Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:09

Frieke, jouw paard heeft ook flares. Die scheuren kun je voorkomen door de hoefwand flink af te laten ronden en hoe minder druk op de hoefwand hoe sneller je van de flares af bent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:20

Bandida schreef:
Misschien moet je dan toch eerst maar eens de voorgestelde literatuur lezen, of als je niet aan 'nieuwigheid' wil, het boek van Hoofcare.

Misschien weer even goed lezen ;) Ze schreef al eerder dit:

Zahlina schreef:
Zal ook nog eens rondspeuren op het internet, jammer genoeg kani k niet scannen want in het boek hoefproblemen van Rob van Nassau staat meer dan genoeg plaatjes, ook paardenbenen van de wijle E. Offereins kan je heel wat inzicht geven.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:28

Bandida schreef:
Zahlina schreef:
Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.

Misschien moet je dan toch eerst maar eens de voorgestelde literatuur lezen, of als je niet aan 'nieuwigheid' wil, het boek van Hoofcare. Het prentje wat je toont is een doorgezaagd dood been dat in ontspanning (uiteraard :P ) vlak op een tafel ligt. Het geeft niet bepaald een juist beeld van een op het vlakke recht staand levend paard.

Zat het complete paard er nog aan dan zou de oppervlakkige buiger nog aan het hoefbeen hebben gezetten, dit zorgt er nog steeds niet voor dat het hoefbeen meer horizontaal in de hoef komt te hangen.

Daarnaast blijft het hoefbeen hangen in de hoef en zit deze niet vast aan de zool, dat er een verbinding is tussen zool en hoefbeen, ja dat klopt maar het is geen statisch geheel, zodat de zool eerst komt en daar het hoefbeen op vastgeplakt is (niet dus)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:31

Arabesk schreef:
Zahlina schreef:
Afbeelding
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.

Ik zou zeggen kijk dvd 1 en 2 van 'under the horse' van Pete Ramey, hij legt het allemaal duidelijk uit hoe en waarom precies en wat de straalgroeves er ook nog mee te maken hebben.

Ik kan geen college van vier uur lang 'ff' samenvatten voor hier.

http://www.hoofrehab.com

Afbeelding

Goed zo Arabesk, je overtreft jezelf weer met het niet willen/kunnen??? uitleggen en valt weer keurig terug in het gedrag van verwijzen.
Moet toch best lastig zijn om dit soort dingen niet te kunnen uitleggen, van de hoefsmeden die ik ken kunnen mij allemaal zonder problemen vertellen hoe de hoef werk en waar en hoe de onderdelen zich in het been/hoef bevinden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:35

En dan net lezen dat mensen die NH bekappen ook op een groot congres hetzelfde probleem hebben, niet logisch iets kunnen uitleggen waarom ze wat doen :+

(duikt weer de meeleeshoek in)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:40

NH bekappen :? je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:14

Arabesk schreef:
NH bekappen :? je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt ;-)

Flauw Ara, je weet best waar ze op doelt: NB of natuurlijk bekappen, en het artikel wat van de week op de voropagina stond.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:22

een hoefsmid in belgië met een hele grote mond heeft in zijn boek een pagina gewijd aan 'natural horsemanship bekappen' dat het niet deugt slecht is etc.

Maar als hij over natural horsemanship bekappen spreekt, weet ik meteen hoeveel híj weet over NB :+

Helemaal niets, noppes nada, anders had je dat niet geschreven ;-)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:42

Zahlina schreef:
Afbeelding
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.

