[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:09

jesito schreef:
Hey marijke,

Wat vervelend dat je pony hoefbevangen is.
Opzicht zijn de maatregelen al behoorlijk goed die je neemt, dat is dus al super.
Maar wat capopjekop zegt kunnen de puntjes op de I zijn.

Ik zou een goede smid laten komen die bekend is met hb, die vijlt de hele teen recht en past de stand aan.
Door die teen eraf te vijlen kan eventueel ontstekingsvocht eruit wat de druk in de voet af doet nemen.
Het ziet er heel raar uit, maar het helpt echt.
Toen mijn smid dit voor het eerst deed dacht ik van, mijn god dit komt nooit meer goed.
Maar ik was verbaast hoe goed dit werkte.
En ook idd beweging blijft heel belangrijk.
In de acute fase is blijven staan meestal het beste maar later moeten ze gaan bewegen voor een goede doorbloeding en het afvoeren van de afvalstoffen.

Hopelijk knapt je pony snel op.

Dat klinkt inderdaad erg griezelig! Ik zal het even opnemen met mijn hoefsmid.
Ik heb gelukkig iemand op stal die ervaring heeft met hoefbevangen pony's en hij helpt me goed op weg.
We zijn aan het kijken of hij straks als hij wat opgeknapt is bij iemand in een paddock kan staan of dat we een kaal stuk van het land kunnen afzetten. De pijnstillers die ik nu gebruik mogen max. 2 weken gebruikt worden. Moet ik daarna ook echt verbetering gaan zien?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:14

Helaas is ieder geval anders, ieder paard reageert anders en niet iedere aanval is hetzelfde. Veel hangt af van de schade in de hoef. Niemand kan je nu zeggen hoe snel je verbetering gaat zien. Het belangrijkste is dat de aanval gestopt wordt, daarna kan je werken aan herstel. :(:) Vertrouw op je hoefsmid en veearts.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:18

Tenen er af kan echt heel veel verschil maken!
Het ziet er idd niet uit en het lijkt alsof het nooit meer goed komt, maar met 1 á 2 bekap beurten zie je er niets meer van.

Roos, Caya en Whitney gaan super hier.
Whitney begint nu achter wat minder te kopen, maar dat komt omdat ze wat vast zit in haar rug en 4 dagen terug uitgerekend is en dus met een mega pens loopt. Eerst maar bevallen, tijdje van de baby genieten en dan de osteopaat er even bij.
Dennis wisseld per dag. Op het zachte loopt hij altijd goed, geen enkel probleem. Maar op het harde is het de ene dag echt wel aardig en de andere dag ronduit beroerd. En kan nog niet zeggen waar het aan ligt.
Ze staan nu af en toe een uurtje op het gras.
En Deedee lijkt vooral gevoelig omdat ze wat scheef afslijt in de paddock, maar omdat er geen lengte aan zit kan ik ook lastig het corrigeren. Die vijl ik iedere week nu maar een klein beetje en het lijkt beter te worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:22

Als je bang bent dat de hoefsmid teveel van de teen haalt, moet je maar naar de foto's kijken van Image uit 2007. De voorkant is tot aan de kroonrand weggehaald. Dat is wel heel extreem hoor, omdat Image een ontstoken hoefbeen had. Maar dat is ook weer dichtgegroeid. Daar hoef je dus geen angst voor te hebben.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:54

Een rontgen laten maken van de voet is ook best belangrijk, dan weet je ook wat daar binnen aan de hand is.
Wat betreft een paddock.
Mijn stalhouder heeft een stukje afgezet in zijn wei waar hij normaal staat.
Zo staat hij toch bij de groep maar niet op het gras.
Dat kun jij ook doen en dan laat je het stukje eerst goed afgrazen door een ander paard, dat is zo gebeurd.
Mijn stukje is ongeveer 2 x 6.
In het midden staat een paal en daar hangt een fijnmazig hooinetje aan met hooi.
1x per dag mag hij even bij de groep lopen of gewoon in ieder geval even op het gras.
Maar dit is voor jouw pony nog geen optie op het gras, eerst moet die herstellen.
Maar het was even om uit te leggen hoe je een paddockje kunt creeeren.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:41

jesito schreef:
Een rontgen laten maken van de voet is ook best belangrijk, dan weet je ook wat daar binnen aan de hand is.
Wat betreft een paddock.
Mijn stalhouder heeft een stukje afgezet in zijn wei waar hij normaal staat.
Zo staat hij toch bij de groep maar niet op het gras.
Dat kun jij ook doen en dan laat je het stukje eerst goed afgrazen door een ander paard, dat is zo gebeurd.
Mijn stukje is ongeveer 2 x 6.
In het midden staat een paal en daar hangt een fijnmazig hooinetje aan met hooi.
1x per dag mag hij even bij de groep lopen of gewoon in ieder geval even op het gras.
Maar dit is voor jouw pony nog geen optie op het gras, eerst moet die herstellen.
Maar het was even om uit te leggen hoe je een paddockje kunt creeeren.

