[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:40

Evita is 22, bij haar is het ook waarschijnlijk leeftijdsgebonden en ze heeft het in beide achterbenen. De gewrichtslijnen lijken inderdaad niet helemaal mooi op deze rontgenfoto, maar op de foto's van de voorkant was te zien dat de gewrichtsspleten nog helemaal goed zijn. De veearts gaf Evita een 2tje op beide spronggewrichten. Op een keuring zou ze er met een bemerking doorheen komen, als ze het klinische beeld niet zouden zien tenminste!

edit; zie dat je haar leeftijd al gevonden hebt *LOL*

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:31

Hoi,

Al enige tijd heeft mijn paard aan de buitenkant, in de holte die bij het spronggewricht in de buurt zit, een bult.
Het is ter grote van een ei. Het is zacht...
Mijn paard staat op het moment op rust wegens een vreemde overbelasting van de voorkogels.
Hij heeft hiervoor Tildren gekregen.

Wat kan deze bult betekenen ? Een vochtophoping ontstaan door de inmiddels 10 weken durende periode van boxrust ?
Hoe kan ik zien of het spat zou kunnen zijn ?

Het kan zijn dat ik paranoïde ben natuurlijk Knipoog Maar aan het andere been heeft hij het niet.
Als hij in rust staat is de bult niet meer te zien.

Kan iemand mij meer vertellen ?

xx Lotty

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:01

Als ik het begrijp zijn het de voorbenen? zo ja, dan kan het geen spat zijn dat zit in de achterbenen bij het spronggwricht.

Wel erg vervelend, vooral die onzekerheid!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:11

TigerBD schreef:
Als ik het begrijp zijn het de voorbenen? zo ja, dan kan het geen spat zijn dat zit in de achterbenen bij het spronggwricht.

Wel erg vervelend, vooral die onzekerheid!

Nee, goed lezen !
Het is dus rechtsachter
Daar zit in de holte bij het spronggewricht een bult.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:18

@Simba. Het zou bolspat kunnen zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van waar de zwelling precies zit. Vanachter de PC is dat heel moeilijk te beoordelen. Tevens is het wel zo dat 'spatklachten' aan het licht kunnen komen ten tijde van stalrust, dus tgv een veranderde dagelijkse structuur.
Indien je zekerheid wilt, en het een en ander wilt uitsluiten, zou je beter een dierenarts langs kunnen laten komen. Deze kan het bekijken, voelen en evt. röntgenfoto's maken ..
In ieder geval succes ermee!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:23

jalo schreef:
@Simba. Het zou bolspat kunnen zijn, maar dat is ook weer afhankelijk van waar de zwelling precies zit. Vanachter de PC is dat heel moeilijk te beoordelen. Tevens is het wel zo dat 'spatklachten' aan het licht kunnen komen ten tijde van stalrust, dus tgv een veranderde dagelijkse structuur.
Indien je zekerheid wilt, en het een en ander wilt uitsluiten, zou je beter een dierenarts langs kunnen laten komen. Deze kan het bekijken, voelen en evt. röntgenfoto's maken ..

Over twee weken moeten we weer naar de kliniek, want dan zijn de extra 8 weken boxrust voor zijn voorkogels voorbij.
Dus dan laat ik er maar meteen naar kijken.
Wat is bolspat precies, kun je dat beschrijven ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:50

Simba_ schreef:
jalo schreef:

Over twee weken moeten we weer naar de kliniek, want dan zijn de extra 8 weken boxrust voor zijn voorkogels voorbij.
Dus dan laat ik er maar meteen naar kijken.
Wat is bolspat precies, kun je dat beschrijven ?

Er staat veel informatie in het begin van dit topic over bolspat en bulten bij de sprong.

Sterkte!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:56

Oke bedankt.

Dan heb ik nog een vraag : Kan spat veroorzaakt worden door Tildren ?

Dat heeft mijn paard namelijk gehad voor zijn kogels... Maar dat stimuleerd de botopbouw...
En artrose... Is overmatige botopbouw...

Ik maak me zo'n zorgen ! Weet jij hier iets van ?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:09

Oh sorry idd verkeerd gelezen. Spat kunnen ze het beste bekijken via een foto, van buitenaf is het zo moeilijk te beoordelen.

