[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:38

Ik maak een handje meusli nat en doe de poeder erdoor, nu 1x dagelijks.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:01

jesito schreef:
Ik maak een handje meusli nat en doe de poeder erdoor, nu 1x dagelijks.

Aha oke! Lees veel verschillende ervaringen over het product, dus ga me er nog even verder in verdiepen.
Gaat vandaag hier helaas weer wat minder. Gisteren gaf de DA aan dat een uurtje per dag op een klein stukje land weer kan.
Helaas gaat meneer dan zo verschrikkelijk uit z'n bol, waardoor hij vandaag weer meer last had. Weet nu even niet zo goed meer hoe we het aan moeten gaan pakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:25

Mijn ervaring is dat je hem voorlopig helemaal niet op het land moet laten. Zeker niet zolang de aanval nog niet helemaal tot rust is gekomen en hij nog pijnstillers krijgt.
Lekker even op een zandpaddock met hooi en water. Het is niet anders.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:05

janouk schreef:
Mijn ervaring is dat je hem voorlopig helemaal niet op het land moet laten. Zeker niet zolang de aanval nog niet helemaal tot rust is gekomen en hij nog pijnstillers krijgt.
Lekker even op een zandpaddock met hooi en water. Het is niet anders.

Oke. Ik ging op het advies van mijn dierenarts in. We hebben helaas geen beschikking over een paddock, dus hij moet dan op stal in het zand staan.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:56

Ik kan een paard kopen maar die heeft door de hoefbevangenheid een bolle zool..
Zijn er hier mensen die daar een ervaring mee hebben? Is begin stadium!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:02

paardjuh schreef:

Soms is er nog wel wat te doen aan HB maar om nou zo te beginnen met een nieuw paard, zou ik zelf niet willen.
Maar het is niet onmogelijk dat het paardje gewoon opknapt met de goede behandeling.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 05:31

@paardjuh
Je zou röntgenfoto's van de hoef moeten laten maken om te bekijken wat de schade in de hoef is. En dan overleggen met veearts en hoefsmid.

En eens hoefbevangen blijft wel gevoelig voor hoefbevangenheid. Dat vraagt van de nieuwe eigenaar veel kennis en mogelijkheden om je paard niet op de wei te zetten.

Maar er zijn zoveel paarden te koop, waarom eentje kopen waar nu al problemen mee zijn?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:46

Problemen moet je niet kopen: die krijg je vanzelf......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:11

paardjuh schreef:

hoefbevangenheid heb je niet 1x....maar levenslang.
Dus weet waar je aan begint,het is het begin van niet meer ontspannen paardenhouden ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 08:36

Is het zeker dat het paard bevangen is (geweest)?
Zijn er röntgenfoto's?
Die zou je in het geval van een bolle zool zeker moeten hebben om te bepalen waar het hoefbeen zit en wat de zooldikte is.
Hoe dan ook is het problematisch : lees hier: http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... _zool.html

Mijn advies: Niet aan beginnen!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:57

Ik zou ook nooit bewust aan een exbevangen paard beginnen.

Je hebt altijd zorgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:11

Ligt eraan. Als het dier me echt zou aanspreken en ik zou het al kennen dan zou ik het wel aandurven. Als het een onbekend paard is dan zou ik er ook niet aan beginnen, je hebt er nog geen band mee en kunt voor hetzelfde geld een gezond paard kopen. Maar met goede zorg kan het in veel gevallen wel goed gaan natuurlijk, al heb je idd nooit helemaal rust.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:46

Capopjekop: Dat is ook weer waar indd. Vind het ook anders als je een Hb gevoelig paardje zou kopen en die komt dan toch bij je andere paard te staan. Dan heb je toch al de aanpassingen.

Maar ik zou indd wel voor de zekerhied foto;s laten maken om de schade te kunnen bekijken.

Ik ga vandaag de DA bellen om een afspraak te maken voor een test voor IR en algemeen bloedonderzoek.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:54

Thnx voor jullie reactie's!
Heb de hoefsmid benaderd, Die kon me niet veel vertellen.
beginnende bolle zool bestaat niet. Ze heeft het of niet.
Hij kan het natuurlijk niet beoordelen vanaf zijn stoel of het waar is of niet wat die hoefsmid van die eigenaar zegt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:45

Ik vind het lastig, maar om inderdaad al met problemen te beginnen is niet aan te raden.
Het is een hele uitdaging om goede zorg te bieden aan een bevangen paardje.
Ik had laatst wel bijna een bevangen paardje erbij, maar dan zou ik er twee hebben die bij elkaar gehouden kunnen worden. Als ik mijn HB-er niet meer zou hebben zou ik echt niet doen.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:21

Ik heb 2 haflingers, die moeten ook erg beperkt worden anders zijn die ook zo hoefbevangen..
Ik doe elke keer op een kale wei, om de 2 a 3 dagen er een meter gras bij .. Ik verzet elke keer de linten.
Kan dat ook bij een hoefbevangen paard?
(voer de haffies voor de rest voornamelijk hooi!)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:36

