Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:50

Ha Bonny, is er 2 jr terug wel HKO geconstateerd dan?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:01

nou ik heb toendertijd foto's laten maken en daarop waren idd de straalbeentjes licht gekarteld, ze had nog wel 2-tjes op de foto maar 1 zat tegen 3 aan...met speciaal beslag hebben we het weer aardig op de rails kunnen krijgen, maar dit hebben we omdat het zo goed ging en ze de ijzers er binnen no time af had weer terug gezet naar normaal beslag(wel schuin afrollend zodat ze over de buitenkant loopt), dit ging ook erg goed ik zag geen verandering. maar nu paar maanden later, loopt ze dus niet fijn, ik zit ook nog wel te twijfelen tussen hoefbevangenheid hoor, maar hoe kan ik dat nu echt goed zien, zucht...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:25

bij hoefbevangenheid staan ze toch in een bepaalde houding? Als het ware naar achteren geleund?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:52

Dat idee had ik ook.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:11

Ik meld me ook even.. M'n paard loopt ook al vanaf maart te kwakkelen.. Op rust gezet, daarna weer opgepakt.. Weer kreupel, 2,5 maand rust gehad, en weer opgepakt. Nu rij ik hem weer sinds 5 week en nu is hij weer kreupel. Vandaag de dierenarts erbij gehad, en was eerst links kreupel, toen zn hoefje verdoofd was, was hij rechts kreupel.. Nu moet hij dus op de foto, en de dierenarts kon niks zeggen voordat hij op de foto is gezet.. Maar ik heb zo een naar gevoel.. Weet iemand toevallig hier, hoeveel procent van de paarden met hoefkatrolontsteking hersteld?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:08

dat is zo per paard afhankelijk...de 1 loopt met een dikke 4 op het straalbeen zn hele leven geen pas kreupel en de ander bij wijze met een 2 op het straalbeen stokkreupel.
Dierenartsen zijn altijd heel voorzichtig met het geven van prognoses hierover omdat het lastig te voorspellen is.....
Dat is het moeilijke ervan...afwachten of de behandeling aanslaat en of ie ook voor langere tijd aanslaat......

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:53

Een paard met HKO hersteld niet,het gaat nooit meer over.
Wel kunnen ze weer goed gaan lopen met de juiste behandeling maar er komt een dag dat het niet meer gaat.
Dat kan best wel jaren duren maar HKO is hard gezegd het begin van het einde.

Mijn paard heeft een 2 a 3 en loopt daar al rot op maar de laatste tijd ging het weer goed,de vraag is hoe lang.Af en toe heeft hij een paar dagen een dip en dan ineens gaat het weer.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:49

Maar eigenlijk heeft hij dus ook altijd pijn? Ook als die niet kreupel loopt.. Voel me nu ook nog schuldig ook.. Ben met hem in de goede periodes op oefenparcours geweest, zijn op vakantie naar het strand geweest. En eigenlijk heeft die arme ziel de hele tijd al pijn..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:18

Nee hoor,als hij niet kreupel loopt kan je er van uit gaan dat hij geen pijn heeft.Voel je hier niet schuldig over.
Anders zou ik mijn paard ook niet meer rijden.Hij heeft het aan 2 benen,als hij last heeft gaat hij heel kort lopen en dan geef ik hem een paar dagen rust.
Het is voor ieder paard anders hoe je er mee om moet gaan en dat moet je zelf ondervinden.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:58

