Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:27

Een paard vierkant neerzetten joopie. Gewicht verdeeld over de 4 benen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:29

@Xx_Mitt_xX: Nee steunsels veranderen de stand niet, Het zijn alleen "woekeringen" (kan er even geen ander woord voor vinden :+ ) Die dus in de hoef groeien, als ze te lang worden steken ze boven de zool uit en als ze dan hun voet neer zetten drukt dit en kan het dus pijn doen. Daardoor moet de steunsels altijd gelijkt blijven met de zool, maar het heeft voor de rest niks met de stand te maken. (hoef gaat dus niet zakken) En voor de rest heeft het ook niet veel met de afrolling te maken, het zou alleen een verklaring kunnen zijn voor het gevoelige lopen.

Voor een iets betere afrolling zou je smid een mustangroll kunnen maken, dan wordt de teen rond gevijld waardoor het afrondingspunt naar voren komt te liggen en de afrolling want sneller kan.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:43

Needje schreef:

Juist. Dus niet met één been onder de massa of op rust. Vier benen die recht onder het lichaam staan met een lichte drang naar voren. Op het filmpje wat Arabesk heeft geplaatst zie je de juiste stand op het moment dat het been het meest naar voren staat, je ziet dan ook dat de hoefas juist is bij dit dier.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 01:39

Aanvulling op Hoefas: een goede hoefsmid heeft "rontgenogen" ;-)... in dat opzicht, de hoefsmid beoordeelt ook de balans van de hoef + bijbehorend... hoe de onderdelen in de hoefschoen liggen, hoe de verhoudingen liggen, kortom de balans.... en geven dat een naampje nml "hoefas". Immers, hoe moet je het anders noemen ;-)
Moeilijk uit te leggen, moeilijk 1-2-3 wetenschappelijk vast te stellen. Maar een kundig oog om te kunnen beoordelen.

Komt (vaak) overeen met de NB-principes die dit overigens heel netjes (wel!) beschreven en uitgelegd hebben. :D... vermits we te maken hebben met een goed en kundig hoefsmid en niet de smeden die het werk hebben geleverd op de laatste 2 a 3 fotoseries (want dat is slecht en beschamend ... dat je daar geld voor durft te vragen als "smid" En ik geloof de schrijvers op hun woord als ze schrijven "3 weken geleden bekapt" )

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:06

Arabesk schreef:
Afbeelding

En hierbij ook de benaming zoals het bij dit plaatje hoort:

1) Zool
2) Gepigmenteerde hoefwand (soms ook wel ten onrechte "draagrand" genoemd)
3) Witte lijn (op de foto zwart door het vuil)
4) Straal
5) Steunsels (de "omgeklapte hoefwand", zowel links als rechts)
6) Verzenen of hielen (links en rechts)
7) Hoefballen (links en rechts)
8) Zijdelingse straalgroef (links en rechts)
9) Middelste straalgroef
10) Kwartieren (het gearceerde gebied; links en rechts)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:10

Xx_Mitt_xX schreef:
het niet "lekker" lopen en afrollen kan dus allemaal liggen aan die steunsels?
dat die dus korter moeten en ze iets verder naar achter zakt..

De steunsel zijn erg lang en, volgens mij maar ik ben geen deskundige, kunnen ze vrijwel helemaal weg tot aan de zool. Ik vind de hoefwand ook te lang.
Voor een paard wat pas 3 weken terug bekapt is ziet het er erg slecht uit. :o

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:36

Hephaistos schreef:
Needje schreef:

Juist. Dus niet met één been onder de massa of op rust. Vier benen die recht onder het lichaam staan met een lichte drang naar voren. Op het filmpje wat Arabesk heeft geplaatst zie je de juiste stand op het moment dat het been het meest naar voren staat, je ziet dan ook dat de hoefas juist is bij dit dier.

Bedankt voor de uitleg allebei, weer wat geleerd :D

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:43

Even een conclusie om te kijken of ik het goed begrijp. Door de hoefwand en steunsels te lang te laten kunnen paarden gevoelig lopen. Is dat omdat er teveel druk bovenaan de kroonrand komt en daarmee indirect aan de ophanging in de voet? Denk namelijk dat sommige smeden het doen omdat lopen op de zool als gevoelig wordt ervaren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:51

Zover ik weet komt er juist druk op de hoefzool, doordat die als het ware gevuld wordt met de steunsels en zo op de zool drukt.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:53

Door de hoefwand wat langer te laten gaat een paard over het algemeen niet kreupel lopen. Bij een echt te lange hoefwand kunnen scheuren en/of brokkels ontstaan. Te lange steunsels drukken op de zool, waardoor er kneuzingen kunnen ontstaan. Gevoelig lopen zal eerder ontstaan doordat de zool gevoelig is en de hoefwand te kort. Paard loopt dan op de gevoelige zool, misschien wanneer de smid teveel zool heeft afgenomen?