Geen idee of Tildren het veroorzaakt heeft, het lijkt me niet maar ben geen arts Lachen

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:04

Ik kom ook weer is kijken hier. Hoe gaat het met alle paardjes? EN jenny hoe is het met twister?
Met jessie alles goed, staat lekker op de wei dag en nacht, wandel af en toe met haar, en jaag haar af en toe wat op. Loopt nog steeds niet kreupel meer. Ben zo blij dat ik heb besloten haar niet weg te doen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:20

Doei!

eigenlijk alleen maar slecht nieuws hier, maar niet spat-gerelateerd. Raimaer was nog steeds niet rad en die hebben we laten dekken, zodat ze het komende jaar gewoon lekker vrij heeft. Pablo loopt gewoon op de wei en ik heb een paard erbij van iemand anders om te trainen en uit te brengen en daarmee ben ik vorige week gevallen en heb ik mijn arm gebroken. Er s eenpin in gezet maar ik moet wel rekenen op 2 maanden hertel. Daarom dus ook de typo's Knipoog

HJ, fijn dat jessie zo goed gaat.
Bolspat is echt iets anders dan gewone spat, het is een zacht beengebrek en bestaat bij mijn weten uit een overvulling met vocht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:16

Simba_ schreef:

Dat lijkt me erg sterk. Tildren wordt juist bij paarden met spat gegeven, ze horen daardoor niet op andere plaatsen botwoekeringen te krijgen.
Evita heeft spat met zowel botwoekeringen als botafbraak (en daarbij een botwoekering in haar wervelkolom), bij haar is ook tildren overwogen en dat zou geen negatief effect mogen hebben op de botwoekeringen.

Fijn dat het goed gaat met Jessie!
Met Evita gaat het ook prima, wat betreft de spat/haar benen. Ze is nu sinds november helemaal rad en heeft geen terugval meer gekregen, behalve dat ze altijd de eerste passen wat kort/stijf is achter. Maar als dat alles is.. ben ik erg gelukkig! Het beslag heeft voor haar wonderen verricht, want ze is flink kreupel geweest.
Het opbouwen is wel beperkt gebleven tot wat buitenritjes en longeren, vanwege haar ziekte en de bijbehorende complicaties (met name haar luchtwegen op het moment).

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 18:23

Ireen_ schreef:
Simba_ schreef:

Dat lijkt me erg sterk. Tildren wordt juist bij paarden met spat gegeven, ze horen daardoor niet op andere plaatsen botwoekeringen te krijgen.
Evita heeft spat met zowel botwoekeringen als botafbraak (en daarbij een botwoekering in haar wervelkolom), bij haar is ook tildren overwogen en dat zou geen negatief effect mogen hebben op de botwoekeringen.

Fijn dat het goed gaat met Jessie!
Met Evita gaat het ook prima, wat betreft de spat/haar benen. Ze is nu sinds november helemaal rad en heeft geen terugval meer gekregen, behalve dat ze altijd de eerste passen wat kort/stijf is achter. Maar als dat alles is.. ben ik erg gelukkig! Het beslag heeft voor haar wonderen verricht, want ze is flink kreupel geweest.
Het opbouwen is wel beperkt gebleven tot wat buitenritjes en longeren, vanwege haar ziekte en de bijbehorende complicaties (met name haar luchtwegen op het moment).

Dat is al een beetje geruststellend Lachen
Bedankt voor je reactie !

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:59

Hoi, ik kan een paard kopen met spat. Hoeveelste graad weet ik niet. Ze loopt de eerste drie passen kreupel en dan niet meer. Wat vinden jullie, kopen om buitenritten mee te maken en in een inloopstal houden met soortgenoten? Of is dit absoluut geen optie en moet het dier helemaal niet meer bereden worden?

Christel

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:44

Het paard kan wel bereden worden, maar niet echt intensief in de Z bv, uitzonderingen daar gelaten. Ik denk dat ik geen paard met spat zou durven kopen, na wat ik nu allemaal heb meegemaakt met me eigen paard. Maar ik weet niet wat voor spat het is, en wat er al aan gedaan is etc. is afhankelijk van vele dingen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:10

Christel1164 schreef:
Hoi, ik kan een paard kopen met spat. Hoeveelste graad weet ik niet. Ze loopt de eerste drie passen kreupel en dan niet meer. Wat vinden jullie, kopen om buitenritten mee te maken en in een inloopstal houden met soortgenoten? Of is dit absoluut geen optie en moet het dier helemaal niet meer bereden worden?

