Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:58

Qizz schreef:
Ah balen,.. herkenbaar, de mijne had nog 15% van zijn checkligament goed.
De rest was gescheurd/uitgerekt.

Ik heb ook eerst 3 maanden aan de hand gestapt, daarna erop gestapt (ook ca. 2/3 maanden) en daarna langzaam draf er bij opgepakt, en als laatste galop (nu sinds een maand of 2). Nu zitten we op 10 maanden, maar het is goed hersteld volgens de DA. Hij was tevreden. We zijn er nog lang niet,.. maar het gaat de goede kant op. Mijne is ook "al" 15 dus het herstel duurt wrs ook langer daardoor.

Sterkte!

Teegee: nee niet geweest, denk ook niet dat het wat voor hem is met zijn stapmolenangst ;-)

PP: was gewoon de benadering in persoon.

Die van mij is helaas al 20, dus dan duurt het herstel nog langer.
Ik moet idd ook na die drie maanden beginnen met kleine stukjes draven, en daarna weer verder bespreken wat de bedoeling is.

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 10:20

Wil het een beetje met het stappen aan de hand?
Blijft je paard rustig?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:33

Helaas lukt het niet geweldig.
Ze is me laatst haar stal uit gerend. Ik maakte de staldeur open, ze dieuwt me aan de kant en rent we.
Ook tijdens het stappen is ze erg onrustig helaas

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 11:34

He bah dat is vervelend zeg.....
Heb je haar flink teruggezet in voer? Dat hielp bij de mijne goed.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:03

Ja.. ze krijgt nu nog maar een half schepje brok en een flinke berg hooi, normaal 2 scheppen brok en hooi. binnekort gaat ze helemaal van de brok af en krijgt ze alleen nog maar hooi. Hopen dat dat werkt..

Gisteren heeft ze me al een halster kapot getrokken omdat ze vast stond en ze niet stil kon blijven staan. toen ze los was meteen volle gas naar de wei.. :( Gek peerd

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 19:49

Mooi vervelend. Bij de mijne duurde het even een paar weken en toen had ie zich erbij neergelegd. Hopelijk doet de jouwe dat ook.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:43

Ik moet maandag weer naar de kliniek om te kijken hoe het gaat maar ik heb weinig hoop eigenlijk.

Ze heeft een enorm ei op haar voorbeen zitten, waarvan we dachten dat het een schieffeltje was, toen is ie nog door gegroeid en nu is het dus echt een ei en hij gloeit erg als je je hand erop legt.
Volgens mij kunnen schieffels nooit warm gloeien, dus ik ben bang voor een ontsteking oid maar die bult is echt heel hard.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:16

Ik meld me ook :wave:

Mijnpaard heeft 3 weken geleden een dubbele blessure opgelopen, waarschijnlijk in de paddock. 2 weken terug de scan laten maken en de diepe buiger is beschadigd, maar gelukkig geen gat en de oppervlakkige was verrekt. Dikke pech en goed balen dus. Stap haar nu elke dag over het harde en voor de rest staat ze op stal. 1e week kreeg ze vochtafdrijvers en moet smeren met compagel. 4 juni laat ik weer een scan maken en kijken hoe het is hersteld.

Wel vet balen, had haar net weer een jaar in de sport lopen nadat ze er eerder 8 maand heeft uitgelegen aan een blessure aan haar checkligament. Zelfde been. Gelukkig heeft de DA kunnen vertellen dat er met het checkligament niets aan de hand was. Dus gelukkig geen oude blessure die weer opspeeld.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:06

Superlise, hoe is het gegaan vandaag??

Hier ook even een update. We zijn in principe super goed bezig. Ik merkte toen ik de training in de bak op ging bouwen de laatste weken dat hij moeite had met omstellen naar links. Dus 3 weken geleden de osteo gebeld die gisteren langsgekomen is. Hij zat rechts flink vast (blessure zat rechtsvoor) met name zijn schouder, bovenbeen, spier langs zijn rug en linksachter boven op zijn kont. Ze is 3 kwartier met hem bezig geweest, wat niet altijd van harte ging want het deed blijkbaar toch wel zeer.

Vandaag ben ik even naar stal geweest om te kijken of hij zich goed voelde en toen stond meneer tot mijn grote schrik toch weer met een redelijk opgelopen been, alleen binnenkant, wat vol met vocht zat (ik kon het helemaal indrukken dus gelukkig niet zoals toen hij zijn blessure kreeg, zo strak) en het was aardig warm.

