nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:28

Rhine_ schreef:
Zouden cavalio hoefschoenen maat 0 voor een shet van 1m met grote brede hoeven passen?

Dat ligt er aan hoe breed zijn of haar hoeven zijn.
Isabella is een shetlander van 103 cm en zij heeft Cavallo maat 0, maar de ijslander van Skessa had ook Cavallo maat 0 en daar draaiende ze zelfs :o

Bij Isabella nu trouwens ook; ze is flink bekapt (eindelijk viel er wat aan de lange tenen voet te corrigeren). Easyboot maat 00 is echt veel te groot. De RX gaat nog wel, maar zat ook niet helemaal naar mijn zin. Cavallo's met de zelfgemaakte binnenzolen gingen ook draaien, dus daar nu ook een rolletje watten en vettrap omheen (ik doe trouwens meerdere keren met de vettrap; beetje gladmaken en opnieuw oprollen en wikkelen maar weer).

Rhine_

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:32

Dus bij isabella passen ze niet zo goed?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 15:57

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 16:02

Rhine_ schreef:
Dus bij isabella passen ze niet zo goed?

Jawel, na wat aanpassing zijn het op dit moment voor Isabella de beste hoefschoenen zelfs.

Van ondertapijt heb ik binnenzolen gemaakt, met opstaande zijkanten om de schoen wat te versmallen. Is even knutselen en proberen, maar dan heb je ook wat ;)
Zoiets lukt met de easyboot minder goed. Die moet passen, of niet.
Daar is hooguit een zooltje in de toen, maar meer niet.
Zelfs met de RX lukt het mij niet om deze op die manier wat smaller te krijgen (zijn nu ook wat te groot en blijven draaien).

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:13

ik heb in mijn renegades nu gelpads van cavallo gemaakt, ga ze vandaag lijmen en dan proberen.... de schoen zit nu niet meer zo mooi om de hoef heen, hij heeft aan de voorkant wat ruimte.... ff afwachten hoe het dus gaat.

hebben jullie ervaring met de easyboot RX? ik zit te denken om die er bij te halen voor in de wei en het wandelen.... het arme dier loopt zo gevoelig..... (helemaal met die elendig bevroren en zo hobbelige grond)blijven de schoenen goed zitten? ik vraag me af als er modder is of ze dan niet uit gaan. en is de zool ook echt zacht? het gaat mij puur om dat hij iets onder zijn voeten krijgt dat zacht is! niet voor de steun, dat lees ik nml veel op de websites...

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:37

Ik heb de RX nog niet zo lang, maar het is een fijne lichte schoen die inderdaad niet meer doet dan bescherming bieden aan de zool. Hij blijft goed aan, omdat hij met klitteband om de voet zit (en elastisch materiaal, dus hij zit eerder te strak dan te los is mijn ervaring).
De zool die erin zit, stelt niet zoveel voor. Ik heb er zelf nog een vilten zool in gelegd.
De bovenkant van de schoen is van stof, dus echt diep in de modder zullen ze ook van binnen nat worden. De kunststof onderrand is maar zo'n 2 cm hoog.
Zie mijn profiel en dan de website voor foto's van de oa de RX.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:49

Is het niet de bedoeling van een schoen om gevoelige zolen te beschermen?? Krijg je die bescherming door een soepele/flexibele zool??
Me dunkt dat ze dan nog de scherpe hompen voelen die een bevroren opperlvlakte geeft.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een harde zool met zachte inlegzooltjes.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:55

De RX heeft van de onderzijde harde zolen. Is dezelfde zool als de Glove heeft.
Ik bedoel eigenlijk dat de binnenzool die er standaard bij geleverd wordt niet veel voorsteld.

Edit:
Onderzijde RX hoefschoen:
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:07

Heeft iemand nog een tip voor het uitkrijgen van de easyboots? Ik heb gewoon de simpele lage.
Ik heb het plastic beschermkapje al van de puntjes aan de zijkant afgesloopt, en de puntjes aardig plat gedrukt. Aan gaan ze makkelijk, maar uit sta ik echt gewoon minimaal 5 minuten per voet te klooien.

Toch een maat groter? (volgens de tabellen zouden deze prima moeten zijn) Of doe ik iets fout? Ik duw de achterkant naar beneden (gewoon andersom dan aan doen, daar doe ik teen er in, achterkant aantrekken, klip vast, uit is klip los, achterkant naar beneden duwen en dan valt de teen er van zelf uit).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:10

Dennis, je kunt een platte schroevendraaier gebruiken om de schoen uit te wrikken.Dat zie je altijd op de filmpjes van Easycare. Misschien even googlen ?
Wanneer je grotere schoenen neemt heb je dikke kans dat je paard ze verliest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:20

Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Deze blijven zelfs in een dikke laag blub goed zitten terwijl ik ze normaal enkel op de weg gebruik (en van het weekeind met die vorst omdat de boven zo hard bevroren was dat ze wat gevoelig was).

