Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:10

Volgens mij zijn ze ook nog niet zo lang geweest. Ik denk dat het komt doordat ik eerst veel over de weg draafde, maar dit niet meer mag. Ook staat hij nu 24/7 op de wei sinds deze maand en zijn hoeven groeien dan echt als kool!
Als de smid maar weer komt, dan kan het ik wel bijhouden, maar ik durf nu zelf niets van de wand af te halen.
De hoefwanden zijn voor de voorvoeten aan de toon trouwens niet te lang, daar zijn ze mooi op maat. Het vertekent allemaal een klein beetje door de modder die er nog aankleeft. De rest is idd veel te lang, vooral die steunsels! Gek dat die dingen niet net zo snel slijten...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:11

Annetje schreef:
Ik heb mijn foto's trouwens allemaal in eenzelfde map staan en zie daarop dat de stralen kleiner lijken te zijn geworden. Kan dat komen doordat hij ander half jaar terug bij de vorige eigenaar zomer én winter 24/7 buiten stond en bij mij in de winter snachts binnen staat? of heb ik gewoon zo'n slechte smid die de stralen te ver weg snijdt?

Beide

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:26

Ik ben nu iets tegen gekomen...
Mislukte kruising quarter met onbekend (waarschijnlijk volbloed), beest mankeerd van alles, maar heeft ook voetjes waar je mond van open kiepert. Ik ga er morgen een foto van maken. Het is maatje shetland voor een pony van 152cm. Ik heb helaas geen foto's van het begin want daarbij stond 1 voetje plat en 1 voetje stijl. Nu zijn ze op een ijzertje gezet (je hoevenkrabber past er amper in) en zijn ze in iedergeval gelijk, maar daar is dan ook alles mee gezegt.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:23

@Annetje: Bezoekje aan de smid lijkt me niet helemaal overbodig, vind de hielen ook wel vrij hoog eigenlijk. Loopt niet echt gelijk met de zool.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:33

Ik wil even iets met jullie hoeven-liefhebbers delen:

k sla de BIT open en wat ziet mijn oog... Diverse uitspraken van twee hoefsmeden, eentje docent de ander kliniek-smid, waar ik even flinke wegtrekkers van krijg.

Luister en huiver wat voor onzin Arend Jan Hammink van de hoefsmid opleiding PTC plus in Barneveld en Jan de Zwaan hoefsmid van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht te zeggen hebben:

Ik kan ze rustig met naam en toenaam noemen, want zo staat het ook in de BIT, leesbaar voor iedereen. Ik typ niet alles over als er (...) betekent dat ik wat weggelaten heb wat minder interessant was.

Het is een artikel met telkens een vraag en dan twee antwoorden door beide heren:

Citaat:

'moet je iedere dag smeren met vet of olie?'

Hammink: (..)alleen als je de voeten eerst nat maakt en dan vet eroverheen smeert sluit je het vocht in en krijgt het tijd om in te trekken(...)
De Zwaan: (...) Goede voeten moet je in een droge periode regelmatig invetten of olieën om uitdampen van water tegen te gaan.

'waar moet je rekening mee houden als je hoefschoenen gebruikt? '

H: nooit langer omhouden dan nodig, ik heb al eens een paard gezien met afstervend weefsel door hoefschoenen
Z: als je er één keer per week over de harde weg moet zijn ze prima, maar voor dagelijks gebruik ben ik er geen fan van. Zet je paard dan liever op ijzers als de voeten te veel slijten. Hoe goed je de hoeven ook schoonhoudt er komt snel zand tussen en dan gaan de hoefschoenen schuren

'hoe vaak moet een paard bekapt?'

H: ik zeg altijd acht tot tien weken, maar een paard dat recht afslijt en dus niet hoeft te worden gecorrigeerd kan soms best langer toe. (...)

Afbeelding

De gemiddelde bokker hier kan beter uitleggen waarom je beter níet de hoeven in kunt vetten, en dat invetten om 'vocht op te sluiten' volkomen zinloos is en zelfs averechts werkt.

