen en de opfok in sjezen. Om de 6 weken stond ik weer met een verhaal op controle. Ik moet mezelf dan echt oppeppen om positief te blijven.. Ik heb zelf ook echt geen leuk jaar achter de rug met scheidende ouders, woningen die niet willen lukken etc, etc.. Tel het allemaal bij elkaar op en je hebt het recept voor een zeer emotioneel wrak zo nu en dan :o .

@Salitka, daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Wolin is namelijk géén relaxed paard, maar een hete kikker en kweekt snel conditie. Daarnaast is ze met rijden heel sensibel en snel en als dan ook nog een conditie als een kanon heeft.. Pff.. -O- Kan ik zeker ook nog een 10-rittenkaart bij een manege aanschaffen om weer een beetje te leren blijven zitten :') , hahahahaha!!

Ik denk niet dat ik het geld heb voor revalidatie in de aquatrainer. Zo´n 10-rittenkaart dan weer wel, maar ik vraag me af of ze dat zo doen, denk dat ze eerst willen dat je daar je paard stalt. Daarnaast moet Wolin ook rechtgericht worden en ik ben bang dat ze de scheefheid flink verergert als ik haar veel in de aquatrainer heb. Ook heb ik er moeite mee om haar uit handen te geven en dat ik er dan niet bij mag zijn, staat me wat tegen. Ik heb zelf tools nodig om met haar aan de slag te gaan.
Ik ben van plan om, als ze weer goed loopt, wellicht om een revalidatie-trainingsweek (of twee weken) te gaan doen.. Puur om haar lijf anders te leren gebruiken/belasten, ik anders leer rijden en we even er doorheen geholpen gaan worden. De blessure is niet tijdens het rijden gebeurt, maar ik zou Wolin graag sterker en rechter willen maken. En dan hebben we wat begeleiding bij het rijden. In ieder geval; ik wil iets voor haar lijf waar het beter van wordt ;) , zeker met het corrigeren van de voeten en de scheefheid in haar bespiering (dat heb je toch met ongelijke voeten) en het anders belasten van haar lijf.

Wolin krijgt nu ´s ochtends en ´s avonds 1/4 muesli van Equiral, hand tot 1/4 basisbrok. 3 x daags kuil of hooi. Als ze op het land loopt; 2 x daags. Nu haal ik haar even van het landje, wil dat het hoefgewrichtje wel de rust krijgt.. En dus krijgt ze 1,5 scoop luzerne tussen de middag.. Dit voer ik overigens de hele winter.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:11

Pff WL, toch wel weer een behoorlijke domper. Gelukkig kun je je eraan optrekken dat het snel zal herstellen. Maar toch is het balen dat je rustig aan moet blijven doen. Ik hoop dat hierna voor jou de ellende voorbij is. Gister zag ik Wolin en de tinker lekker samen op het land staan. Ze stonden bijzonder rustig. Gaf een goed gevoel!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:27

Hey wat leuk Emy2009! Ja he, echt fijn dat eigen kleine stukje :) . Het is alleen wel wat hobbelig, ik hoop stiekem dat het zooltje met siliconen hobbels in de grond wat vereffend, maar toch durf ik haar nog niet zonder toezicht er op te laten.. Staat jouw paard nu ook weer bij Yvon deze zomer?
Ja, best een domper.. Ik kon aan Bart ook merken dat hij dit niet had verwacht. Dat de scan niet verslechterd is ben ik wel heel blij om! Ik hoop dat het hoefgewrichtje nu de rust krijgt en dat Wo gauw beter loopt.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:49

WL, mijn 'herstel'-paard staat er deze zomer niet. Ze was vorig jaar zo ongelooflijk niet normaal dik geworden daar van het goede leven, dat ik haar deze zomer thuis houd op een schraal stukje land samen met mijn bejaarde merrie. Ze staat bij VarioHippiQue manege de Groene Heuvel. De stal waar AL Zhuf laatst heeft gestart :D Gijs start bij ons regelmatig in de sub-top.

Ik vond het land bij Yvon vorig jaar erg goed. Maar door de vele regen in mei is het land inderdaad dit jaar wat hobbelig. De siliconen zullen het dempen hoor. Wij hebben een dag en nachtland bij stal, maar durf mijn herstel-paard daar toch niet neer te zetten, ook vanwege de hobbelige en vooral zompige ondergrond, maar ook omdat het een erg vet land is. Maar ach, vorig jaar bij Yvon stond ze tot haar knieeen in de blubber aan de rand van de sloot met haar achterbenen op het weiland. Ze is daar wel wonderbaarlijk snel hersteld, dus die rare houdingen waren misschien juist wel goed.

