Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sizzle schreef:Ik heb eigenlijk nog nooi begerepen waarom je met natuurlijk bekappen zo vaak moet bijwerken. Klinkt niet echt natuurlijk.
Citaat:Staan de natural paarden dan gemiddeld zo beroerd op hun benen dat ze echt elke 6 weken nagekeken moeten worden EN ook nog tussendoor bijgewerkt?
Dat is haast nog intensiever dan een paard op ijzers.
Dani62 schreef:Mijn ervaring: de hoefjes van mijn jaarling groeien zo snel (fulltime beweging, veel over het harde) dat daar bijna niet tegenop te vijlen valt!
Citaat:opala schreef:Citaat:Zahlina schreef:
Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.
Hiermee sla je de spijker op de kop .... en met het volgen van een bekapcursus, kun je als eigenaar niet individueler te werk gaan . Eén man/vrouw als persoonlijke hoefverzorger van één paard.
Sizzle schreef:Dat kun je in mijn ogen haast een afwijking noemen. Bovendien spreek je jezelf tegen. Paarden op rotsen slijten natuurlijk af, maar ondertussen zeg je dat de hoeven daar juist harder van gaan groeien zodat ze niet meer voldoende afslijten. Daarnaast: niet alle 'wilde' paarden lopen op rotsen en toch kunnen ze zonder smid, rara hoe kan dat. Jij kunt het heel logisch vinden. Ik totaal niet. Laten we het maar op een meningsverschil houden.
BCS schreef:Mijn jaarling staat ook op de wei, maar word gewoon bekapt als dat nodig is..
Zien er gewoon goed uit hoor!
Sizzle schreef:Ok Dani, dus in dat geval zijn alle paarden die correcte voetstanden hebben zonder dat ze om dte haveklap bijgewerkt moeten worden maar ook nooit te kort staan dus eigenlijk totale mislukkelingenGeef mij dan toch maar zo'n zelfonderhoudende mislukking die blijkbaar zelf kan reguleren dat je bij veel weidegang zonder stenen je hoeven wat minder debiel snel gaat laten groeien.
Sizzle schreef:BCS schreef:Mijn jaarling staat ook op de wei, maar word gewoon bekapt als dat nodig is..
Zien er gewoon goed uit hoor!
Valt daar ook niet tegenop te vijlen?
Dani62 schreef:Sizzle schreef:Ok Dani, dus in dat geval zijn alle paarden die correcte voetstanden hebben zonder dat ze om dte haveklap bijgewerkt moeten worden maar ook nooit te kort staan dus eigenlijk totale mislukkelingenGeef mij dan toch maar zo'n zelfonderhoudende mislukking die blijkbaar zelf kan reguleren dat je bij veel weidegang zonder stenen je hoeven wat minder debiel snel gaat laten groeien.
Wat nou debiel snel? Oh, oh, oh, dan moet je 1 x in de week 2 min. aan de hoeven van je paard vijlen. Jezus wat een werk, wat debiel veel werk zeg...
Enne, dat 'niet tegenop te vijlen' was bij wijze van spreken natuurlijk! Wat denk je nou eigenlijk? Dat ik 24/7 aan de hoeven van mijn paard moet lopen vijlen? Kom op zeg!
En nu ga ik aan werk, ik ben er klaar mee. Is ook mogelijk een compleet topic op negeer te zetten?
BCS schreef:Jeetje wat reageer jij fel zeg. Je kan toch gewoon normaal een discussie voeren?
Actie is nog altijd reactie hoor.
Dani62 schreef:Sizzle schreef:Ik heb eigenlijk nog nooi begerepen waarom je met natuurlijk bekappen zo vaak moet bijwerken. Klinkt niet echt natuurlijk.
Juist wel. In de natuur slijten de hoeven de hele dag door vanwege de ondergrond en vele beweging. Groei en slijtage moeten in evenwicht zijn. Het ligt er dus maar net aan hoe hard de hoeven van je paard groeien.Citaat:Staan de natural paarden dan gemiddeld zo beroerd op hun benen dat ze echt elke 6 weken nagekeken moeten worden EN ook nog tussendoor bijgewerkt?
Dat is haast nog intensiever dan een paard op ijzers.
Nee. Nogmaals, het ligt aan de hoefgroei van je paard. Het werkt een beetje zo: beweging is slijtage en slijtage is groei. Hoe meer beweging, hoe meer slijtage (en omdat we geen rotsen hebben hier zorgen wij voor de slijtage). En hoe meer slijtage, hoe harder de hoef gaat groeien... En zo is het kringetje weer rond. Mijn ervaring: de hoefjes van mijn jaarling groeien zo snel (fulltime beweging, veel over het harde) dat daar bijna niet tegenop te vijlen valt
!
BCS schreef:Hoe meer ik mijn nagels afbijt, hoe harder ze groeien...
Hoe zat het ook alweer? Nagels zijn de hoeven bij een paard?
Wildgirl schreef:Eeh meen je dit serieus?
Zolang je zo blijft denken snap ik idd waarom je NB aanhangt.
Gelukkig zijn er ook mensen met DEGELIJK verstand van anatomie,groeiprocessen,hoeven en beenstanden die het wél snappen