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:58

Ze is 4 weken geleden bekapt, heb het nog eens nagekeken.
maar die ene week maakt dan ook niks uit neem ik aan, want normaal kan ze er makkelijk 10 weken mee vooruit.

Er wordt mij nu een hoop duidelijk!
Het klopt inderdaad dat de steunsels erg lang zijn, ze liggen zelfs hoger dan de straal ;(
ik zal met de smid overleggen om een "rolling" te maken zodat ze haar hoef makkelijker kan afrollen.
als deze 2 punten zijn verbeterd loopt ze hopelijk morgen weer als de oude..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:23

Ik ben benieuwd wat de smid er van zegt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:38

Ik merk nu bij Mara d hoefwant erg lang word. Ze is drachtig en loopt alleen nog mara in de wei. Ze is namenlijk eind van de maand halverwegen juni uitgerekend.

In maart is de hoefsmit geweest en ik zie dat haar linker achterhoef begind te flairen. Het is minimaal, daar niet van. maar het zit me helemaal niet lekker. Om er nou weer een hoefsmit voor te halen om een klein randje van de hoef af te halen vind ik ook weer zo wat.

Hoe kan ik dit zel het makkelijkst oplossen? gewoon van de hoefwand afvijlen tot de zool of is dat onbegonnen werk? De hoefwant is nou zo'n 0,3 a 0,5 cm te lang.

Zou ik het geflairde er gewoon af kunnen vijlen?

ps ze word natuurlijk bekapt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:45

No feet no horse. Dus snap niet waarom je de smid daar niet voor wil laten komen. :o Als jij denkt dat het een probleem gaat geven moet je actie ondernemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:49

Arabesk schreef:
Ik ben benieuwd wat de smid er van zegt.

Ik ook, het ziet eruit alsof hij nog naar een bruiloft moest. Mag hopen dat het er normaal wat beter bewerkt uitziet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:50

Begrijp me niet verkeerd hoor :P Maar het zit alleen maar achter. Ik wil dus eerst kijken of ik het zelf op kan lossen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:52

zo heel erg is het verder ook niet... de hoefwand begind een heel klein beetje lang te worden. en daardoor een beetje te flairen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:58

Vijl jij zelf normaal tussen de bekapbeurten bij?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:59

ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:04

Misschien iets vaker even de vijl pakken.
Ik weet t ook niet verder.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:08

ok.

Ja misschien had ik dat ook wel moeten doen... Ik heb er helemaal geen rekening mee gehouden dat ze nu bijna niet meer op asfald loopt. Beetje blond eigenlijk... Maar zou ik het geflairde er af kunnen vijlen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:09

Durf ik je niet te zeggen. Ben geen smid.
T enige wat ik zelf vijl zijn de randjes, om ze een beetje rond te houden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:15

Ja ik ook... de mustangroll er in houden en de voorhoeven goed recht houden.

Ik beoordeel morgen anders wel even hoe hard de bekapper echt nodig is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:00

Pfoe mijn smid moet echt nodig komen! Ik vijl ook alleen een mustangrol en af en toe de kwartieren wat bij. Van de rest durf ik weinig af te halen omdat je dan echt met de stand van het paard bezig gaat.
De laatste tijd heel weinig aan de hoeven gedaan om meerdere redenen en vandaag schrok ik wel weer een beetje hoor! Ze zien er meestal keurig uit, maar aan de onderkant zaten rafels en linksvoor heeft een hele grote flare. Rechtsvoor blijft stijl, maar het lager zetten gaat ook gewoon erg langzaam. Ik ben ook op zoek naar een andere smid die ik wat vaker kan laten komen. De smid die ik nu heb wil er meestal niets aan doen, omdat hij de hoeven te kort vindt ;)

Ik heb echt prutfoto's gemaakt en ben na het vijlen onderkantfoto's vergeten te maken, maar ik wil de foto's toch graag met jullie delen:
Afbeelding
Afbeelding

Bovenstaande zijn voor het bijvijlen. Na het vijlen (en schoonmaken van de voeten)
Afbeelding

Ik heb mijn foto's trouwens allemaal in eenzelfde map staan en zie daarop dat de stralen kleiner lijken te zijn geworden. Kan dat komen doordat hij ander half jaar terug bij de vorige eigenaar zomer én winter 24/7 buiten stond en bij mij in de winter snachts binnen staat? of heb ik gewoon zo'n slechte smid die de stralen te ver weg snijdt?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:07

Jeetje wat is zijn hoefwand lang!!! Zo erg is het bij de mijne nog lang niet :oo

Ik vind zijn straal wel breed maar niet lang. Dat is jammer. voornamenlijk achter... Voor is het juist andersom.

Hoefsmit is geen overbodige luxe.