Christel

Als je nog een keuze hebt zou ik er niet aan beginnen

De emotionele en op den duur financiele last wordt op een gegeven moment zo zwaar...mijn paard heeft spat in een hele lichte vorm, maar heeft als gevolg hiervan wel een scheef bekken (of net andersom, dat weet niemand zeker).
Hij is net 6 en nog nooit langer dan 4 maanden aan een stuk onder het zadel geweest. Het zal ook nooit helemaal goed komen. En iedere keer die teleurstelling weer verwerken als je denkt dat het nu ECHT lekker gaat en hij krijgt weer een terugval....

Dus ik zou je willen adviseren: Nee!!!, niet doen! Er zijn zooooveeeeel paarden te koop. Bespaar je het verdriet, want dat ga je krijgen vroeg of laat, hoe dan ook Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:11

Lielle, wat een pech zeg Ach gut
Net nu, met het lekkere weer....

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:37

@haf_Jessie. Wat fijn dat het met Jessie goed gaat Pling !
@Lielle. Balen zeg! In ieder geval beterschap dan maar .. Ach gut

Met Kayro gaat het op dit moment goed .. de li-kogel blijft nu mooi dun na het werk wat we momenteel doen. Ook heeft hij tav de spat totaal geen last en/of stijfheid!! We rijden nu gewoon weer een vol uur met alles erop en eraan. Gisteravond weer voor het eerst een les gereden sinds halverwege januari, .. was wel even weer wennen Bloos .
Ik heb me opgegeven voor onze eerste dressuurwedstrijd op 26 juli a.s .. vorig jaar september voor het laatst weggeweest! Nog één wedstrijd in de B en dan gaan we 15 augustus(als het goed blijft gaan) over naar de L1.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:20

Spannend hoor! Ik hoop dat het zo goed blijft gaan, en dan straks de L1 Jeej......Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:22

@Jalo: Succes met de wedstrijd! Haal voor alle spatpaardjes uit dit topic maar een vette winstpunt Knipoog

@Lielle: Tjee een gebroken arm. Kan er ook nog wel bij Boos! Wanneer komen je 7 goede jaren Haha!

@Christel: Als de spat vergroeid is, dan is het paard wel geschikt om buitenritten te doen. Maar als je dat niet zeker weet, dan zou ik het zeker niet doen. Spat is een nare ziektes met slopende ups en downs.

@Evita: Komen de problemen met Evita's luchtwegen ook door de ziekte van Cushing? Sterkte! Wel super dat ze zo rad loopt Pling

@Haf_Jessi: Fijn dat het goed gaat met Jessie. Het lijkt een beetje op Twister zijn verhaal. Zolang je er niet op gaat zitten, is alles goed. Twister werd ongeveer 3x per week buitengereden in Duitsland. Voornamelijk stapritjes. Dit ging erg goed. Helaas is hij nu wel even onregelmatig. Waarschijnlijk wat te veel lol gehad met zijn haflingervriend op de nieuwe grote wei. Omdat hij best een tijdje daar onder het zadel goed liep, had ik even zoiets van.... had ik hem maar gehouden en geen ander rijpaard gekocht..misschien is hij wel genezen. Maar dat is dus niet zo. Stom hè, elke keer toch weer die hoop. Als Twisje te veel doet dan wordt hij gewoon kreupel.. Verdrietig Gelukkig staat hij op een super adresje waar hij gewoon lekker met zijn vriendje op de wei weer mag herstellen Lovers Ik mis hem nog wel steeds erg. Eind van de maand wil ik weer naar hem toe gaan Go jij! Go jij!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:35

Je leef er toch naar toe om hem weer op te zoeken, en daarna kan je voorlopig weer even mee Haha! Maar jij heb gelukkig nog een pony toch? dat geeft ook wel wat afleiding.