Zoals Bandida al heeft aangehaald, kun je dit niet aantonen door een dwarsdoorsnede. Dan zul je een hoefbeen in handen moeten hebben om er een 3-dimensionale blik op te kunnen werpen. Het hoefbeen wordt bedekt door verschillende soorten lederhuiden waarin de diverse cellen worden aangemaakt ... zo heb je de zoollederhuid welke de zool aanmaakt. Het hoefbeen is van onderen gewelfd, dus is de ware zool ook gewelfd .... TENZIJ je je paard te weinig bewegingsvrijheid geeft en de zool wordt aangetast door ammoniak uit de urine uit de stalbedekking, dan is de zool van buitenaf bekeken vlak en vol.

http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/5944866

Op deze site vindt je o.a. afbeeldingen van een hoefbeen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 12:05

Woestein schreef:
Ik lees regelmatig dat een smit niet in 1 keer een stand mag corrigeren maar lees dan ook weer regelmatig dat de hoef niet geheel symmetrisch bekapt is.
Dat kan ik in de meeste gevallen alleen maar begrijpen, ook ik zie dat.
Maar wat nou als je een paard treft die een afwijkende beenstand heeft en daardoor het beste uit de voeten komt als hij niet geheel symmetrisch bekapt is?

Neem paarden die maaien.
Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikken of andere nadelige gevolgen ondervinden kan het goed zijn om net of de buitenwand of de binnenwand iets (millimeter werk bijna) anders te bekappen zodat de gangen economischer worden en er zodoende minder slijtage plaats vindt.

Mijn mening in deze:
Zet een paard altijd zo recht mogelijk/ recht in zijn hoefschoen omdat:
1. bij 1e bekapping is de asymmetrie 1 mm, bij 2e bekapping 1,2 mm en na 10 bekappingen is de asymmetrie gegroeid naar 6,7,8 mm of zelfs meer. Gevolg hiervan is dat de banden en pezen en alle bijbehorende onderdelen eveneens steeds schever belast worden.
Je bent als hoefsmid met bovenbeschreven fenomeen niet aan het verbeteren, maar dus aan het verslechteren... hoe goed ook bedoeld.
Uiteraard is dit een proces van jaren, maar goed ik persoonlijk wil graag minstens 20 a 25 jaar kunnen "presteren" met een paard.

2. mijn ervaring is bij stand/bewegingverbetering, je deze verbetering niet moet zoeken in asymmetrische oplossingen daar dit tijdelijke oplossingen zijn en op den lange duur voor onnodige slijtage zorgen. Daarbij zal betreffend paard minder lang het zware werk aankunnen.
Indien een paard zich aantikt en /of strijkt, zoek dan de oplossing in het juiste afrolmoment... en neem je eigen wijze van bekapping nog eens goed onder de loep: ik ben een groot fan van zo klein als mogelijk hoefje, dat voorkomt veelal aantikken.

Maar ik kan me voorstellen dat je als hoefsmid toch compomissen gaat sluiten als een paard zich hardnekkig blijft aantikken.

3. er zijn paarden met scheven/kromme benen ;-). En ja sommige kromme pootjes zijn aangeboren, hoe goed je ook je best doet als hoefsmid. Hoe dan?
Eveneens recht in de hoefschoen omdat a. het risico tot beenstandverandering te groot is en b. het paard de hoef zelf toch weer scheef afslijt en c. uit de praktijk blijkt dat indien je de hoeven zo recht als mogelijk houdt, de afwijkende beenstand stabiel blijft... en dus niet veranderd.
Afwijkende standjes :P :+ dienen stabiel te blijven.
Na het 1e/2e levensjaar kan je niks meer aanpassen: zijn alle groeischijven van de benen al dicht(gegroeid). Na deze leeftijd is positieve beenstandverandering niet meer mogelijk. Al je na deze leeftijd toch beenstandverandering toepast, zal dit onnodige en extra slijtage teweeg brengen voor een paard die minder lang het (zware) werk aan zal kunnen.

Woestein schreef:
Dit kan je van enkeld een foto van de hoef en koot niet beoordelen en zodoende kan het zijn dat ook al zie je niet het ideaal plaatje het paard toch goed functioneerd.
Misschien daarom ook een idee om dit er bij in te betrekken..

Klopt, maar er zijn mensen op dit topic die uit ervaring schrijven en bepaalde foto's herkennen uit de praktijk.
Wilt niet zeggen dat hetgeen wat geschreven volledig klopt natuurlijk, ieder paard dient individueel benaderd en bekapt en beslagen te worden... maar ervaring en herkenning is toch zeker de basis voor een bepaalde wijze van aanpak die beschreven wordt en hoogstwaarschijnlijk ook uitgevoerd zou worden door betreffende schrijver.

