Ze ging al paar maanden echt super goed. We zaten qua beweging ook weer bijna op onze normale rondjes. Maandag nog met haar gemend. Woensdag Veel regen gehad en dag erna direct raak. In december was het ook na flinke regenval dat ze zo bergaf ging.
Vond het vanmiddag nog wel 'meevallen' maar als ik zo het filmpje terug kijk wel blij dat mijn DA aanraadde direct te beginnen met pijnstillers.
Hoefjes zijn overigens niet heet en manenkam ook niet opgezet.
Super bedank voor dat filmpje! Eens kijken of ik morgen een pols kan vinden.
Hier geen cushing. Maar durf dr niet op het land te zetten. Tot vorige week was het hooguit uur met masker. Nu even niets.
Eergisteren laatste pijnstillers. Even kijken of dat goed gaat. Ze lijkt niet meer gevoelig te lopen maar ik vind haar wel iets mat. Als dat blijft gaat ze weer er op.
Oei, dan is er best weinig hoop. Dat is best dilemma, ze wordt zo ongelukkig op de paddock. Ook niet op volledig uitgebloeid gras? Dus als ze er pas in juni ofzo opgaan? Na uitgebreid opbouwen natuurlijk.
Ieder paard is uniek. Dus er valt van te voren weinig over te zeggen. Mijn ene pony durf ik niet meer op het gras te zetten, maar mijn andere mag dagelijks een uurtje op het gras.
Overigens heb ik niet het idee dat ze ongelukkig zijn op hun kale wei. Het viel me op hoe snel dat went. Maar ze zijn hier samen en hebben altijd beschikking tot graszaadhooi
Ik heb de mijne hier gewoon op 'de wei' gezet toen bleek dat ze een eiwit tekort hadden. Maar tja, wat is wei. Hier is het nauwelijks meer dan de hoogte van een biljartlaken. Het kijkt groen en ze hebben wat te knagen, maar qua buikvulling lijkt het mij te verwaarlozen. Maar goed, er zijn er genoeg die het ook afraden wat ik doe, dus ik durf het niet te adviseren van doe maar, maar ik wil dus alleen aangeven dat mijn beide PPID-ers gewoon een paar uur per dag dat groene biljartlaken op mogen. Ook voer ik naast continu hooi nog een emmer gemaaid gras bij per pony per dag. Dit om dus de tekorten aan te vullen die ze niet halen uit gedroogd gras.
Vind het ook echt lastig hoor. Min merries staan nu niet bij elkaar en dat vind ik wel rot. Staan nu beiden apart, ene op het land en de andere op de paddock. Super moeilijk. Plan was voor de shet een stukje af te zetten op het land maar dat durf ik nu niet meer ben ik bang. De grote had anders al dag en nacht gestaan maar stel het nu uit omdat ze anders zo'n tijd zonder elkaar staan.
Ik kom mij ook maar even hier melden. Helaas net dierenarts aan huis gehad met de diagnose hoefbevangen. Tevens nog testen op cushing.
Gelukkig al wat tips van Mirriejj gekregen. Nu maar zo goed mogelijk gaan doen. We hebben nu een spuit metacam gekregen wat dierenarts erin heeft gezet, en voor de rest van de week metacam spuit. Advies alleen graasmasker, mocht wel op de wei mits met masker op. Begreep van Mirriejj dit nu beter helemaal te laten. We gaan in elk geval stuk gras omfreesen zodat hij alleen zand is.
Fijn dat je dat kon doen idd dat vrezen. Verder Veel sterkte, hoop dat hij snel opknapt!
Het heeft hier redelijk geregend vannacht. Ze is na regen slecht dus hou mijn hart vast voor Hoe ze vanavond is.
Blackberry28
Geplaatst: 27-05-19 22:50
Sterkte Joyce83 en alle anderen natuurlijk.
De mijne helaas ook weer bevangen sinds vorige week zondag, liep wel direct beter na de pijnstilling van de dierenarts en ben nu aan het afbouwen met de buut. Was er erg op tijd bij, omdat ik het helaas direct herken nu.
