Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deighton

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:44

Hoeftniet schreef:
Anna14 schreef:
Ik heb geen idee of het hier goed staat, en ik kon er via de zoekfunctie niet veel duidelijke informatie over vinden. Knipoog

Ik ben van plan om mijn pony natuurlijk te laten bekappen, omdat hij er al gauw last van heeft als je iets te diep snijdt, of iets scheef staat etc.
Bij natuurlijk hoefbekappen kijken ze helemaal naar de bouw van het paard, hoe ze lopen etc.
Nou leek me dat wel wat. Maar zijn er hier ook mensen op Bokt die er ervaring mee hebben? Of redenen waarom wel, of waarom ik diet juist níet zou moeten doen?

Er zijn legio voor en nadelen te noemen van het NB en TB. Dit heb je inmiddels wel gemerkt.

Gezien je reden om op NB over te willen gaan kan ik je het vokgende meegeven: Het grootste deel van de NB'ers heeft een 1 daagse cursus gevolgd op kadaver voeten, hier staat dus geen paard boven om te leren beoordelen; dit zijn dus niet de bekappers die jij zoekt! Dan is er een groep die wel geleerd is verder te kijken dan hun neus lang is....maar...om een paard goed te kunnen beoordelen op stand en gangen moet je er toch regelmatig velen voorbij zien komen. Dit is het timmermans oog waar veel NB'ers lang over moeten doen om te ontwikkelen omdat hun klantenkring eenvoudig weg niet zo groot is als die van een traditioneel smid.

Mijn advies is: zoek een hoefsmid welk bekapt op een manier waarin jij (en je paard) je het prettigst voelt. Zorg dat hij een gedegen opleiding heeft genoten en je kan voorlichten over alle voors en tegens. Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis.

Succes

Hoi Tjerk,

Ben ik niet met je eens.

Binnen onze vereniging van natuurlijke bekappers worden de leden welke op de lijst komen sowiezo gecontroleerd.
Dit wordt gedaan door mensen die door de UKNHCP zijn gecertificeerd.
Ik persoonlijk geloof niet in ijzers, anders was ik de hoefsmedenopleiding wel gaan doen, echter dat wil niet zeggen dat ik een prutser ben. Ik school me zeer regelmatig bij, moet sowieso jaarlijks naar de UK om mijn certificering geldig te houden.
Ik heb weleens een mening over een individuele smid, maar zal nooit de hele groep over een kam scheren. Net zo goed vind ik het jammer als vanuit d NB wereld alle smeden over 1 kam worden geschoren.
Bij beide groepen zitten uitschieters naar boven en naar beneden.

Al met al denk ik dat NB en TB verschillende uitgangspunten heeft. Toepassing in de praktijk betekent dat je weleens op moet schuiven richting de andere kant. En verrassend genoeg kom je elkaar dan weleens tegen en blijkt het verschil weleens veel kleiner als gedacht.

Met Deighton gaat het overigens prima!!

Groet,
Simon

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:52

nog even los van het techniekje...

het gaat om het verschil in frequentie van bekappen en huisvesting en voeding van het paard

Een goede NB-er zal de eigenaar van het paard ook altijd vertellen dat zelf onderhoud een noodzakelijk onlosmakelijk onderdeel vormt van NB, evenals het natuurlijker huisvesten.

Wanneer er alleen ietsje anders bekapt wordt, maar nog steeds met de frequentie van eens in de zes a acht weken, is het paard terug bij af. Het gaat om het compenseren van het gebrek aan slijtage en dat doe je niet eens in de zoveel tijd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 06:25

Hoeftniet schreef:
Mijn advies is: zoek een hoefsmid welk bekapt op een manier waarin jij (en je paard) je het prettigst voelt.

Mijn hoefsmid bekapt volgens de witte-lijn methode in combinatie met ervaring en gezond verstand. Dat is echter niet eens de reden waarom ik hem zo goed vind, op nummer één bij het zoeken stond dat hij zéér rustig en vriendelijk met de paarden moest zijn. En op nummer twee dat hij wil discussiëren over wat hij ziet en doet. Ze zijn te vinden hoor..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 07:39

Deighton schreef:
Al met al denk ik dat NB en TB verschillende uitgangspunten heeft. Toepassing in de praktijk betekent dat je weleens op moet schuiven richting de andere kant. En verrassend genoeg kom je elkaar dan weleens tegen en blijkt het verschil weleens veel kleiner als gedacht.