Hai,
Ik wil me graag aansluiten bij dit topic.
Ik heb een nu 6 jarige haflingermerrie.
Ze staat nu al een week of 5 met "vakantie"op de wei ('s nachts op stal), omdat ze ineens heel erg kreupel liep heb ik de da laten komen.
Hij constateerde dat ze haar been waarschijnlijk heeft verdraaid, endat ze maar 2 á 3 weken op rust moest, in de wei dan wel te verstaan.
Dat heb ik gedaan, maar na 3,5 weken liep ze nog steeds niet goed.
Bij haar pees werdt het steeds dik, zelfs nadat ik na 3,5 weken max 5 minuten had gelopen met haar.
Dus weer de DA laten komen, die heeft haar uitverdoofd, en bij de eerste spuit, in haar kroonrand, liep ze gelijk weer goed.
Ik heb nu voor donderdag een afspraak staan om foto's te maken, maar ben heel erg bang dat het hko is!
Ze staat nog steeds dagelijks in de wei, ze staat 's avonds en 's nachts gewoon op stal.
Ik ga er elke avond heen, ze staat op de hoek van de stal, naast de poetsplaats, dus daar zet ik haar 's avonds neer, dan poets ik haar even en koel haar beentje, omdat ze bij haar kogel ook nog wat dik is af en toe, en dan gaat ze weer op stal.
Van de week heb ik 1 keer door de stallen naar achter gelopen, en dan naar buiten via de zijkant weer terug naar de stal, toen liep ze redelijk goed, ze was ook lekker fris, dus dan laat ze zo en zo amper wat merken, maar toen ik donderdagavond hetzelfde deed, leek het net of ze haar been niet wilde buigen met lopen, toen liep ze echt heel erg slecht!
Ik zat te denken om de da weer te bellen en te vragen voor pijnstilling, maar ik weet heel goed hoe ze is, ze moet echt flink pijn hebben, wil ze een beetje rustig blijven, en als ze dan pijnstilling krijgt, dan gaat ze weer door alles heen..
Ze verveeld zich nl snel, en was al lekker steeds in de wei aan het spelen, ondanks dat ze kreupel liep, maar ze houd zich nu wel wat rustiger, dus ik moet nog maar even een paar dagen afwachten ben ik bang.

Ik blijf zeker dit topic volgen, ik kan alle tips en dergelijke gebruiken, ik ben nl erg bang om haar kwijt te raken..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:08

Het hoeft niet persee HKO te zijn he Gina2003...
HKO kan alleen op fotos bevestigd of uitgesloten worden.
Een paard met een peesblessure gaat ook rad lopen als dat deel uitverdoofd wordt.
Als je zekerheid wil...foto;s laten maken...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:10

Wat ik overigens wel afvraag: hoelang het bij jullie geleden is dat er HKO is ontdekt en hoelang het nu al goed gaat....
Is dat een kwestie van weken/maanden/jaar.....

Ik krijg toch steeds meer het idee dat het met het meerendeel van de HKO paarden binnen een jaar einde verhaal is, klopt dat?

Heb voor mezelf wel al besloten dat ik niet eindeloos en oeverloos ga lopen dokteren.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:16

Esther28 schreef:
Het hoeft niet persee HKO te zijn he Gina2003...
HKO kan alleen op fotos bevestigd of uitgesloten worden.
Een paard met een peesblessure gaat ook rad lopen als dat deel uitverdoofd wordt.
Als je zekerheid wil...foto;s laten maken...

Dat weet ik, maar de da heeft tegen mij gezegt dat het in haar hoef zit, aangezien ze goed ging lopen toen haar kroonrand werdt verdoofd, dus het moet daaronder zitten, en haar pees kan het niet zijn, dat heeft hij uitgesloten, die is nu ook weer dun.

Ik wacht even af tot donderdag, maar ben alvast wel diverse mogelijkheden aan het bekijken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:17

wat ga je donderdag doen dan? Of lees ik daar overheen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:14

Esther28 schreef:
Ik krijg toch steeds meer het idee dat het met het meerendeel van de HKO paarden binnen een jaar einde verhaal is, klopt dat?.

