Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:12

Weet je, dat NH bekappen gedoe zijn net zoals de groentjes en de roodjes hier op Bokt. Ze weten zich overal zonder concrete feiten of bewijzen uit te banketstaaf. Waar kan ik die curcus volgen? Lijkt me erg handig voor op mijn werk..

Ik dacht ook toen ik mijn paard 3 maanden de wei op had gezet, als laatste maanden van zijn leven, laat ik zijn voorijzers er maar af halen (Want dat is natuurlijk heeeeeeeeel goed), en na 3 maanden bleek mijn paard plots een verzakt hoefbeentje te hebben, waardoor het spons mechanisme van zijn hoef niet meer werkte, en dus stok kreupel liep. Nu staat hij op silliconen om het spons effect na te bootsen.

Toen ik in het NH topic vroeg of ze konden verklaren waarom het nu precies goed was geweest dat dat beest zonder ijzers stond, en daardoor nu alleen maar meer ellende heeft, werden er dingen gezegd als "Je hoefsmid is niet goed" of "hij zal het al wel gehad hebben".....

Wat heb ik aan zulke antwoorden? Mijn paard heeft nooit problemen gehad met zijn ijzers eronder, ijzers eraf, laten bekappen, en nu kwam ik terug met een paard met pijn in zijn voeten, en een probleem dat nooit meer overgaat) verzakt hoefbeentje...

Kom dan nu eens met concrete bewijzen en feiten, waarom dit NIET zou komen omdat je een beest dat ijzers gewend is, ineens zonder zet.

En ik ga niks lezen, ik wil het horen. Het feit dat er steeds verwezen word naar site's ectera.. maakt mij alleen maar banger en banger voor die curcussen, want blijkbaar word daar niks uitgelegd, maar alles per DIA gedaan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:21

Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooi begerepen waarom je met natuurlijk bekappen zo vaak moet bijwerken. Klinkt niet echt natuurlijk.

Juist wel. In de natuur slijten de hoeven de hele dag door vanwege de ondergrond en vele beweging. Groei en slijtage moeten in evenwicht zijn. Het ligt er dus maar net aan hoe hard de hoeven van je paard groeien.
Citaat:
Staan de natural paarden dan gemiddeld zo beroerd op hun benen dat ze echt elke 6 weken nagekeken moeten worden EN ook nog tussendoor bijgewerkt?
Dat is haast nog intensiever dan een paard op ijzers.

Nee. Nogmaals, het ligt aan de hoefgroei van je paard. Het werkt een beetje zo: beweging is slijtage en slijtage is groei. Hoe meer beweging, hoe meer slijtage (en omdat we geen rotsen hebben hier zorgen wij voor de slijtage). En hoe meer slijtage, hoe harder de hoef gaat groeien... En zo is het kringetje weer rond Lachen. Mijn ervaring: de hoefjes van mijn jaarling groeien zo snel (fulltime beweging, veel over het harde) dat daar bijna niet tegenop te vijlen valt Haha! !

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:22

Heb net de nieuwe "de Hoef" binnen gekregen.
Er staat een aankondiging in voor een kader cursus van de veriniging van hoefsmeden voor hun leden.
De leden zijn allemaal gediplomeerde smeden die voor langere tijd naar school zijn geweest en 350 stagedagen hebben gelopen.
Deze bijscholing gaat over 10 dagen.
Gek eigenlijk wat ze er 10 dagen voor uit trekken als het hele vak al in 1 dag te leren is.
Wat wordt er behandelt, sommige dingen gelden natuurlijk niet voor de NBers maar even om aan te geven wat ze daar als bijscholing krijgen:
Basisbeslag
Theorie over anatomie, standen en gangen, ziektes en afwijkingen
Beweging en exterieur. Kreupelheids- diagnostiek. Door hoefsmid en dierenarts
Ontwikkelingen bij orthopedisch en therapeutisch hoefbeslag/verzorging
Specialbeslag voor de verschillende sportdiscipines
Smeedvaardigheid uit staf.
Kunststof en alternatieve beslagmethodes
Bedrijsvoering, klantgericht denken en verkooptechniek (vooral van de laatst kunnen de Traditionele smeden nog wel wat leren van de NBers Haha! )
Het hoefsmedenonderwijs en de stage begeleiding.

