Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:22

Mijne niet,.. ga wel iedere keer heel op tijd. Je moet er niet teveel tijd tussen laten zitten.
Anders verandert de stand teveel ineens.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:28

Mijne ook niet. Ik heb hem van de ijzers afgehaald en die heb ik er weer onder laten slaan toen we weer aan de slag moesten. :) Nu ook weer normaal beslag. Wij hebben de hoefsmid standaard tussen de 6 tot maximaal 8 weken. Het is wel belangrijk om de stand van de hoef zo te houden dat de pezen niet extra worden belast.

Ik rijd hem net zo als voorheen, op het springen na. Daar wil ik nog mee wachten, hoewel hij dus tientallen keren over de omheining is gesprongen.

Afbeelding

Ik ging er vanuit dat de bult (littekenweefsel) op zijn pees zo zou blijven, maar nu hij weer aan het werk is, lijkt de bult zelfs kleiner te worden. Maar ergens durf ik dat nog niet te geloven....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 00:43

Dat had ik ook, ik had achter de ijzers eraf en nu we wellicht weer wat (dress.) wedstrijdjes gaan doen de ijzers er weer onder. Wij springen ook alweer een tijdje,.. gaat prima, been reageert er gelukkig niet op,. niks. Toch blijf ik het eng vinden. Ben toch bang dat het iets "kapot" maakt, maar dat zullen we op de volgende echo zien,.. ik heb ook het idee dat de bult minder is geworden sinds we meer doen.
We springen iedere week een paar sprongetjes meer, en ietsje hoger. Echt heel laag begonnen,.. en met 2 sprongetjes. Momenteel heb ik 1x 75 cm gesprongen. Merk dat ik het zelf eng vind na een jaar eruit te zijn geweest. Eng door de blessure en eng door de afstanden die ik niet meer goed zie omdat meneer heeeeeeeel hard wil,.. zo enthousiast. Wou binnenkort een paar sprongetjes achter elkaar proberen.

Hij is maandag geent en men, hij reageert er altijd vrij heftig op en zo ook nu weer, hij had me een vochtbult tussen zn benen, echt niet normaal. Hij was dus opeens kreupel (aan zijn niet-blessurebeen) dus ik schrok me rot. Maar denk dat het echt van die zwelling kwam want hij loopt weer goed gelukkig. Ook is ie vrijdag naar de tandarts geweest dus ik heb nu een heel zielig paard op stal dat al 2 dagen erg slecht zijn hooi kan kauwen. Hij is ook vrij tam,.. hij had teveel druk achterin en dat hebben ze verholpen en verder niks bijzonders, alles geveild etc. Morgen maar eens met een kaptoom longeren of eens bitloos door de bak ;-).

Nu alleen nog een keer de ostheo erbij en dan heeft ie al een hele hoop behandelingen gehad dit jaar, kan ie er weer even tegen. Net als bij Monty is ook de mijne wat stijfjes en houdt ie zich wat vast. Rug is wat gevoelig, dus ook de zadels komen aan bod. Ben daarna ook arm ;-). Denk erover een Knight Rider zadel aan te schaffen,.. zijn niet al te gek duur,.. liefst nog een 2e handse (spring). En dan mijn Kieffer VZ naar dressuur inruilen/verkopen. Dat is een redelijk fijn zadel maar ik zit er niet zo goed in. Zou graag een springzadel willen.

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:39

maar hebben jullie gewoon voor de voorvoeten een ijzer met 1 lip? of hebben jullie voor ijzers met aan de zijde lippen??????

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:02

Gewone ijzers, dus voor met 1 lip.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:16

Mijn paard heeft nog steeds een lichte verdikking tussen de kogel en de knie. Woensdag een afspraak staan bij de kliniek om een scan te maken, ik ben er bang voor :'( Na het stappen is de verdikking wel minder en ook niet warm meer. Ben nu gewoon aan het stappen, aan het koelen en ze staat gewoon nog een paar uurtjes per dag op het land. Ze is vrij rustig dus zal niet zo snel een sprintje trekken.
Smeer er ook elke dag coolingsgel op, verder weet ik niet wat ik nog kan doen. Iemand op stal zei dat je bij een peesblessure beter eerst 10dagen absolute stalrust kan doen, is dat waar? Anders ben ik nu dus al een aantal dagen verkeerd bezig door te stappen e.d