Die voorspelling klopt wel grotendeels voor mij en Candy.
In augustus 2008 liep ze opeens stijf, dus MSM gaan voeren.
In september 2008 viel ze opeens in galop door haar voorhand, ik had een hersenschudding, ze zou in een kuiltje getrapt zijn? Ze begon soms wat te sleffen, moest de achterhand goed activeren
Drie weken later, in oktober 2008, liep ze weer niet voldoende opwaarts, struikelde in galop, ik had een gebroken sleutelbeen
Toen besloten dat ik duidelijkheid wilde, dus uitverdoven (toen pas ging ze kreupel lopen) en foto' s vooraan: rechtsvoor HKO, botschade, waarschijnlijk fase 3 (fase kunnen ze naar het schijnt pas echt bepalen adhv scan, want HKO zit in de weke delen, maar heeft wel uitwerkingen in het bot, vandaar dat je het op röntgen uit wel kan zien). Ook bleek ze vrij bokbenig te staan (om de hiel waarschijnlijk te ontlasten)
Ander beslag eronder met roll of vooraan en zooltjes, permanent MSN geven.
November rustig aan gedaan, maar eind december viel ze weer (piste lag heel slecht). Januari viel ze ook weer bijna compleet door haar voorhand (piste lag vrij hard). Besloten echt supervoorzichtig te zijn qua ondergrond en haar manier van lopen en aanvoelen, toen heeft ze tot mei geen problemen gehad en we gingen goed.
6 mei gevallen na het nemen van een cavaletti in draf: ik hersenschudding en zij een kneuzing van de schouder. Bokbenigheid was verslechterd, dus weer ander beslag eronder en equipharma product bijgevoederd (waar MSM inzit en de bestanddelen van Cortaflex). Ik mocht weer rijden, maar ze liep nooit meer lekker zoals voorheen. Ofwel op eieren, te traag en struikelend, ofwel pijlsnel, vergetend haar benen op te tillen en struikelend. Ze mankte nooit, maar zakte op het eind door haar rechterknie. Na 6 weken aanmodderen besloten dat ze de wei opging, ijzers eraf. Op 4 weken tijd ging het toen razendsnel, ze begon steeds meer door haar rechterknie te zakken, gewoon erop zitten en wandelen ging niet meer correct (alleen gedaan voor een fotoshoot hoor) en toen sloeg de ontsteking toe in beide voorbenen, boven de kroonranden vooraan is alles opgezet. Ze reageert op pijnstillers door net levendiger te worden.
Dus 10 maanden na de diagnose is het alleen maar bergaf gegaan en nu gaat ze eind deze maand vertrekken naar een eeuwig groene wei. Het zal mijn hart breken, maar het zal haar nog veel harder vallen haar vrijheid te moeten opgeven aan deze f*cking ziekte.

Taverno, over het algemeen is manken inderdaad een uiting van pijn, maar wat als ze niet manken omdat ze een hoge pijngrens hebben? Candy laat bleinen uitgroeien zonder een kik te geven...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:51

Esther28 schreef:
Wat ik overigens wel afvraag: hoelang het bij jullie geleden is dat er HKO is ontdekt en hoelang het nu al goed gaat....
Is dat een kwestie van weken/maanden/jaar.....

Ik krijg toch steeds meer het idee dat het met het meerendeel van de HKO paarden binnen een jaar einde verhaal is, klopt dat?

Heb voor mezelf wel al besloten dat ik niet eindeloos en oeverloos ga lopen dokteren.

Tence begon een jaar geleden rotter te lopen,ben in september vorig jaar daar voor het eerst mee naar de kliniek geweest.Hij heeft daar 4 dagen gestaan omdat het beeld niet duidelijk was in eerste instantie.
Ik heb hem daar onder toezicht van DA dagelijks gereden,hij had ook rugklachten gekregen omdat zijn voorbenen overbelast waren.
Uiteindelijk is hij ingespoten en door de manueel voor zijn rug behandeld,een paar keer voor controle terug geweest.
Kreeg wat tips mee wat betrefd rijden en longeren en hij deed het de winter door verder goed.

Alleen kreeg hij in februari een peesprobleem achter,moest op rust en toen ik weer mocht rijden kwamen de problemen in de voorvoeten weer naar voren.(dat was in juni)
Toen is hij nog een keer ingespoten en met een paar slechte dagen er tussen loopt hij nu weer goed.

Ik ga ook niet eindeloos door,het inspuiten moet je ook niet te vaak laten doen,dat tast op den duur het kraakbeen aan.
En ik denk dat ik mijn paard goed genoeg ken om te zeggen tot hier en niet verder.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:48

Esther28 schreef:

Ik hoop het niet, in elk geval ken ik toch wel een paar mensen bij wie het al een paar jaar bekend is dat hun paard HKO heeft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:42

En hoe lopen die paarden en wat doen zij met hun paarden...
Wat een rukziekte zeg HKO....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:00

Ik ben totaal vergeten te melden dat Candy na het stellen van de diagnose ook ingespoten is in de rechter voor voet, en ik kan dus niet zeggen dat dit de ziekte gestopt heeft. Ik heb trouwens altijd onder begeleiding van een gediplomeerde instructrice recreatief dressuurmatig gereden, dus overbelasting is in dit geval niet direct aan de orde.

