Hoeftniet schreef:Anna14 schreef:Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden.
Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?
Er zijn legio voor en nadelen te noemen van het NB en TB. Dit heb je inmiddels wel gemerkt.
Gezien je reden om op NB over te willen gaan kan ik je het vokgende meegeven: Het grootste deel van de NB'ers heeft een 1 daagse cursus gevolgd op kadaver voeten, hier staat dus geen paard boven om te leren beoordelen; dit zijn dus niet de bekappers die jij zoekt! Dan is er een groep die wel geleerd is verder te kijken dan hun neus lang is....maar...om een paard goed te kunnen beoordelen op stand en gangen moet je er toch regelmatig velen voorbij zien komen. Dit is het timmermans oog waar veel NB'ers lang over moeten doen om te ontwikkelen omdat hun klantenkring eenvoudig weg niet zo groot is als die van een traditioneel smid.
Mijn advies is: zoek een hoefsmid welk bekapt op een manier waarin jij (en je paard) je het prettigst voelt. Zorg dat hij een gedegen opleiding heeft genoten en je kan voorlichten over alle voors en tegens. Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis.
Succes
Hoi Tjerk,
Ben ik niet met je eens.
Binnen onze vereniging van natuurlijke bekappers worden de leden welke op de lijst komen sowiezo gecontroleerd.
Dit wordt gedaan door mensen die door de UKNHCP zijn gecertificeerd.
Ik persoonlijk geloof niet in ijzers, anders was ik de hoefsmedenopleiding wel gaan doen, echter dat wil niet zeggen dat ik een prutser ben. Ik school me zeer regelmatig bij, moet sowieso jaarlijks naar de UK om mijn certificering geldig te houden.
Ik heb weleens een mening over een individuele smid, maar zal nooit de hele groep over een kam scheren. Net zo goed vind ik het jammer als vanuit d NB wereld alle smeden over 1 kam worden geschoren.
Bij beide groepen zitten uitschieters naar boven en naar beneden.
Al met al denk ik dat NB en TB verschillende uitgangspunten heeft. Toepassing in de praktijk betekent dat je weleens op moet schuiven richting de andere kant. En verrassend genoeg kom je elkaar dan weleens tegen en blijkt het verschil weleens veel kleiner als gedacht.
Met Deighton gaat het overigens prima!!
Groet,
Simon

Van wat nodig is om ze te helpen het verschil tussen de leefomstandigheden en het gebruik te overbruggen.