hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: hoefsmid schopt irritant veulen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:16

saskiakefie schreef:
detour schreef:
TS, het zou misschien handig zijn je meer in het gedrag van paarden te verdiepen en hoe het paard als dier fungeert in kuddegedrag.
Dat het een kuddedier is, dat het een vluchtdier is, dat het dier alleen overleven kan (in het wild) in een hierarchie, het zijn allemaal dingetjes die iets over het gedrag van het veulen zeggen, want dat is ook een paardachtige (gaan we ff vanuit Haha! ).
Die smid ging in mijn ogen veels te ver, maar een pegagogische goedgetimede skup is niet verkeerd!

hoezo moet je me meer verdiepen in het gedrag van paarden als kuddegedrag? Ik snap je niet helemaal.

Boeken lezen over ethologie, TS, er zijn genoeg boeken die je wat meer inzicht kunnen geven waarom een paard functioneert zoals het doet, zodat je inzicht kunt krijgen in hoe je daar mee om zou kunnen gaan ter voorkoming van dit soort praktijken als met dit veulen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:43

Toekie schreef:
saskiakefie schreef:
Nou, emelie werd vastgezet. ze duwden met zijn allen emelie tegen de muur, zodat ie geen kant meer op kon. Daarna lieten ze hem even los, en emelie ging helemaal te keer, hij ging steigeren, proberen weg te rennen, en dat soort dingen. dus gleed ze uit, en lag op de grond. Ze had samen met het halster ook nog een halsband om. de halsband knelde haar hals af, en ze kon bijna geen adem meer halen.

saskiakefie schreef:
"Haha, hij denkt: ik lig zo wel lekker" zei de hoesmid. De andere heren grinnikte er ook om. daarna gaf de hoefsmid het veulen een trap, dat die weer overeind krabbelde.

saskiakefie schreef:
De hoefsmid gaf het veulen weer een trap in de maag. Toen ging hij weer door. Op gegeven moment ging het veulen hangen, aan het halster. maar de heren hielden het halstertouw vast, en na een tijd zo te staan, gaf de hoefsmid hem weer een schop dat ie normaal ging staan...

saskiakefie schreef:
(de hoefsmid zei trouwens ook nog: de beste manier is dat het veulen valt, dan is het meteen afgelopen, dan schrikken ze ervan, dan worden ze wakker)

Nee, dit is NIET normaal! Ik begrijp ook niet dat je het over een 'irritant veulen' hebt.

in de ogen van de hoefsmid bedoelde ik Knipoog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 10:44

merrieveulen schreef:
ik bedoelde eigenlijk dat voer een eerdere stap is, als mijn veulen iets eng vindt kalmeer ik hem ook, weliswaar niet met voer want hij weet dat dat niet per sé nodig is om op je gemak te zijn, maar eten, letten op het voer en de kauwbeweging kunnen het veulen geruststellen.

de fout aan de basis ligt hier inderdaad bij de eigenaar, maar dat mag nooit een excuus zijn om het dier zo te mishandelen, het dier begrijpt dit immers niet. je kunt een veulen in heel korte tijd netjes voetjes leren geven, de smid had dit ook kunnen aangeven en met enkele dagen terug kunnen komen.

@ marleen_usar, wat zou JIJ doen? omdat je tijdgebrek hebt maar even geweld gebruiken? je moet vanuit het dier denken, niet vanuit je eigen planning. mijn smid doet er bij 'moeilijke' dieren inderdaad langer over, ze wordt een keer boos als het moet (zoals bij een eigenwijze tweejarige haf hier op stal, die was écht aan het klooien), maar bijv. met mijn onzekere veulen had ze een engelengeduld. gevolg is dat mijn veulen speels en vrolijk op haar reageert, en zich normaal laat bekappen, zonder eerst een keer in elkaar getimmerd te zijn. nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn veulen wel de nodige voorbereidingen had gehad.