Balen dus |( . Ik heb gelijk de osteo gebeld of het van de behandeling kon komen, maar daar zou zijn been niet op moeten reageren. Ik denk dus dat het komt van dat hij zijn voorbeen terugtrok toen ze met hem bezig was en dat zijn pees wat geirriteerd is geraakt. Ze boog zijn been, duwde het naar boven en trok het toen naar voren om zijn schouder los te maken. En de eerste keer reageerde hij daar heel heftig op en sprong achteruit zodat hij heel hard op dat been terecht kwam. Ik vermoed dat het daarvan is. Het reageerde niet gelijk, dus ik denk niet dat het ernstig is.

Maarja, je schrikt je weer rot als je hem zo ziet. Hij moet nu sowieso 3 dagen rust, ik stap wel aan de hand met hem en volgende week ga ik een weekje weg zodat hij dan voor het eerst sinds zijn blessure (okt 2010 8-) ) een weekje stil staat.
Hopelijk is het morgen alweer een stuk dunner, ik zie wel. Ik ga me nog even niet weer gelijk heel erg druk maken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:36

MarsMars wat balen zeg!
Hoe is het nu met je paard?

Oei ja dat is toch even vervelend Monty.
Hopelijk is het morgen al beter. Dus hij heeft binnenkort een weekje vakantie ;-).
Vindt ie misschien wel heel fijn.
Zat jouw blessureplek ook aan de binnenkant dan?

Merk dat de mijne ook vastzit,.. en volgens mij op dezelfde manier als de jouwe,..
Vandaag is ie geent, en vrijdag gaat ie naar de tandarts en daarna nog een keertje ostheo. Hopelijk voelt ie zich dan weer toppie. Hij komt redelijk slecht door zijn verharing. Hij is ook wat dof.
Maar als je hem ziet,.. hij is echt SUPERVROLIJK en ik denk echt dat het nu goed gaat met m. Dus de rest zal vanzelf wel komen. Duurt alleen even.

Bij ons gaat het ook lekker. We hebben sinds 15 april wekelijks wat huppeltjes gedaan en zijn been blijft heel mooi. Ik blijf het een beetje eng vinden maar hij wordt er zoooooo vrolijk van dat ik er ook gewoon helemaal blij van wordt. We doen 4x per week wat. Meestal maandag dressuur, woensdag dressuur met wat sprongetjes, vrijdag longeren (meestal alleen stap/draf), weekend buitenrit (za of zo)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:52

pfff... en ook ik kan ook mee praten, begonnen in september met checkligament blessure, stappen was een ware hell met ons paard, dus al snel erop gaan zitten en zo stappen, toen scan laten maken, en de dierenarts was flink verbaasd over hoe goed dit was genezen en prees ons de hemel in hoe goed we ht herstel hebben gedaan, en mochten in maart weer op M niveau trainen.dit ging erg goed, zelfs beter dan ooit te voren! maar helaas, hoe het komt weten we niet maar hij heeft weer dik been(zonder kreupel te lopen) het been is meeega dik maar niet warm of loopt niet kreupel, en zo kom je ineens een dag en is er helemaal niks aan te zien en dan eventjes later weer heel dik. erg apart maar hij mag lekker gaan zomeren binnenkort en dan zien we wel. we gaan hem niet meer stappen en stalrust geven, hij werd hier het ongelukkigste paard van wat ik ooit heb gezien... en we hopen dat hij na de zomer ons nog blij mag maken met buitenritjes maar de sport gaan we niet meer beoefenen met hem. helaas!
julli allemaal heel veel succes met het herstel en opbouwen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:10

Ik heb zondag aquatraining op het strand gedaan :D
En hij ging ook heeeeel hard!

Gister 4 wat volle benen, dus stapdagje gedaan maar daarna waren ze super strak gelukkig.

He Monty wat een tegenvaller!!
Qizz gaat het goed op je nieuwe stal?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:13

Tjonge wat een ellende is het toch steeds met die benen, heb toch ook wel het idee dat de paarden die zulke blessure's krijgen toch wel een stuk gevoeliger zijn en dat gewoon een zwakkere plek blijft.

Ik moest vrijdag weer naar de kliniek terug, ze liep niet meer kreupel maar er zit een enorme schiefel op haar been dus die nog even op de foto gezet. Gelukkig zat ie erg gunstig en ver weg bij de pezen. Maargoed we moesten dus nog eventjes extra rust zodat we zeker weten dat de schiefel rustig is.
Dus volgende week dinsdag ga ik er weer op en een beetje draven, ben wel erg zenuwachtig, bang dat ze onder het zadel toch nog kreupel loopt..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:23

goh als ik dit allemaal weer zo lees dan komen bij mij de enorme lange dagen allemaal weer boven die ik met me vorige pony heb gehad die heb ik later ook naar de eeuwige weide gebracht omdat er geen verschil meer was tussen slecht en verbetering..ook mijn pony heeft bij bijna alle peesblessures nooit kreupel gelopen tot de laatste blessure.

