[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 11:48

Duidelijke foto's -- hoefjes zien er wat treurig uit..
Op grond waarvan zegt Aalders dat hij te nauw staat?
Heb je toevallig ook nog foto's van de onderzijde?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:59

Hij staat te nauw aan de binnenzijde was het enige wat in zijn mail stond. Was even een korte blik van hem omdat ik hem nu stalk..... ik hoor maandag wel meer denk ik.
Onderzijde had ik wel.... ga even kijken....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:16

ElCamino schreef:
Hij staat te nauw aan de binnenzijde was het enige wat in zijn mail stond. Was even een korte blik van hem omdat ik hem nu stalk..... ik hoor maandag wel meer denk ik.
Onderzijde had ik wel.... ga even kijken....

wat een brokkelvoetjes...kun je daar iets aan doen?
Ik denk altijd dat het ene paard gewoon betere kwaliteit voeten heeft dan het andere.
Zijn die scheuren oppervlakkig?
Anders zou ik die lip aan de zijkant maken en de scheurtjes vrij van dracht leggen,hoe oppervlakkig ook...er kan altijd een schimmel of bacterie inkomen(of beiden :o )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:04

Zijn geen brokkelvoeten maar afgebrokkelde voeten da's heel wat anders !! Iedereen roept altijd dat z'n paard brokkelhoeven heeft maar dat zijn 99% van de gevallen afgebrokkelde hoeven. Check de hoofcare site maar eens voor het verschil....
Maar hij heeft lastige voeten maar met goed beslag staat hij met gemak 12 weken ( al doen we dat niet !!) zit alles vast en wordt hij alleen wat lang.

Eigen smid is met vakentie, bijandere smid gebeurt en ijzer verloren etc.Daarom nu slecht op de voeten.

De scheuren zijn oppervlakkig, mijn eigen smid vijlt ze er altijd uit.
Hij staat ALTIJD op dubbele lippen voor vanwege slechte voeten.Zit ook weer een theorie achter. Nieuwe smid wilde dat niet ivm beweging van hoefmechanisme etc, dat snap ik wel maar hij staat niet voor niks op 2 lippen voor...
Hij heeft dramatische voeten, altijd gehad en altijd door 1 smid speciaal beslagen.Nwe smid kent hem niet en denkt ook goed te doen...helaas pakte het anders uit...

En ik wéét dat de meningen verdeeld zijn over dubbele lippen...en andere dingen maar mijn paard red zich er al 15 jaar mee en werkelijk alles is geprobeerd.
Hij blijft straks weer gewoon op zijn oude vertrouwde beslag staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:09

lolclub schreef:
Sodemieters nog aan toe :D ...

:o Resultaat van 3 maanden zelf in het buitenland zijn en de paarden in het land gooien.... :o

@ EstherHegt; jeutje wat een gedoe met je vloer zeg! Het geluid onder het filmpje is geweldig :))

@ Janouk; bedankt voor je tip! Afsnijden vind ik zonde, maar dat van die tyrips of lus laten maken is een goed alternatief! Geen oogkleppen omdat ik 2 hoofdstelletjes heb gehad met oogkleppen, maar geen ervan paste goed. Dus dan maar met trensje... Gaat tot dusver prima, we zijn ook nog niet op de weg bezig dus vind ik het niet een must.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:05

ElCamino schreef:
Zijn geen brokkelvoeten maar afgebrokkelde voeten da's heel wat anders !! Iedereen roept altijd dat z'n paard brokkelhoeven heeft maar dat zijn 99% van de gevallen afgebrokkelde hoeven. Check de hoofcare site maar eens voor het verschil....
Maar hij heeft lastige voeten maar met goed beslag staat hij met gemak 12 weken ( al doen we dat niet !!) zit alles vast en wordt hij alleen wat lang.

Eigen smid is met vakentie, bijandere smid gebeurt en ijzer verloren etc.Daarom nu slecht op de voeten.

De scheuren zijn oppervlakkig, mijn eigen smid vijlt ze er altijd uit.
Hij staat ALTIJD op dubbele lippen voor vanwege slechte voeten.Zit ook weer een theorie achter. Nieuwe smid wilde dat niet ivm beweging van hoefmechanisme etc, dat snap ik wel maar hij staat niet voor niks op 2 lippen voor...
Hij heeft dramatische voeten, altijd gehad en altijd door 1 smid speciaal beslagen.Nwe smid kent hem niet en denkt ook goed te doen...helaas pakte het anders uit...

En ik wéét dat de meningen verdeeld zijn over dubbele lippen...en andere dingen maar mijn paard red zich er al 15 jaar mee en werkelijk alles is geprobeerd.
Hij blijft straks weer gewoon op zijn oude vertrouwde beslag staan.

dus deze voeten komen alleen omdat je nu een andere smid hebt?
Dus normaal staat hij wel met dubbele lippen.
Ik zeg helemaal niets negatiefs over dubbele lippen...ieder paard individueel bekijken,dat is de kunst.

weer wat geleerd over brokkelvoeten...gelukkig heeft mijn pablo wel goede voeten :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:06

ElCamino schreef:
Afbeelding

De voeten hebben duidelijk sporen van bevangenheid.

Dat was ook mijn idee toen ik deze eerste foto zag.
Als je kijkt naar de cm hoefgroei bij de kroonrand, dan zie je dat deze afwijkt (steiler is) dan de rest van de hoefwand. Alsof er dus sprake is van hoefbeenskanteling.
Er zit duidelijk een knik in de hoefwand.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:18

Geerke: Dat dacht ik vroeger ook hoor !!!! en mooie site die van hoofcare, alhoewel ze gauw alle anderen manieren klote vinden ( lees maar eens over de mening over dubbele lippen op voorvoeten o.a.)
En helaas: \ja dit komt door een andere smid, komt ook bij dat hij al wat lang stond omdat mijn smid steeds uitstelde en daarna ook nog eens met vakantie ging.

Isapaardje: Tja, en dat hoefbeen was 16 jaar terug al iets gekanteld....arm paard.
Gelukkig komt er een goede smid bij straks...

Overigens: niks ten nadele van de smid die dit deed hoor !!! Ze kent het paard niet en doet ook wat haar het beste lijkt !!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:47

De knik die je nu in de hoef zit is niet van 14 dagen geleden. Dat is van langer geleden. En heeft ook niets met de kanteling van 16 jaar geleden te maken. Daar zie je nu nl. niets meer van. Het is niet zo eens gekanteld altijd gekanteld.
De hoefwand zal de nieuwe stand van het hoefbeen gaan volgen en met goed begeleid bekappen, zie ja na een jaar tot ca. 1,5 niets meer van de oude bevangenheid.
Deze knik die je nu ziet komt voort uit een nieuw probleem en of dat alleen maar door het anders bekappen komt, vraag ik mij dus af. Wel is het mogeijk dat het door het anders bekappen aan het licht is gekomen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:05

Jannepauli schreef:
Esther schreef:
( Misschien hebben we hier wel ander gras !!)

Nou jij zegt 't nou als grapje, maar dat was wel wat ik dacht! Al die enorme Friese en Groningse weides.. en wacht dacht je van de bodem? Klei! Veen! :D

en zand :D ,
wij zitten hier (grens Friesland,Drenthe,Overijsel) op woudzand met een oerlaag erop.
even door de oerlaag heen en je kunt kastelen bouwen zonder dat je hoeft te heien, altijd een droge bak, maar verder wel een schrale grond met veel onkruiden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:08

Annabella schreef:
Dat idee had ik ook. Ik begon alleen een beetje te twijfelen omdat ik ergens gelezen heb dat het de darmen goed aan het werk zet, en zou zorgen voor een ontgifting.

Het enige wat de darmen goed aan het werk zet is ruwvoer ;) , voor ontgifting is bijvoorbeeld appelazijn veilig voor HB paarden

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:30

ElCamino schreef:
Hier 3 foto's van de voeten van mijn knollie:
Dit beslag zit er pas 2 weken onder en is dus NIET door mijn eigen smid gedaan ivm vakantie.

Tjongjonge, zo hoort een paard inderdaad niet op de ijzers te staan na twee weken.
Jammer hoor want je verpest er meer mee dan je lief is.
De ijzers zijn inderdaad te nauw gelegd maar daarbij ook nog eens te kort voor dit paard.

Wil je alsjeblieft ook foto's maken als maandag Ronald geweest is ?