Ze word er echt neidig van. Rondom beslaan (waarbij ze mijn vinger eens tot z'n pezen aantoe heeft open getrokken) vind ze minder erg dan schoenen uittrekken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:26

Ik trek zelf de schoenen uit door de binnenzijkant (op de plek van de haakjes) naar buiten te buigen.
Dus ik trek ze niet van achter naar voren uit, maar van links naar rechts uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:39

Aan de plek van de haakjes de boel omwijd buigen lukt niet, er zit zo weinig ruimte in omdat ze al zo aangesloten zitten overal.

Ik gebruik ze nu echt weinig door het uittrekken, aan lukt wel.

Wil ook de cavallo's wel proberen, maar om even te proberen vind ik ze wel wat duur..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:47

Dennis schreef:
Aan de plek van de haakjes de boel omwijd buigen lukt niet, er zit zo weinig ruimte in omdat ze al zo aangesloten zitten overal.

Ook als je de kabel helemaal los hebt?
Hier zitten ze ook strak aan, maar ik maak dan de sluiting los, handmatig de kabel ook (zodat hij los komt van de wieltjes) en dan heb ik genoeg speling om de schoen bij de zijkant te pakken. Echt ombuigen is wat overdreven gesteld misschien.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:55

Kabel zit ook aardig strak, kan alleen op z'n laagste haakje van de klip. Roos heeft voor heel ronde voeten (achter juist hele lange smalle, daar heb ik ze nog niet om gehad).

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:06

Ik doe ze altijd uit met een schroevendraaier anders lukt het me echt niet hoor. :n Juist fijn dat ze zo moeilijk uit gaan, kun je ze ook niet verliezen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:05

Hoi,

Mag ik mij hier ook melden ?
Ik lees al wel een tijdje mee. :P En had dit topic geopend: [BEH] Wat vragen over de overgang ijzers naar blote voeten Omdat ik me aan het verdiepen ben in hoefschoenen. Daarom ben ik blij met dit topic :)

Deedee19; voor een pony waar het gesjor aan haar voete niet fijn is zou de easyboot niks zijn dan? Of krijgen andere mensen hem wel gemakkelijk aan / uit ?

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:03

Ik trek ze ook uit dmv een platte schroevendraaier, of een hoevenkrabber aan de zijkant te steken. Dan gaat het aardig makkelijk. Anders sta ik ook een partij te hijzen en te trekken en mijn zenuwpezige tinker vind dat ook maar niets. Maar met een hoevenkrabber of schroevendraaier gaat het prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:31

Ik ga een deze dagen mijn kabel vervangen van mn easy epic, iig poging tot. Iemand tips en ervaringen? Er staat in paar zinnen op het papiertje dat erbij zit (in het engels) wat ik moet gaan doen, maar het lijkt mij best ingewikkeld!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:01

Ik heb geen moeite met de easyboots aan en uit doen en ze zitten ook best strak om de voeten naar mijn idee. Zeker nu ik weer terug kan naar maat 000 past dat maar net.
Heb geen ervaring met kabel vervangen.
Wel gisteren de gaiters van maat 00 op de 000 geschroefd en ondanks dat dit niet het moeilijkste klusje is, toch in totaal 3/4 uur bezig geweest eer alles weer netjes zoals het hoort aan en in elkaar geschroefd zat.
Kwestie van goed kijken en vooral geduld.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:14

Kabel vervangen heb ik ook nog nooit gedaan.
Dat van die gaiters wel. Een heel geprutst inderdaad. net als hielband en zijplaatjes vervangen door tapers.

Ik krijg de gloves trouwens ook maar met moeite uit. (ik mep ze er ook onder met een harde borstel, dus ze passen strak)
Heb voor de zekerheid ook altijd een schroevendraaier bij de hand, maar nog nooit gebruikt. Ik ben altijd bang mijn paard daarmee te beschadigen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:59

Hoi allen, ik meld me hier ook maar even.

Ik heb een Haflinger van 4.5 jaar oud die op dit moment (traaaag) wordt ingereden. Een paar weken terug heeft ze een koliekje gedaan. Reden daarvoor was: ze stond veel te zwaar, dus ging ze op de paddock om af te vallen, maar daar dronk ze uit de zandplasjes - zandkoliek dus. Ze is wel een pak afgevallen en buiten de gevarenzone van hoefbevangenheid, maar ze moet eigenlijk zo vaak mogelijk gewerkt worden uiteraard - ze blijft een risicogevalletje.
Echter, door het stappen voor de koliek, wat in totaal ongeveer 5u was verspreid over 3 dagen op het harde, stond ze ongelooflijk kort. De stralen waren mee afgesleten en er kon zelfs geen ijzertje onder worden gezet (dat wou ik sowieso al niet). Ik had het kunnen verwachten, want ze is in haar hele leven nog maar 2 keer bekapt geweest, dus ze slijt zelf af ondanks een drassige/zachte bodem.

Dé oplossing dus: hoefschoenen. Nu, mijn merrie'tje heeft van zichzelf prachtige voetjes (daarom hoeft ze ook nooit bekapt te worden) maar die vallen schijnbaar een beetje buiten de standaardmaten voor hoefschoenen... Ik werd overigens Marquis schoenen aangeraden en vond ook Cavallo's. Vond ze er beide goed uitzien. Ik ben al op de site van Easycare gaan kijken, maar alle modellen hebben daar precies andere pasmaten??

