Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:28

Erg interessant, maar weet je ik zou graag een paard dat net beslagen is door Van Nassau in het vergelijk materiaal willen zien. Ik zie regelmatig paarden die totaal verkeerd beslagen zijn lopen en dan idd heb ik ook zo ieuw..., maar er zijn ook paarden die correct beslagen zijn en dat verschil zie je onmiddellijk in het lopen.

Misschien een beetje eigenwijs van mij, maar ik heb alleen goede ervaring bij beslag bij Van Nassau. Mijn paard heeft ondergeschoven verzenen en zal zonder beslag binnen een week of 2 te plat gaan staan en op de ballen van zijn hoef gaan lopen met na een paar weken veel te lange tenen. Ik heb het geprobeerd zonder ijzers, liever zonder, ben nog niet overtuigd. Traditioneel zonder gaat dus niet.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:31

Ga je naar Van Nassau zelf, Russel?

Ik durf mijn paard namelijk helemaal niet te laten beslaan door de meeste smeden die hier in de omgeving rond lopen. Zat er zelf al aan te denken om dan maar ergens heen te rijden als hij voor wedstrijden in het groene seizoen echt op ijzers moet, maar Roosendaal is wel echt bizar ver.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:53

russel schreef:
Erg interessant, maar weet je ik zou graag een paard dat net beslagen is door Van Nassau in het vergelijk materiaal willen zien. Ik zie regelmatig paarden die totaal verkeerd beslagen zijn lopen en dan idd heb ik ook zo ieuw..., maar er zijn ook paarden die correct beslagen zijn en dat verschil zie je onmiddellijk in het lopen.

Ik ben het helemaal met je eens.
Maar ja dat is in feite ook met NB of TB bekappen.
Er komt altijd een mensenhand aan te pas en dat is weer kenmerkend voor hoe het paard loopt.

Toevallig zag ik vanavond op Discovery in "How its made" een filmpje waarbij een paard nieuwe ijzers kreeg en hoe een ijzer nog ouderwets gesmeed werd.
De hoeven van dat paard zagen er super uit. Mooie hoef met een mooie ruime straal.

Zo kan het dus ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:21

Tja idd, mijn paard heeft sinds een jaar super hoeven, idd mooie straal en hij loopt nu zo soepel door zijn lijf. Komt omdat R van Nassau hem beslaat. Niet om het een of ander, maar er is nog geen smid geweest die het zo heeft kunnen doen. Idd een naar de hoef gesmeden ijzer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:27

Arabesk schreef:

Op 1.11, 1.56 seconden bijvoorbeeld zie je heel duidelijk dat er geen verschil is tussen beide paarden.
Het enige verschil is dat het ene paard wat vlotter draaft dan het andere/onderste paard.
Onderste paard jogt en daarom zie je een wat langer toon-down-moment. Uiteindelijk landt ook het onderste paard gewoon plat. Je ziet ter hoogte van de kroonrand een kanteling waarna de volledig hoef volledig plat landt.

Jammer dat er toch een andere "betekenis" aan gegeven wordt door Arabesk.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:28

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:32

Aimee schreef:

Niet verstandig. Instabiel ijzertje in het veld (onder een presterend paard) leert de verstandige mens dat dit ijzertje onder veel beweging, nooit de oorspronkelijke vorm weer zal terugvinden.
Gevolg? Onnodige en instabiele belasting van de hielen.
Ongelijke belasting hielen is vrij onverstandig.

Kortom het ijzertje "vervormt" zodanig onder zwaar werk, dat je met een krom ijzertje thuis komt... een beetje plastisch uitgelegd Knipoog

Aimee schreef:
Ga je naar Van Nassau zelf, Russel?

Ik durf mijn paard namelijk helemaal niet te laten beslaan door de meeste smeden die hier in de omgeving rond lopen. Zat er zelf al aan te denken om dan maar ergens heen te rijden als hij voor wedstrijden in het groene seizoen echt op ijzers moet, maar Roosendaal is wel echt bizar ver.

Je kan natuurlijk Van Nassau bellen en vragen of er een hoefsmid die bij hem stage heeft gelopen.... danwel via zijn principe's bekapt en beslaat.... ergens in jouw buurt zijn rondjes rijdt.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 05-10-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:35

Sorry, dubbelpost
Laatst bijgewerkt door SamCo op 05-10-08 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:36

Als je het filmpje bekijkt, is het verhaal van dit ijzer juist dat het niet vervormd en 'normale' ijzers wel.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:38

scoxxx schreef:
Je kan natuurlijk Van Nassau bellen en vragen of er een hoefsmid die bij hem stage heeft gelopen.... danwel via zijn principe's bekapt en beslaat.... ergens in jouw buurt zijn rondjes rijdt.