9 onderwerpen en dan verdeelt over 10 dagen, dat is altijd nog meer dan info over de natuurlijke slijtage gegeven in 1 dag.
Daarnaast hebben deze smeden al veel voorkennis en zijn ze na het behalen van hun diploma constant met de paardenhoeven bezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:28

Dani62 schreef:
Mijn ervaring: de hoefjes van mijn jaarling groeien zo snel (fulltime beweging, veel over het harde) dat daar bijna niet tegenop te vijlen valt Haha! !

Dat kun je in mijn ogen haast een afwijking noemen. Bovendien spreek je jezelf tegen. Paarden op rotsen slijten natuurlijk af, maar ondertussen zeg je dat de hoeven daar juist harder van gaan groeien zodat ze niet meer voldoende afslijten. Daarnaast: niet alle 'wilde' paarden lopen op rotsen en toch kunnen ze zonder smid, rara hoe kan dat. Jij kunt het heel logisch vinden. Ik totaal niet. Laten we het maar op een meningsverschil houden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:32

Citaat:
opala schreef:

Citaat:
Zahlina schreef:
Er is namelijk maar 1 die bepaalt wat het beste is en dat is het paard.

Hiermee sla je de spijker op de kop .... en met het volgen van een bekapcursus, kun je als eigenaar niet individueler te werk gaan . Eén man/vrouw als persoonlijke hoefverzorger van één paard.

Zahlina doelt op het individu van het paard, niet van de bekapper. Een individuele behandeling is compleet iets anders dan de behandeling door één individu. Een bekapper/smid (uit welke stroming dan ook) richt bij 100 paarden minder schade aan dan een leek bij één paard.

Er wordt hier een aantal keer gesteld dat niemand zijn paard beter kent dan de eigenaar. Ben ik het mee eens. Hierdoor kan een eigenaar die betrokken is bij z'n paard het beste constateren of en waar er een probleem zich voordoet bij zijn eigen paard. Maar dat wil niet zeggen dat de eigenaar dan automatisch ook de beste oplossingen kan bieden en bovendien deze zelf kan uitvoeren. Wat de beginpost van Arabesk wil doen laten geloven, is dat elke schlemiel en z'n tante na één dagje zo'n cursus volgen een paard kan bekappen. Met foto's van oa een bokhoef erbij. Vervolgens hebben alledrie de hoeven dezelfde behandeling gekregen (kijk maar naar de na-foto's). In mijn ogen ben je dan toch niet bepaald individueel bezig.

Wat ik ook niet begrijp, is dat iemand zo'n topic begint, welke precies in praktijk uitgevoerd laat zien de vooroordelen die er over NB bestaan. Juist als je zo'n voorstander bent van NB, lijkt me dat je dat tegen wilt gaan en een juist beeld van NB wilt laten zien.

Ik heb niets tegen natuurlijk bekappen of what so ever, maar ik heb wel wat tegen onprofessionele mensen die maar wat doen. Helaas kom je die in alle stromingen tegen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:34

Sizzle schreef:
Dat kun je in mijn ogen haast een afwijking noemen. Bovendien spreek je jezelf tegen. Paarden op rotsen slijten natuurlijk af, maar ondertussen zeg je dat de hoeven daar juist harder van gaan groeien zodat ze niet meer voldoende afslijten. Daarnaast: niet alle 'wilde' paarden lopen op rotsen en toch kunnen ze zonder smid, rara hoe kan dat. Jij kunt het heel logisch vinden. Ik totaal niet. Laten we het maar op een meningsverschil houden.

Mijn paard en een afwijking.... Wow!