Misschien is het een optie om hem aan de Formula4Feet te zetten, wie weet knappen de voeten daar wel enorm van op.

leuke anecdote: ik had de HS vanmorgen voor mijn 17 jarige, deze krijgt nu F4F sinds begin juni.
Het viel hem op dat hij hele mooie en vooral goede stevige voeten gekregen had, Ik heb hem niks verteld van de F4F, hij kwam er zelf mee,
en dan te bedenken dat ze nog niet eens helemaal naar beneden zijn uitgegroeit :D

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:02

Ik heb Foto`s van Pepsi,
Hij werd 3 weken geleden hoefbevangen.
Zijn hoeven zijn net afgespoten vandaar dat het zo glimt.

Linksvoor zij aan zicht:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsvoor zij aanzicht:
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Foto`s van de onderkant van z`n hoef zijn onscherp omdat ik niet en een hoef en een camera tegelijk stil kan houden :D

Ik hoor graag jullie opmerkingen over z`n hoeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:12

is pepsi al eens eerder bevangen geweest?
Ik zie ringen die ouder zijn dan drie weken.
Die hoeven zien er goed uit naar mijn idee..

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:19

Ik heb het dan niet door gehad dat hij bevangen is geweest... Hij heeft zo`n hoge pijngrens, voel me best schuldig, begin nu echt te twijfelen....

Naar mijn idee zien de hoeven er ook goed uit, maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Morgen komt de hoefsmid weer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:38

Annabella schreef:
Ik heb het dan niet door gehad dat hij bevangen is geweest... Hij heeft zo`n hoge pijngrens, voel me best schuldig, begin nu echt te twijfelen....

Naar mijn idee zien de hoeven er ook goed uit, maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Morgen komt de hoefsmid weer.

Staat pepsi nou zo op zijn zool of is dat gezichtsbedrog, en als hij op zijn zool staat is dit door de bekapper gedaan die twee weken geleden geweest is ?
Zijn de zolen ook bol ?

Aan de ringen te zien is Pepsi al langer bevangen, en heb je nu een opflakkering, zo het lijkt op de foto's is het iig niet de eerste keer.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:44

Ik ben het met je eens dat hij vaker hoefbevangen is geweest, te zien aan de ringen op zijn rechterhoef.
Wat je verder ziet is dat de toonrand voor door de hoefsmid is wegggehaald, zodat de druk eraf is en hij minder pijn heeft.
Hij steunt dus iets meer op zijn achterkant op dit moment.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:53

@lolclub
De laatste keer heeft de hoefsmid niets gedaan.
Ik denk dat het gezichtsbedrog is, de stenen zijn niet helemaal egaal/waterpas. Wat bedoel je met opflakkering (ik ben een leek in hoeftermen.. *zucht*).

@spretje
Mijn hoefsmid heeft daar niets over gezegt, zal het morgen toch eens vragen. Misschien zat ik wel niet op te letten en m`n zorgen te maken over m`n knollie.

Zien jullie verder nog iets aan zijn kroonrand? daar had lolclub volgens mij laatst een vraag over?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:54

Jannepauli schreef:
Duidelijke foto's -- hoefjes zien er wat treurig uit..
Op grond waarvan zegt Aalders dat hij te nauw staat?

Kijk JP, dit is het verschil, bij El Camino liggen de ijzers er twee weken onder , bij Hittie op deze foto 1 week.
Kijk naar het verschil in ruimte wat Hittie nog heeft op de ijzers en naar de nauwe manier van beslaan van het paard van ElCamino
Voor een goed vergelijk moet je bij de foto van Hittie kijken naar de voet in de rechterbovenhoek (de linker voorvoet dus).

Afbeelding Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:57

Annabella schreef:
Linksvoor zij aan zicht:
Afbeelding

Ik bedoel met name deze foto, daar lijkt het of hij op zijn zolen staat en de hoefwand korter is,
maar dat is dus niet zo ?

opflakkering is een ander woord voor opleving ;)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:23

Zo, als nachtmensje net op mn werk alles doorgelezen, was nog best een klus :D

Ik heb genoten je filmpje Isapaardje, heerlijk om te zien dat je pony er weer zo'n zin in heeft!

Interesant hoor, die hoeffoto's! Ik vind het toch wel een raar gezicht,zo die hoefjes van Grietje...

Weer wat nieuwe mensen erbij gekomen zag ik, sterkte, hoop dat jullie paardjes snel weer opknappen.