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:29

Ik moest ook absolute stalrust, 5 dagen (er zaten ook 5 dagen tussen dat de DA mijn paard zag thuis en we naar de kliniek kwamen) en toen het mee leek te vallen na die 5 dagen mocht ik gaan stappen.
Die 5 dagen hadden énorme vooruitgang in zo'n korte tijd bij mijn paard.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 13:51

Die van mij had weken absolute stalrust, ik geloof een week of 8, maar die had ook een olifantenpoot en een fikse blessure.
Volgende keer doe ik dat alleen als zijn been zo dik is, daarna gaat hij gewoon naar buiten maar dan wel op een afgezet stukje. Hij hoeft van mij nooit meer complete stalrust te hebben. Zijn olifantenbeen was na een kleine week weer dun, behalve waar zijn blessure zat dan, en mocht hij ooit nog eens zoiets krijgen (ik hoop natuurlijk dat we dit nooit meer mee zullen maken) dan gaat hij zo snel mogelijk weernaar buiten.

Villie staat ook niet op speciaal beslag. Hij heeft voor wel ijzers met 2 lipjes, maar dat heeft meer met zijn lompigheid te maken dan met zijn blessure. Inderdaad wel niet te lang wachten tussen 2 kapbeurten. De stand van het been mag niet teveel veranderen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:54

Oke, bedankt voor jullie antwoord. Vandaag op stal geweest, been was eigenlijk weer zo goed als dun. Maar toch voor de zekerheid woensdag nog maar even naar de kliniek. Heb 15 min gestapt en voor de rest in de wei of op stal.
Hoop zo dat het geen peesblessure is, ik heb nog een beetje hoop dat het iets anders is. Aangezien ze het been wel gewoon belast, het niet echt heel dik is geweest, ze geen pijn reactie geeft als ik in de pees knijp en het nooit echt super warm is geweest. Alleen de eerste dag.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:21

Ik duim voor je dat het meevalt!

Mijn merrie had geen dik en warm been en gaf geen pijnreactie bij het knijpen in de pees :n Er was slechts een heel kleine verdikking zichtbaar net onder de zwilwrat rechtsachter, maar dat was ons en de dierenarts in eerste instantie niet eens opgevallen :n De dierenarts, die meerdere keren was op stal was geweest, hield het op een hoefzweer. Na bezoeken aan de kliniek (andere dierenarts) kwam er als diagnose onder andere een dubbele peesblessure naar voren :( Helaas was het al met al beter mijn merrie in te laten slapen ;(

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:24

N0a schreef:
Mijn paard heeft nog steeds een lichte verdikking tussen de kogel en de knie. Woensdag een afspraak staan bij de kliniek om een scan te maken, ik ben er bang voor :'( Na het stappen is de verdikking wel minder en ook niet warm meer. Ben nu gewoon aan het stappen, aan het koelen en ze staat gewoon nog een paar uurtjes per dag op het land. Ze is vrij rustig dus zal niet zo snel een sprintje trekken.
Smeer er ook elke dag coolingsgel op, verder weet ik niet wat ik nog kan doen. Iemand op stal zei dat je bij een peesblessure beter eerst 10dagen absolute stalrust kan doen, is dat waar? Anders ben ik nu dus al een aantal dagen verkeerd bezig door te stappen e.d

Zit effe mee te lezen, zo trof ik mijn paard afgelopen dond ook aan.
Niet kreupel maar wel iets een verdikking onder de voorknie gebied oppervlakkige/diep buigpees. Direct op rust gezet en gekoeld tot vandaag.
vanmiddag naar de DA geweest voor een scan omdat ik gewoon wilde weten of er schade zit.
Hij kon het moeilijk vinden maar vond uiteindelijk een miniscuul gaatje in het checkligament. Het was bijna te verwaarlozen zei de DA maar ik was er wel op tijd bij zeiden ze. Veel paardeneigenaren laten ze toch doorlopen omdat paard niet kreupel is.
Ik had zoiets, er zit een zwelling/verdikking en dat zit er niet zomaar. Pff maar goed dat ik gegaan ben.
Omdat het zo mimimaal is hoeft paard niet volledig op rust. Mag stappen aan de hand of erop en de wei op maar dan wel in een afgezet klein stukje. De mijne breek zijn stal af dus dat is al helemaal niet goed voor het herstel.
Ander ijzer voor gekregen welke meer afrold zodat de diepe buiger minder trekt aan het ligament.
Na 6 weken terug voor tweede scan, zou het gaatje gedicht moeten zijn.
Hierna zou ik het rijden met draven weer op mogen bouwen als het gedicht is.