mijn DA en hoefsmid hebben altijd gezegd van eenmaal een peesblessure altijd vatbaar voor blessures die langer kunnen gaan aanhouden.
ook heb ik gelezen toevallig in mijn dierenarts opleidingsboek dat peesweefsel nooit meer terug komt dus t kapotte peesweefsel word verandert in gewoon weefsel(weet even niet meer hoe ze dat noemde)

mijn pony heb ik in t begin aan de hand meegenomen maar was later ook niet meer echt te doen. heb van de 5 jaar dat ik hem als me eigen pony heb gehad denk 3 jaar gelopen qua peesblessures

ik zal eens kijken of ik nog kan vinden hoe die moddelgel die ik heb gebruikt hete dat hielp echt heel goed om de blessure af te laten zakken

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:44

Ook voor die van mij is stalrust een ware hel! Ze schuurt haar hele manen en staart af, ze kan alleen nog maar chagie kijken, en rent je gewoon omver omdat ze naar buiten wil. Nu kwam de staleigenaar met het idee om binnenkort een klein stukje wei af te zetten voor haar alleen, wel nog contact met de andere paarden, maar gewoon een klein stuk waar ze dus niet kan rennen of wat dan ook, maar dat ze wel wat gras binnen krijgt en lekker buitenkomt. Dus ik bel morge de DA even om te vragen of dat een oplossing kan zijn..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 09:57

Dat is ook de reden dat ik (ondanks de langere hersteltijd) ik er ook voor heb gekozen om mijn paard toch in de wei te zetten destijds. HIj was zo ook in zijn koppie een stuk vrolijker en GELUKKIG heeft hij zich zeker 8 maand gedragen in de wei,.. daarna (deze laatste 3 maanden) nog wel maar toen wel af en toe een uitspattinkje. Maar daar is ie paard voor,..

Hou m liever niet hele dagen op stal tenzij het echt niet anders kan. Ooit eerder gemoeten, wat een drama,.. en de 1e keer de wei weer in was toen net zo'n feest,.. pfff. Het is een risico dat besef ik heel goed,.. maar toch had ik daar voor gekozen in overleg met mn dierenarts. Zo voelde mn paard zich iig nog happy in zn koppie, gewoon in de wei met de rest.

Ik heb de mijne ook een hele tijd alleen hebben staan in een klein stukje en dat ging prima. Gelukkig wou ie niet naar de rest. Daar was ik in het begin bang voor dat ie eruit wilde. Ze stonden wel echt naast elkaar aan de draad.

Hoop dat het een oplossing is voor je paard Niekj-Jente

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:00

Zo heb ik het ook gedaan Quiz, daar voelde die van mij zich ook stukken beter bij!
Gewoon een stukje afzetten, iets van 8 x 8 m waar hij op kon staan en hij had gewoon contact met andere paarden. Helemaal alleen op stal laten staan was echt zielig, dat heb ik 2 maanden gedaan en het was zo zielig voor hem, in het begin bleef hij hinniken en na een week ofzo stond hij met zijn hoofd omlaag in de hoek, echt zielig!!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:02

Stukje wei afzetten is voor de mijne helaas niet te doen. Die kan niet goed alleen staan ook al staat er in de wei ernaast wel wat. En als ze wel met haar vriendin naar buiten zou gaan gaat dat onbenullig. Dus ze blijft nog maar mooi een maandje op stal.

Ik loop haar wel elke dag een half uur en dan laat ik haar ook nog vaak een uur grazen, dus ze komt gelukkkig wel buiten in dat opzicht.

@Monty: 8x8? Daar zou die van mij echt wel op uit zijn dak gaan, dat vind ik nog best een stuk land.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 10:55

Denk dat het ook helemaal aan het paard ligt of dat kan of niet,..
En sommige paarden vinden het totaal niet erg op stal. In dat geval zou ik m ook mooi op stal laten.

Maar net wat Monty zegt, de mijne kwijnde ook weg op stal en dat is echt heel naar om te zien.
Je zag hem echt opvrolijken buiten,..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:29

Mja het is inderdaad een beetje kijken hoe of wat, die van mij vind het prima op stal. Als alles s'ochtends naar buiten gaat hinnikt ze even 5 minuten maar daarna is dat over en staat ze lekker te eten en slaapt zo nu en dan. Moet zeggen dat ik verwacht had dat ze saggerijnig of erg druk zou worden maar ze is echt super vrolijk, wel wat lomp in de zin van dat ze met je wil spelen en je dan soms als paard beschouwt :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:33

Daarom is mijn paard ook met twee streepjes Tranquigel de wei ingegaan. Dat ging prima. Nu staan ze pas sinds 30 april weer in het land bij ons, dus nu doe ik 10 dagen 1 streepje 's ochtends. Verder gaat hij er als laatste in en als eerste weer uit. Gaat supergoed gelukkig.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:20

