[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:43

@ JSCAA; mijn pony heeft ook nog nergens last van, maar wel giga te dik en die keiharde nek! Mijn hoefsmid vond dat er wat warmte verschil en lichte klopping in de koot te voelen was, maar da theb ik zelf nog niet gevonden. Als hij dat niet had gezegt waren mijn ogen ook nog niet open geweest, pas als het te laat is. Nu ben ik er op tijd bij.

En jij misschien ook! Ik zou idd stoppen met de koeken en het krachtvoer. Dat hebben ze vaak ook helemaal niet nodig! Dat van het korte gras met hoog fructaan heb ik ook vaak gelezen, kan het mij moeilijk voorstellen dat ze ziek worden van zo'n kaal weitje, maar van dat groeien klinkt wel geloofwaardig. Daarom heeft mijn kleine een graasmaskertje ook, kan ze al helemaal moeilijk bij het korte gras komen.

Het is even jezelf een schop onder de kont geven, want ik vond het ook zielig :o (penny :o) maar het is veel beter voor mijn pony. Nu vind ik het niet zielig meer. Enige wat ik laatst zielig vond was dat de staleigenaar een halve wilg in het land had gegooid (met de storm eraf gegaan) en mijn pony heel zielig woest aan het proberen was om erbij te komen wat niet lukte met haar korfje :=

Mijn papzak
Afbeelding

Energie voor 100 en geen last van haar voetjes. Gaan met die banaan :):)
Afbeelding

Livito

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:46

@tancreda

leuke pony :) maar die heeft idd ook een beste nek !
zo dik is die van die van mij gelukkig nog niet en ga ik zeker ook voorkomen !

ik vraag idd ook standaart de hoefsmid zolangzamerhand weet ie het ook wel haha . en zielig voor de mijne vind ik het echt niet tis pas zielig als hij helemaal de wei niet meer op zou kunnen . gelukkig gooien ze er bij ons niks in , hij trekt zelf de distels met zn vriendinnetje wel uit de grond achter t draad ( en dan is die ook nog bang voor stroom je moet toch wat doen voor eten haha )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:09

Tancreda4 schreef:
Mijn papzak
Afbeelding

Sodemieters nog aan toe :D ...
Die mag er wezen zeg... wat goed van je dat je de knop hebt omgegooid,
dit was anders een gevalletje geworden van: je niet afvragen of..., maar je afvragen wanneer...

Wat is ze lekker attent voor dat wagentje, leuk hoor ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 23:12

Ik wil een shet!! Ik wil een karretje!!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:17

Jannepauli schreef:
http://www.paardenkenniscentrum.nl/onderzoek-info/info-voeding/overgewicht-in-regio-s-van-nederland

Je zult maar in het Noorden zitten.. boven de 60% heeft overgewicht..

Citaat:
Dan vraag ik me weer af hoeveel paarden er in het noorden zijn gewogen en hoeveel in het zuiden, westen en oosten. 630 paarden op iets van landelijk 400.000 wegen tsja. Zijn er in Noorden meer recreatiepaarden, is er meer wei etc. Waren er in het Noorden meer mensen bereid mee te doen, is er op grote wedstrijden gewogen waar meer deelnemers zijn? 60% van wat?

Citaat:
Haha, de 'noorderlingen' roeren zich! :D
Maar eh.. de vraag moet je maar even bij het Paardenkennis Centrum leggen, ik kan je daar geen antwoord op geven.
Ik neem aan dat de dames een representatie steekproef genomen hebben.

Ik ben verdomd wel erg nieuwsgierig, ik ga ze mailen met de vraag!! ( Misschien hebben we hier wel ander gras :D !!)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:21

Jannepauli schreef:
Ik wil een shet!! Ik wil een karretje!!

Ga je paarden sparen, meis ?
ik ben ook al een Fries hengstveulen voor je aan het opzoeken }>

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:24

EstherHegt schreef:
Ik ben verdomd wel erg nieuwsgierig, ik ga ze mailen met de vraag!! ( Misschien hebben we hier wel ander gras :D !!)

