[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:58

Isapaardje schreef:
Propte ik er toch eentje tussen het tandloze gedeelte dan spuugde ze hem even hard weer uit. Ze weigerde het te eten.

Eigenwijze shetten ook altijd Nagelbijten / Gniffelen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:59

gemske schreef:
Ik ben vanavond nog even wezen kijken bij Aurora, helaas geen verbetering. Maar het is wel duidelijk maar een voet waar ze last van heeft, de andere kan ze lang op staan. Ik kon er verder niks aan zien behalve een klein scheur-achtig dingetje voorop. De voet is niet heel warm en geen kloppende kootholte.
Ik neem aan dat ze zich verstapt heeft ofzo... Scheve mond

Lijkt mij ook, klinkt niet echt als hoefbevangen. Misschien heeft het toch iets met dat scheurtje te maken!?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:06

Nee inderdaad, ze is zeker niet hoefbevangen, en daar ben ik dan ergens ook wel blij om... maar ja.

Die van mij doen trouwens nergens moeilijk om wat opeten betreft Lachen Aurora eet de magnesium zo uit mijn hand als het moet. En als ik wormenspuiten oid heb moet ik opletten dat Saros het niet met spuit en al naar binnen werkt Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:15

Kylian ook niet, da's echt een oude vreetschuur Vork

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:27

Isapaardje schreef:
mysa schreef:
De pavo vital vitaminebrokjes zit geen suiker in

Ik had het over smakelijke vitaminebrokjes Haha!
Deze heb ik ooit gekocht en kreeg ze met geen mogelijk in Isabella's mond. Zelfs niet een voor een. Propte ik er toch eentje tussen het tandloze gedeelte dan spuugde ze hem even hard weer uit. Ze weigerde het te eten. hetzelfde met de GKM brokjes van Hippolyt en de sempercube staven. Ook super goed spul volgens mij, maar ze lust het gewoon echt niet. Ook niet "gecamoufleerd". Clown

Hee, da's vreemd, die van mij vinden ze nog lekkerder dan gewone brok. Weet je zeker dat we dezelfde brokjes bedoelen? Of misschien hebben ze de smaak aangepast? Het ziet er net uit als biks, alleen iets kleiner.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:30

gemske schreef:
Nee inderdaad, ze is zeker niet hoefbevangen, en daar ben ik dan ergens ook wel blij om... maar ja.

Kan ik me indenken dat je daar blij om bent. Maar je schrikt toch even.
Zo zag ik Isa vanochtend een paar misstapjes maken de stal in. Hmmm ... linksvoor is kennelijk wat gevoelig. Aan de andere kant heeft ze gister zo enorm achterlijk maf door de wei/uitloop lopen scheuren, dat het vrij logisch is dat ze daarmee iets overbelast heeft (ze maakte zulke rare wendingen op de voorhand dat ik echt verbaasd was dat ze het uberhaupt kon ... zelfs als ze nooit iets gemankeerd zou hebben).

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:03

Die van mij (vr)eten ook praktisch alles, soms moeten ze even wennen. Ik zeg altijd dat als ze niet meer eten, dan gaan ze dood.

Ik heb geen idee hoe Indiana's temperatuur was toen ze bevangen was. Ik moet ook eens een aantal dagen achter elkaar, op het zelfde tijdstip de temp opnemen, zodat ik een beetje een richtlijn heb van de normale temperatuur.
Indiana is namelijk 9 jaar zo super gezond geweest, praktisch geen dierenarts gezien, dat temperaturen niet nodig was. Ik heb de paarden toen ook uit de verzekering gehaald. Ze hadden toch nooit iets, totdat Indiana hoefbevangen werd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:00

mysa schreef:
Hee, da's vreemd, die van mij vinden ze nog lekkerder dan gewone brok. Weet je zeker dat we dezelfde brokjes bedoelen?

