[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:07

Op het harde stappen is het beste.

Spat gaat inderdaad jammer genoeg nooit weg, maar het *kan* wel pijnloos worden.

Oorzaken kunnen zijn, door een trauma (verstapping etc) door verkeerde gebruik van de benen, door erfelijkheid maar weet niet hoe erfelijk het kan zijn. Maar je kan nooit achterhalen waar het daadwerkelijk door gekomen is.

En wij gebruiken geen supplement, de dierenarts zei dat dat niet echt hoefde aangezien hij nu op volledige rust staat(een jaar) maar ook voor deze diagnose van rust zei hij dat het niet perse hoefde en ook geen zekerheid geeft dat het helpt. Ik vind zoiets wel moeilijk

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:04

Ik kom stiekem even foto's plaatsen van mams van vandaag Tong uitsteken
Op stal
Afbeelding
En rijden
Afbeelding
Afbeelding

Mams is weer lekker op dreef Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:04

kabaja schreef:
Bedankt voor de reacties, ik heb vandaag de kliniek in Wolvega nogmaals gebeld, daar vertelde de desbetreffende arts die haar behandeld heeft om de komende 2 weken te blijven stappen en daarna te beginnen met lichte arbeid.
De buigproeven die ze daar hadden gedaan waren niet goed, positief heet dat toch ? Voor de rest zei hij, hoe het er op dit moment eruit ziet is ze niet ten dode opgeschreven, Nors opkijken het zit ´m in de middelste schijf..

Maar nu ben ik vergeten te vragen of ze nu op het harde of zachte moet stappen Clown , muts ben ik, dus iemand hier een idee ?

We gaan er maar rustig mee aan de gang en kijken hoe het verloopt, over 5 weken komen ze langs om te kijken of er verbetering inzit.

Weet jullie wat eventueel de oorzaak kan zijn, ze loopt op B niveau, het is niet dat ze te hard traint en het overbelast is.
Klopt het dat spat nooit meer over gaat ? Kan je eventueel fokken met een merrie die spat heeft, of is het erfelijk ?

Nou ja, een heleboel vragen, hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen, vast wel !! *LOL*

Groetjes

Ik zou stappen op het harde.

Oorzaken zou wellicht je da aan kunnen geven. Mogelijk dat exterieurmatig iets aan de hand is. Je kunt dan denken aan een verkeerde stand van de benen, scheef bekken enz.

Voor wat betreft het fokken, das afhankelijk van de oorzaak van spat. Selena heeft ook spat, maar de erfelijkheidfactoor is super klein. Dit is wat de da mij ook heeft aangegeven. Allereerst omdat ze een scheef bekken heeft en ten tweede heb ik hierover navraag gedaan bij haar fokker. Geen van de andere nakomelingen (11 veulens) uit deze merrie heeft spat. Dat is voor mij ook de reden geweest dat ik haar vorig jaar weer (voor de 3e keer) heb laten dekken.
Heeft jouw merrie al eens een veulen gehad? Wat weet je van haar moederlijn? Komen hier meer paarden voor die een dergelijke aandoening hebben?

Ik raad je toch aan om het hele topic door te pluizen. Veel vragen die je nu hebt, hebben de revue al eens gepasseerd.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:00

Zo vanmorgen de veearts aan de telefoon gehad eindelijk. Ik had allemaal vragen op een blaadje geschreven maar goed ook want hij belde me wakker en anders had ik het allemaal niet meer geweten haha.

Het moet inderdaad dichtgroeien, dus hopen dat dat dit kleine jaartje beetje snel gaat. En rond Februari komt hij weer langs, omdat het dan precies een jaar geleden toen hij dat infuus kreeg en dat er op de foto's duidelijk werd dat hij spat heeft. Me gevoel zegt dat het dan nog niet helemaal dicht is, maar wel fijn om weer op een foto te zien of het al flink dichtgroeid ja/nee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 20:32

@TigerBD: De veearts komt misschien ook niet voor niks foto's maken. Het kan dan dus best dicht zijn. In ieder geval succes! Haha!