Bedankt voor het meedenken.
Heb vandaag even het weiland bekeken.
Daar waar de paarden het weiland in gaan staat bijna geen gras meer. Het moet lukken om daar een kleine paddock te maken, al moet hij dan eerst wel vanuit de stal over de verharding.

Hoeveel dagen heb je jouw pony eerst op stal laten staan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:52

Mijn pony heeft niet op stal gestaan, wij hebben het geluk dat sommige pensionpaarden een paddockbox hebben.
Box met uitloop, hier staat helemaal geen gras.
Hier heeft hij een paar dagen gestaan, maar hij was gelukkig niet helemaal bevangen.
Ik zou echt wachten met jouw paardje op het gras ook voorzichtig met kort gras en zorgen dat ie wat ouder hooi heeft om te knabbelen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:54

Ik heb hier maar enkele dagen volledig op stal gehad. Eenmaal weer wat kunnen lopen betekende de rijbak in om zelf te kunnen bewegen als ze wilde.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:25

@ Marijuhh Wat ontzettend vervelend dat je pony hoefbevangen is, maar goed dat je al zoveel mogelijk doet om het herstel te bevorderen! De anderen hebben al veel goede aanvullingen gegeven, dus daar heb ik weinig aan toe te voegen.

Even een ego-berichtje : Flavio is sinds gister weer blootvoets!! :)

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:59

Nou ik meld me ook, mijn shet is ook hoefbevangen, na één weekje medicatie (vandaag laatste x) gaat het een stukje beter.
Op de stenen heb ik dr nog niet zien lopen maar op het zand gaat het prima.
Morgen moeten.ze allemaal naar de smid, ook mn shet..ik twijfel alleen of het hoefbeen niet gekanteld is...valt dat te zien op dr hoefzool?
Ze heeft een rare bobbel onder dr voet namelijk....:-(

Gr amazingstar

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:01

amazingstar@...wat vervelend!
Die bobbel klinkt niet goed,misschien even foto's laten maken?Dan weet je meer.
Is het de eerste x dat je pony bevangen is?
Weet de smid wel wat hij doet?Dat hij niets van de zool afhaalt bedoel ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:09

amazingstar schreef:
Nou ik meld me ook, mijn shet is ook hoefbevangen, na één weekje medicatie (vandaag laatste x) gaat het een stukje beter.
Op de stenen heb ik dr nog niet zien lopen maar op het zand gaat het prima.
Morgen moeten.ze allemaal naar de smid, ook mn shet..ik twijfel alleen of het hoefbeen niet gekanteld is...valt dat te zien op dr hoefzool?
Ze heeft een rare bobbel onder dr voet namelijk....:-(

Gr amazingstar

Oei dat klinkt ook niet mooi en ook erg vervelend.
Een bobbel onder de voet kan het hoefbeen zijn, ik zou zeker zo snel mogelijk een foto laten maken.
Wat veel mensen niet weten is dat rontgen gewoon aan huis kan mits je een stal hebt of andere donkere ruimte hebt.
Misschien je eigen da niet maar wel een andere in jouw buurt.
Even rondbellen, je krijgt de foto's dan op cd of ze sturen ze naar jouw da toe als je dat wil.
Scheelt een hoop pijn voor je paardje en een rontgen met HB is toch wel belangrijk zeker met een bobbel in de zool.
Hopelijk vanlt het allemaal mee voor je pony, heel veel sterkte.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:36

Het gaat goed met mijn pony.
Gisteren de stal voor zand gekiept en hij beweegt hier goed in (verwacht dat dit ook door de Metacam komt).
Z'n rechtervoorbeen is al veel minder dik dan een paar dagen geleden en wordt ook iedere dag minder warm.
Hij staat pas sinds zondag volledig op stal, dus wil nog even rustig aan doen, maar ga in ieder geval even met de staleigenaar overleggen waar hij straks eventueel kan staan. Bedankt voor alle tips!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:44

Marijuhhhhh schreef:
Het gaat goed met mijn pony.
Gisteren de stal voor zand gekiept en hij beweegt hier goed in (verwacht dat dit ook door de Metacam komt).
Z'n rechtervoorbeen is al veel minder dik dan een paar dagen geleden en wordt ook iedere dag minder warm.
Hij staat pas sinds zondag volledig op stal, dus wil nog even rustig aan doen, maar ga in ieder geval even met de staleigenaar overleggen waar hij straks eventueel kan staan. Bedankt voor alle tips!