Woestein schreef:
Mijn paard wordt trouwens al jaren met volle tevredenheid gedaan door een hoefsmid die 5 dagen in de week Dravers bekapt en beslaat en daarnaast ook rijpaarden doet.
Ben zelf van mening dat juist in de Draverswereld een perfect bij het paard zijn benen/gangen hoefstand nageleefd wordt.
Dit zie ik terug in de paarden die deze man doet, ze lopen allemaal netjes en staan er goed op.

In tegenstelling tot sommige "rijpaarden" hoefsmeden waar ik de paarden allemaal op dezelfde manier bekapt/beslaan ziet.

De ervaring leert dat draverhoefsmeden inderdaad vaak veel kundiger zijn dan "gewone" smeden, in zijn algemeenheid uiteraard ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:10

Eleonoor schreef:
En dan net lezen dat mensen die NH bekappen ook op een groot congres hetzelfde probleem hebben, niet logisch iets kunnen uitleggen waarom ze wat doen :+

(duikt weer de meeleeshoek in)

Tja als je geen zin hebt in NB dan doe je toch gewoon wat anders.
Ik snap de eindeloze discussie niet hoor. Ik ben traditioneel opgeleid, en heb nooit een NB cursus gevolgd, en afgezien van wat details merk ik dat beide soorten bekapping quasi hetzelfde idee hebben over hoe je een paard juist op zijn voeten zet. De ervaren mensen toch.

Los daarvan zie ik hier wel een hoop foto's van traditioneel bekapte hoeven die in de hoefwand veel te lang gelaten worden, zo hebben ze het op school heus ook niet geleerd. En dat je als eigenaar zelfs niet aan de hoeven durft te komen vind ik persoonlijk vrij beangstigend. Als je bekapper maar om de 8 weken komt is er tussentijds een vijl over halen om de wanden wat af te ronden en de flares onder controle te houden toch gewoon basisverzorging, 'nageltjes knippen' ;) .

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:35

Ben erg benieuwd wat jullie van deze voetjes vinden:

VOOR
Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

Achter (vooraanzicht)
Afbeelding

LV (onderaanzicht)
Afbeelding

LA (onderaanzicht)
Afbeelding

RV (onderaanzicht)
Afbeelding

Zit met een paar vragen, maar ik zou het fijn vinden als jullie eerst aan de hand van deze foto's jullie eigen mening kunnen geven :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:26

Een bezoekje van de smid zou niet heel overbodig zijn, steunsels moeten echt nodig bijgewerkt worden, en hoefwand is ook aan de lange kant. Ik schrok een beetje van de weke voetas :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:53

Vooral de steunsels van LA zijn erg lang :=

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:24

ze heeft geen weke benen of iets dergelijks, zal wel net even raar gestaan hebben. althans dat hoop ik :oo
echter, wat bedoelen jullie met steunsels? de buitenste rand van de hoef?

het probleem is namelijk dat ze na de laatste keer bekappen niet meer lekker loopt. ze rolt niet meer goed af en ze durft niet meer echt alles te geven met lopen. ze neemt geen ruimte meer.
3 weken geleden is ze bekapt..
de smid komt een dezer dagen opnieuw omdat ik dus niet tevreden ben, maar wat heeft hij nu eigenlijk verkeerd gedaan denken jullie?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:27

3 weken geleden???? :( dan heeft hij dus helemaal niets van de steunsels afgehaald. Dat zijn die harde randen naast de straalgroeves.

die groeien echt niet in drie weken zó lang.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:32

joopie7 schreef:
Ik schrok een beetje van de weke voetas :=

het paard staat met zijn voet naar voren, dat is dus ook de reden waarom wij niet naar de voetas kijken, die verandert bij elke stap