@Zamero: Mooie foto's! Mams lijkt alweer aardig in vorm of niet Ja

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:39

Jennuxx Dankje, Klopt mams is weer in vorm Haha!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:01

Hallo,
Bij mijn kanjer is dinsdag ernstige artrose in het spronggewricht geconstateerd. Heb hier een beetje gelezen en dat stemt me wel wat positiever, dat ze evt wel weer zonder pijn kunnen doorgaan. Spetter heeft een infuus gehad (welk middel weet ik niet) Voor hele verhaal zie hier: [MD] Diagnose ernstige artrose spronggewricht en dan? incl foto Staat ook de rontgenfoto. Topicje is op slot omdat dit topic er dus is, wist ik niet Bloos
Dus eigenlijk heeft hij dus spat? Hij gaat nu 4 maand de wei op (stond hij al) Ik vind het alleen zo onvoorstelbaar dat hij zo ineens kreupel is geworden en er dus zo iets ernstigs achter weg komt. Paar week geleden maakte ik nog een filmpje, zo trots op zijn gangwerk (zie linkje fototopicje, niet in reageren please, is een oud topic)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:48

Heyy,

Heeft de dierenarts duidelijk gezegd dat het spat is, want dat is een soort van artrose ja. Verder heeft bijna elke dierenarts wel weer een andere methode wbt rust etc.

Ik denk dat hij een Tildren infuus gekregen heeft?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:05

@Spetter; ik denk dat het verschil er niet is. Voor zover ik weet betekent spat slechts de locatie waar het zich bevind. Maar gaat het om artrose.
Dat je paard van het een op het andere moment kreupel is, lijkt vaak maar zo. Ze hebben er al wel langer last van maar lopen door.
Ik met Tiger mee vwb de adviezen van je da. Hier heb ik gemerkt dat iedereen weer een ander advies krijgt (training - rust).
Het kost je een hoop tijd, maar worstel dit topic maar eens door. Ik denk dat je er veel aan hebt.
Wat zijn de voorspellingen.
PS leuke Tinker heb je.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:07

Jeetje er zijn wel veel paarden die Spat hebben.
Mijn merrie heeft botwoekering in haar linkersprongewricht. Dit gekomen door een val op beton van een vrachtwagen. Mijn eigen veearts zei naar aanleiding van de foto's, dat ik haar moest laten inslapen, want dit zou niets meer worden. We zijn toen naar Utrecht gegaan en daar heb ik homeopatische druppels gekregen om het gewrixht soepel te houden en het advies haar in beweging te houden, maar goed komen zou het niet. Ik heb anderhalf jaar gewandels met mijn merrie en meerdere keren per dag de druppels gegevens. Na die periode ben ik in overleg met de veearts gaan rijden. Veel stappen. Het ongeluk in strakt op 1 augustus 4 jaar geleden. Vorig jaar is ze klinisch goedgekeurd, aan het lopen ziet niemand meer iets. Het gewricht is nog wel iets dikker (1 cm).
En als ik mijn foto's van vier jaar geleden vergelijk met de foto's van het openingsbericht, heeft ze het niet zo erg.
Ik wens iedereen die ook een paard met spat succes en hoop dat het ook zo afloopt als met die van mij.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:49

Sinelia; gelukkig dat het zo goed gaat met je paard. Ook in dit topic kun je lezen dat spat niet het einde hoeft te zijn.
Succes met je paardje

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:03

@Zamero. Leuke foto's .. mams ziet er absoluut weer goed uit!
@kabaja. Hopelijk komt het weer goed met je paardje .. mijn paard heeft ook beginnende spat en liep in januari/februari re-achter onregelmatig hierdoor. Hij heeft nu meer nergens last van! Knipoog Dus er is hoop.
@Alani. Wat een prachtig veulen! En het commentaar van Jennyxx is natuurlijk geweldig! Haha ..
@Spetter. Sterkte met je paardje!
@Sinelia. Fijn dat het met jouw paard zo goed is afgelopen .. dat geeft hoop!