OK dan! Helemaal mee eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:20

Deighton schreef:
Toepassing in de praktijk betekent dat je weleens op moet schuiven richting de andere kant.

Logisch: álle hoefonderhoud is een afgeleide van de hoeven Pling Van wat nodig is om ze te helpen het verschil tussen de leefomstandigheden en het gebruik te overbruggen.
Het hoefonderhoud is voor mij zó´n logisch afgeleide dat het niet als onderwerp op mijn site staat.

Zoals hier op dit topic meermalen is genoemd, is de eígenaar degene die de leefomstandigheden en het gebruik bepaalt. Een hoefonderhouder is een dienstverlener die dat moet doen wat nodig is, de hoeven van het paard zo goed mogelijk moet helpen binnen deze randvoorwaarden. Als deze dienstverlener maar één ding kan/wil kunnen, dan is dat de omgekeerde wereld.

hc

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:10

Deighton schreef:
Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis

Mee eens.

Goh, deze discussie bijna gemist Verdrietig Clown

Uhmmm... weinig meer toe te voegen eigenlijk. Alles is eigenlijk al beschreven.
Overigens, wat Huertecilla allemaal schrijft, vind ik ook heel sterk geformuleerd.

De onderzoeken waaruit Arabesk refereert zijn slechts gedeeltelijk door haar geciteerd, incompleet, verdraaid en af en toe zelfs sterk gedateerd. Ik heb al een aantal keren een paar aanwijzingen van haar uitgezocht (google jij maar eens op prof. Bowker of op prof zus-of-zo Scoxxx)... bleek door betreffende onderzoeker toch een andere conclusie te worden getrokken dan de boodschap die Arabesk verkondigt.
Idem met de door haar aangehaalde voorbeelden.

Ik ben overigens zelf begonnen met een bekapcursus Knipoog Haha. Toen de Hoefsmidopleiding.... en toen begeleidt in de White Line Strategy.
Wat ik wil zeggen, zo'n 1-daagse-cursus hoeft zo gek niet eens te zijn hoor.
Het lijkt mij eerlijk gezegd wel nuttig: kan je in ieder geval beter beoordelen of betreffende NB-er dan TB-er die de voetjes van je paard bewerkt, daadwerkelijk goed werk doet/aflevert.
Immers, zelf ben je ook wat kundiger geworden door zo'n 1-daagse-cursus. Mits je je niet letterlijk laat blindpraten. Een bekapcursus bij een hoefsmid/hoefsmidopleiding lijkt me daarom wat beter/objectiever.
Er is tegenwoordig zoveel Acracadabra in Hoevenland... veelal door gladde praatjesmakers, die beter met de mond zijn dan met het gereedschap. Er zijn helaas paardeneigenaren die hierin trappen...

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:20

MLoeser schreef:
Na de eerste natuurlijke bekapping is mijn bijrijd paard meteen beter en ruimer gaan lopen, dus dat is zeker een plus. Statischtisch gezien hebben NB paarden minder snel hoefkatrol en slijtage.

Ten eerste wil ik hierop reageren, elk paard heeft hoefkatrol, het gaat erom dat het paard geen hoefkatrol ontsteking moet krijgen. Hier zit nogal een verschil in!

Daarnaast heb ik 4 hoefsmeden gesproken die het allemaal slecht vonden, alleen was er 1 paard die ik reed die natuurlijk werd bekapt doordat zijn hoeven gewoon zo groeide! De stand is nooit veranderd, zo was die gewoon al en dat is zo netjes bijgehouden.

Ook heb ik al meerdere "enge" verhalen gehoord zo een van een shetlandpony hier op internet die vele mensen zullen kennen en 1 via iemand die ik ken. Een vrouw nam haar fries mee op vakantie, ze was rondom beslagen en op een dag in ene kreupel, na anderhalve week nog niet over tot ze in ene uit het niets besloot natuurlijk te laten bekappen. Paard op de trailer en de vrouw schrok zich dood toen het paard weer terug was, ze had nog nooit een paard zo kreupel en pijnlijk zien lopen (hij liep liever niet, maargoed.. zegt al genoeg), een goede normale smid laten komen en die schrok zich dood. Kon alleen maar met zolen en ijzers het iets ontlasten en na een paar dagen zou het beter worden! God dank..

Ik houd het bij de gewone smid, als jij met je paard genoeg over asvalt loopt maar hij ook genoeg op het zachte staat zal hij zijn eigen hoeven wel in de goede stand zetten. Bedenk ook even dat het woord natuurlijk bekappen al niet klopt. In de natuur worden de paarden niet bekapt, ga jij maar eens 3 weken zonder schoenen lopen geloof mij dat je pijn hebt, terwijl er mensen zijn die nooit met schoenen hebben gelopen en die hebben nergens last van!