Goed plan }> ,

offtopic:
Hoe gaat het met je vloer ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:31

lolclub schreef:
EstherHegt schreef:

Goed plan }> ,

offtopic:
Hoe gaat het met je vloer ?

Vloer

Inmiddels ook een klein riviertje onder vloer om water ook weg te pompen, eigenlijk is het ecologie van een oud huis, houtwormen voeren, waterstand etc. Maar vandaag kon er weer gelopen en gedouched worden.

Als ik reactie heb van paardenkenniscentrum over hoe zij statistisch meten en weten dat in het noorden dikkere paarden zijn laat ik het weten. Prima idee natuurlijk wel van ze dat er aandacht is voor het probleem, maar mij lijkt het wat kort door de bocht. ( Hadden die Belgen en die Zeeuwen ook niet van die trekpaarden? 8-) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:33

Zo das een stevige tante tancreda. Maar wel een aansprekende pony. En met dat nieuwe voerbeleid van je komt het zeker goed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:34

capopjekop schreef:
Suiker 7 %Zetmeel24 %
Maar er staat bij dat dit per kg is. In een kg gaan 6 koeken. Bij grammen moet je dus door 6 delen, maar werkt dat ook voor procenten?

Kijk... bij scheikunde was ik niet de beste, maar voor wiskunde had ik een 8... :D

percentages suiker/zetmeel blijven gelijk, het maakt niet uit hoe groot het stuk is wat je voert,
het blijft ten alle tijde voor 31% procent uit suiker/zetmeel bestaan (dat is dus zowat 1/3 e deel !).

Wat zit er allemaal in die koeken behalve vitamines/mineralen ?
ik hoor dat er ook veel pony's jeuk van krijgen

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:39

@Esther

Dat geluid bij je filmpje _O- :') ,

zag ik nou ook zwam onder de vloer ?

Is de vloer nu dicht ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:43

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:45

lolclub schreef:
@Esther

Dat geluid bij je filmpje _O- :') ,

zag ik nou ook zwam onder de vloer ?

Is de vloer nu dicht ?

Vloer is nu dicht, er was gelukkig geen zwam, wel hebben we een ( ik denk toch wel vrij antieke ) schep gevonden onder de vloer ;-) Geen dode monniken, veenlijken of grote schat met dukaten. Dat van die dukaten vind ik wel jammer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 00:09

Esther schreef:
( Misschien hebben we hier wel ander gras !!)

Nou jij zegt 't nou als grapje, maar dat was wel wat ik dacht! Al die enorme Friese en Groningse weides.. en wacht dacht je van de bodem? Klei! Veen! :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 00:25

Jannepauli schreef:
Esther schreef:
( Misschien hebben we hier wel ander gras !!)

Nou jij zegt 't nou als grapje, maar dat was wel wat ik dacht! Al die enorme Friese en Groningse weides.. en wacht dacht je van de bodem? Klei! Veen! :D

Ja en die vraag maakt het extra leuk om te weten hoe er is gewogen, als het bijv op een wedstrijd is geweest ( bij bijv. IJslanders) dan komen mensen van heinde en ver. Ik neem even aan dat dat vaker zo is op wedstrijden, maar vraag me ook af hoe het met dat wegen is gegaan, kwamen mensen van verder etc. Waren het enkel weidepaarden, recreatiepaarden, sportpaarden, koudbloeden , kortom best veel vragen bij zo'n statement dat de paarden in het noorden dikker zijn.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:09

@JP en Esther
Volgens mij hadden wij deze discussie toch ook al, toen ik terug kwam van Texel. Voor mij ook het Noorden. Het viel mij daar op dat de paarden, die ik gezien had, allemaal dik waren. Het leek me daar nog moeilijker dan bij ons om de paarden schraal te houden; blijkbaar is de bodem, gras, lucht daar rijker.
Maar ik ga me niet meer mengen in deze discussie :D :o