Luus gaat goed, heeft wel een grasobsessie gekregen, sjeetje ze wil echt op elke pluk duiken :P
Ik heb haar van de week even op een stukje land gezet, nou ja land, een stukje pad tussen twee weilanden, waar voornamelijk niks groeit en wat grasjes aan de zijkant, mobiel op de wekker zodat ik niet de tijd zou vergeten.
Moet je zeggen dat madame hier van genoten heeft!
Wat ik wel opmerkelijk vond is dat Luus van de week, met een frissig windje, stond te rillen. Dat deed ze nooit, waarschijnlijk van de hele zomer op stal en een dunnere speklaag?
Op stal was het gelukkig over, ik maakte me toch een beetje zorgen, ben door dit alles wel een beetje een tuttebel geworden geloof ik!

Ik kwam wel een opmerkelijk verhaal tegen in het profiel van iemand hier in het topic (hoop niet dat de schrijver het erg vind dat ik het even gekopieerd heb, ben er namelijk echt nieuwschierig naar :o )
"Die gaf ons als advies: sla met een hamer op het puntje van de hoef. Niet zachtjes, maar een flinke mep! Je heb dan een kleine kans, dan wanneer je precies goed sla je het hoefbeentje terug sla op de goed plaats."
Dit kan toch niet?(Niet dat ik van plan ben om dit te proberen hoor...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:30

lucyknol schreef:
Interesant hoor, die hoeffoto's! Ik vind het toch wel een raar gezicht,zo die hoefjes van Grietje...

Ter "lering" : een foto van Isabella haar hoefjes begin 2009:
Afbeelding

Gelukkig is dat ook weer redelijk goed hersteld en zien de voetjes er nu weer veel beter uit (niet normaal, maar hoefafwijking zal ze nu altijd wel blijven houden ... ze loopt er gelukkig goed op en dat is het belangrijkste).

Edit: nu zien ze er zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-CW4D8QSC.jpg

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:26

lolclub schreef:
@fancylover
van licht-therapie heb ik geen verstand, wel denk ik dat je inderdaad TrueLight lampen moet hebben om daglicht effect te krijgen,
(en als het niet werkt kun je altijd nog wietplantjes gaan kweken }> )
Is Marco getest op Cushing ?

Nee Marco is niet op Cushing getest omdat hij geen verschijnselen van Cushing vertoond. Bovendien is mij vertelt dat hij van het testen op Cushing ook bevangen kan raken??

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:41

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:22

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ben met mijn paard al vanaf vorig najaar aan het kwakkelen, toen liep ze steeds niet helemaal lekker. Omdat ik toen zelf ook niet kon rijden heeft ze een tijdje op rust gestaan. In mei van dit jaar wilde ik haar weer gaan oppakken en springt ze over het draad waardoor ze heel erg kreupel werd.

Eerst rechts heel dik en later links.

Toen naar de da. Eerste keer kon hij er weinig mee, uitverdooft op 1 plek en verder kon hij niet gaan omdat hij niet onderaan was begonnen met verdoven. metacam mee naar huis en na 3 weken weer kijken. Of foto's gemaakt maar daar was niet veel afwijkends op te zien volgens hem

Na 3 weken nog niet goed dus weer terug naar de da. Verder uitverdoven en hij zei dat het in het hoefbeen zit en dat hij er verder niet zo veel mee kon en toen heeft ze speciaal ijzers met silliconen en zooltje gehad. En ik mocht er weer op stappen. Na 4weken moest het toch wel weer een stuk beter zijn en anders was er niks meer aan te doen...

Zo gedaan en eerst ging het stappen nog wel goed, maar later was ze steeds later in het land weer kreupel. Ze liep in het land ook heel gevoelig.

Nu ben ik deze week naar een andere da geweest voor een second opinion.

Weer uitverdoven en lopen etc. Hij zag dat ze een belasting en een bewegingskreupelheid had op de kogel en op de voet. Ook wipte ze heel erg met haar voeten. Toen heeft hij foto's gemaakt en daar was dus op te zien dat ze een kleine kanteling had van haar hoefbeen, hij zei het is een geringe hoefbevangheid. Ook heeft ze in beide voeten schimmels waardoor ze in de kogel vocht heeft zitten. Nu heb ik daar een oplossing voor gekregen wat ik elke dag op haar hoef moet smeren. De hoefsmid moet binnenkort kijken naar de witte lijn en de schimmel....

Wel mag ik er op rijden (stappen).

Wel merk ik nu ik haar alleen hooi geef omdat het gras op is dat het wel beter gaat met lopen, niet zo heel gevoelig meer.

Nu vraag ik me eigenlijk af hebben jullie ook ervaring met schimmel in de hoef waardoor hoefbevangenheid is ontstaan?.

Mirjam