Nooit zomaar iets veranderen, je hoort meer slechte verhalen over natuurlijk bekappen als slechte over een gewone opgeleiden smid! Conclusie lijkt mij snel getrokken, tenzij je klachten over je gewone smid heb zou ik niet weten waarom je in ene over moet stappen. Is het een trend ofzo en hoor je er straks niet meer bij als je niet aan natuurlijk bekappen doet?

Alles zit tussen de oren. Dat is mijn mening!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 20:08

scoxxx schreef:
Deighton schreef:
Je zult op den duur merken dat veel traditionele smeden meer in je richting kunnen bekappen dan je denkt maar verbaal wat minder goed zijn aangelegd om je te overtuigen van hun ervaring kunde en kennis

Mee eens.

Goh, deze discussie bijna gemist Verdrietig Clown

Uhmmm... weinig meer toe te voegen eigenlijk. Alles is eigenlijk al beschreven.
Overigens, wat Huertecilla allemaal schrijft, vind ik ook heel sterk geformuleerd.

De onderzoeken waaruit Arabesk refereert zijn slechts gedeeltelijk door haar geciteerd, incompleet, verdraaid en af en toe zelfs sterk gedateerd. Ik heb al een aantal keren een paar aanwijzingen van haar uitgezocht (google jij maar eens op prof. Bowker of op prof zus-of-zo Scoxxx)... bleek door betreffende onderzoeker toch een andere conclusie te worden getrokken dan de boodschap die Arabesk verkondigt.
Idem met de door haar aangehaalde voorbeelden.

Ik ben overigens zelf begonnen met een bekapcursus Knipoog Haha. Toen de Hoefsmidopleiding.... en toen begeleidt in de White Line Strategy.
Wat ik wil zeggen, zo'n 1-daagse-cursus hoeft zo gek niet eens te zijn hoor.
Het lijkt mij eerlijk gezegd wel nuttig: kan je in ieder geval beter beoordelen of betreffende NB-er dan TB-er die de voetjes van je paard bewerkt, daadwerkelijk goed werk doet/aflevert.
Immers, zelf ben je ook wat kundiger geworden door zo'n 1-daagse-cursus. Mits je je niet letterlijk laat blindpraten. Een bekapcursus bij een hoefsmid/hoefsmidopleiding lijkt me daarom wat beter/objectiever.
Er is tegenwoordig zoveel Acracadabra in Hoevenland... veelal door gladde praatjesmakers, die beter met de mond zijn dan met het gereedschap. Er zijn helaas paardeneigenaren die hierin trappen...

Hoi Scoxx....dat was niet ik, maar Tjerk die dit schreef.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 21:52

Sorry Simon, inderdaad de verkeerde gequote Bloos

Maar om op jullie (onderlinge?) discussie in te gaan, als ik zo brutaal mag zijn?
Ik heb vele kundige traditionele hoefsmeden knudde-werk zien leveren, ondanks (of wellicht dankzij?) het feit dat zij tussen de 3 tot 5,6,7 paarden per dag besloegen/beslaan. Ook veel goede hoefsmeden gezien hoor Tong uitsteken
Daarentegen een NB-er haar werk zien verrichten (cursus in Engeland bij Pete Ramey himself gevolgd).... die zeer kundig werk afleverde. En slechts enkele paardjes bekapt per maand.
Timmermansoog door veel te doen? Hoeft niet. Tuurlijk is zo'n oog vrij essentieel voor hoefsmid/hoefverzorger en inderdaad te oefenen. Maar een timmermansoog staat niet gelijk aan veel doen.

NB-er? Ik persoonlijk zou er huiverig voor zijn... wellicht dankzij vreemde opmerkingen door NB-ers hier op Bokt?
Maar goed, er komt ook geen enkele hoefsmid aan de hoeven van mijn paarden.

BTW, stage gelopen bij Belgische hoefsmeden en hun manier van bekappen kwam overeen met de manier die Paardnatuurlijk.nl verkondigt/publiceert. Echter.... wel net iets meer rekening houdend met de "beweging" van betreffende paarden dan Paardnatuurlijk dat doet Knipoog. Deze Belgische heren waren zeer traditioneel geschoolt hoor. Zoveel meer traditioneel dan de Nederlandse hoefsmidscholen doen.