Benieuwd wat er bij jou uitkomt.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:36

Yelly schreef:
Ik duim voor je dat het meevalt!

Mijn merrie had geen dik en warm been en gaf geen pijnreactie bij het knijpen in de pees :n Er was slechts een heel kleine verdikking zichtbaar net onder de zwilwrat rechtsachter, maar dat was ons en de dierenarts in eerste instantie niet eens opgevallen :n De dierenarts, die meerdere keren was op stal was geweest, hield het op een hoefzweer. Na bezoeken aan de kliniek (andere dierenarts) kwam er als diagnose onder andere een dubbele peesblessure naar voren :( Helaas was het al met al beter mijn merrie in te laten slapen ;(

Jeetje wat erg! Dat moet wel een hele klap zijn geweest..
Hopelijk valt het mee inderdaad bij mijn paard, vandaag met stappen begon ze al meer praatjes te krijgen en sprong ze zo de sloot in langs de weg. Ik in paniek, dat ik straks ook nog met de achterbenen zit. Maar viel gelukkig mee, niks geen verdikkingen te zien of wondjes. Alleen mijn eigen hart sloeg 10x zo vaak haha.
Ben wel zenuwachtig voor woensdag, je weet maar nooit wat ze aantreffen. Stalhouder vond het onzin dat ik al na een week een scan ging maken, maar neem liever het zekere voor het onzekere.

Gelukkig viel het bij jou mee Kruimeltje, dat moet vast een opluchting zijn geweest dat je er zo op tijd bij was.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:27

Ben blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en toch naar de kliniek geweest ben. Ze heeft inderdaad een peesblessure, aan haar check ligament. Zat een redelijk groot gat in, wat gelukkig niet zwart was maar licht grijs, dus was nog niet totaal doorgescheurd. Nu 3 maanden stappen en dan terug voor een 2e scan, wil haar het liefste gewoon in de wei gooien tot dan. Maar dat is mij verboden, mag haar alleen maar op een postzegel neerzetten. Balen, maar het is niet anders!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:04

N0a: precies hetzelfde als die van mij dus. Die van mij had ook totaal geen structuur meer in haar check ligament, ook 3 maanden stappen, en daarna een nieuwe scan. En ook totaal wei verbod voor haar.! Helaas!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:08

Was het bij die van jou na 3 maand al goed genezen? Ik ben nu opzoek naar een andere stalling waar ik haar eventueel gewoon op de wei kan zetten van 6 bij 6. Dan hoeft ze niet dag en nacht in haar stalletje te staan namelijk. En ze is wel redelijk rustig op de wei normaal. Staat alleen maar te eten, haha.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:09

Aj,.. hoop voor jullie dat het na 3 maanden over is,.. ik ben er inmiddels ruim 11 maanden zoet mee nu.
Nu gaat het wel goed, en we hebben ruim de tijd genomen en 2x een kleine/grotere terugval gehad.
Inmiddels doen we dressuurmatig alweer veel (behalve de zijgangen, maar daarmee begin ik binnenkort wel).
Het heeft de mijne met zijn checkligamentblessure (was nog maar 10-15 % goed) wel (geestelijk) goed gedaan in de wei. Maar hij is ook geen hele dagen "op stal" paard.

Noa: ik zou zeggen, blijf bij deze blessure heel goed naar JOUW eigen gevoel luisteren (zoals je al deed). Dat heb ik wel geleerd tijdens deze blessure. Want iedereen zegt en denkt wat anders. Je raakt soms helemaal in de war. Kijk goed naar je eigen paard en als jij denkt dat iets teveel is: doe een stap terug. Als jij denkt hij kan wel ietsje meer, probeer het. Maar bij de 1e tekenen dat je het niet vertrouwt, liever een klein stapje terug dan straks heeeeeel lang uit de running.

Sterkte dames!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:09

N0a, ik zit helaas ook pas op bijna 4 weken, dus ben er ook nog een hele tijd zoet mee helaas..