Hoe zit dat met de smeden die op zijn website vermeld staan? Die zijn volgens hem goed?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:38

russel schreef:

Vind je dat mijn paard, die op het filmpje dus, niet correct beslagen is? Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:40

Aimee schreef:
Als je het filmpje bekijkt, is het verhaal van dit ijzer juist dat het niet vervormd en 'normale' ijzers wel.

Je ziet op het aambeeld dat het ijzer vervormd onder druk van de hand van de hoefsmid.
Ik neem aan dat dat het nieuwe ijzer is?
Ik heb namelijk nog nooit met een ijzer gewerkt (Kerkhaert, Mustad) wat op het aambeeld zo om te buigen is.
Daar heb ik mijn oventje voor nodig en een zware hamer Knipoog

En indien je positief op de site van Van Nassau staat,,, dan ben je echt kei-goed hoor Knipoog

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:41

henny_w schreef:
Ik vind het verschil bij deze 2 filmpjes dat bij de hoefschoenen veel meer sprake is van hiellanden terwijl blootsvoets meer plat geland wordt.

Dat viel mij ook al op. Het paard lijkt er ook minder makkelijk mee te lopen.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:44

scoxxx schreef:
Je ziet op het aambeeld dat het ijzer vervormd onder druk van de hand van de hoefsmid.
Ik neem aan dat dat het nieuwe ijzer is?
Ik heb namelijk nog nooit met een ijzer gewerkt (Kerkhaert, Mustad) wat op het aambeeld zo om te buigen is.
Daar heb ik mijn oventje voor nodig en een zware hamer Knipoog

En indien je positief op de site van Van Nassau staat,,, dan ben je echt kei-goed hoor Knipoog

Nee, het gaat om het ijzer helemaal aan het einde van het filmpje dat niet vervormd op het aambeeld.
Ze willen je in dat filmpje dus doen geloven dat normale ijzers op het aambeeld zo vervormen.

Okee Haha! Heerjansdam is bijvoorbeeld wel haalbaar eens in de 6 weken Haha! (of 4/5 als hij net zovaak beslagen als bekapt moet worden Nagelbijten / Gniffelen )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:49

Aimee schreef:
.
Ze willen je in dat filmpje dus doen geloven dat normale ijzers op het aambeeld zo vervormen.

Okee Haha! Heerjansdam is bijvoorbeeld wel haalbaar eens in de 6 weken Haha! (of 4/5 als hij net zovaak beslagen als bekapt moet worden Nagelbijten / Gniffelen )

Oh... nou Amerikaanse ijzers wellicht. Maar de Hollandse en Belgische ijzertjes zijn absoluut niet zo te vervormen hoor, het kostte mij altijd bloed-zweet-tranen Tong uitsteken om een ijzertje een beetje te kunnen bewerken Haha.

Hoefschoenen BTW, daar liepen mijn paarden niet echt joepi-de-poepi op... zeker niet in een wat hoger tempo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:59

Aimee schreef:
Nee, het gaat om het ijzer helemaal aan het einde van het filmpje dat niet vervormd op het aambeeld.

In het filmpje gaat het om race- en/of koersbeslag en waarschijnlijk zal dat van aluminium zijn. Race en koersbelag is zowiesoe dunner en lichter dan een gewoon RIM-ijzer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:52

scoxxx schreef:
Arabesk schreef:

Op 1.11, 1.56 seconden bijvoorbeeld zie je heel duidelijk dat er geen verschil is tussen beide paarden.
Het enige verschil is dat het ene paard wat vlotter draaft dan het andere/onderste paard.
Onderste paard jogt en daarom zie je een wat langer toon-down-moment. Uiteindelijk landt ook het onderste paard gewoon plat. Je ziet ter hoogte van de kroonrand een kanteling waarna de volledig hoef volledig plat landt.

Jammer dat er toch een andere "betekenis" aan gegeven wordt door Arabesk.

Wederom helemaal met je eens. Op alle fronten. Knipoog

Bovendien bedacht ik me nog iets tijdens het kijken van div. filmpjes.
Eigenlijk is het vergelijk van de filmpjes nu een wassen neus.
Als je echt iets wilt bewijzen en iets helemaal correct wilt aantonen, in dit geval het landen van de hoeven dan zouden eigenlijk al deze paarden op dezelfde dag bekapt/of beslagen moeten zijn door 1 of hooguit 2 dezelfde personen.
Verder zou het onderzoek bijv. op een automatische loopband uitgevoerd moeten worden zodat alle paarden exact dezelfde snelheid hebben tijdens het filmen.
Dan pas krijg je een eerlijk beeld.
Als een paard blootsvoets of beslagen wordt gefilmd is er al flink verschil of het bekappen/beslaan een paar dagen ervoor of een aantal weken ervoor is gedaan.

Verder blijft het me verbazen dat op de meeste filmpjes een platte landing te zien is.
Weliswaar pas op het allerlaatste moment, maar de hoef land vlak.

