Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
scoxxx schreef:De flare's die Rowan heeft op de foto, groeien niet in 2 a 3 weken tijd. Dat kan niet... ook gezien de opbouw van zijn hoefwand.
De flare's die ik op de foto ziet, zijn in één keer redelijk goed bij te vijlen. Kwartierboogjes zullen het gevolg zijn van het uitdunnen van de hoefwand op de plek van de flare's van Rowan.
Al met al, ik vind het werk van NB-er slecht van kwaliteit... ookal zijn de foto's 3 weken later genomen.
Ik hoop dat je een goede NB-er vindt. Want die zijn er wel hoor
scoxxx schreef:De flare's die Rowan heeft op de foto, groeien niet in 2 a 3 weken tijd. Dat kan niet... ook gezien de opbouw van zijn hoefwand.
_Nelleke_ schreef:Wat de NB-er heeft gezegd erover is dat hij niet te snel de overgang tussen TB en NB wilde maken en dat ie daarom nog niet ideaal staat. Hij wil m elke keer een klein stukje naar natural zetten, maar niet in 1x grote stap.
Ik zal zaterdag voor en na foto's maken en hier posten voor de mensen die nog geinteresseerd zijn.
Hoefjes zien er nu overigens 'goed' uit. Is niks meer afgebrokkeld en is door het bakzand een beetje weggesleten.

starjo schreef:Kijk inderdaad eens op http://www.hoofcare.nl
Stop met NB. Laat een goede smit die het aan durft er weer ijzers onder zetten, bij hoofcare kunnen ze dit zeker weten.
Als je het niet doet rij jij voorlopig niet op jou paardje. Het is trouwens bewezen dat alle hoefsmeersels en biotine niet helpen. Vet stoot inderdaad water af dit is algemeen bekend en de hoef schoen neemt geen vet , olie of wat voor smeersels dan ook op.
Veel succes met je paardje en laat je niet gek maken

_Nelleke_ schreef:Wat de NB-er heeft gezegd erover is dat hij niet te snel de overgang tussen TB en NB wilde maken en dat ie daarom nog niet ideaal staat. Hij wil m elke keer een klein stukje naar natural zetten, maar niet in 1x grote stap.
Ik zal zaterdag voor en na foto's maken en hier posten voor de mensen die nog geinteresseerd zijn.
Hoefjes zien er nu overigens 'goed' uit. Is niks meer afgebrokkeld en is door het bakzand een beetje weggesleten.
Ik kan het mis hebben, ik ken de goede man immers niet.
Mijn grote favoriet is Pete Ramey en zijn site is http://www.hoofrehab.com.
Maar zijn boek is zoveel meer duidelijker!scoxxx schreef:Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal.
amazone77 schreef:vraag even aan een goede hoefsmid of hij er ijzers onder kan plakken!
als ze weer op lengte zijn kan je ze er weer onderuit laten.
en laat voort een gewone smid zijn hoeven doen.
opala schreef:scoxxx schreef:Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal.
Ja en nogmaals .... wat versta jij onder een flare??????
Edit: En wat heeft de opbouw van de hoefwand ermee te maken????

en ook bv een bokhoef kan je niet natuurlijk bekappen dan looptie niet meer
scoxxx schreef:Hoef van Roman lijkt enigzins niet helemaal in balans... lees hoefbeentje P3 ligt niet helemaal loodrecht met de grond. Maar ik kan het helemaal fout hebben hoor, foto's kunnen hieromtrent een wat vertekend beeld geven.
Overigens zou ik nogmaals willen benadrukken dat pijn na bekappen absoluut not done is.
Is echt een teken aan de wand, mag absoluut niet! Betekent voor mij persoonlijk, dat er duidelijk iets mis gegaan is tijdens bekapping.
opala schreef:scoxxx schreef:Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal.
Ja en nogmaals .... wat versta jij onder een flare??????
Edit: En wat heeft de opbouw van de hoefwand ermee te maken????
Hij had last van vliegen enzo, dus alle foto's zijn bewogen. Zal morgen even duidelijkere maken. SpikyBlue schreef:Edit: En wat heeft de opbouw van de hoefwand ermee te maken????
timilon schreef:ben nu ook wel benieuwd naar de foto's,en ik ga verder met scoxxx mee,behalve dat het hoefbeen dat grondparallel moet zijn.en ik vind erg prettig van scoxxx om te lezen dat ook zijn/haar? paarden niet allemaal blootsvoets kunnen gaan.
(profiel)
SpikyBlue schreef:De opbouw van de hoefwand heeft er vrij veel mee te maken, evenals de vorm van het hoefbeen en de manier waarop het paard loopt. Een flare zit op een plek waar teveel druk komt te staan, dwz als je stelselmatig de wand daar in zou korten en de druk eraf zou halen, groeit de flare uit. Een hoef groeit in een klein jaar af, dus duurt het even tot de flare volledig verdwenen is. Dit kan niet in een paar weken opgelost worden. Het is ook geen 'overbodig materiaal', je kan een flare niet zomaar helemaal wegvijlen want dan zit je vaak in de witte lijn. Optisch kan je het met wat vijlwerk wel verbeteren. Belangrijk is ook de staat van de zool, de witte lijn en de steunsels.
. SpikyBlue schreef:Bij NB moet het hoefbeen grondparallel lopen (toch? *kijkt vragend naar Arabesk*).
SpikyBlue schreef:Ik heb net een verslag van de Bowker bijeenkomst gelezen, maar daar werd gezegd door drs. Bowker:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meest optimale stand van het hoefbeen een hoek van 2 – 5
graden maakt met de grond.
Helemaal grondparallel zetten heeft een groot gevaar bij een gezonde hoef.

)

... ik ben nogal geobserdeerd van hoeven Haha.