@paardjuh, dat is van te voren niet te zeggen, sommige hier kunnen de paarden een halve dag op de (kale) wei kwijt en sommige paarden nog geen half uur. Het is geheel afhankelijk van de ernst van de HB en van het paard zelf. Valt zo echt niet te zeggen of dat systeem ook voor een hoefbevangen paard werkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:01

Soms word ik zo moe van mensen die denken het beter te weten hoe ze met mijn pony om moeten gaan.
Het is ook makkelijk oordelen als het niet over je eigen pony gaat.
Als ze hun eigen paard in een strafkamp moesten zetten afgezonderd van de anderen, piepten ze heel anders.
Gaan ze me vertellen over fructose :') hij zal wel fructaan bedoelen, maar goed.
net alsof ik me daar nog niet in in had gelezen.
Met dit soort aandoeningen als hb blijf je toch houden 12 mensen, 13 meningen en als je niet doet wat iemand je zegt doe je het zowiezo fout. :evaw:

Nou ja, met mijn pony gaat het weer goed, nog steeds.
Ik heb wel het idee dat die hippo ex laminitis echt wel iets doet.
Hij staat alweer dik 5/6 uurtjes op een afgevreten wei en dat gaat goed.
Hij rent en bokt en geniet hier zichtbaar van.
Het zal altijd een risico blijven en helemaal onbezorgd ben ik niet.
Maar mijn streven is dat hij pony moet kunnen blijven.
De ochtenduren staat hij in zijn kleine stukje met hooi en rond 15.00 staat hij te trappelen om bij zijn vriendjes te mogen.
Ben blij als het zo goed blijft gaan.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:11

Heb geen ervaring met hoefbevangenheid dus voor mij een nuttig topic aangezien mijn haf sinds dinsdag op stal staat wegens bevangen zijn. normaal mag ik als alles goed gaat en hij terug stabiel is beginnen opbouwen met naar buiten gaan.. ofwel op een heel kort gegeten stukje weide ofwel gwn op de paddock. Als hij de weide opgaat zou mijn voorkeur uitgaan naar een graaskorf? En verder zat ik nog met de vraag dat opbouwen hoe begin ik daar nu het best aan..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:19

Idifix schreef:
Heb geen ervaring met hoefbevangenheid dus voor mij een nuttig topic aangezien mijn haf sinds dinsdag op stal staat wegens bevangen zijn. normaal mag ik als alles goed gaat en hij terug stabiel is beginnen opbouwen met naar buiten gaan.. ofwel op een heel kort gegeten stukje weide ofwel gwn op de paddock. Als hij de weide opgaat zou mijn voorkeur uitgaan naar een graaskorf? En verder zat ik nog met de vraag dat opbouwen hoe begin ik daar nu het best aan..

Je paardje moet zowiezo weer hersteld zijn voor die echt op de wei kan en ik ben begonnen met 20 minuten.
En zo verder uit proberen te bouwen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:23

Jaja, ik ga echt wel kijken of het ok is ..hij is al veel beter als vorige week maar zowiezo als hij nog geen 100% is ga ik het er niet op wagen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:25

@jesito, die hippo ex laminitis, klopt het dat je als onderhoud om de 3 dagen een schepje geeft?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:33

Vesceron schreef:
@jesito, die hippo ex laminitis, klopt het dat je als onderhoud om de 3 dagen een schepje geeft?

Ik geef hem nu nog elke dag en ga dan eerst naar om de dag en dan kijken of ik naar 1 x per 3 dagen kan.
Dat geeft de verpakking ook aan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:34

goeiemorgen iedereen...voor ons weer een stapje terug met mijn Haf. Ze liep deze ochtend weer op eieren....ze loopt nu bijna 2 weken op de weide, langzaam opgebouwd tot 4 uurtjes...alles ging zo goed.
Nu ben ik gisteren herbegonnen met mijn grondwerk en deze ochtend kwam ze weer gevoelig uit haar stal, na enkele stappen gezet te hebben leek ze weer vlotter te gaan maar ik merk heel duidelijk dat het weer achteruit gegaan is ;(
Ze krijgen maar een kleine strook bij per week...ik laat ze samen met de anderen grazen...iedereen staat dus onder hetzelfde regime hier.
Nu zit ik met de vraag, wat is de oorzaak? De eerste grondwerkles of het gras?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:39

Iana, wat balen zeg dat je een terugslag hebt.
En het is moeilijk te zeggen van wat het precies komt.
Ik denk zelf echt aan het gras, van het grondwerk lijkt me stug.
Het gras kan door regen net iets meer suikers hebben gehad die jouw paardje niet kon hebben.
Het is gewoon een hele vervelende ziekte waardoor je steeds weer verrast word als je het niet meer verwacht.
Dadelijk rond juli word het gras ook iets minder gevaarlijk, al blijft het altijd opletten.
Sterkte met je paardje.