Waar zeg ik dat de hoeven niet meer voldoende afslijten?
Bij mijn paard is dat het geval ja, maar die staat op de wei, daar slijten ze niet hard genoeg nee, raar maar waar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:37

Ok Dani, dus in dat geval zijn alle paarden die correcte voetstanden hebben zonder dat ze om dte haveklap bijgewerkt moeten worden maar ook nooit te kort staan dus eigenlijk totale mislukkelingen Clown Geef mij dan toch maar zo'n zelfonderhoudende mislukking die blijkbaar zelf kan reguleren dat je bij veel weidegang zonder stenen je hoeven wat minder debiel snel gaat laten groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:39

Mijn jaarling staat ook op de wei, maar word gewoon bekapt als dat nodig is..

Zien er gewoon goed uit hoor!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:40

BCS schreef:

Valt daar ook niet tegenop te vijlen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:41

Volgens mij zijn er meerdere wegen naar Rome, en ook meerdere manieren om je paard lekker op zijn benen te houden. NB is een keuze, die je kan maken, of kan laten.
Maar een gefundeerde keuze kan je pas echt maken, als je je erin hebt verdiept.

Wat mij hier opvalt, is dat het grootste deel van jullie om het hardst roept dat je zelf noooooit zou mogen sleutelen aan de hoeven van je paard, maar ondertussen wel precies weten waarom niet. Dat spreekt elkaar al tegen. Zeg dan gewoon dat je er nooit aan zou sleutelen omdat je niet precies weet hoe dat moet.

Daarbij geef ik jullie gelijk voor wat betreft het feit dat je ook geen hoefsmif bent in 1 dag. Ook zijn de voorbeelden van probleemhoeven misschien niet zo representatief en dus handig om voor dit onderwerp te gebruiken, omdat het immers niet gaat over hoefsmid worden, maar over hoefonderhoud.
Aan de andere kant is een vijltje langs een hoef halen, zonder de stand te corrigeren, echt geen rocket science. Dat is te leren! Een begin daarvoor kan deze cursus zijn, daarna kan je smid je verder begeleiden.

NB kan, naast dat het in mijn ogen veel voordelen heeft, een risico inhouden. Namelijk bij mensen die overmoedig worden, geen gefundeerde keuze maken, en maar wat aanrommelen na een dagje cursus, zonder verdere begeleiding. Voorbeelden hier op bokt genoeg.
En dat is jammer, want er gaan paardenbeentjes aan kapot, en de manier van bekappen (NB) krijgt een slechte naam. Terwijl dat niet zou hoeven.

NB is in mijn ogen prima te doen, zolang je genoeg ervaring opdoet, begeleiding krijgt, en in je achterhoofd houdt dat een smid het nog altijd beter weet, dus dat je die moet inschakelen bij twijfel.

Wat de TS betreft, ik 'ken' haar nu een beetje omdat ze mijn lesgeefmens is. Sommige aanvallen vind ik echt beneden peil. Ze is altijd voor rede vatbaar en heeft nu eenmaal een soort missie op zich genomen. Dat lukt iemand nooit als hij of zij een beetje bescheiden en timide blijft. Ze gelooft ergens in en wil laten zien dat het ook anders kan. Aan de vele topics, artikelen en onderzoeken die zij hier al plaatst, kun je afleiden dat ze zich ergens in vastbijt en in verdiept. Een beetje meer credit is misschien wel op z'n plaats. Je zou er nog wat van kunnen leren. Of je er ook voor kiest, is een tweede. Maar nogmaals, een keuze kun je alleen gefundeerd maken, als je je ergens in verdiept.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:42

Even over het natuurlijke afstijten.
Ik heb 1 paard staan waar geen enkele smid onder gaat staan bij haar achter hoeven zonder dat ze verdooft is.
Merrie staat overdag buiten (gras/zand) en s'nachts lekker op stal.
Nu doen wij 1x per jaar haar achterhoeven, niet omdat ze dan zo lang op haar achterhoeven staat maar omdat ze scheef weg groeit en dit dan weer gecorriceert moet worden.
Natuurlijke kan het eigenlijk niet wnat de merrie heeft echt geen problemen aan haar achtervoeten, ja de zool wordt vol en ze slijt scheef weg maar dit is wel de manier waarop zij is.
Nu kan ik zeggen kom we doen er helemaal niets meer aan maar dan gaat ze dus wel problemen krijgen met de scheve stand terwijl ze achterhoeven heeft die volgense elke beschrijving perfect zijn.