Gelukkig maar, hopelijk vinden jullie een fijne oplossing. Want ook als hij weer goed is blijft het zo moeilijk dat vaak zo te houden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:50

op stal is toch nooit goed? bewegen is toch beter? dus dan in een paddock, of grotere stal b.v.?

Ik heb gister een nieuwe pony binnengekregen. Ze heeft echt eendenbekjes aan de hoefjes. dikke witte lijn. Maar de nieuwe hoef is alweer recht, dus in het verleden hb geweest.. Met haar is het dus ook oppassen om op het gras te zetten.
Vandaag hebben we met haar gereden en dat ging hartstikke goed. Dus dat betekent dat ze er echt geen last van heeft lijkt me, maar je ziet het nog in de hoef dat ze het geweest is..
Maar nu moet alles er nog uitgroeien, toch?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:42

Beweging is inderdaad beter, maar vooral als ze echt net bevangen zijn wel vrijwillige beweging en niet gedwongen. Bij mij was het geluk dat de paddock naast zijn stal was, dus heb ik hem wel overdag in de paddock gezet en dan 's avonds weer terug. Maar als deze verder was geweest en Flavio met zijn zere voetjes een heel eind over het harde moest lopen zou ik hem ook op stal gelaten heb, tot hij zelf uit stal zou willen.

Wat de witte lijn betreft, dit kan er inderdaad nog uitgroeien. Dan heeft ze het wel pasgeleden gehad. Het kan ook zijn dat deze een beetje breder blijft. De hoefsmid wist namelijk bij Flavio door zijn witte lijn dat hij in het verleden al eens bevangen was geweest (of op het randje zat) en nu heeft hij ook echt eendenvoeten, maar is het bijna 1,5 jaar geleden (heel erg bevangen, alle 4 zijn benen) en de hoefsmid gaat ervan uit dat dit met een paar maanden nog wel verbeterd. Ook lijkt de witte lijn niet op alle plekken even 'stevig' is een beetje onregelmatig, kan het niet echt uitleggen. Hiervoor had hij wel een wat bredere witte lijn, maar wel 'stevig'.

Iemand ervaringen met eerst wel ijzers en daarna niet meer? Flavio loopt nu namelijk wel erg gevoelig/voorzichtig op het harde. In de bak is echter niks te zien. De hoefsmid had dit wel al voorspeld, dus ik kijk het even aan. Toen Flavio voor de eerste keer ijzers kreeg moest hij er ook erg aan wennen en dat is natuurlijk nu ook het geval. Toch krijg ik elke keer bijna een hartverzakking als ik hem uit stal haal...
Laatst bijgewerkt door flavlip op 11-05-12 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:45

hallo, ik meld me even.
ik wil graag even jullie mening weten, mijn kwpn merrie van 11 jaar is nu zo'n anderhalf jaar met ''pensioen'' en is op dit moment gewoon behoorlijk dik.
ze staat dag en nacht buiten op een stuk met 6 andere paarden.
echter loopt ze sinds gister een beetje stijfig, maar alleen sommige stukjes, en der nek is behoorlijk hard vind ik.
verdere symptomen heb ik nog niet kunnen controleren omdat ik net dit hele topic heb door gelezen en daar dus nog andere symptomen vond.
echter hebben wij geen zand stuk waar ik der op zou kunnen zetten alles is grasland hier.
ik ga vanavond na me werk (en nee ik kan geen vrijkrijgen helaas werk in de bloemen en zondag is het moederdag) weer naar der toe en dan kijken of ze de andere dingen ook heb dan gaat ze in ieder geval vanacht maar op stal met hooi.
en dan morgen kijken of ik een stuk af kan zetten ofzo
hebben jullie echter nog andere dingen waar ik op moet letten of wat ik moet doen?
ze staat momenteel ook nog onder der regendeken wegens het vreselijke weer, kan ik die beter afdoen of maakt dat verder niet uit.
ik hoor graag even van de ervarings deskundige wat ik nu moet ik heb geen idee,, en ook geen ervaring hiermee en verder ook niemand op stal..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:51

Te dik, gevoelig en een harde nek doen bij mij wel de alarmbelletjes rinkelen. Goed dat je er in elk geval alert op bent! Is ze in het verleden al eens bevangen geweest?

Waarom is de merrie met pensioen? Wat word er nu nog met haar gedaan? Beweging is wel heel belangrijk namelijk. Het klinkt wel of ze op weg is om hoefbevangen te worden, dus als het alleen gevoelig is en ze wil wel lopen zou ik haar rustigaan laten werken, of gewoon heel veel gaan stappen, is ook goed.