Met Kayro gaat het nog steeds met ups and downs, laatst heeft mijn bijrijder maar eens (zonder overleg) gelongeerd en dat was eigenlijk nog niet goed! Resultaat weer een dikke kogel.
Daarnaast zit ik nu al sinds een week met een slijmbeursontsteking in mijn li-schouder en kan hierdoor dus niet rijden. Kayro doet nu qua opbouwen dus even iets minder, maar dit doet hem wel goed, geloof ik.
Ik heb inmiddels de röntgenfoto's van mijn DA ontvangen en wilde deze graag even aan jullie tonen.
Hier komen ze dan!
Eerste foto, linker sprong.
Afbeelding
En tweede foto, rechter sprong.
Afbeelding
Dit heet dan lichte artrose, ofwel spat. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden .. ik heb namelijk geen vergelijkingsmateriaal.

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:15

Nashville heeft het..

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:28

En dat is je paardje? Vertel eens wat meer, hoe het nu gaat etc

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:56

TigerBD, ik moet nu gaan. ik vertel zo mijn verhaal oke?

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:20

Nou, toen ik net begon met paardrijden, reed ik in de starters groep (lang geleden dus) ik reed elke les op nashville en ik heb een hele band met m opgebouwd. Ik vertrouw hem 1000% en kon niet meer zonder hem. Totdat het vorig jaar ging gebeuren. Er kwam een hit-aktief stal, zoek op internet als je niet weet wat dat is. De paarden stonden vaak buiten en ik mocht opeens niet meer rijden op nash, ik vond dat wel raar maar heb er niet echt naar gevraagd ofzo. Later, toen zag ik 1 meisje steeds vaker met nash en ik snapte er niks van. Toen heb ik aan anneke gevraagd wat er aan de hand was. (anneke is de staldienst heel aardig) ze vertelde dat Dana (zo heet ze) nashville half gekocht had. Daar baalde ik behoorlijk van maarja ik dacht, half is niet helemaal dus ik zal nog wel op hem kunnen rijden etc. Toen heb ik nog 1 keer vrij met hem gereden en daarna nooit meer. Het kwam zelfs zo ver dat nash altijd buiten stond als ik er was en dat ik hem maar 1x in de 3 maanden zag van een afstandje, dat vond ik echt heel erg jammer en ik miste nash. Dus ik weer gevraagd, bleek dat Dana nash helemaal gekocht had. Ik baal daar echt behoorlijk van. En had verdriet. Eerst zag ik ze nog wel eens rijden etc, maar opeens niet meer. En toen kreeg ik te horen dat nashville spat had. Ik wist niet wat dat was en ben gaan zoeken, het bleek dat het een vorm van artrose in het sprongewricht is. Nash werd wel eens gelongeerd (aan de teugel). En hij kwam wat vaker op stal dus ik maakte me minder zorgen, nashville werd dikker en dikker. En nu nog steeds is het een dikkerd. Omdat hij geen beweging krijgt. Gister zag ik dat ze hem gingen rijden. Gewoon eventjes kwartiertje of een half uurtje. Verder weet ik niet hoe het met zijn spat gaat. Maar ze rijden iig niet lang op m. En volgensmij ook geen galop ofzo.. Maargoed, ik hou nog steeds superveel van mijn ventje (L)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:38

Oke jammer zeg dat hij eerst half verkocht was, en later helemaal. Vooral als je een band heb met zon paardje.

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:09

Ja klopt, verder is de nieuwe eigenaar hardstikke lief voor m. Maar da spat zit me niet helemaal lekker, ik ga weer eens een keer informeren hoe het met hem gaat Knipoog Ik laat het zo snel mogelijk horen, het zal zaterdag worden denk ik..

Nosje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:10

TigerBD schreef:
Oke jammer zeg dat hij eerst half verkocht was, en later helemaal. Vooral als je een band heb met zon paardje.

Ja, ik heb wel het geluk dattie nog gewoon op de manege staat.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:50

Ik sprak vandaag een vrouw, waar tiger misschien komt te staan. En ook die raadde me Glucosomine aan, maar dan voor mensen dat schijnt nog beter te werken, iemand ervaring mee? En hoelang doen jullie met zon pot, plus hoe duur is die.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:51

@Jalo: Vind het wel moeilijk om die foto te beoordelen, onze fotos waren vanaf een andere hoek gemaakt volgens mij. In welke spleet heeft hij spat, de onderste toch? Echt moeilijk altijd te beoordelen, bij ons zag je wel duidelijk dat de middelste spleet voor een stukje weg was.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:08

TigerBD schreef:
Ik sprak vandaag een vrouw, waar tiger misschien komt te staan. En ook die raadde me Glucosomine aan, maar dan voor mensen dat schijnt nog beter te werken, iemand ervaring mee? En hoelang doen jullie met zon pot, plus hoe duur is die.