Tis dan wel heel natuurlijk maar niet zo goed voor het paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:46

Sizzle schreef:
Ok Dani, dus in dat geval zijn alle paarden die correcte voetstanden hebben zonder dat ze om dte haveklap bijgewerkt moeten worden maar ook nooit te kort staan dus eigenlijk totale mislukkelingen Clown Geef mij dan toch maar zo'n zelfonderhoudende mislukking die blijkbaar zelf kan reguleren dat je bij veel weidegang zonder stenen je hoeven wat minder debiel snel gaat laten groeien.

Wat nou debiel snel? Oh, oh, oh, dan moet je 1 x in de week 2 min. aan de hoeven van je paard vijlen. Jezus wat een werk, wat debiel veel werk zeg...

Enne, dat 'niet tegenop te vijlen' was bij wijze van spreken natuurlijk! Wat denk je nou eigenlijk? Dat ik 24/7 aan de hoeven van mijn paard moet lopen vijlen? Kom op zeg!

En nu ga ik aan werk, ik ben er klaar mee. Is ook mogelijk een compleet topic op negeer te zetten?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:51

Ik doe ook NB, maar wel pas na een jaar begeleiding van mijn bekapper. Die heeft mij exact uitgelegd hoe ik elke x de scheefstand van mijn paard kan corrigeren (wat ook is vastgesteld door een fysio, die ook vond dat kleine correcties in dit geval beter waren dan elke zoveel weken grote correcties omdat de scheefheid vast zit in haar skelet) en ook waar ik op moet letten. Ik houd haar bij, en geen andere paarden omdat ik die paarden niet ken. De stand van de benen niet, de hoeven niet, niets.

Na dat jaar heb ik de cursus gedaan, waar ik de technieken leerde om te vijlen. Ik vond het een goede cursus, maar niet idd om te zeggen dat je daarna een bekapper bent, mijn bekapper heeft ook heel wat meer jaren geleerd dan ik en hij leert nog steeds bij.

Verder vind ik dat iedereen die een paard houd zich in de hoeven zou kunnen verdiepen om daarna een beslissing te nemen wat je het beste lijkt voor je eigen paard. NB is voor mij niet heilig, TB is het ook niet. Overal zijn uitwassen en extremen en paarden die pijn ervan hebben. Maar tot nu toe blijkt NB het beste te werken voor mijn knollie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:51

Sizzle schreef:
BCS schreef:

Valt daar ook niet tegenop te vijlen?

Geen idee, dat laat ik over vak mensen die ervoor geleerd hebben over Haha!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:52

Dani62 schreef:
Sizzle schreef:

Wat nou debiel snel? Oh, oh, oh, dan moet je 1 x in de week 2 min. aan de hoeven van je paard vijlen. Jezus wat een werk, wat debiel veel werk zeg...

Enne, dat 'niet tegenop te vijlen' was bij wijze van spreken natuurlijk! Wat denk je nou eigenlijk? Dat ik 24/7 aan de hoeven van mijn paard moet lopen vijlen? Kom op zeg!

En nu ga ik aan werk, ik ben er klaar mee. Is ook mogelijk een compleet topic op negeer te zetten?

Jeetje wat reageer jij fel zeg. Je kan toch gewoon normaal een discussie voeren?
Actie is nog altijd reactie hoor.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:54

Het zoveelste topic........ Gestoord

Ja, heul knap hoor......... Hoefjes op pagina 1 zien er netjes uit Gaaaap En hoe zou het zijn als het voeten waren van nog levende paarden?? Beenstanden en zo???