Ik denk dat daar de crux ligt, goed leren bekappen op de hoefsmidopleidingen hier in NL. Want daar is nog een grote slag in te maken.
En wellicht de/een oorzaak van de onvrede van de klant?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:35

scoxxx schreef:
Sorry Simon, inderdaad de verkeerde gequote Bloos

Maar om op jullie (onderlinge?) discussie in te gaan, als ik zo brutaal mag zijn?
Ik heb vele kundige traditionele hoefsmeden knudde-werk zien leveren, ondanks (of wellicht dankzij?) het feit dat zij tussen de 3 tot 5,6,7 paarden per dag besloegen/beslaan. Ook veel goede hoefsmeden gezien hoor Tong uitsteken
Daarentegen een NB-er haar werk zien verrichten (cursus in Engeland bij Pete Ramey himself gevolgd).... die zeer kundig werk afleverde. En slechts enkele paardjes bekapt per maand.
Timmermansoog door veel te doen? Hoeft niet. Tuurlijk is zo'n oog vrij essentieel voor hoefsmid/hoefverzorger en inderdaad te oefenen. Maar een timmermansoog staat niet gelijk aan veel doen.

NB-er? Ik persoonlijk zou er huiverig voor zijn... wellicht dankzij vreemde opmerkingen door NB-ers hier op Bokt?
Maar goed, er komt ook geen enkele hoefsmid aan de hoeven van mijn paarden.

BTW, stage gelopen bij Belgische hoefsmeden en hun manier van bekappen kwam overeen met de manier die Paardnatuurlijk.nl verkondigt/publiceert. Echter.... wel net iets meer rekening houdend met de "beweging" van betreffende paarden dan Paardnatuurlijk dat doet Knipoog. Deze Belgische heren waren zeer traditioneel geschoolt hoor. Zoveel meer traditioneel dan de Nederlandse hoefsmidscholen doen.

Ik denk dat daar de crux ligt, goed leren bekappen op de hoefsmidopleidingen hier in NL. Want daar is nog een grote slag in te maken.
En wellicht de/een oorzaak van de onvrede van de klant?

Hoi,

Geeft niks hoor!
Wat mij betreft is de kern van de discussie het al dan niet gebruiken van een ijzer. daar zit wat mij betreft het grote verschil.
Daarnaast is het grotere plaatje van belang. Ik ben er van overtuigd dat de manier van bekappen maar zeer beperkt invloed heeft op de uiteindelijke kwaliteit van de hoef. Zaken als huistvesting en voeding en vooral de regelmaat van bekappen zijn van veel groter belang.
Ik baal dan ook echt van de steeds weer terugkerende stellingname van beide partijen. Hier schieten de paarden niets mee op.
Ik ben lid van de UKNHCP en daar speelt dat veel minder. Daar zijn instructeurs die ook hoefsmid zijn, maar vanwege hun enorme ervaring zeer gewaardeerde leden zijn. Hier worden ze meestal verguisd.
Ben wel benieuwd wie je bedoelt, ik was namelijk ook bij Pete Ramey en daar was maar 1 Nederlandse dame, die in de UK woonde.

Wat betreft het aantal te bekappen paarden, denk ik overigens wel dat je met weinig praktijkervaring prima kan bekappen, maar zodra het lastige paarden zijn, of probleemhoeven, gaat de ervaring wel degelijk een rol spelen.

Groet,
Simon

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 08:32

Deighton schreef:
Zaken als huistvesting en voeding en vooral de regelmaat van bekappen zijn van veel groter belang.

Hoeven zijn een afgeleide van de leefomstandigheden en het onderhoud is een afgeleide van de hoeven. De rest is geneuzel en persóónlijke promotie.

hc

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:02

Deighton schreef:
Ik baal dan ook echt van de steeds weer terugkerende stellingname van beide partijen. Hier schieten de paarden niets mee op.

En wat is de steeds weer terugkerende stellingname dan precies volgens jou? Want volgens mij zijn het maar enkelingen die heel star niet verder dan hun eigen "hoek" willen kijken. Volgens mij is hier bij de meesten ook wel de conclusie dat je gewoon je gezonde verstand moet gebruiken en ieder dier individueel moet benaderen en daarbij niet uit het ook moet verliezen waarvoor je je paard gebruikt en onder wat voor omstandigheden je het huisvest.