maar goed, zoals gezegd, het is een samenloop van omstandigheden, het veulen had beter opgevoed moeten zijn maar lees de beginpost nog eens. wanneer een paard niet uit agressie handelt is deze manier van omgaan met het dier imo NOOIT de juiste.

ja ik begreep het van het voer. Natuurlijk hadden ze het andersom moeten doen. Ze weten niet wat ze doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:16

Nou TS: Lijkt me duidelijk... veulie beter opvoeden en niet ophouden als ie vervelend wordt.
En niet vastzetten, is niet wijs.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:18

Yamcha schreef:
Nou TS: Lijkt me duidelijk... veulie beter opvoeden en niet ophouden als ie vervelend wordt.
En niet vastzetten, is niet wijs.

ik snap je laatste zin niet Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:04

een veulen dat voor de eerste keer bepakt wordt en het vaststaan niet kent, nooit vastzetten. toen ik mijn veulen net had wilde ik de hoefjes controleren, ik gng ervan uit dat hij niet kon vaststaan, en voetjes geven kende hij ook niet. om problemen te vermijden (lees: gestresst veulen met een nare ervarig erbij) heeft mijn zusje hem vastgehouden, zij gaf mee als hij draaide oid, en praatte tegen hem en aaide hem. later, toen hij me een beetje beter kende zette ik hem bij het kammen aan de muur, met een lang touw dóór de muurring, waarbij ik het uiteinde vasthield. zo kon ik meegeven (en loslaten bij evt. paniek), en hem langzaam aan leren wat vaststaan is.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:40

Mijn jaarling kan prima vaststaan en voetjes geven, maar bij de hoefsmid zet ik haar nooit vast. Dan hou ik haar altijd zelf vast. Die dame van mij kan ook nog wel eens irritant worden met bekappen, ze is jong en heeft nog erg weinig geduld zoals normaal is bij jonge paarden. Mijn hoefsmid begrijpt dat gelukkig en is erg rustig, hij corrigeerd haar met zijn stem als ze zich misdraagt. En we prijzen haar allebei helemaal de hemel in als ze braaf is. Het gaat elke keer dat hij komt een stuk beter, de vorige keer heeft ze zelfs met haar achterbenen op dat "bokje" gestaan met vijlen.
M.a.w. met rust en belonen bereik je het meest.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:45

aboluut............ helemaal waar Lachen

maar aan de andere kant moet het jonkie je niet naar het leven staan en gericht trappen Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:13

Ik zou de moeder van het veulen ook niet de stal uitgehaald hebben, dit was waarschijnlijk nog meer reden tot paniek. Maar ik ben wel van mening, opgevoed veulen of niet, een hoefsmid hoort niet te schoppen of te slaan. Dan moet die brave man maar eerlijk zijn en zeggen dat hij het veulen pas wil doen als het geleerd heeft om rustig vast te staan en voetjes te geven.

Ik heb het ook wel eens gezien in een kleine manège waar ik een tijdje les nam hoor. Daar werden 2 jaarling hengstjes naar de poetsplaats geleid om te worden bekapt, de hengstjes waren op van de zenuwen en hadden overduidelijk schrik. De smid, die zichzelf heel wat vond, nam het been van de eerste vast om te beginnen en het veulen trok natuurlijk weg en wou gaan steigeren. Dat arme dier heeft daar heel wat trappen in de buik moeten incasseren van die smid en dat terwijl de eigenaars er gewoon op stonden te kijken. Ik was zelf helemaal verbouwereerd van dit tafereel dat ik geen zinnig woord kon uitbrengen maar toen de lesgever (eigenaar van de hengstjes) zei dat ik met mijn lespaardje verder kon gaan naar de piste heb ik hem de teugels overhandigd en gezegd dat ik liever niet op een manège rijd waar zulke praktijken gebeuren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 00:23

Mandyke schreef:
Ik zou de moeder van het veulen ook niet de stal uitgehaald hebben, dit was waarschijnlijk nog meer reden tot paniek. Maar ik ben wel van mening, opgevoed veulen of niet, een hoefsmid hoort niet te schoppen of te slaan. Dan moet die brave man maar eerlijk zijn en zeggen dat hij het veulen pas wil doen als het geleerd heeft om rustig vast te staan en voetjes te geven.