Ik snap niet hoe mensen denken in 1 dag te kunnen leren bekappen..... De hoefsmeden hier die een diploma hebben, hebben zich al een slag in de rondte moeten leren en weet ik veel hoe lang stage moeten lopen. In DUitsland gaat het nog veel verder. Eer je daar jezelf gediplomeerd hoefsmid mag noemen ben je bijna 10!!!!! jaar verder. Die moeten jaren naar school en jaren stage lopen.

Maar nee hoor, het kan ook in 1 dag.......... yeah right......

Hoe ging dat ook al weer??? Iets van een schoenmaker en een leest??? Knipoog

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:55

Heb het topic maar gedeeltelijk gelezen maar ook ik ben van mening dat het onverantwoord is om mensen na 1 dag "los" te laten en zelf hoeven -al is het hun eigen paard, wat is het verschil??- te laten bekappen.
En wat verbeeld je je dat je als "1- dagsbekapper" een paard van een bokhoef en of scheur kan afhelpen?
Menig dierenarts en smid hebben daar jaren voor op school gezeten.
Levensgevaarlijk, maar dat is mijn mening... Knipoog

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:56

Kukkie, ik leef samen met een gediplomeerd smid en kan je verzekeren dat ik graag gebruik maak van zijn kennis wat nu ook mijn kennis is.
Daarnaast heb ik in mijn opleiding geleert om dode poten te bekappen, een ijzer er weer onder te slaan ect ect.
Kan je verzekeren dat ik door bovenstaande dingen veel meer heb geleert dan mogelijk is in 1 dag.
Ik weet wel wat ik moet doen met de hoeven van mijn paarden omdat mijn vriend mij hier in opleidt, hij heeft volgens mij de stille hoop dat hij straks onze eigen paarden niet meer hoeft te doen Clown
Juist doordat ik deze kennis heb op gedaan heeft het mijn doen beseffen dat ik niet te zoeken heb bij de hoeven van mijn paarden.
Het gene wat mijn vriend ziet, net dat een extra haaltje met de vijl of juist niet, iets stijler of minder stijl ect ect zijn nu net de dingen die je leert door heel veel paarden te zien en te bekappen onder goede begeleiding.
Mijn vriend heeft zijn diploma nu 2 jaar (is nog niet zolang geleden) maar nog steeds loopt hij 1x per week mee met andere smeden omdat zoals hij het zelf zegt :"het houd hem scherp, hij blijft leren".
En nee eigenlijk kan het niet uit om 1 dag per week mee te lopen en moet hij ook op zaterdag aam het werk maar hij heeft het over voor zijn vak.

Dat Arabesk op een missie is is ook niet erg, ik heb ook een missie.
Mijn missie staat dan wel recht tegen over de missie van Arabesk want ik vind dat er geen enkele stroming is die werkt op alle paarden en dat is nu net wel de missie van Arabesk.

Dat sommige aanvallen beneden peil zijn kan ik niet terug vinden in dit topic.
Ja er worden vragen gestelt en er wordt als antwoord weer keurig geschuilt achter het niet willen voor kauwen van de cursus.
ja lekker geloofwaardig ben je dan als je niet eens de theorie kan uitleggen, wat echt niet veel kan zijn want het kan allemaal in 1 dag worden gestopt.
Zo komt het in ieder geval op mij over, iets heel hard roepen en dan heel snel wegrennen als er vragen worden gestelt, lekker laf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:59

als het met de paarden niks wordt kan Arabesk nog altijd de politiek in Haha! Haha! Haha!

(is een geintje arabesk Haha! Haha! )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:02

BCS schreef:
Jeetje wat reageer jij fel zeg. Je kan toch gewoon normaal een discussie voeren?
Actie is nog altijd reactie hoor.