Ik persoonlijk heb niets tegen nb maar vind het wel heel raar dat bepaalde mensen roepen dat je een leefomgeving met rotsen, grind etc. moet creëeren om een bepaald model voet na te streven die voorkomt onder omstandigheden die wij hier van nature niet hebben. Dan denk ik met name aan een woestijn/rots omgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:29

Kymalin schreef:
Ik persoonlijk heb niets tegen nb maar vind het wel heel raar dat bepaalde mensen roepen dat je een leefomgeving met rotsen, grind etc. moet creëeren om een bepaald model voet na te streven die voorkomt onder omstandigheden die wij hier van nature niet hebben. Dan denk ik met name aan een woestijn/rots omgeving.

Waar álle hoefonderhouders het over eens zijn is dat hoeven zijn als de ondergrond waar ze op staan.
Als jij wil dat de hoeven stevig zijn, op verharding kunnen lopen, dan zal je daar de leefomstandigheden op moeten inrichten.
Een loopstrook verharden met gasbetontegesl is genoeg. Een vrachtwagen keien is een andere, minder practische oplossing. Die vracht keien moet je zien als een verwijzing naar Xenophon´s wei.
Reeds 400 jaar voor Xtus schreef de klassieke veldheer/filosoof Xenophon in zijn paardenboek een heel stuk over hoeven wat een paar decennia terug Pete Ramey ´ontdekte´ Haha!

De ´bepaalde mensen´ die willen dat je een natuurtuin aanlegt hebben het waaróm niet op het netvlies, hebben de klok horen luiden. Een strook wat oneffen ruwe verharding is waar het om gaat. Hoe en waarmee is niet relevant.
Het betreffende hoofdstuk van Xenophon lezen is zinvoller dan welk verhaal uit welke huidige hoek ook. Het is gegarandeerd onafhankelijk en gegarandeerd praktijkbewezen Knipoog

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:41

Kymalin schreef:

Ik weet niet wat andere mensen roepen, maar dat je rotsen moet bouwen om een modelhoef te creëren, is natuurlijk onzin en wordt volgens mij ook niet beweerd.

Het is gewoon goed om je paard op verschillende soorten ondergrond te laten lopen in hun huisvesting. Tenminste, als je ook op verschillende soorten ondergrond wilt kunnen rijden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:18

Niet door jou maar daarom staat er ook "bepaalde mensen" Knipoog .

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:32

Maar waarom zou je in godsnaam in ene overstappen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:27

Kymalin schreef:

Wat wij hier "van nature" hebben doet er hier niet toe.

Wij hebben van nature niet eens paarden in Nederland, maar ze zijn er nu wel en ze zullen het moeten doen met de bodem waarop hun eigenaar ze nu wil laten lopen/rijden/leven.

We hebben van nature ook geen verharde wegen hier, maar ook die zijn er en we willen wel dat paarden probleemloos daarover kunnen lopen. Pling

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:24

Fantastisch verhaal natuurlijk maar; net als dat we honden in huis hebben, er mussen in grote steden zijn en ga zo maar door zijn hier al honderden jaren paarden. Dieren passen zich aan aan hun omgeving. Zo ook de paardenhoef. En dat model hoef is nu eenmaal anders als de hoef van paarden die leven in een rotsachtige omgeving Pling .

Ik zal de vraag dan anders stellen; waarom zou je hoeven van een paard willen nastreven die in een ander soort omgeving voorkomt dan dat we die in NL kennen?

En dan kun je wel zeggen om er mee over asfalt te kunnen rijden maar als je bedenkt dat de meeste paarden hooguit een uurtje per dag lopen dan staan ze nog steeds de overige 23 uur op die zachte vaak vochtige bodem. Daarnaast hebben de meeste paarden nb/tb geen enkel probleem met dat ene uurtje per dag over asfalt....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:51

Kymalin schreef:
Ik zal de vraag dan anders stellen; waarom zou je hoeven van een paard willen nastreven die in een ander soort omgeving voorkomt dan dat we die in NL kennen?.

Omdat het over RIJpaarden gaat. Dat voegt de belasting door het ruitergewicht en lopen waar het paard zelf niet zou gaan toe.
Dat verschil is nu net de bron van problemen. RIJpaardhoeven moeten meer aankunnen dan hun dagelijks zompomstandigheden Pling
Dat weten álle hoefonderhouders.
Helaas hebben goedbedoelende eigenaars het vaak door menselijke aannames totaal verkeerd op het netvlies. Zo is een ´lekker zachte´ laag stro in een stal NIET* goed. Een goed gedraineerde vloer van kasseien is VEEL beter (zie wederom Xenophon).
Dit als voorbeeld want een paard hoort uiteraard gewoon 24/7 in een harem of vrijgezellengroep en dan voor de hoeven met verharde strook....