Ja. ik kijk idd ook eerst even hoe ze zich gedraagt op dat stukje wei, als ik merk dat ze teveel gaat rennen of wat dan ook, helaas voor haar maar dan mag ze alleen nog maar naar buiten als ik er zelf bij ben, dit doe ik nu ook :)
Maar ik denk en hoop natuurlijk dat ze zich gewoon kan gedragen op dat stukje.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:31

Ik kom hier ook even binnen vallen. Sinds gister is het been van m'n paard rechtsvoor licht gezwollen bij de pezen. Gister was het warm, na het stappen toch maar in de wei gedaan en vanmorgen was het niet warm meer, maar nog wel gezwollen. Het is echt heel lichtjes, alsof er een klein beetje vocht in zit. Bij het knijpen daarin geeft m'n paard ook geen reactie.
Maandag heeft mn bijrijdster een buitenrit gemaakt en is ze 1x gestruikeld, daarna liep ze gewoon prima niks aan de hand. Volgende dag helaas wel kreupel zei mijn bijrijdster. Gister ben ik dus weer geweest en toen was het wat dik en warm. Maar die dag daarvoor was er niks te zien. Zou dit een peesblessure kunnen zijn, of gewoon een verstapping? Hoefsmid is gister ook geweest, dus de stalhouder dacht dat het misschien ook daar aan kon liggen. Andere stand van de benen ofzo, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.

Heb m'n paard nu gewoon op stal staan, gister ongeveer een halfuur/3kwartier gestapt en daarna het been afgespoten. En toch maar even 3 uurtjes in de wei gezet, hoewel ik wel huiverig ben met dit natte weer dat ze uitglijd. Gelukkig is ze altijd redelijk rustig in de wei.
Eigenlijk wil ik haar toch wel even aan de longe gooien om te kijken hoe ze loopt. Maar durf niet zo goed, ben bang dat ik het daarmee alleen maar erger maak.

Zit er aan te denken om haar gewoon t/m zondag vrij te geven en gewoon te stappen etc. En dan eens te kijken of de lichte zwelling weg of minder is. Anders breng ik haar maandag of dinsdag naar de kliniek voor een scan

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:16

Als ik jullie verhalen lees komt alle ellende me bekend voor.

twee jaar geleden liep mjin paard na het voor het eerst op het land zetten (en lekker gek doen met de kudde!!!) niet lekker.
Het heeft lang geduurd voordat onze veearts überhaupt aan een peesblessure dacht, omdat ze eigenlijk niet echt kreupelheid liet zien, maar meer gewoon stijvig en niet lekker lopen.
Na een scan werden beschadigde bandjes gevonden. Daar zijn we mee aan de slag gegaan en na een aantal maanden waren ze verrassend mooi genezen.

Helaas liep ze binnen een paar weken alweer niet lekker. Door meerdere omstandigheden waren we het vertrouwen in deze veearts ondertussen verloren en lieten we een andere komen.
Deze vond direct een vrij ernstige peesblessure boven de kogel. Het ergste was nog dat de eerste veearts wel een aantekening had achtergelaten over dat deze pees er bij de eerste scan ook al niet mooi uitzag, maar omdat ze geloofde dat de klachten van de beschadigde bandjes kwamen heeft ze hier geen verdere aandacht aan geschonken, en wij wisten hier dan ook niet eens van.
Ondertussen waren we al die maanden veel te snel aan het opbouwen geweest voor deze pees en zat er geen vooruitgang meer in het herstel ervan...

Ons is aangeraden voor shockwave-therapie te gaan en god zij dank sloeg dit goed aan. We zijn daarna op een heel langzaam tempo gaan opbouwen en gelukkig is dit helemaal goed gegaan. Op een heel klein zwakker stukje na is na vele extra maanden de rest van de pees heel mooi genezen en stabiel gebleven. Anderhalve maand terug hebben we dan ook eindelijk te horen gekregen dat we weer zo goed als normaal kunnen rijden (mits op regelmatige stevige bodem) en er geen vervolgscans meer nodig zijn. Wat een opluchting was dat voor ons zeg!

Voor het eerst sinds die twee jaar staat mijn paard ook weer gewoon in het grote weiland bij de kudde in plaats van in een afgezet stukje (op stal houden was voor ons echt geen optie, en ik ben ervan overtuigd dat dat ook zeker niet beter was geweest voor het herstel in ons geval), en ik merk duidelijk hoe goed dat haar doet!

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:05

Even een vraagje omtrend hoefbeslag. Staat jullie paarden nog op speciaal beslag tijdens of na de revalidatie van een peesblessure????