Misschien jaloers dat ik een paard heb waar je niet elke week aan hoeft te vijlen Tong uitsteken
Ik heb ooit een merrietje ingereden met werkelijk top-voeten. Die zagen er altijd uit alsof de smid gisteren geweest was. Ook karteltjes waren nooit te bekennen. In werkelijkheid kwam de smid hier ook max 2x per jaar voor en dan was het nog minimaal wat hij deed. Toen het tijd was voor de verkoop en de eerste geinteresseerde kopers vroegen om details wees ik even naar haar geweldige voeten. Deze zijn 5 maanden geleden voor het laatst bijgewerkt zei ik trots. Mensen wilde mij niet geloven, want dat is immers onmogelijk. Paard verkocht en en wat maandjes later heben ze inderdaad bevestigd dat hoe minder ze eraan doen hoe mooier de voeten bleven. de moeder van die merrie was precies zo idem voor al haar andere kinderen. Bij paarden met platvoeten zie ik wel dat je vaker moet laten bijwerken (ik kom er zelf niet aan). Die groeien naar voren ipv naar onderen en slijten daardoor niet goed af.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:05

Dani62 schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooi begerepen waarom je met natuurlijk bekappen zo vaak moet bijwerken. Klinkt niet echt natuurlijk.

Juist wel. In de natuur slijten de hoeven de hele dag door vanwege de ondergrond en vele beweging. Groei en slijtage moeten in evenwicht zijn. Het ligt er dus maar net aan hoe hard de hoeven van je paard groeien.
Citaat:
Staan de natural paarden dan gemiddeld zo beroerd op hun benen dat ze echt elke 6 weken nagekeken moeten worden EN ook nog tussendoor bijgewerkt?
Dat is haast nog intensiever dan een paard op ijzers.

Nee. Nogmaals, het ligt aan de hoefgroei van je paard. Het werkt een beetje zo: beweging is slijtage en slijtage is groei. Hoe meer beweging, hoe meer slijtage (en omdat we geen rotsen hebben hier zorgen wij voor de slijtage). En hoe meer slijtage, hoe harder de hoef gaat groeien... En zo is het kringetje weer rond Lachen. Mijn ervaring: de hoefjes van mijn jaarling groeien zo snel (fulltime beweging, veel over het harde) dat daar bijna niet tegenop te vijlen valt Haha! !

Eeh meen je dit serieus?
Zolang je zo blijft denken snap ik idd waarom je NB aanhangt.
Gelukkig zijn er ook mensen met DEGELIJK verstand van anatomie,groeiprocessen,hoeven en beenstanden die het wél snappen

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:07

Ik heb er ook zo eentje gehad Sizzle Haha!
Was een veulen wat we zelf hebben gefokt maar waar echt een steekje bij los zat.
Beestje op het land gezet en de eerste 3 jaar niet meer in handen gekregen.
3 x raden welk paard de mooiste hoeven had, hij dus terwijl daar nog nooit iets aan was gedaan.
Heb nu een jaarling uit de zelfde merrie en ook deze heeft echt super voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:12

Hoe meer ik mijn nagels afbijt, hoe harder ze groeien...

Hoe zat het ook alweer? Nagels zijn de hoeven bij een paard?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:14

BCS schreef:
Hoe meer ik mijn nagels afbijt, hoe harder ze groeien...

Hoe zat het ook alweer? Nagels zijn de hoeven bij een paard?

Bijt jij op je teennagels???? Ziek

Haha! Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:15

Wildgirl schreef:
Eeh meen je dit serieus?
Zolang je zo blijft denken snap ik idd waarom je NB aanhangt.
Gelukkig zijn er ook mensen met DEGELIJK verstand van anatomie,groeiprocessen,hoeven en beenstanden die het wél snappen

Doe eens normaal Wildgirl Clown .
Je kunt het me gewoon vertellen hoor als ik fout zit volgens jou. Leg me uit hoe jij het ziet, misschien leer ik er nog iets van?

Ik heb overigens nergens beweerd alle wijsheid in pacht te hebben...