Maar stuiten jullie ook vaak op onbegrip en onwetendheid van anderen? Valt me nu echt op dat mensen roepen dat er niks met hem aan de hand is en dat ik wel weer wat met hem kan gaan doen en dergelijke. Natuurlijk doe ik dat niet, ga niet iets doen met een paard wat op pijnstilling staat en nog niet hersteld is. Zal veelal onwetendheid zijn hoor dat mensen denken dat het met een weekje wel over is, maar wordt er zelf wel een beetje verdrietig van, omdat je er zelf rekening mee houdt met dat het een keer klaar is.
Moest het even kwijt hoor en dacht dat hier met lotgenoten wel kan, omdat jullie helaas precies weten wat het is om een bevangen paard te hebben.
Wat fijn dat je er zo op tijd bij was. Dat scheelt echt een heleboel!
Al kan het soms heel snel gaan... De afgelopen jaren ben ik er ook op tijd bij geweest, paddock arrest en gematigd bewegen op t zachte en dan ging het weer goed. Wel na een tijd verbrede witte lijn.
Deze keer was ik er ook snel bij en toch had ik t idee dat het meteen flink was en dat is helaas ook zo. Hoefsmid is geweest en hoefbevangen aan alle 4 z'n voetjes. Nu al verbrede witte lijn en bolle zolen, toen ik het zag is 4 weken geleden. Het strookt alleen niet met hoe hij loopt en doet, al verschilt dit per dag. Maar hij loopt, scharrelt rond, over het harde gaat ook, wel iets voorzichtiger dan op het zachte, maar toch.
Dat onbegrip herken ik zeker. Ik probeer me vooral te richten op de mensen die het wel begrijpen en niet teveel energie te steken in de mensen die het niet snappen (door te blijven uitleggen). Het maakt het ook moeilijk dat zodra mijn pony aan eten denkt door de pijn heen loopt... In de ochtend voorop over het harde dravend naar de paddock en aan de hand bij mij voetje voor voetje, voorzichtig 'op eieren lopend' en zodra hij dan op het zachte komt zie ik de opluchting. Het zijn allemaal moment opnames.
Ik merk dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.
Hoe pakken jullie het aan? Dan vanaf het moment dat HB is geconstateerd. Ik heb hem dus nu alleen op zand staan (nou ja de randjes kan hij wel wat gras knabbelen). Heeft hooi hangen (meneer blieft het echter niet). Heb gisteren even in de modder laten staan. Krijgt nu pavo 18+ klein handje met metacam erop en verder dus niks.
Dierenarts zegt met graasmasker mag hij gewoon op de wei, anderen zeggen geheel van de wei af. Wat doen jullie met voer? Wat als hij het hooi niet gaat eten? Is er ander ruwvoer wat ik wel kan geven? Geven jullie vitamines/suplementen? zo ja welke?
assebassie
Geplaatst: 28-05-19 10:27
joyce weet je ook wat de oorzaak kan zijn?
bv. te dik, stofwisselingsziekte zoals PPID, ir, mechanische oorzaak (overbelasting) want daar hangt het van af wat je moet gaan doen. Hoe oud is hij, wat doe je met hem, hoe is de mest, (zéér belangrijk), plast hij veel,zijn gebit en zijn conditie verder?, heeft hij stres?
ik zou hem niet op de wei zetten, ook niet met graasmasker, eerst zoeken wat de oorzaak kan zijn.
Je zou ook luzerne kunnen proberen, seniorvoer van subli, kruiden zoals bandnetel, kleefkruid, weegbree, maar gewoon schraal hooi is het beste. Verder zijn er nogal wat supplementen die je kan geven, maar hier zit meestal veel te veel in wat ze niet nodig hebben, doet vaak niks en kost een kapitaal.
LinSa
Geplaatst: 28-05-19 10:48
Ik heb gemerkt dat bekappen echt heel belangrijk geweest is bij mijn pony. De teen eraf scheelt zo veel! Mijn hoefsmid heeft veel ervaring ermee dus ik ben volledig op zijn advies af gegaan.