Wij kan als het goed is woensdag kijken bij een rusthuis in friesland, op de foto ziet het er echt toppie uit. 24 uur per dag weidegang, en 1 grote schuur waar ze in en uit kunnen, deuren zijn altijd op. En dan ook nog hooi etc! De jongste is 9 de oudste 40. Is ook voor paarden die op rust moeten etc. Het is niet om de hoek, maarja een goeie stalling is belangrijker als gemakzucht vind ik. En daarbij ga je dan om de 2/3 weken even bij hem langs Lachen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:21

TigerBD Ik ben benieuwd, het klinkt wel erg fijn zo en goed voor je paard.

Jennyxx Wel jammer zeg dat Twister nu onregelmaitg is, maar gelukkig staat hij nu ergens waar het niet uit maakt en hij lekker kan herstellen op de wei.

JaloWat super zeg dat het zo goed Kayro, en dat zijn li-kogel lekker dun blijft. Doe je best de 26ste en haal je puntjes en maak alle spatpaarden en aanhang hier blij Haha!

LielleWat een pech inderdaad zeg, het zit ook niet met met jou Ach gut Dus tijdelijke even een stop voor jou dus?

Christel1164 Inderdaad ik zou het ook niet doen, tenzij alles al vergroeid is en je er alleen mee wilt buitenrijden en niet echt wilt dressuren/springen.

Ireen_Fijn dat het al weer wat beter gaat met Evita zeg, wat heeft ze nu aan haar luchtwegen erbij gekregen dan?

haf_jessie Fijn dat het al weer wat beter gaat met jessie en dat je haar zo bij je kan houden, geeft ook een hoop geruststelling voor jezelf.

Ik weet niet meer precies wie het over menselijke glucosamine heeft maar iemand bij ons van stal heeft daar is onderzoek naar gedaan en is er achter gekomen dat de paarden die menselijke tabletten niet kunnen opnemen.
En heeft mijn toen ook afgeraden dat te geven, aangezien het dan toch niet werkt

Met Heidi gaat het ook steeds beter, ik zit nog steeds te twijfelen of ik nou wel of geen glucosami aan haar wil gaan geven.
En het veulen groeit als kool en word al een toverbal Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:51

Zamero schreef:
Ik weet niet meer precies wie het over menselijke glucosamine heeft maar iemand bij ons van stal heeft daar is onderzoek naar gedaan en is er achter gekomen dat de paarden die menselijke tabletten niet kunnen opnemen.
En heeft mijn toen ook afgeraden dat te geven, aangezien het dan toch niet werkt

Met Heidi gaat het ook steeds beter, ik zit nog steeds te twijfelen of ik nou wel of geen glucosami aan haar wil gaan geven.
En het veulen groeit als kool en word al een toverbal Tong uitsteken

Foto's!!!!!!!!!!! Haha!

Enne een hele tijd terug had ik geschreven dat ik voor mezelf glucosamine ging gebruiken. Bedoel je dat misschien? Zo kan ik in ieder geval kijken of het bij mij werkt, voordat ik het aan mijn paard geef. Ik geef overigens wel speciale glucosamine voor paarden aan mijn knollies hoor.

Hierbij dan de test resultaten Haha! Het helpt! Ik heb 24/7 pijn, al jaren. De glucosamine helpt niet om de pijn weg te nemen (dan zou de fabrikant al stinkend rijk zijn denk ik Clown ) maar ik het helpt wel om de scherpe kantjes van de pijn weg te nemen. Of eigenlijk krijg ik door de glucosamine iets minder snel scherpe pijn/last in mijn gewrichten. Het effect is niet heel groot hoor, maar toch. Nu maar hopen dat ik slim genoeg ben om geen last te hebben van het placebo effect Nagelbijten / Gniffelen

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:02

Owh sorry, dan had ik heb verkeerd begrepen Tong uitsteken

Misschien ga ik vanmiddag als het goed weer is even foto's van mijn toverbal maken Haha!

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:48

@Zamero. Je had het niet verkeerd begrepen hoor. Ik kon me ook herinneren dat iemand die vraag had gesteld .. en het was Tiger dus! Haha ..
TigerBD schreef:
Ik sprak vandaag een vrouw, waar tiger misschien komt te staan. En ook die raadde me Glucosomine aan, maar dan voor mensen dat schijnt nog beter te werken, iemand ervaring mee? En hoelang doen jullie met zon pot, plus hoe duur is die.

Ben overigens ook wel benieuwd naar de foto's van je toverbal .. Knipoog