Ik heb een keer een pot voor mensen gebruikt en vond het helemaal niks Haha! Evita ging er minder fijn van lopen. Je kunt het beste naar de samenstelling kijken, vooral chondroitine moet er in een hoge dosis in zitten. Ik heb wel goede ervaringen met glucosamine complex van de groene os en equiflexion. Met de glucosaminecomplex doe ik ongeveer 3,5 maand. Hij komt regelmatig in de aanbieding bij de paardendrogist, dus dan bestel ik meestal een pot. Helaas is hij nu net weer geweest..

Jalo, over de rontgenfoto's van je paard kan ik niet zo veel zeggen, maar hij lijkt net zulke "haakjes" te hebben als Evita aan de rechter sprong. Welke fase (in cijfertjes) spat heeft hij?

Dit is een foto van Evita haar rechter kant;
Afbeelding

Haar gewrichtsspleten zijn wel schoon, al lijkt dat niet zo op deze foto.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:18

Ja het is net hoe ze die foto maken, mijn DA had een plek gevonden dat je de gewrichtsspleten echt heel duidelijk kon zien, vanaf zij-achter zoiets. Terwijl op een andere foto gewoon vanaf de zijkant leek het alsof er niks zat.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:27

@TigerBD. Ja, de atrose zit in het onderste gewrichtsfragment(dit schijnt de meest gunstige plaats te zijn) De foto van de linkersprong is vanaf de binnenkant genomen en van de rechtersprong vanaf de buitenkant. Deze foto's vond ik zelf het meest duidelijk, ik heb meedere .. ook van het vooraanzicht etc.
Over de Glucosamine .. Kayro gebruikt(zoals je misschien weet) sinds 28 maart het Joint supplement van New Market. Hij gebruikt het nu dus bijna 3 maanden en dit is tevens de termijn dat ik zou moeten kunnen vernemen of het bijdraagt ja of nee. Ik ben dik tevreden over de verbeteringen. Kayro liep voorheen altijd stijf en moest eerst warmdraaien .. dat heeft hij nu niet meer. Dus wat dat betreft zou ik kunnen stellen dat het aanslaat! Mijn emmer van 1,5 kg is bijna leeg, omdat hij 15 gr. per dag krijgt kan ik er totaal 100 dagen mee doen. Binnenkort ga ik een nieuwe emmer bestellen in Emmeloord(157,00 euro) Misschien dat dit het proberen waard is voor Tiger?? Bij dit supplement is de werking wetenschappelijk bewezen ... en daarnaast hebben ze in Emmeloord(Diergeneeskundig Centrum)hele goede ervaringen met het Joint supplement.

@Ireen_. Ja, dat klopt! Hij heeft inderdaad op beide sprongen 'haakjes'. Op de röntgenfoto's zou het qua beoordeling door mogen met een 3 .. dus een verhoogt risico. Deze score zou er dan uit komen bij een röntgenologische keuring. Of deze score dan gelijk staat aan een spat 'fase' .. dat weet ik zo niet.
In vergelijking met de foto van Evita meen ik wel op te merken dat de lijntjes van Kayro z'n sprong wat strakker zijn .. (minder woekering) Hoe oud is Evita?
Bij Kayro is het een ouderdomskwaal(16 jaar) en dat is natuurlijk een ander verhaal dan een paard van beneden of rondom de 10 jaar met de spatdiagnose.
Laatst bijgewerkt door Jast op 26-06-08 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:32

@Ireen_. Heb net even in je profiel gespiekt .. Knipoog en zag dat Evita 22 jaar is! Dan is het eigenlijk een soort gelijk verhaal aan die van mij en Kayro. Ook ouderdomskwaaltjes ..