Ik heb de emmer hier nog staan, dus het is echt pavo vital (brok) (nu wel leeg omdat de shetten van de buren de brokjes erg lekker vonden en ik ze aan hen heb gegeven destijds). De GKM en Sempercube van Hippolyt gaan er bij mijn kennissen ook in (hun paarden dan). Isabella haalt haar neus er voor op ... bleh lust ik niet.
Daarentegen schooit ze om meer wormkuur en vreet ze ook haar wei helemaal kaal; ook daar waar ze mest ... beetje aparte smaak heeft ze kennelijk wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:10

Bijzonder paardje, ja. Welk smaak wormkuur heb je? Dan voeg je hetzelfde smaakaroma toe aan je suplementen, nah, grapje, kan hier geen emoticonnetjes vinden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:15

Appelazijn vindt ze ook vreselijk lekker en daarmee kan ik een hoop camoufleren. Nadeel van appelazijn schijnt te zijn dat het de-vitamineraliseert of hoe je dat ook mag noemen. Heeft dan geen zin om vitaminebrokken met appelazijn te geven lijkt mij zo Haha! Dus dan maar een paar brokkels pavokoek; die lust ze wel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:49

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:04

Waarom willen jullie eigenlijk per se vitaminen en mineralen toevoegen aan het rantsoen? Mijn ervaring is dat een paard al snel te veel mineralen binnenkrijgt, en de meeste vitaminen kunnen ze zelf aanmaken. Verder hebben die van mij likstenen; een zoutliksteen (voornamelijk Na) en een mineralenliksteen. Ze gebruiken daar wel wat van, maar niet echt overmatig... Ik ben juist heel voorzichtig met het toevoegen, omdat ik bang ben daarmee de verhoudingen alleen maar schever te maken. Hoe denken jullie daar over?

Wessel liep trouwens de afgelopen dagen wat stijf in draf. Hij had deze week 2 dagen niet gewerkt, misschien dat het daar aan lag... In stap was hij vandaag iig weer lekker los, dus morgen maar even kijken hoe hij draaft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:53

WesseLady schreef:
Waarom willen jullie eigenlijk per se vitaminen en mineralen toevoegen aan het rantsoen?

Dat is een goede eigenlijk.
Ik heb er geen duidelijk antwoord op als ik eerlijk ben. Ben gewoon bang dat ze wat te kort komt als ik zo links en rechts zie en hoor wat een paard "nodig" zou hebben. En omdat ze maar weinig "krachtvoer" krijgt en stengelig minder voedingsrijk hooi krijgt, ben ik dus bang voor een tekort. Maar ben me bewust dat een overschot ook niet goed is omdat het het lichaam extra belast met afvoer van al die overtollige stoffen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:06

Helaas gaat het nog niet beter met Aurora, ze ging vandaag zelfs af en toe liggen en dat doet ze bijna nooit als er iemand in de buurt is, dus heb ik de veearts gebeld.

Hij heeft een flink stuk uit haar witte lijn weggesneden, daar zat allemaal zwarte prut in. Het echte probleem kon hij niet vinden, we kwamen wel iets pus tegen maar hij durfde niet verder weg te halen.
Ze staat nu in een hoefzak met betadine, en pijnstillers. En dan moet het zondag hopelijk beter gaan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:55

Zit het bij Aurora nog steeds in 1 voet? Hopen dan maar dat het een hoefzweer is. Is natuurlijk wel heel pijnlijk, maar in ieder geval geen hoefbevangenheid.
Hopen maar dat de hoefzak met betadine helpt.

Ik ben dus wel van de supplementen. Niet overdreven, maar toch. Zelf neem ik 's winters ook altijd een multivitamine en ik heb al jaren geen griep e.d. gehad. Ik neem de multivitamine niet ter vervanging van gezond eten, want dat doe ik ook. Ik neem het dus als extra.