* de kanttekening is een potstal voor warmte in té barre omstandigheden: omdat er een hek omheen staat kunnen paarden niet wegtrekken. Die (hopelijk tijdelijke) potstal is dan wel een aanslag op hoeven en luchtwegen. Alle rijpaardhouden is een suboptimaal compromis.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:04

Kymalin schreef:
en ga zo maar door zijn hier al honderden jaren paarden.

Al duizenden. Het paard is naar NL meegenomen door de mensen van de bekercultuur. Op de heide ten noorden van Hilversum zijn práchtig grafheuvels van het urnenveld gerestaureerd.

Dat maakt het paard echter NIET ecoptoop!!!
Vooral het de laatste eeuw lukraak door de mens door elkaar gooien van regionale rassen uit verschillende regionale soorten/ondersoorten heeft de ecotope aanpassingen verminderd én de verkeerde eigenschappen op de verkeerde plaatsen gezet.
http://www.pnas.org/content/99/16/10905 ... RSTINDEX=0

Selectie door domesticatie geeft een grote aanpassing doch die is vooral op het geestelijke vlak: de té gestresste dieren planten zich niet voort.
Van begin vorige eeuw gevangen przewalskis overleefde zelfs maar een klein % van de véulens. Dit houdt in dat de dieren in gevangenschap een verdunde uitvoering van de wilde overlever hebben.
Gebrek aan selectiekriteria heeft met het fysieke aspect een vergelijkbare situatie gecreëerd: paarden met zwakke hoeven worden niet voor ze zich kunnen voortplanten door een roofdier geëlimineerd.
Het modale paard in de NL-stallen is een zwak aftreksel van de wilde voorouder en de hoeven daarvan hebben ´hulp´ nodig om met 20% extra belasting op hardere ondergrond te lopen in een door die last bepaald tempo.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:36

Dat ze hulp nodig zijn dat is duidelijk. Daarom hebben we ook bekappers en hoefsmeden. Maar daarvoor hoef je toch nog niet een rotsbodem in je weiland aan te leggen? En ik geloof ook niet dat mijn dagelijks bereden dressuurpaarden beter gaan presteren als ik ze op een wei met puin zou zetten.

Ik heb het dan enkel even over nb en de manier van huisvesten en de reden waarom dat hier in NL een toegevoegde waarde zou zijn. Regelmatig hoefonderhoud is wat mij betreft vanzelfsprekend.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:16

Lijkt me idd een raar gezicht, overal rotspartijen in ons gecultiveerde landje om de paarden natural tegemoet te komen. Clown

Misschien een idee om de koeien een stier aan te bieden en sommige landjes 24/7 te besproeien veur de varkens? Bloos

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:52

Kymalin schreef:
En ik geloof ook niet dat mijn dagelijks bereden dressuurpaarden beter gaan presteren als ik ze op een wei met puin zou zetten.

Gezien die in een zachte wei lopen, en dressuur in een zandbak gereden wordt, is dat inderdaad niet nodig. Keienpad niet, en ijzers niet. Als je er mee op het harde wil, dagelijks over het asvalt bijvoorbeeld, dan lijkt het me toch aangewezen dat je de hoeven daar wat op voorbereidt. Wel keienpad dus. Zo'n keienstrook blijft voor mij toch veel minder vreemd dan er gelijk een ijzer onder slaan.
Citaat:
Lijkt me idd een raar gezicht, overal rotspartijen in ons gecultiveerde landje om de paarden natural tegemoet te komen.

100 jaar geleden was een kassei (kinderkopjes) stal/paddock zonder stro (dat werd nl. als eten gevoerd) standaard hoor. 50 meter kassei tussen de drinkbak en de voederplaats maakt op onbeslagen hoeven al een groot veschil. Bovendien is het voor de mensen ook erg praktisch in een blubberland.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:02

Ja maar 100 jaar geleden had je ook nog geen staltegels, rubber matten en waren kasseien de goedkoopste oplossing omdat die voldoende in de akkerbouwgrond zitten. Omdat ze 100 jaar geleden zo stonden wil dat toch niet zeggen omdat de boeren in die tijd vooruitliepen op nb? Haha!

hubbie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:11

Is bekappen natuurlijk dan?

Ben al een keer in dicussie geweest met iemand die ook voor natuurlijk bekappen is.
En toen ik dit vroeg was die stil.