Mijn Haflinger heeft volgende maten:
LV en RV 11cm lang, 12cm breed (lengte gemeten loodrecht op lijn tussen einde van de steunsels, zoals op de plaatjes)
LA en RA 11cm lang, 11cm breed.

Dit is vrij precies en eigenlijk "kort na een kapbeurt", de laatste was wel in mei vorig jaar :+ maar met dat stappen staat ze dus nu op haar kortste, denk ik.

Mijn plannen met haar zijn lange ritten, zodat ze goed afvalt, richting endurance dus, ook voor de kar lopen, veel asfalt maar ook naar het strand, af en toe een sprongetje (kan dan op zich wel eens zonder hoefschoenen ook natuurlijk); kortom wisselende ondergrond en vrij zware belasting, maar lang niet dagelijks, komend jaar zelfs helemaal niet frequent ivm studie (natuurlijk let ik dan wel op de conditie en zullen de ritten voorlopig beperkt zijn!).
Wie helpt me op weg??
Hoelang gaan hoefschoenen ongeveer mee?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:01

Normaal gesproken komt de hoefsmid van Cabcalor.be binnenkort voor mijn andere merrie (voor die Haf is het niet nodig uiteraard :+ ), die heeft volgens mij wel een paar schoenen om te passen, maar als jullie wat ideeën kunnen opbrengen kan hij er misschien extra meenemen... (de Epic lijkt misschien toch te doen als ik een maatje volgens de breedte kies...).
En via Aleashop kan ik hier makkelijk aan Cavallo's raken - maar die vereisen een inloopperiode?
Die Marquis schijnen ook een inloopperiode te hebben, dat lijkt me niet zo handig aangezien de pony's hier soms maanden stil staan (nu toch nog).

Wbt de lengte, denk ik dat ze misschien nog iets langer kunnen de voetjes. Nu staat ze eigenlijk te kort. Misschien moet ik ook iets verder achteruit meten? Ik heb gemeten op het einde van de steunsels/harde wand maar daar past de hele voet niet in...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:44

Het klopt dat easycare voor de verschillende modellen andere maten hanteert.
Daarmee hebben ze hoefschoenen voor bijna iedere voet.
Cavallo bijvoorbeeld is alleen maar geschikt voor de rondere voeten, minder geschikt voor lange smalle voeten.

Als je de maten neemt volgens de tabellen die de diverse hoefschoenfabrikanten hanteren, kun je opzoeken welke schoen je paard zou moeten passen. Let wel, maat cavallo is niet gelijk aan maat easycare. Dus zoeken en meten volgens tabel van de schoen die je aan het bekijken bent.

Je moet in alle gevallen de grootste maat nemen.
Dus als het in de breedte wel past, maar de lengte van de schoen zou te kort zijn, dan gaat het niet. Je neemt dan de lengte als langste maat.

In geval van de maten die jij hierboven beschrijft, geldt voor jou dus inderdaad de breedte maat als maat die je aan moet houden om schoenen te zoeken.

Hoelang de schoenen mee gaan ligt aan het gebruik.
Ik heb met mijn Smitjes jaren gedaan (voor de wagen op asfalt), en nog nauwelijks slijtage. Alleen door hoefverandering passen ze niet meer.
Easyboots zien er ook nog heel goed uit allemaal, althans de onderschoenen.
De gaiters (kootbanden) zijn sneller onderhevig aan slijtage (ik heb nu de gaiters ongeveer 2 maanden en het klitteband is al bijna versleten ... wel heb ik de schoenen deze winter dagelijks aan gehad vanwege gevoelige voeten op harde bodem).
Maar alle onderdelen van de easyboot schoenen zijn los te vervangen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:59

Ja, dat had ik ook gevonden. Het lijkt me idd logisch om te gaan volgens de grootste maat. Ik geloof dat een Epic ook wel nog moet lukken, dat lijken me erg fijne schoenen. Heb nu al verschillende tabellen nagekeken en sommige merken zouden een passende variant moeten hebben (die calculator op easycare is handig!)...

Erg fijn om horen dat de schoentjes vrij lang meegaan!

Ik heb Daya's voetjes opnieuw gemeten en de lengte is echt maar 11cm. Dus inderdaad sowieso volgens breedte zoeken. Ze heeft een kleine kneuzingsstreep linksachter zag ik, niet fijn, want ze heeft niets speciaals gedaan gewoon op de weide gestaan. Dus zo snel mogelijk boots en misschien zelfs ook gewoon aandoen als ze buitenloopt op de bevroren bodem, zoals jij ook aangeeft.

Het zou dus een 1 zijn van Cavallo, en een 1 vanvoor en 0 vanachter voor de Easyboot Epic. Over de Epic heb ik al erg goede verhalen gelezen (het sluitingssysteem ziet er wel ingewikkeld uit maar het belangrijkste is dat-ie niet afvalt uiteraard), Cavallo tot hiertoe nog niet veel, maar ik zit nog maar op pagina 20 van het topic :+ .