Tot op heden heb ik nog niet echt overtuigend bewijs gezien dat NB verreweg het beste is.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:57

Het blijft mij vooral verbazen dat al die paarden zo met de hoeven 'gooien'. Als ik dat in de dressuurring zie, denk ik direct: paard gaat niet goed over de rug.
In hoeverre zijn dit hun natuurlijke bewegingen zonder opgejaagd te worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:09

Aimee schreef:
In hoeverre zijn dit hun natuurlijke bewegingen zonder opgejaagd te worden?

Ik kan alleen voor de drie filmpjes van onze stal spreken, de NB, kunststof en beslagen voetjes, maar die paarden zijn echt niet opgejaagd.

De schimmel, met kunststof, en mijn draver, met ijzers, hebben wel beiden van zichzelf een steekloopje.

Wat mij opvalt is dat niemand ziet dat mijn paard op het moment van filmen verre van rad bleek door een wond op het kroonrand. Inmiddels loopt ze weer goed en binnenkort komt Arabesk van voren en van achteren filmen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:11

Arabesk schreef:

Waar ik dus een beetje flauw van wordt is waar het eigenlijk weer om draait, de reclame voor NB. Ook met het idee van de filmpjes dus.
Wat staat er aan het begin bij dit filmpje:

"One of them landing on the toe ... the other one, having enjoyed natural hoofcare, not.
Note the difference in shock-absorption"

Verder wordt uiteraard duidelijk aangegeven op welk filmpje NB en welk filmpje traditioneel bekapt is.
Ik zie eigenlijk geen van beide. Geen echte toonlander en geen verschil in schokabsorptie ???
Geeft dit een eerlijk beeld? Naar mijn mening niet.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 06-10-08 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:12

Haha!
Iedereen is zo druk met de landing bekijken, dat de takt niet meer opvalt.

Fijn dat je erbij vertelt dat die twee paarden een steekloopje hebben. Dat betekent voor mij namelijk dat ik ook graag filmpjes wil zien van paarden zonder steekloopje Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:17

henny_w schreef:
Verder wordt uiteraard duidelijk aangegeven op welk filmpje NB en welk filmpje traditioneel bekapt is.
Ik zie eigenlijk geen van beide. Geen echte toonlander en geen verschil in schokabsorptie ???

Tja, en dan kan je ook weer afvragen wat nu precies traditioneel bekappen is. Het paard op dit filmpje heeft een erg lange teen maar is dat standaard voor traditioneel bekappen m.i. niet.

Je moet de filmpjes vooral ter lering en vermaak zien er zitten teveel onvolkomenheden in om daadwerkelijk conclusies te trekken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:20

Aimee schreef:
Haha!
Iedereen is zo druk met de landing bekijken, dat de takt niet meer opvalt.

Yep, geheel gefocust op de landing Haha!

Maar daar komt nog bij dat lang niet elk paard lekker op asfalt loopt.
Kijk alleen maar bijv. als de ijzers er al een tijdje onder zitten. Dan worden ze vrij glad.
Menig paard draaft dan echt niet lekker meer op asfalt of andere harde bodem, maar houd zich ahw. in om niet te verglijden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 00:21

henny_w schreef:
Verder blijft het me verbazen dat op de meeste filmpjes een platte landing te zien is.
Weliswaar pas op het allerlaatste moment, maar de hoef land vlak.

Ik herhaal het nogmaals, simpel gedacht, de hoef welke zonder omweg vlak op de bodem gezet wordt, is sneller voorbereid op de afzet. Elke beweging die meer gemaakt wordt voor de landing leidt tot vertraging en misschien wel tot extra slijtage omdat de gewrichten niet direct op elkaar passen om zo de schok op te vangen.

Ik meen mij trouwens te herinneren dat jij ook dat boek van Hiltrud Strasser in het bezit had "A lifetime of soundness", dan zal het bladveereffect je wel wat zeggen.

Ik lees graag ook andere zienswijzen.

Zonder dat er wat bewezen wordt, sta ik steeds weer versteld wat zo'n hoef bij elke verplaatsing te verwerken heeft en blijft verwerken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:27

fransje23 schreef:
Tja, en dan kan je ook weer afvragen wat nu precies traditioneel bekappen is. Het paard op dit filmpje heeft een erg lange teen maar is dat standaard voor traditioneel bekappen m.i. niet.

Je moet de filmpjes vooral ter lering en vermaak zien er zitten teveel onvolkomenheden in om daadwerkelijk conclusies te trekken.

Nee, m.i. is die erg lange teen niet standaard voor traditioneel bekappen.

Inderdaad er zitten teveel onvolkomenheden in om echte conclusies te trekken.
Echter ze staan wel op You tube, dus paardeneigenaren wereldwijd, die nog niet zoveel weten wat hoeven betreft kunnen wellicht over de streep gehaald worden om toch vooral maar op NB over te gaan.

Laat ik nou vanaf het begin het idee gehad hebben dat het daar om ging Nors opkijken