Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ponyzotje schreef:Had nog 1 vraagje na het hele topic (wat een gekkenwerk) door te spitten... Die Cavallo's moeten ingelopen worden, maar hoelang precies? Ik geloof dat het een post was van jou, Deedee, waarin je zei dat je enkele dagen 20 minuutjes had gestapt. Is er een "officieel" richtschema'tje?
En als ik zoals komend jaar weinig tijd heb om regelmatig te werken, kan er dan wel nog gewoon een staprit vanaf (natuurlijk volgens conditie van ponylief!) zonder dat ze meteen open ligt, of moeten ze dan opnieuw ingelopen worden?
Orchid schreef:Zo hier een poosje niet geweest, ik heb epics voor mijn paardje en opzich beviel dat goed met lopen maarr..
Bij iets langer gebruik vind ik toch dat de backstrap, dat ding onder-achter in je schoen wat langs de hiel loopt zijn sporen nalaat. Die wil ik eruit slopen maar ik wil wel graag tapers terug zetten, weet iemand waar ik die kan krijgen?
En 2, ik word gewoon lichtelijk doorgedraaid van die sluitingen. Ik krijg ze met grof geweld net open.. Als ik hem een losser doe zit er best veel speling op de kabeltjes, en 1 vaster is dan ook meteen muurvast.. Iemand hier een ideetje voor?
skessa schreef:Orchid schreef:Zo hier een poosje niet geweest, ik heb epics voor mijn paardje en opzich beviel dat goed met lopen maarr..
Bij iets langer gebruik vind ik toch dat de backstrap, dat ding onder-achter in je schoen wat langs de hiel loopt zijn sporen nalaat. Die wil ik eruit slopen maar ik wil wel graag tapers terug zetten, weet iemand waar ik die kan krijgen?
En 2, ik word gewoon lichtelijk doorgedraaid van die sluitingen. Ik krijg ze met grof geweld net open.. Als ik hem een losser doe zit er best veel speling op de kabeltjes, en 1 vaster is dan ook meteen muurvast.. Iemand hier een ideetje voor?
dat klinkt als een klant voor de Gloves
Tapers zijn te krijgen via Hippocare, tenminste daar heb ik ze besteld. Je kunt ook gewoon de hielband afknippen, is wel zo goedkoop. Door de tapers wordt de schoen ook wat smaller, iets om wel rekening mee te houden.
De sluiting kun je goed openen met een platte schroevendraaier.
skessa schreef:Door de tapers wordt de schoen ook wat smaller, iets om wel rekening mee te houden.
Orchid schreef:En 2, ik word gewoon lichtelijk doorgedraaid van die sluitingen. Ik krijg ze met grof geweld net open.. Als ik hem een losser doe zit er best veel speling op de kabeltjes, en 1 vaster is dan ook meteen muurvast.. Iemand hier een ideetje voor?
d_paalman schreef:SIEM&FUNNY: "zou een paard dat niet natuurlijk bekapt is niet met de Renegade kunnen ?
Ik zou die schoenen wel is in het echt willen zien."
Het gaat er bij de Renegade's om dat je paard laag wordt gehouden in de verzenen, zoals bij natuurlijk bekappen, dan passen de bewegende delen om de hoefbal perfect. Loopt je paard op 'hoge hakken', dan komt het meebewegende deel niet in de goede positie (horizontaal), met als resultaat dat de schoen gewoon niet goed past. Als je paard door een traditionele hoefsmid wordt bekapt wil dat niet per definitie zeggen dat je niet met Renegade's zou kunnen rijden, het ligt er maar aan hoe hoog/laag de verzenen worden gelaten. Je zou dan denk ik het beste een keer de importeur van Renegade (zie de eerder genoemde website) bij je langs kunnen laten komen om je te adviseren. Maar ik geloof dat Klaas Feuth tegenwoordig ook de Renegade hoefschoenen verkoopt.
In ieder geval heb je van alle problemen die hier worden genoemd met de andere hoefschoenen geen last met Renegade en hoef je dus ook niet zelf allerlei lapmiddeltjes te verzinnen om het e.e.a. toch goed te laten functioneren... En het grote voordeel van Renegade is ook nog eens dat ze buitengewoon makkelijk aan en uit gaan: je klapt het deel dat om de hoefbal valt gewoon naar onderen en schuift de hoef in de schoen (die is helemaal open aan de achterkant). Vervolgens duw je het hoefbalgedeelte weer omhoog en zet het aan de voorkant om de koot van je paard vast (hoeft niet eens strak, het enige is dat je de schoen eenmalig goed afstelt). Op de schoen zit vooraan (onderaan) ook nog klitteband. Dat trek je wel strak en zo kan de schoen niet meer losschieten. Het klitteband gaat ook niet los tijdens het rijden.
Zelf heb ik ook (jaren geleden) schoenen bij Smit Rijssen gekocht (voor een shetlander). Die schoenen bevielen uiteindelijk niet (gingen moeilijk aan en schoten uit tijdens het rijden met de kar, erg lastig). Daarna heb ik een paar jaar geleden voor mijn Haflinger de Renegade hoefschoenen gekocht. Jammer genoeg zijn die er (nog) niet voor hoeven die meer dan 14 cm breed zijn, dus kan mijn paard ze alleen achter dragen en moest ik iets anders voor voor. Toen dus Easyboot Bare gekocht, maar de pasvorm bleek niet geschikt voor de vorm van de hoef van mijn Haflinger (te lang). Die dus op Marktplaats gezet en toen uitgekomen bij Dallmer clog. Past prima en best een fijne schoen, mits je die gebruikt op vlakke ondergornd in gematigde gangen, maar daar heb ik nu na een paar maanden ineens wat problemen mee (kunststof scheurt op een bepaalde plek).
Inmiddels al een paar keer met de fabrikant van Renegade in de VS contact gehad en die gaven aan dat de grotere maat begin dit jaar op de markt zou komen. Ik hoop dus maar dat dat heel snel is, want ik zal de eerste zijn die een nieuw paar bestelt voor de voorvoeten van mijn paardje!