Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Erg interessant, maar weet je ik zou graag een paard dat net beslagen is door Van Nassau in het vergelijk materiaal willen zien. Ik zie regelmatig paarden die totaal verkeerd beslagen zijn lopen en dan idd heb ik ook zo ieuw..., maar er zijn ook paarden die correct beslagen zijn en dat verschil zie je onmiddellijk in het lopen.
Arabesk schreef:
Aimee schreef:
Aimee schreef:Ga je naar Van Nassau zelf, Russel?
Ik durf mijn paard namelijk helemaal niet te laten beslaan door de meeste smeden die hier in de omgeving rond lopen. Zat er zelf al aan te denken om dan maar ergens heen te rijden als hij voor wedstrijden in het groene seizoen echt op ijzers moet, maar Roosendaal is wel echt bizar ver.
scoxxx schreef:Je kan natuurlijk Van Nassau bellen en vragen of er een hoefsmid die bij hem stage heeft gelopen.... danwel via zijn principe's bekapt en beslaat.... ergens in jouw buurt zijn rondjes rijdt.
russel schreef:Erg interessant, maar weet je ik zou graag een paard dat net beslagen is door Van Nassau in het vergelijk materiaal willen zien. Ik zie regelmatig paarden die totaal verkeerd beslagen zijn lopen en dan idd heb ik ook zo ieuw..., maar er zijn ook paarden die correct beslagen zijn en dat verschil zie je onmiddellijk in het lopen.
Aimee schreef:Als je het filmpje bekijkt, is het verhaal van dit ijzer juist dat het niet vervormd en 'normale' ijzers wel.
henny_w schreef:Ik vind het verschil bij deze 2 filmpjes dat bij de hoefschoenen veel meer sprake is van hiellanden terwijl blootsvoets meer plat geland wordt.
scoxxx schreef:Je ziet op het aambeeld dat het ijzer vervormd onder druk van de hand van de hoefsmid.
Ik neem aan dat dat het nieuwe ijzer is?
Ik heb namelijk nog nooit met een ijzer gewerkt (Kerkhaert, Mustad) wat op het aambeeld zo om te buigen is.
Daar heb ik mijn oventje voor nodig en een zware hamer
En indien je positief op de site van Van Nassau staat,,, dan ben je echt kei-goed hoor
Aimee schreef:.
Ze willen je in dat filmpje dus doen geloven dat normale ijzers op het aambeeld zo vervormen.
OkeeHeerjansdam is bijvoorbeeld wel haalbaar eens in de 6 weken
(of 4/5 als hij net zovaak beslagen als bekapt moet worden
)
Aimee schreef:Nee, het gaat om het ijzer helemaal aan het einde van het filmpje dat niet vervormd op het aambeeld.
Ze willen je in dat filmpje dus doen geloven dat normale ijzers op het aambeeld zo vervormen.
scoxxx schreef:Arabesk schreef:
Op 1.11, 1.56 seconden bijvoorbeeld zie je heel duidelijk dat er geen verschil is tussen beide paarden.
Het enige verschil is dat het ene paard wat vlotter draaft dan het andere/onderste paard.
Onderste paard jogt en daarom zie je een wat langer toon-down-moment. Uiteindelijk landt ook het onderste paard gewoon plat. Je ziet ter hoogte van de kroonrand een kanteling waarna de volledig hoef volledig plat landt.
Jammer dat er toch een andere "betekenis" aan gegeven wordt door Arabesk.
Aimee schreef:In hoeverre zijn dit hun natuurlijke bewegingen zonder opgejaagd te worden?
Arabesk schreef:
henny_w schreef:Verder wordt uiteraard duidelijk aangegeven op welk filmpje NB en welk filmpje traditioneel bekapt is.
Ik zie eigenlijk geen van beide. Geen echte toonlander en geen verschil in schokabsorptie ???
Aimee schreef:
Iedereen is zo druk met de landing bekijken, dat de takt niet meer opvalt.
henny_w schreef:Verder blijft het me verbazen dat op de meeste filmpjes een platte landing te zien is.
Weliswaar pas op het allerlaatste moment, maar de hoef land vlak.
fransje23 schreef:Tja, en dan kan je ook weer afvragen wat nu precies traditioneel bekappen is. Het paard op dit filmpje heeft een erg lange teen maar is dat standaard voor traditioneel bekappen m.i. niet.
Je moet de filmpjes vooral ter lering en vermaak zien er zitten teveel onvolkomenheden in om daadwerkelijk conclusies te trekken.