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:30

Sterkte allebei ermee! Wat een rot blessure is het ook.
Heb die van mij toch nu een uurtje op de wei staan elke dag, zodat ze wel even haar benen kan strekken en niet 24/7 op stal hoeft te staan. In de wei stapt ze een beetje rond en staat met haar hoofd naar beneden lekker te eten. Ze heeft volgens mij een beetje het idee dat ze vakantie heeft haha. Na het stappen en de wei is het been mooi dun en niet warm meer. Dus blijft dit gewoon zo doen, zo kan ze paard blijven en het risico dat ze een sprintje trekt is dan maar aanwezig. Maar liever dan dat ze zichzelf verwond op stal door tegen de muren aan te trappen. Ookal is het maar een uurtje per dag, wil het been nog niet overbelasten, je ziet dat ze daar graag gebruik van maakt. Op dit moment nog in een grote wei, maar mocht ze een keer gaan rennen, zet ik even een stukje af waar ze kan gaan staan of even in een afgezette paddock ofzo. :)

Baal er nog steeds zo van, heb ook echt staan huilen als een klein kind daar. Ben blij dat ik naar mn eigen gevoel geluisterd heb, en niet zelf ben gaan aanmodderen. Wel pijnlijk toen ik de factuur kreeg van 181 euro voor alleen een scan. -O-

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 19:13

Zeker een rotblessure,..

Ik heb ook wel zitten huilen toen ik te horen kreeg dat het zo mis was (en niet 1x hoor, geloof me). Gewoon de schrik dat het toch wel heel erg was,... ook tijdens de blessure toen ie nadat het net een tijd goed ging, hij 2 dips had, had ik echt een paar keer bijna de moed opgegeven. Was zo moe van het maandenlang stappen voor het werk, na het werk en indien mogelijk tussen het werk. Het vrat zoveel energie. De onzekerheid vreet echt aan je,.. Komt dit nog wel goed? Voelde me na 3 maanden zowat overspannen. Daarna heb ik ook even wat rustiger aangedaan en dat was ook echt nodig. De maanden daaropvolgend gingen een stuk makkelijker gelukkig.

Het is gewoon ook heel anders als je er zo intensief mee bezig bent.
ALs je hem een jaar weg zet op de wei is het anders dan dat je er dag in dag uit zo mee bezig bent.
Je wil gewoon alles doen wat je kunt,.. en je bent zo geobsedeerd door dat been,... denk dat dat bij mij nooit meer weggaat,..

Jean1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:23

Ik meld mij hier helaas ook maar eens. Mijn paard staat eergister opeens met een dik, warm voorbeen. Been is vanaf de kogel tot de knie gevuld.
Er zit een pijnlijke (vocht)bult op de pees zelf. Hij loopt er ook echt kreupel op, al leek het vandaag wat beter Ik vrees een echte blessure dit keer, dit is niet de allereerste keer.
Dinsdag komt de dierenarts, maar het wachten is slopend.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:27

Oei klinkt niet goed Jean76... Sterkte dinsdag (ja erg vervelend dat wachten dan he?)

Jean1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:49

Bedankt! Ja, het liefste heb je dat de dierenarts direct komt, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.
Tot die tijd maar alvast stappen en koelen. Echt een revalidatie-traject zal hij niet krijgen. Hij is al op leeftijd, dus als er iets is, dan gaat hij van zijn pensioen genieten op de weide.

Noa: 180 euro voor enkel een scan??? Dan heb jij wel een hele dure kliniek. Mijn dierenarts scant voor 75,-...

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 22:09

Duim voor je dat het meevalt,..
Mijn 1e scan was ook zo duur, maar de daaropvolgenden waren rond 125 (153 incl btw)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:45

Scan zit hier ook op 100 euro en dan komt de verdoving er volgens mij nog bovenop (en btw).

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:45

Jean1976 schreef:
Bedankt! Ja, het liefste heb je dat de dierenarts direct komt, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.
Tot die tijd maar alvast stappen en koelen. Echt een revalidatie-traject zal hij niet krijgen. Hij is al op leeftijd, dus als er iets is, dan gaat hij van zijn pensioen genieten op de weide.

Noa: 180 euro voor enkel een scan??? Dan heb jij wel een hele dure kliniek. Mijn dierenarts scant voor 75,-...

Ja scan was op zichzelf iets boven de 80 euro. Dan komt er nog uurtarief bovenop, verdoving, scheren en btw. Dus viel flink tegen, want aan de telefoon hadden ze ook gezegd dat het 80 euro was. -O-
Vandaag heeft Noa een sprintje getrokken in de wei, met wandelen was ze ook bijna niet te houden. Heel irritant.. En dat al na 1,5 week stilstaan.. wordt nog wat de komende 9 weken. Iemand tips? Durf haar nu ook niet zo goed meer in de wei te zetten (mocht al niet, maar toch gedaan). Dus nu zit ik met een dilemma. Vindt het zielig om haar op stal te laten staan, aan de andere kant hoop ik dat het been dan wel sneller geneest..