Ik geef van een supplement eigenlijk altijd de minimale dosis en het liefst ook niet verschillende dingen door elkaar. Vind ik praktisch ook niet handig trouwens met vier paarden.
Wat mij erg goed bevalt is Formula4Feet. Dit is een supplement dat mij is aangeraden door de Laminitis Trust, naar aanleiding van de vraag wat de drachtige Indiana moet hebben. Hier zou alles in moeten zitten wat een paard nodig heeft en dan nog speciaal ontwikkeld op voetengebied. Dit is in brokjes vorm, lijkt wat op grasbrokjes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:27

even over supplementen,ik ben van mening dat als een paard gezond is en je hem normaal kan voeren het niet nodig is....(wat hier dus niet het geval is..)
verder ben ik er heilig van overtuigd(ook bij mensen!!)dat als er ergens een defect is in het lichaam,door een chronische ziekte ofzo,er vaak een tekort optreedt aan vitamines en mineralen(denk aan het magnesium verhaal!),en ook helpt het soms een hogere dosering van iets te slikken,geld dus ook voor paarden,verdiep je er wel in want er zijn wel degelijk vitamines en mineralen die schadelijk kunnen zijn bij overdosering(komt niet vaak voor...)
Ik ga dus voor een supplement,ook zonnebloem olie ,zonnebloem pitjes(vol met kalk,en een niet verteerd pitje zorgt voor een mooie mesthoop in het voorjaar..)een week per maand biergist,en twee keer per week visolie.
Jammergenoeg hebben ze al dat speciale laminitis voer hier niet....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:18

Ik las pas dat zonnebloemolie (dat ik ook gaf) niet zo goed is om langdurig te geven omdat je een scheve omega 3/6 verhouding krijgt en daardoor uiteindelijk juist ontstekingen kunt krijgen.

Verder kan een tekort van het een ook ontstaan door een teveel van het ander. Dus zomaar wat bijgeven, kan juist daarmee averechts werken.

Een chronisch bevangen paard heeft 3x het aantal vrije radicalen, aldus Dodson. Weet alleen niet precies wat ze hiermee nu bedoelen, maar misschien dat een van jullie het weet Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:22

omega 3 is plantaardig en 6 visolie volgens mij,maar ik kan me weer vergissen,ik haal het iedere keer doorelkaar...en je hebt ook nog omega 9 zaden enzo geloof ik....

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:39

Isapaardje schreef:
Ik las pas dat zonnebloemolie (dat ik ook gaf) niet zo goed is om langdurig te geven omdat je een scheve omega 3/6 verhouding krijgt en daardoor uiteindelijk juist ontstekingen kunt krijgen.

Verder kan een tekort van het een ook ontstaan door een teveel van het ander. Dus zomaar wat bijgeven, kan juist daarmee averechts werken.

Een chronisch bevangen paard heeft 3x het aantal vrije radicalen, aldus Dodson. Weet alleen niet precies wat ze hiermee nu bedoelen, maar misschien dat een van jullie het weet Haha!

Dat is dus precies waar ik mee zit. Wanneer je alles precies kan berekenen is het mogelijk om alles in de juiste verhoudingen aan te bieden. Maar dan zou je dus je hooi (en evt gras) moeten laten onderzoeken, dat is haast niet te doen (de gehalten kunnen per perceel nogal verschillen dus zou je van elk perceel je hooi moeten onderzoeken). Omdat ik dus niet precies weet wat mijn paarden krijgen, vind ik het eng om zomaar wat toe te voegen. Mijn paard (niet bevangen) krijgt wel een klein beetje krachtvoer en zonnebloemolie. Wessel krijgt niks erbij, en daar lijkt hij het het beste op te doen. Hoe meer ik rommel in zijn rantsoen, hoe belastender het lijkt te zijn. Hij krijgt nu gewoon hooi en gras (op de dagen dat er een laag fructaangehalte is) en dat kan hij verder aanvullen met zout- en mineralenlikstenen.