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

Afbeelding

de voetas verandert al als het paard z'n gewicht meer of minder op één been zet.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:43

dus ze loopt sowieso teveel op haar "straal"
ook vond ik zelf de achterhoeven beter dan voor.
voor is namelijk echt dramatisch met lopen..het lijkt wel of ze te stijl staat?
(ze kreupelt niet, maar het voelt gewoon niet optimaal aan)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:46

Xx_Mitt_xX schreef:
dus ze loopt sowieso teveel op haar "straal"
ook vond ik zelf de achterhoeven beter dan voor.
voor is namelijk echt dramatisch met lopen..het lijkt wel of ze te stijl staat?
(ze kreupelt niet, maar het voelt gewoon niet optimaal aan)

De straal is gemáákt om op te lopen, de straal is de nike-air van de paardenvoet:

De straal wordt, samen met het erboven liggende straalkussen, gebruikt als schokdemper wanneer het paard vanuit het zweefmoment op de hiel landt.

De straal zorgt verder ook voor extra grip op gladde ondergrond en de straal heeft een hoefgroei-regulerende werking. Verder wordt de straal kan worden gebruikt als tastorgaan. Het paard zal minder snel uitglijden en struikelen vanwege het gevoel met de grond.

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:48

Jeetje voel me echt een domoor, maar wat is dan wel te lang :o?
tenen? of juist achter bij de hiel? of bedoel je van het onderaanzicht het gedeelte binnen de straal?
(binnen de V?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:50

Xx_Mitt_xX schreef:
Jeetje voel me echt een domoor, maar wat is dan wel te lang :o?
tenen? of juist achter bij de hiel? of bedoel je van het onderaanzicht het gedeelte binnen de straal?
(binnen de V?)

ligt niet aan jou, want dat is je zo verteld. Net als links opstijgen word je verteld dat een paard absoluut niet op de straal mag lopen, maar niemand kan uitleggen waarom niet.

De hoefwand is de lang en de steunsels zijn te lang.

Afbeelding

2, 6 en 5 zijn te lang bij jouw paard

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:55

Ah nu is het me duidelijk! kan ik tenminste de smid een beetje volgen :)
Bedankt!
maar wat vind je van de voorvoetjes?

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:58

Arabesk schreef:
joopie7 schreef:
Ik schrok een beetje van de weke voetas :=

het paard staat met zijn voet naar voren, dat is dus ook de reden waarom wij niet naar de voetas kijken, die verandert bij elke stap

http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas

Afbeelding

de voetas verandert al als het paard z'n gewicht meer of minder op één been zet.

En dus is het de taak van de hoefsmid om het paard zo neer te zetten dat hij kan zien of de hoefas juist is :)*

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:19

Xx_Mitt_xX schreef:
het probleem is namelijk dat ze na de laatste keer bekappen niet meer lekker loopt. ze rolt niet meer goed af en ze durft niet meer echt alles te geven met lopen. ze neemt geen ruimte meer.
3 weken geleden is ze bekapt..
de smid komt een dezer dagen opnieuw omdat ik dus niet tevreden ben, maar wat heeft hij nu eigenlijk verkeerd gedaan denken jullie?

Te lange steunsels veroorzaken idd gevoeligheid en mogelijk kneuzingen in de hoef. Steunsels moeten eigenlijk altijd gelijk zijn met de zool. Ik vind dat voor drie week er wel heel veel steunsel zit, dus misschien de volgende keer even de smid er naar vragen? Ik weet zelf uit ervaring dat steunsels vooral in deze periode van het jaar soms kunnen groeien als onkruid maar dan nog is dit wel erg veel. Ik vind dat de hoeven trouwens mooie brede stralen hebben :j Ik ben trouwens maar een leek dus neem mijn commentaar niet al serieus :=

@Hephaistos: En hoe zet je het paard precies goed neer voor de juiste voetas? (Misschien ook wel handig voor de mensen die foto's maken om zulke vertekende beelden te voorkomen)

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:22

het niet "lekker" lopen en afrollen kan dus allemaal liggen aan die steunsels?
dat die dus korter moeten en ze iets verder naar achter zakt..