De meeste bokkers hier hebben méér ervaring met hoefschoenen dan deze twee heren bijelkaar.

En de meeste bokkers hier zijn er ook wel van doordrongen dat een paard echt wel vaker dan eens in de acht a tien weken bekapt moet worden. Hier in dit topic zie je al direct wat er gebeurt als je zo lang wacht: brokkels, scheuren, rafels etc.

Ik kan hier echt met mijn pet niet bij, heb ik écht de bit in mijn handen anno 2009 of heeft de buurman stiekem een BIT uit 1998 in mijn brievenbus gestopt.Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-05-09 11:57, in het totaal 3 keer bewerkt

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:44

Zo idd er klopt helemaal niks van wat die heren zeggen!
volgends mij gaat de bit weer een aantal briefen krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:48

arans schreef:
Zo idd er klopt helemaal niks van wat die heren zeggen!
volgends mij gaat de bit weer een aantal briefen krijgen.

Dat er niks van klopt is erg, maar dat deze twee heren twee hele belangrijke functies hebben en zulke onzin uitkramen is heel ernstig!

De ene moet nieuwe hoefsmeden opleiden (en geeft dus verkeerde info mee aan z'n studenten) de andere moet zieke paarden helpen. Als hij dít al niet weet..... heb ik weinig vertrouwen in de rest helaas -O-

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:54

dit is best wel erg!

zelf ik weet dat hier niks van klopt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:04

Gelukkig nemen we niet (meer) alles klakkeloos aan.

Vet en teer .... ik gebruik het al meer dan vier jaar niet meer

Acht weken is veel te lang .... komt echt niet ten goede aan Opala's gang

:D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:20

Mijn paard ging als het even kon om de 6 weken toen ie op ijzers stond.
Toen die er af waren ging ie ook niet veel. (winter) Maar dan vijlde ik wel zelf de randen bij.

In de Hoefslag staat een beter artikel deze week dan in het bit schijnbaar.
Laatst bijgewerkt door Needje op 22-05-09 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:38

Mijn hoefsmid zegt juist helemaal geen vet te gebruiken. Blij dat hij het wel snapt O:)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:59

Ik heb ergens nog een stoffige fles teer staan, van 3 jaar geleden toen oik het wel dee omdat ik niet beter wist...

Tjah ik ben nu wat ouder en wijzer en weer wel beter... Ik heb ook nog een pot hoefvet staan zit ik me te bedenken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:27

Mijn paard wordt tussen de 6-8 weken bekapt en heeft helemaal geen last van scheuren/brokkels etc. En ik ken wel meer paarden die om de zoveel weken gaan en geen last hebben van zulke hoeven, dus wat dat betreft zitten die hoefsmeden er niet veel naast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:32

Ik ken ook wel paarden die met 3x per jaar bekappen en keurig bijstonden, maar dat soort geweldige voeten worden er meer en meer uitgefokt helaas.
Teer en vet promoten snap ik niets van.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:37

Dat snap ik idd ook niet. Ik heb niet eens teer of vet :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:50

Wat hoefschoenen betreft is het maar net wat je ervaring is. Ik ben ook nog niet bepaald goede voorbeelden tegen gekomen, maar dat waren natuurlijk niet op maat gemaakte. De voorbeelden die ik gezien heb, deden de voet absoluut meer kwaad dan een fatsoenlijk ijzer (paarden liepen er gewoon kreupel van), dus willekeurig promoten zonder goede voorlichting ben ik ook geen voorstander van, dan is het risico gewoon te groot dat er een een goedkoop model onder gebonden wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:14

Zoals beloofd wat voetjes.
De eerste is van de kruising met de mini voetjes. Zo op de foto lijkt het eigenlijk nog mee te vallen, maar bedenk daarbij dat mijn pols nog geen 5cm breed is! Dat straaltje is natuurlijk een lachertje.

Afbeelding

Afbeelding

Nog 2 andere droevige voeten. Zo staan helaas zeker 70% van de paarden hier in de omgeving op hun pootjes met veel te nauwe dubbel lips ijzers. DIT ZIJN DUS VOORVOETEN :(
Afbeelding

en de onderkant bij een ander:
Afbeelding

Dan nog de voeten van mijn merrie niet zo lang na het afhalen van de ijzers (ivm chronische blessure) na 8 jaar rondom gestaan te hebben. Niet gek vind ik zelf. Foto's van bovenkant heb ik helaas niet meer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

4e voet is te donker. Wat ze wel duidelijk deed toen de ijzers weg waren was hele harde steunsels maken, die zijn later vanzelf weer minder geworden. Paard heeft nog geen 2 dagen gevoelig gelopen. Het is er wel 1 met 'moerasvoeten' die heel makkelijk uitgroeien tot pannekoeken, dus ze moest altijd om de 6-7 weken nieuw beslag.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:40

Die ijzers zijn echt te krap := Alleen de laatste hoeven zien er netjes uit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:45

joopie7 schreef:
Die ijzers zijn echt te krap := Alleen de laatste hoeven zien er netjes uit.

Het is ook echt om te janken zoals de smeden te werk gaan. Ik heb ook echt mijn hoofd gebroken hoe ik dat moest gaan doen als mijn paard weer de sport in zou gaan aangezien ik er echt geen zwitserse of franse HS aan zou gaan laten timmeren. Uiteindelijk kan ze dus helemaal nooit meer gereden worden dus hoef ik me daar niet meer zorgen over te maken.
Nu ben ik ook wel echt verwend geweest met een super smid (dat blijkt ook wel als je ziet wat er na 8 jaar beslag voor gezonde straal aan zit) maar wat ik nu om me heen zie is echt te bizar voor woorden. De ijzers worden expres krap gelegd zodat ze beter blijven zitten }:0

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 19:46

Nou nou niet zo hard zijn voor beide heren (Hammink en De Zwaan)
Hammink ken ik en ik ken zijn werk: als zeer goed te kwalificeren.

BIT laat hier absoluut een kans hopeloos liggen :(
Sjeetje zeg, vragen over nagellakken en vage vragen over hoefschoenen.... komop, wat een zwakke vragen zeg, daar haal je deze 2 heren toch niet voor uit hun bed.
Man man, wat een ultiem zwak interview.
Als ik prins Willem-Alexander mag interviewen ga ik toch ook niet vragen stellen over hoe hij zijn schoenen strikt?
En ja, als ik hem dan toch naar zijn schoenstrik-capaciteiten vraag, dan zal Wim-Lex ;-) zich toch ook beleeft opstellen en een antwoord geven die gewenst is (op het nivo van de interviewer zakken).

Het lakken van hoefjes, daar maken dit soort smeden zich echt niet zo druk om. Dat interesseert hen ook niet, netzomin als Willem-Alexander zich zou interesseren in schoenenstrikken. Dat is een "niveau" waar ze zich niet (meer?) in verdiepen.
En dat kan ik me goed voorstellen!
Een goed bekapte en beslagen hoef onder een gezond paard... daar zijn smeerseltjes eigenlijk niet voor nodig: hydratatie vindt intern (in het lichaam) plaats, hydratatie is er niet op te smeren.
Echter, het merendeel van paardenland denkt hier anders over. Netals alle smeerseltjes die wij vrouwen op ons gezicht smeren ;-) Ik kan voor 100-den euro's allerlei dure gezichtcreme's op mijn gezicht smeren, die allemaal wetenschappelijk bewezen effectief zijn.
Eet ik echter gezond, drink ik voldoende... is mijn huid ook gezond (over het algemeen).

Het lakken van hoefjes, valt een beetje onder het vakje "gezichtcreme's".
Hammink en De Zwaan doen gewoon mee met de grootste massa: als de meeste paardeneigenaren overtuigd zijn van smeerseltjes op natte hoeven, ach dan is dat toch zo :P

Waar deze hoefsmeden zich op concentreren is smeedwerk en bekapwerk. Hoefjes lakken, ach het zal wel.
En 8 tot 10 weken.... als Hammink ze bekapt en beslaat, weet ik zeker dat mijn paarden inderdaad na 8 weken nog correct op de hoefjes staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:47

@ Sizzle, wat een onwaarschijnlijk kleine voeten zeg %). Quarters worden nog eerder beslagen dan de gemiddelde kwpn-er zeg maar. En alle jaren dat een paard beslagen is vóór zijn derde jaar komt nog harder aan. Die hoeven van die quarter zijn al bijna cilindervormig :(

Jouw paardje heeft gelukkig wel mooie voeten. Op de onderste foto is te zien dat de hielen nog wat te ver naar voren staan t.o.v. wat normaal is.

Hieronder zie je wat ik bedoel. De groene lijn is hoe een hoef zou moeten zijn en grijs is wat jouw paard ook een beetje heeft. Wanneer je de hoefwand goed bijhoudt, trekt dit gelukkig vanzelf terug.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:53

Arabesk schreef:
@ Sizzle, wat een onwaarschijnlijk kleine voeten zeg %). Quarters worden nog eerder beslagen dan de gemiddelde kwpn-er zeg maar. En alle jaren dat een paard beslagen is vóór zijn derde jaar komt nog harder aan. Die hoeven van die quarter zijn al bijna cilindervormig :(

Die pony staat pas een maandje op 3 of ijzers, paard kwam bij de slacht vandaan met 1 voetje helemaal plat en de ander zoals het voorbeeld, nu staan ze beide zo klein en stijl. Hier is het echter wel een genetisch probleem ben ik bang hoor. De pijpjes zijn ook te dun voor een peesbeschermertje, de pony is 6 cm overbouwd (voorkant 1.52, achter 1.58) en haar rechterheup staat zonder gekheid haast 10 cm lager als de linker. Maar zo krom als ze is, zo extreem recht is ze in de beweging. Ze is een vreslijk lief, vrolijk paardje dat geen stap onregelmatig gaat en links en rechts even makkelijk door de baan gaat. Dat gaat echt tegen al mijn verwachtingen in. Ik weet alleen niet hoe lang dat lichaam dat kan volhouden.
Wel jammer dat er geen goede smid bij kan komen, die zou haar wel iets fatsoenlijker moeten kunnen krijgen.

Dat de hielen van mijn paard wat naar voren staan weet ik, maar zag er geen nut in de stand te veranderen tegen haar manier van hoefgroei in. Nu zeker niet meer aangezien ze toch niets meer doet. Bovendien zorg ik er nu zelf niet meer voor aangezien ze nu bij een fokker staat (nog wel van mij).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 12:55

Ik heb ook maar eens wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn Shetlander. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Links voor
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Stand voor
Afbeelding

Stand achter
Afbeelding

Stand
Afbeelding

Hier nog meer foto's.

Mijn paarden worden niet natuurlijk bekapt. Mijn HS zegt dat een goede hoefsmid zijn paarden altijd op een zo-natuurlijk mogelijke manier moet bekappen. Mijn paarden lopen veel over de weg en staan 24/7 buiten (zowel zomer als winter). De hoefsmid is eergister geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:04

ik vind het lastig om te zien, ten eerst zit ik nu buiten met de laptop en lijken de foto's daardoor erg donker. Verder zijn de hoeven niet echt schoongemaakt waardoor ik lastig kan zien of de wand aan de achterkant van de hoeven nou wel of niet uitsteekt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 13:08

Ja er zit nog wat modder aan ja :o . Toen ik de foto's zag dacht ik ook wel van hmm nog iets te veel modder (had ze even vluggetjes uitgekrabt)..
Ik kan ze wel wat netter op de foto zetten dan moet je alleen even zeggen of je van alle hoeven een foto wil en van onder-aanzicht of zij-aanzicht.