Geerke, ik kan me ook in jouw verhaal vinden. Wij willen wel graag een tekort verkomen, maar is het niet zo dat een teveel schadelijker kan zijn dan een tekort? Het is maar een vraag hoor, ben benieuwd hoe jullie hier over denken Knipoog

Gemske, sneu dat Aurora nog niet erg opknapt! Hopen dat de betadine iets doet! Het klinkt wel als een hoefzweer. Daar blijven onze bevangen paarden toch gevoelig voor...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:48

nee ,ik denk(persoolnlijk..)dat een tekort erger is,allen vitamine a is gevaarlijk,in geval van overdosering...word opgeslagen in de lever en het lichaam pakt wat hij nodig heeft....bij iedere dag vitamine a kun je dus een leverbeschadiging oplopen(dan moet je het wel heel hoge doseringen slikken hoor!!!)
De meeste vitamines in de natuurlijke vorm is de kans op overdosering heel klein....Bijvoorbeeld in zonnebloem olie zit veel vitamine e,die is goed voor huid en spieren

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:24

Maar het verwerken en afbreken van het teveel is ook schadelijk, door het vrijkomen van vrije radicalen (Isapaardje, dat zijn vrije atoomgroepen die ontstaan bij afbraak van bepaalde stoffen, het had ook iets met vitamine E te maken, wil het wel voor je nazoeken hoe het precies zat?!). Kan het zieke lichaam van een hoefbevangen paard die extra belasting dan wel aan, dat vraag ik me wel af... Ik denk idd ook dat het zieke lichaam voldoende bouwstoffen nodig heeft, maar teveel kan het proces van beter worden wel in de weg staan, daar ben ik van overtuigd. De vraag is alleen; wanneer is het teveel, en hoe belastend is dat. Moeilijk!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:19

Het ging iets beter vandaag gelukkig. Ze lijkt geen last te hebben van de zak om haar voet, ik heb haar niet meer zien liggen en ze komt ook weer vooruit. Hopelijk is dat niet alleen doordat ze pijnstilling heeft maar is de betadine ook zijn werk aan het doen.

Normaal gesproken hebben Saros en Aurora een vrije uitloop in een soort van paddock, maar vannacht is het deurtje dicht geweest zodat de hoefzak niet vies zou worden. Vandaag moest ik wel de stal mesten, dus de pony's eruit in de modder. De veearts gaf als tip een oude binnenband van een auto te gebruiken om tegen vuil te beschermen, maar die hadden we niet dus hebben we van een oude laars een mooie "schoen" gemaakt.
Op de filmpjes dus Klein Duimpje Aurora Lachen

Ze vond het vooral erg vreemd, zoveel dingen aan haar voeten.
http://www.youtube.com/watch?v=eKavSsnTp94

Maar toch ging het redelijk
http://www.youtube.com/watch?v=Iv4qJe_E_78

Terug ging al beter
http://www.youtube.com/watch?v=UpEXe3HzRes

De hoefzak, is wel wat afgezakt.
Afbeelding

Met laars in de paddock. Ik durfde haar niet in de wei te laten, zo stevig zat die laars nou ook weer niet. Dat vond ze niet leuk.
Afbeelding

En een close-up
Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:30

Mag jij haar zo lang in de hoefzak laten staan?
Ik mocht destijds niet langer dan 4 uur achtereen weken en dan daarna dubbel zo lang niet (dus 8 uur niet).

En dan heel goed afdrogen ivm kans op mok. Betadine geeft bij Isabella vaak een huidirritatie, daarom gebruikte ik soda en toen hij bijna doorkwam lijnzaadpap. Soda sterk verdund.

Het lopen van Aurora lijkt inderdaad op een hoefzweer in die voet. Hopelijk komt hij snel door dan is ze er vanaf.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:48

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:16

Ik heb vreselijk gelachen om de laars van Aurora. Wat creatief!
Kijk inderdaad wel uit met de hoefzak. De dochter van Indiana heeft 2 keer ontzettend mok gehad na in een hoefzak te hebben gestaan met verdunde soda.