Wat de deken betreft, geen idee. Denk niet dat dit uitmaakt.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:53

nee ze is nog nooit bevangen geweest.
merrie is onder het zadel met vlagen absoluut niet braaf te noemen, ik ben daardoor zo bang van der geworden dat ik heb besloten in ieder geval een tijd er niet op te stappen.
ik longeer der heel enkele keer verder doet ze niets op 24/7 buiten wandelen met de rest na dan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:16

Luf_Midnight schreef:
nee ze is nog nooit bevangen geweest.
merrie is onder het zadel met vlagen absoluut niet braaf te noemen, ik ben daardoor zo bang van der geworden dat ik heb besloten in ieder geval een tijd er niet op te stappen.
ik longeer der heel enkele keer verder doet ze niets op 24/7 buiten wandelen met de rest na dan.

Moeilijk om iets over te zeggen. Het is bij mijn pony wel net zo begonnen. Beetje stijfjes lopen, op de volte niet volledig regelmatig.
Misschien toch de dierenarts even laten komen?

Met mijn pony gaat het goed. Vanmiddag even met mijn dierenarts gebeld. Was afgelopen week erg geschrokken van de diagnose en kwam er achter dat ik daardoor veel dingen was vergeten te vragen. We gaan nu de Metacam verminderen, halve dosis per dag en we kunnen weer (eerst een uurtje per dag) naar buiten op de klein stukje land. Hopelijk komt het nu allemaal weer goed! :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:19

Mijn pony krijgt nu die hippo ex laminitis en staat al weer iedere dag rond de 3 a 4 uurtjes met zijn vriendjes op kort gras en dat gaat goed.
Marrijuhhh fijn dat het bij jouw ook goed gaat.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:13

@JP, zie je al positief resultaat van het speciale dieet bij Pauli?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:55

jesito schreef:
Mijn pony krijgt nu die hippo ex laminitis en staat al weer iedere dag rond de 3 a 4 uurtjes met zijn vriendjes op kort gras en dat gaat goed.
Marrijuhhh fijn dat het bij jouw ook goed gaat.

Ja, heel fijn! Wat is hippo ex laminitis?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:37

Ben ik ook via Bokt achter gekomen, het een klein potje wel duur en in de accute fase geef je het 1x per en als onderhoud om de 3 dagen.
Er zit iets van peptiden in die iets doet met de suikermoleculen.

Werking
Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de hoefbevangenheid veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van toxische stoffen.

Samenstelling
Hippo-Ex-Laminitis bevat naast de gelinkte ingrediënten tevens enzymwerking voor fructaan afbraak en regulatie, myo-inositol, peptiden (gepatendeerd) en silicium.

Dosering preventief
Om de drie dagen 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer.

Dosering acuut probleem
Gedurende minimaal 3-4 weken dagelijks 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer tot de pijnlijke hoeven zijn verdwenen. Daarna om de 3 dagen 1 afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis toedienen als onderhoudsdosering.

Als de Hoefbevangenheid terugkeert opnieuw beginnen met de dagelijkse dosering.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:35

jesito schreef:
Ben ik ook via Bokt achter gekomen, het een klein potje wel duur en in de accute fase geef je het 1x per en als onderhoud om de 3 dagen.
Er zit iets van peptiden in die iets doet met de suikermoleculen.

Werking
Hippo-Ex-Laminitis verbetert de werking van de darmen en de lever. De werkzame stof is een peptide. Dit peptide bindt zich aan het teveel aan suikermoleculen die niet door de lever verwerkt kunnen worden. Daardoor worden de hoefbevangenheid veroorzakende stoffen onschadelijk gemaakt en afgevoerd uit het lichaam. Hippo-EX-Laminitis herstelt de balans in de darmflora en ondersteunt de lever met de afvoer van toxische stoffen.

Samenstelling
Hippo-Ex-Laminitis bevat naast de gelinkte ingrediënten tevens enzymwerking voor fructaan afbraak en regulatie, myo-inositol, peptiden (gepatendeerd) en silicium.

Dosering preventief
Om de drie dagen 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer.

Dosering acuut probleem
Gedurende minimaal 3-4 weken dagelijks 1 afgestreken maatschepje (= 5 gr.) Hippo-EX-Laminitis toedienen over het voer tot de pijnlijke hoeven zijn verdwenen. Daarna om de 3 dagen 1 afgestreken maatschepje Hippo-EX-Laminitis toedienen als onderhoudsdosering.

Als de Hoefbevangenheid terugkeert opnieuw beginnen met de dagelijkse dosering.

Bedankt! Op welke manier dien jij dit toe?