Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bandida schreef:Misschien moet je dan toch eerst maar eens de voorgestelde literatuur lezen, of als je niet aan 'nieuwigheid' wil, het boek van Hoofcare.
Zahlina schreef:Zal ook nog eens rondspeuren op het internet, jammer genoeg kani k niet scannen want in het boek hoefproblemen van Rob van Nassau staat meer dan genoeg plaatjes, ook paardenbenen van de wijle E. Offereins kan je heel wat inzicht geven.
Bandida schreef:Zahlina schreef:Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Misschien moet je dan toch eerst maar eens de voorgestelde literatuur lezen, of als je niet aan 'nieuwigheid' wil, het boek van Hoofcare. Het prentje wat je toont is een doorgezaagd dood been dat in ontspanning (uiteraard) vlak op een tafel ligt. Het geeft niet bepaald een juist beeld van een op het vlakke recht staand levend paard.
Arabesk schreef:Zahlina schreef:
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl
Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.
Ik zou zeggen kijk dvd 1 en 2 van 'under the horse' van Pete Ramey, hij legt het allemaal duidelijk uit hoe en waarom precies en wat de straalgroeves er ook nog mee te maken hebben.
Ik kan geen college van vier uur lang 'ff' samenvatten voor hier.
http://www.hoofrehab.com
Zahlina schreef:
Plaatje afkomstig van http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl
Zoals goed zichtbaar op de dwarsdoorsnede van deze hoef is dat het hoefbeen niet gelijk loopt aan de zool, zoals Arabesk en Opala wel geloven.
Nu geloof ik dus eerder de inwendige voet dan een leuke theorie vandaar ook dat ik de bewering van Arabesk niet op zijn plaats vind.
Woestein schreef:Ik lees regelmatig dat een smit niet in 1 keer een stand mag corrigeren maar lees dan ook weer regelmatig dat de hoef niet geheel symmetrisch bekapt is.
Dat kan ik in de meeste gevallen alleen maar begrijpen, ook ik zie dat.
Maar wat nou als je een paard treft die een afwijkende beenstand heeft en daardoor het beste uit de voeten komt als hij niet geheel symmetrisch bekapt is?
Neem paarden die maaien.
Om te voorkomen dat ze zichzelf aantikken of andere nadelige gevolgen ondervinden kan het goed zijn om net of de buitenwand of de binnenwand iets (millimeter werk bijna) anders te bekappen zodat de gangen economischer worden en er zodoende minder slijtage plaats vindt.
Woestein schreef:Dit kan je van enkeld een foto van de hoef en koot niet beoordelen en zodoende kan het zijn dat ook al zie je niet het ideaal plaatje het paard toch goed functioneerd.
Misschien daarom ook een idee om dit er bij in te betrekken..
Woestein schreef:Mijn paard wordt trouwens al jaren met volle tevredenheid gedaan door een hoefsmid die 5 dagen in de week Dravers bekapt en beslaat en daarnaast ook rijpaarden doet.
Ben zelf van mening dat juist in de Draverswereld een perfect bij het paard zijn benen/gangen hoefstand nageleefd wordt.
Dit zie ik terug in de paarden die deze man doet, ze lopen allemaal netjes en staan er goed op.
In tegenstelling tot sommige "rijpaarden" hoefsmeden waar ik de paarden allemaal op dezelfde manier bekapt/beslaan ziet.
Eleonoor schreef:En dan net lezen dat mensen die NH bekappen ook op een groot congres hetzelfde probleem hebben, niet logisch iets kunnen uitleggen waarom ze wat doen
(duikt weer de meeleeshoek in)
joopie7 schreef:Ik schrok een beetje van de weke voetas
Xx_Mitt_xX schreef:dus ze loopt sowieso teveel op haar "straal"
ook vond ik zelf de achterhoeven beter dan voor.
voor is namelijk echt dramatisch met lopen..het lijkt wel of ze te stijl staat?
(ze kreupelt niet, maar het voelt gewoon niet optimaal aan)
Xx_Mitt_xX schreef:Jeetje voel me echt een domoor, maar wat is dan wel te lang![]()
tenen? of juist achter bij de hiel? of bedoel je van het onderaanzicht het gedeelte binnen de straal?
(binnen de V?)
Arabesk schreef:joopie7 schreef:Ik schrok een beetje van de weke voetas
het paard staat met zijn voet naar voren, dat is dus ook de reden waarom wij niet naar de voetas kijken, die verandert bij elke stap
http://www.cabcalor.be/cgi-bin/index.pl ... nav=hoefas
de voetas verandert al als het paard z'n gewicht meer of minder op één been zet.
Xx_Mitt_xX schreef:het probleem is namelijk dat ze na de laatste keer bekappen niet meer lekker loopt. ze rolt niet meer goed af en ze durft niet meer echt alles te geven met lopen. ze neemt geen ruimte meer.
3 weken geleden is ze bekapt..
de smid komt een dezer dagen opnieuw omdat ik dus niet tevreden ben, maar wat heeft hij nu eigenlijk verkeerd gedaan denken jullie?