Ho, dat was alleen de eerste helft van m'n bericht. Ik wilde nog toe voegen dat mijn pony zeker niet meer op het gras komt en op een heel strikt rantsoen staat. Bij Equitana wat brokjes meegenomen en haar een handje gegeven: dag erna liep ze stijf en hoeven warm. Het komt bij die van mij dus enorm nauw. Overigens is ze al enige tijd helemaal goed.
joyce83
Geplaatst: 28-05-19 11:48
Dank jullie wel.
even wat achtergrond informatie. Welsh/arabier d-pony. 26 jaar met pensioen. Ik persoonlijk vind hem niet dik, hij is wel rondgeribt. Kan de ribben wel voelen. Ga dit ook nog navragen volgende week aan de osteopaat (had ik al gepland om een keer lekker te laten behandelen). iemand anders kan het wellicht beter zien. Heeft wel altijd harde manenkam. Ook schuren van de manen daarom een exceemdeken op. ooit getest voor cushing meen dat er toen niks uitgekomen is. Nu nogmaals bloed geprikt om te testen. Plast volgens mij normaal, ontlasting gewone drollen, laatst wel wat natter als normaal. Maar kan aan hoeveelheid pulp liggen denk ik. (gaan we nu merken)
Hij kreeg momenteel: 2x per dag kleine schepjes pavo 18+ (moet even wegen hoeveel het is) 2x per dag een 5kg emmertje pulp van Garvo. Samenstelling: bietenpulp
Analitische bestanddelen/kg ruw eiwit 8,6 %, ruw vet 1 %, ruwe celstof 17,5 %, ruw as 6,5 %, Calcium 8,2 g, Fosfor 0,9 g, Natrium 1,2 g, lysine 4,8 g, methionine 1,4 g (droog gewicht pulp moet ik ook nog eens wegen)
Hij kreeg hier best wel wat van omdat hij het hooi veel laat liggen. Hij krijgt van een klein pakje hooi minimaal 2x per dag een plak, hier blijft meer als de helft van liggen vaak. We gaan zien als hij nu dus verder niks krijgt of hij het dan wel gaat eten (tanden worden elk jaar gedaan, alleen soms wat haakjes ivm gebroken kies verder geen problemen). Ik heb wel gezorgd dat er altijd wat lag en werd ook elke dag ververst.
Wellicht klinkt dit voor velen als niet het ideale voerschema maar hier ging hij al jaren goed op (behalve harde manenkam). Zodra ik een keer wat anders deed ging het fout (koliek).
assebassie
Geplaatst: 28-05-19 17:03
Goed idee ja om het aan je osteopaat te vragen, een ander ziet het inderdaad soms beter, zeker bij rondgeribde paarden moeilijk te zien, wel te voelen.
En ik zou het seniorenvoer van subli gaan geven, zit weinig suiker in en kan als vervanging/aanvulling van hooi gegeven worden.
En verder natuurlijk de uitslag van het bloedonderzoek afwachten, dan weet je wat meer.
En hij kan ook slecht eten door de Metacam, of at hij daarvoor ook al slecht? Dan zou je eventueel een maagbeschermer bij moeten geven.
Soms is het zo moeilijk... Het is voor hun eigen bestwil, maar dat kun je natuurlijk niet uitleggen. Mijn pony staat op paddock arrest: in z'n eentje op hooi dieet.
Daar is hij het alleen niet mee eens en dat is echt een probleem. Zodra meneertje vindt dat hij te weinig eten en/of geen gras meer gaat hij uitbreken.... Daarom kies ik er vaak al snel voor hem weer op de wei te zetten, al is t maar 5 minuten, maar nu durf ik het echt nog niet aan, maarja, dan regelt hij het zelf wel :-( gelukkig nu 'kort' voor ze het door kregen (max een half uur), maar toch..
Blackberry28
Geplaatst: 29-05-19 23:38
Inderdaad herkenbaar, ze snappen er niks van dat ze alleen op de paddock moeten blijven en de rest de wei in gaat. In het begin gaat het nog als ze zich echt heel ziek voelen, maar als ze zich dan wat beter gaan voelen....