Mijn inmiddels 3 jarige merrie Emy staat bij Yvon in de opfok. Ook hebben we daar een 2 jarige hengst staan, een 2 jarige merrie (bij Emy in de kudde :) ) en een 1 jarige valkkleurige Lusitanomerrie. Dus vandaar dat ik af en toe even langskom.

Vind het wel heel spannend om mijn merrie straks bij jullie weg te halen. Ze staat daar zo fijn! En, ik denk er heeel erg hard overna om mijn baby bij het ophalen eerst grondig te laten onderzoeken in Bodegraven. Was mij al eerder geadviseerd door een collega hobby-fokker om haar rontgonologisch/prok te laten keuren. Denk dat ik ook haar voeten en onderbenen laat scannen... Haar voetjes zijn nagenoeg gelijk, maar ja. Je weet maar nooit. Hoe denken jullie daar over?

Als ik jullie verhalen zo lees, zou ik ook wel graag weer eens terug willen naar Bart voor een scan van de ondervoet en knie. De vorige keer heeft Bart aangegeven dat verder behandelen weinig profijt zou hebben. Dus zijn we gestopt met behandelen, maar toch zou ik nog best wel eens willen weten hoe de banden eruit zien. Ze loopt af en toe ineens zo slecht en na een week loopt ze weer beter. Dat komt omdat zij zich toch niet altijd rustig kan houden op het land... :o Mijn bejaarde merrie is dan wel 23, maar voelt zich soms net zo jong als haar 7-jarige vriendinnetje...

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 10:04

Oh ja, qua voer: ze krijgt 's ochtends een pluk kuil en een handje biks. We hebben sportbrok met extra vitamine E. Daarna gaat ze op het land. Tegen een uur of 17.00/18.00 uur wordt ze binnengehaald en krijgt ze weer een handje biks. 's avond weer een pluk kuil en ik geef haar zelf Mobility van Pavo. Daar zit glucosamine in en glucosamine geef ik op aanraden van Bart. Bij mensen is niet aangetoond dat het werkt, maar ze vindt het vooral erg lekker. Als deze zak op is stap ik over naar GlucoHorse (is iets goedkoper..) en ga ik haar E-plus van Pavo geven. Dat zijn extra vitaminen en mineralen tegen haar spierstijfheid.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:22

Voor wie het niet wist..... Balder bleef onregelmatig dus ik ben vanochtend met hem naar Bodegraven geweest. Ik had al geen hele hoge verwachtingen maar ergens nog wel een beetje hoop. Onterecht helaas ;(

Zijn hals zit vol met artrose dus het is einde oefening....... Ik heb hem nog wel mee naar huis genomen. Volgende week of de week erna maar richting Nijkerk.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:30

Jeetje Richtje!! Wat een nieuws zeg.. :\ Vreselijk! Heel veel sterkte toegewenst.. :(:)

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:36

Wat heftig! Hoe kan de hals van zo'n jong paard nou helemaal vol zitten met artrose? Ik weet gewoon niet hoe hierop te reageren. Je treft het niet. Sterkte en een hele dikke knuffel!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:40

Thanks.... De DA vermoedt dat hij in de opfok een keer over de kop geslagen is oid.... Tja dat kan gebeuren, dat weet ik niet of het gebeurd is maar dat is altijd een reëel risico natuurlijk als die jonkies met elkaar spelen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:44

Jeetje, wat een enorm grote pech voor zo´n jong dier.. Hadden ze hem weer opnieuw uitverdoofd o.i.d. Richtje? Van waaruit kwam het vermoeden dat er wellicht wat in de hals zat en om daar foto´s van te laten maken? Begrijpelijk als je er niet verder op in wil gaan hoor, het is een vraag uit interesse.

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 12:49

En dat zijn ook precies mijn vragen WL.. Immers, hij liep niet goed op zijn voet. Kwam dat dan ook weer uit de hals, net als bij Poon?

Ik vind het zo naar voor je Richtje. Het hele traject van zelf fokken heb ik zelf ook meegemaakt en dan is dit toch wel je grootste nachtmerrie.