@Tancreda4
Zeker een papzakje jouw pony. Mooie kleur.
Tipje voor je tuig; neem 2 zwarte tyrips en zet het overschot van de strengen vast aan het borsttuigje of nog beter; snij ze eraf. De uiteinden raken nu je pony te pas en te onpas en dat geeft onrust.
Waarom rijd je niet met oogkleppen? Mijn ervaring is dat paarden daar veel rustiger en geconcentreerder mee lopen en minder kijkerig zijn.
Maar ik kan dit beter in het AR topic zetten. :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:11

Strengen beter niet afsnijden ... mocht je ooit andere wagen kopen, dan heb je wellicht weer langere strengen nodig.
Even langs de tuigmaker en (extra) lus (sen) op borsttuig laten naaien. Kost minder dan straks ooit nieuwe strengen moeten kopen :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:27

lolclub: Destijds heeft hij volgens mij géén bananashoes gekregen, hij heeft i.o.m. de DA een zooltje en siliconen gekregen om tegendruk te geven. Dat was 16 jaar terug en nu gaat het ws anders.
Hij heeft ook ijzers met open teen gehad om alles te ontlasten.
Hoe het nu gaat heb ik geen idee van, heb me er nooit in verdiept verder. Maar kom zovewel andere dingen tegen hier...

Jannepauli: Yep, Zwartebroek, Gelderland.
Vroeger stond ik in Ned. den Berg, daar was Ronald aan het bekappen en ik kocht daar mijn paard. Later werd hij fulltime smid en is hij mijn paard gaan doen.

Hij is nu idd meer met western beslag bezig maar ook bij diverse maneges heeft hij samen met artsen bijna complete hoef operaties uitgevoerd zoals bv verwijderen van een hoornzuil en andere dingen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:24

@ El Camino: dan zit je volgens mij op een steenworp bij mij vandaan.. ik dacht al dat ik die enorme auto ergens van kende!!

@ Esther: ben heel benieuwd wat ze je vertellen!

@ Janouk: da's waar ook! Zon, zee, frisse zeelucht.. vroeger gingen patienten ook daarheen om aan te sterken!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:48

Oh wat grappig !!!! Waar zit jij dan ???
En er staanmeer enorme auto's op de dam hoor.....haha, wel lekker om je trailer te trekken.... We zitten op de veenburgerweg to de paneermeelfabriek. Ons weiland grenst aan de damweg.....dat land waar nog steeds hooi af moet...grrrr

foto's heb ik op de pc, zal ze zo plaatsen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 09:57

grr, foto's zijn te groot..... even kijken hoe dat werkt...

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:38

Vraagje:
Kun je ruwe spelt (van Bio-ron) voeren als je paard hoefbevangen (geweest) is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:40

zelfs ruwe spelt zit stikvol zetmeel....het is niet omdat het een oer-graan is het dan in ene goed is...
Graan is voor kippen...maar dat is mijn mening :D

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:12

Dat idee had ik ook. Ik begon alleen een beetje te twijfelen omdat ik ergens gelezen heb dat het de darmen goed aan het werk zet, en zou zorgen voor een ontgifting.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:20

Hier 3 foto's van de voeten van mijn knollie:
Dit beslag zit er pas 2 weken onder en is dus NIET door mijn eigen smid gedaan ivm vakantie.

hou rekening mee:
* Verticale scheuren komen door droge voeten, zijn we al 15 jaar mee bezig, alleen in de zomer last van, zijn vrij oppervlakkig en kunnen weggevijld worden.
* brokstukken eraf komt doordat de 1e dag na beslaan hij al zijn ijzer kwijt was.

Graag jullie visie ervan, Ronald gaf al aan dat hij aan de binnenkant te nauw is gezet. De voeten hebben duidelijk sporen van bevangenheid. Hij gaat ermee aan de gang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding