nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:25

Mijn epics zijn niet enorm moeilijk aan- en uit te krijgen, ik doe 't gewoon zonder schroevendraaier; ik steek m'n duim onder de gaiter (tussen de hoefballen zeg maar) en trek de schoen uit.
Nu is mijn paard inmiddels ook wel enorm schoen-proof. :+

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:33

Ik heb de smid van cabcalor.be gemaild, hopelijk kan hij snel komen passen. Hij heeft zo te zien wel enkel easyboots, ik hoop dat de epic past! Mocht het echt niet gaan kan ik alsnog de Cavallo's proberen... Maar die Epics lijken me fantastisch.

Zijn ze nu makkelijk zonder gaiter te gebruiken? Hoe doen jullie het?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:36

Heb zowel de epic als de glove alleen gebruikt met gaiter.

Vraag weet iemand of hoefschoenen in de wasmachine zouden kunnen op 30 graden (we hebben hiervoor een oude wasmachine).

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:40

ponyzotje schreef:
Over de Epic heb ik al erg goede verhalen gelezen (het sluitingssysteem ziet er wel ingewikkeld uit maar het belangrijkste is dat-ie niet afvalt uiteraard), Cavallo tot hiertoe nog niet veel, maar ik zit nog maar op pagina 20 van het topic :+ .

Dit topic gaat ook over easyboot hoefschoenen, dus heel veel over Cavallo is hier niet te vinden. Tenzij je iemand treft zoals ik die 3 verschillende merken heeft natuurlijk haha.

Ik zou geen van de hoefschoenen die ik heb kwijt willen.
Hoewel de Smitjes ongebruikt in de kast staan, maar dat waren de eerste, die hou ik maar uit nostalgisch oogpunt, maar tussen normale easyboot, epic, RX of Cavallo zou ik zo snel geen keus kunnen maken, omdat ze alle 4 voldoen voor datgeen waar ik ze voor gebruik.
Op dit moment zou ik de Cavallo's het minst kunnen missen, omdat ze die schoenen 's nachts aan heeft en ik van die schoenen zeker weet dat ze niet knellen, niet uitgaan bij gaan liggen en opstaan, en goede grip geven, ook als het glad wordt of gaat sneeuwen.

(edit: sluiting easyboot epic wil wel eens aan elkaar blijven haken als ze bij het liggen de voorhoeven kruist oid. En de RX geven wat meer drukking bij de hoefballen, en zijn net de klein om er eerst een goede wikkel omheen te doen).

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:48

Ja dat snap ik wel maar ik vond zo snel geen algemeen actief topic over hoefschoenen dus hoopte hier toch wat ervaringen te vinden ;-) Dat lijkt me wel zo makkelijk eigenlijk :-) .

Mooi, ik ga voor Epics of Cavallo, nog even wachten op antwoord van de smid. Dankjewel voor jullie hulp :-)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:04

Een Glove vraag,is er een kans dat je ze onder weg verliest of niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:14

Als ze goed passen is die kans te verwaarlozen. Maar de crux zit hem dus in de juiste maat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:31

marleen_usar schreef:
Een Glove vraag,is er een kans dat je ze onder weg verliest of niet?

Ja en ook al de nodig ervaring mee om onderweg weer aan te doen. Maar ben ook wel 1 keertje 1 epic verloren door een maffe actie. :+

En bij mij waren het de gloves achterschoenen uiteindelijk bleek een powerstrap de oplossing. Verlies nu alleen schoenen met maffe acties waardoor hij ze zelf uittrapt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:01

Gloves zou ik niet aandurven, vooral voorbenen niet. Daar heb ik de epics ook al eens verloren. Toen daar maar gaiters aan gedaan. Achter had ik geen gaiters, en dat heb ik geweten. Bji een rare galop sprint stapte ze wat raar, kijk achterom en daar vloog mijn mooie achter hoefschoen zo het water in... pleitos tig euro ;( En een keer een achterlijke trap naar een hond, die kreeg ook gelijk een achter hoefschoen naar zijn hoofd := Nu maar rondom gaiters.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 01:04

Ik heb niet zulke goede ervaringen met gloves. Als je paard gevoelig is voor mok, dan is het een afrader!
Verder ben ik niet te spreken over de kwaliteit (zie ergens aan het begin van dit topic)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 08:08

Wat is een powerstrap?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:39

de gloves blijven bij mij zo goed zitten dat ik ze zelf af en toe zonder gaiter gebruik.
Nu heb ik wel 8 schoenen voor mijn ene paardje, dus zorg wel voor een strakke pasvorm, eventueel met powerstrap. Ik moet ze met een borstel onder mijn paard meppen en meestal zitten ze pas op hun plek na een paar pasjes over het erf. Die verlies ik niet zomaar.

Afbeelding

glove zonder gaiter, maar mét power strap.
De powerstrap zorgt dat de schoen nog beter aansluit bij de hoefvorm en minder snel uitgaat..

Op de foto zie je een kale plek voor op het been, veroorzaakt door de gaitersluiting. Voor mij de reden om af en toe zonder gaiter te rijden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:33

De pony's lopen hier altijd in de weide en die is meestal modderig aan het eind, dus erg vuile voeten. Hoe doen jullie dat? Schoonspuiten en de hoefschoen op de natte voet aan? Of borstelen en dan eerder wat modder laten zitten?

De maattabel bij de Epics geeft eigenlijk wel aan dat ze op de voorvoeten niet zouden passen (breder dan lang met meer dan 1 maat). Hebben jullie de ervaring dat dat wel gaat, evt met "iets" de teen opvullen? Las al katoen in de teen en vilt, maar werkt het ook bij een voet van 12cm op 11cm maw net 2 maten breder dan lang? Of moet ik dan toch echt voor Cavallo's gaan? Ik denk eraan om de Cavallo's uit te testen wanneer de smid komt met de Easyboots. Hopelijk wil hij daar ook eens naar kijken :D Als het maar past maakt het me niet uit wat het is.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:07

ik zou gaan voor schoonmaken en afdrogen voor je de schoen aandoet.

Easyboot adviseert geen Epics te gebruiken met meer dan 1 maat verschil. dat zal niet voor niets zijn. Ik zou voor een andere schoen met andere pasvorm gaan.
Je hebt ook nog Old Macs G1, die zijn geschikt voor hoeven die breder zijn dan lang. Volgens mij heeft DubbelDun daar ervaring mee.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:43

Old Mac's heeft de smid ook in het gamma, kan ik mee aanvragen. Maar ik ben gewoon erg gecharmeerd van de Cavallo's (en de Epics). Ik snap dat het niet voor niets is dat ze dat niet adviseren ;-) . Misschien achteraan Epic's (dat mag wel) en vooraan Cavallo's oid.

Schoonmaken en afdrogen, ok. Lijkt me ook meest logische maar met die modderpoten en modderkorsten pfoe :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:51

Idd jarenlange ervaring met de Old Mac's.
Ze zijn wat lomper, maar het aan/uit-doen gaat véél makkelijker. Goed vastdoen luistert iets nauwer, maar dan verlies je ze ook zeer zelden. Is mij in 5 jaar 2x gebeurd en was een eigen fout.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:04

Ik vind de Old Macs G2 drama om aan en uit te doen en deze hebben ook wel een inloopperiode nodig. :=

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:39

ponyzotje schreef:
Schoonmaken en afdrogen, ok. Lijkt me ook meest logische maar met die modderpoten en modderkorsten pfoe :D

als je schoenen kiest zonder gaiter hoef je alleen het gedeelte dat in de schoen komt schoon te maken, dat scheelt weer ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:10

Cavallo is inderdaad heel handig aan en uit doen. Isabella heeft ze deze winter dag en nacht aan gehad en ze is er niet 1 verloren (ook niet in de sneeuw, niet bij liggen en opstaan). En nog een voordeel, ze sluiten mooi aan en daarmee komt er weinig zand in de schoen van bovenaf (de gleuven aan de onderzijde in de zool heb ik met ductape dicht gemaakt. Cavallo is prima geschikt voor 'ronde' voeten. Schoenen zijn even breed als dat ze lang zijn.
Wel heb je even inlooptijd nodig, want de schoen moet (vnl. bij hoefballen) naar de voet gaan staan.
Je hebt ook nog Delta hoefschoenen; die zijn gelijk aan Cavallo, maar dan van stof.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:22

Die Cavallo's klinken echt schitterend, maar helaas verdeelt deze smid ze niet :D Ik denk dat ik ze bij Aleashop zal bestellen en toch vragen aan de smid om ze aan te passen (hij moet sowieso komen voor mijn ander paard). Hoop dat hij dan eerlijk advies kan geven, 't is een man met veel ervaring en hij is erg voor hoefschoenen in het algemeen...

Dubbeldun bedankt, die Old Mac's klinken ook wel wat maar ik vond ze inderdaad iets lomper uitzien :o het zou geen rol mogen spelen, ik weet het, maar die Cavallo'tjes zien er wel mooier uit :o

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:44

Waar je de schoenen ook koopt, meestal mag je wel ruilen.
Let er wel op dat de schoen goed schoon blijft. Dus hoef inpakken in plastic zak en op een schone droge ondergrond zetten.
Hij moet makkelijk aan gaan, maar ook niet te gemakkelijk (moet soort van aan klikken zeg maar).
En als hij dicht is zoals het hoort, mag je hem (na optillen van de voet) niet kunnen draaien, en al helemaal niet van de voet af kunnen halen. Als dat goed is, dan mag je er van uitgaan dat de schoen goed past en kun je ermee gaan stappen. Uiteraard is de kans op ruilen daarna wel wat kleiner geworden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:46

Dankjewel Isapaardje! Ik had die tip ook al ergens gelezen (zit ondertussen op p.43 van dit topic! :D ).
Maar sowieso komt die man, die veel ervaring heeft met hoefschoenen, dus ik hoop dat hij de Cavallo's ook wil beoordelen. Ik zal ze inderdaad netjes passen en dat ook afspreken met die winkel.
De kans dat ze wel passen bij het bekijken (ook door die smid) en vervolgens niet meer goed bij het lopen op de "vuile" bodem, is gering, heb ik begrepen uit het topic.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:40

Ik heb wel het idee dat de easyboots wat slijtvaster zijn als de Cavallo's, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik de Cavallo's voor en de easyboots achter heb liggen en paarden meestal wat meer op de voorhand lopen. Maargoed de tijd zal dat uit moeten wijzen. Ik heb mijn easyboots al vanaf 2003 en de Cavallo's net sinds december dus niet echt een vergelijking.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 18:17

Ik ben eindelijk doorheen het hele topic geraakt :D

Ok ivm slijtvastheid, dat neem ik mee. Maar uiteindelijk moet je toch kiezen op pasvorm he ;-) .

Had nog 1 vraagje na het hele topic (wat een gekkenwerk) door te spitten... Die Cavallo's moeten ingelopen worden, maar hoelang precies? Ik geloof dat het een post was van jou, Deedee, waarin je zei dat je enkele dagen 20 minuutjes had gestapt. Is er een "officieel" richtschema'tje?
En als ik zoals komend jaar weinig tijd heb om regelmatig te werken, kan er dan wel nog gewoon een staprit vanaf (natuurlijk volgens conditie van ponylief!) zonder dat ze meteen open ligt, of moeten ze dan opnieuw ingelopen worden?

Net mail teruggehad van de smid, kan pas op 1 maart... Aangezien mijn Haflinger nu al met een kneuzing in de zool zit, wil ik eigenlijk niet zolang wachten. Nu staat ze immers niets te doen en toch een kneuzing, pfft. Lastig. Ik heb nog even teruggemaild maar ik denk dat ik toch een paar Cavallo's ga halen en ze gewoon zelf pas. Aan jullie ervaring te zien kan dat wel makkelijk... Ik wil niet nog een maand te wachten met het risico dat ze plots nog gevoeliger loopt, en ik dan geen schoenen heb om haar snel te ontlasten. Of is dat overdreven? :o

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:30

als de schoenmaat van de glove echt niet zo overeenkomt zou ik het het wagen met de gloves.

Verder kun je ze prima in de wasmachine gooien hoor!