Ik heb het ook wel eens gezien in een kleine manège waar ik een tijdje les nam hoor. Daar werden 2 jaarling hengstjes naar de poetsplaats geleid om te worden bekapt, de hengstjes waren op van de zenuwen en hadden overduidelijk schrik. De smid, die zichzelf heel wat vond, nam het been van de eerste vast om te beginnen en het veulen trok natuurlijk weg en wou gaan steigeren. Dat arme dier heeft daar heel wat trappen in de buik moeten incasseren van die smid en dat terwijl de eigenaars er gewoon op stonden te kijken. Ik was zelf helemaal verbouwereerd van dit tafereel dat ik geen zinnig woord kon uitbrengen maar toen de lesgever (eigenaar van de hengstjes) zei dat ik met mijn lespaardje verder kon gaan naar de piste heb ik hem de teugels overhandigd en gezegd dat ik liever niet op een manège rijd waar zulke praktijken gebeuren.

schitterend! echt hartstikke goed!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:21

merrieveulen schreef:
Mandyke schreef:

schitterend! echt hartstikke goed!

Ja, ben ik helemaal mee eens. Maar ja, je moet het lef er maar voor hebben Bloos

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:26

tip 1 die al zo veel is gegeven: oefenen oefenen oefenen!! Net zo lang tot je minimaal 30 seconden alle voetjes zonder terugtrekken kan oppakken!!

tip 2: snaveltje opentrekken als je denkt dat iets niet normaal gaat

tip 3: veulen los laten staan, eventueel aan het halster vasthouden (zonder touw) en met het buikje tegen jouw buik laten rusten, dan staan ze stabieler als ze 1 been moeten geven

tip 4: zoek een andere hoefsmid

heb 1 heel mak veulen en 1 heel eigenwijs veulen. Mijn eigenwijze hengstveulen heeft door het vele oefenen heel goed door wanneer hij zijn voetje moet geven, dit kan ik gewoon los in de wei doen met allevier de voetjes, keurig netjes uitkrabben tot ze brandschoon zijn.. mijn makke merrieveulen is bij mij pas voor het eerst bekapt, gewoon los in de wei. De eerste keer was ze heel erg bang, maar bleef wel braaf staan. Ze trok heel erg haar beentje terug, maar heb haar beentje gewoon vastgehouden, welke kant ze ook op ging, ik ging als een elastiekje mee, zonder meer druk te geven als ze harder trok. na een paar seconden had ze al opgegeven en vond ze het ook niet eng meer.

Maar 1 ding: gericht naar mij schoppen en daarbij raken betekent wel een schop terug. Geen harde, maar wel eentje met schrik-effect Haha! leeftijd is daarbij niet belangrijk. Gericht naar mij schoppen en niet raken levert een dikke vette waarschuwing op.

Mijn hoefsmid mag mijn volwassen paarden best een tik verkopen als ze echt heel erg vervelend zijn (niet met gereedschap, maar doet ze ook absoluut niet). Mijn trekpaard kan met haar 900 kilo uit het niets ineens haar voet neer laten knallen met een rotgang, dan krijgt ze wel eens op haar flikker. Mijn tinker is wel eens bijna bovenop mijn hoefsmid gaan liggen toen ze geen zin had bekapt te worden. Toen heeft ze een flinke schop van mij gehad, omdat de hoefsmid op de grond lag Haha! Is daarna ook nooit meer gebeurd. Maar straf snel, moet als een reflex zijn, na 3 seconden ben je te laat, liefst onmiddelijk als reactie op de daad!