Het hangt inderdaad sterk af van de belasting van het paard denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:47

Uppojono schreef:
Ik meld me ook even.. M'n paard loopt ook al vanaf maart te kwakkelen.. Op rust gezet, daarna weer opgepakt.. Weer kreupel, 2,5 maand rust gehad, en weer opgepakt. Nu rij ik hem weer sinds 5 week en nu is hij weer kreupel. Vandaag de dierenarts erbij gehad, en was eerst links kreupel, toen zn hoefje verdoofd was, was hij rechts kreupel.. Nu moet hij dus op de foto, en de dierenarts kon niks zeggen voordat hij op de foto is gezet.. Maar ik heb zo een naar gevoel.. Weet iemand toevallig hier, hoeveel procent van de paarden met hoefkatrolontsteking hersteld?

Dit is wat Pete Ramey, een internationaal bekende hoefsmid, in zijn boek Making Natural Hoof Care Work for You over hoefkatrolonsteking te zeggen heeft:
Simply start a natural hoof program and you will see. I have seen hopeless navicular cases go sound at the first trimming or it can take a while. It is a simple fact that I have never seen a "navicular horse" fail to be completely healed under my care.

Verdere informatie is afkomstig van Jaime Jackson, een van de grondlegges van de Wild Horse Trim.
Onderstaand citaat komt uit zijn boek Horse Owners Guide to Natural Hoof Care:
Not surprisingly, navicular is unknown in wild horse country. Nor have I seen it among naturally trimmed, barefooted horses... Please take heart, I am unaware of any 'navicular' horse that has failed to heal in a genuine program of natural hoof care.

en zelfs:

Dit is wat de arts Dr. vet. med. H. Strasser zegt:
In the last 3 years, the course and healing of navicular syndrome was documented on 53 horses of various breeds. The shoes were removed, the living conditions of the horse changed to more closely approximate the natural amount of movement of a horse each day, and the shape of the hoof capsule was, over the course of months, returned (close) to its natural form through proper trimming. Depending on the length of time the problem had been in existence, and how far living conditions could be optimized, the return to full use of a horse diagnosed with "podotrochlosis" can take a few weeks to nine months.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:04

Esther28 schreef:
En hoe lopen die paarden en wat doen zij met hun paarden...
Wat een rukziekte zeg HKO....

De paarden lopen tot nu toe allemaal goed. Zij rijden alleen recreatief, of af en toe een FNRS proefje.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:09

tja ik wil toch echt wat meer....ik wil echt dressuurmatig aan de slag...dat was/is ook mn bedoeling met Bor geweest en een sprongetje op zn tijd. Springen is nu helemaal uit den boze en daar heb ik me bij neergelegd zolang mn andere wens nog wel probleemloos kan.....
Wat versta jij onder recreatief, want dat is ook zo'n subjectief begrip....

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:13

Buitenritten en een beetje hobbelen in de bak.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:15

pffffffffffffffff Arabesk: wil je de mensen hier geen valse hoop komen geven a.u.b.
HKO is niet te herstellen want het is een degeneratief proces, want je misschien voor bepaalde tijd kan stabiliseren! Genezen doet het NOOIT meer!
Je dondert hier een paar ongefundeerde citaten uit een of ander NB/Strasser gedoetje neer en daar zit ik in ieder geval niet op te wachten!
Komt een beetje over alsof NB het wondermiddel is......en als wij onze paarden NB hadden laten doen ze nu geen van allen HKO hadden gehad...Yeah right, dream on girl
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 12-09-09 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:15

Innepin schreef:
Buitenritten en een beetje hobbelen in de bak.

Wellicht zit daar het verschil...ik wil graag verder dan buitenritten en beetje hobbelen in de bak en ben bang dat dat nou juist niet meer gaat.....