Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monikasweety

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:14

arno8 schreef:
Dat klopt. Ik zal je gelijk het hele verhaal vertellen.

Ze heeft het langer volgehouden dan ik had verwacht. Ze staat altijd op de wei (zachte ondergrond) en in het stuk Belgie waar wij reden, waren alle ruiterpaden bezaaid met spelt (hele scherpe kleine steentjes). Die overgang was te groot voor haar. Een week lang bleef ze er goed op lopen (de eerste dagen 30 kilometer per dag, omdat we zelf moe werden gingen we terug naar 15 kilometer per dag). Daarna ging ze die paden ontwijken en zocht ze het zachte op.

Ik had natuurlijk uit eigen belang ijzers onder kunnen slaan. Dan voelt de voet niets meer en kun je vrolijk doorhuppelen, zou je denken. Maar dan breek ik liever mijn vakantie af. Maar dat is nog niet alles.

Het viel ons op dat we op die paden geen 1 andere ruiter tegen zijn gekomen. Een campingbaas kon ons wel vertellen waarom: paarden met ijzers redden het ook niet op die paden. Hij heeft ook al geklaagd dat die paden niet geschikt zijn, maar voorlopig blijft het zo.

Mijn paard liep weer als vanouds toen ze na een dagje rust weer thuis kwam. Hier liggen ook niet overal die steentjes, ze lagen daar ook vaak op de opritten en dus op de weg, door de harde ondergrond drukken ze recht in de hoef.

We hebben wel in 10 dagen 150 kilometer afgelegd. Arabesk liep nog goed en had nog wel doorgekund. Ik ben benieuwd hoe ver een paard op ijzers op dezelfde route was gekomen.

Volgend jaar gaan we het weer doen. Onze paarden staan niet op een harde ondergrond met scherpe steentjes, dus kunnen we ze niet daaraan aanpassen. Wel gaan we trainen met hoefschoenen, zodat we die bij die stukken onder kunnen doen.

Ieder paard kan dus nog steeds zonder ijzers, alleen de ruiter vaak niet.

ben het hier niet mee eens,
er word hier nu naar 1 paard gekeken,

misschien heb ik ijzers gekozen voor mezelf
omdat ik niet wou dat men paard kreupel ging lopen,
maar lang niet elk paard kan zonder ijzers,
ken 1 paard die kan misscien 1 dag zonder ijzers lopen maar dat is dan dat dan zijn de hoeven de volgende dag geheel kapot,

ikzelf hou totaal niet van ijzers,
maar toen men paard na 3 maanden kreupel een grote scheur in der achterhoef kreeg,
en het al geprobeerd weg te late halen door de hoefsmit maar gewoon doorscheurde, heb ik toch besloten om de hoeven bij elkaar te houden
dus dat ze niet weer kreupel zou raken,
dan maar een extra ijzertje erop,

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:16

Arno8, wat jij doet is generaliseren.

Hoe kun jij in vredesnaam ervanuit gaan dat ieder paard zonder ijzers kan omdat toevallig die van jou dat kan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:23

arno8 schreef:
We hebben wel in 10 dagen 150 kilometer afgelegd. Arabesk liep nog goed en had nog wel doorgekund. Ik ben benieuwd hoe ver een paard op ijzers op dezelfde route was gekomen.

Nou ik ook, en dit verhaal is dus echt helemaal niets waard omdat je niet weet hoe ver een paard met ijzers was gekomen....

Jouw stelling klopt bijna, ieder paard kan zonder ijzers, maar dan moet je hem ook lekker in het land gooien en er niets mee doen, natuurlijk= natuurlijk en niet zoals de helft het doet: natuurlijk als het mij uitkomt...

Als een paard gevoelig loopt is dat een slecht teken, of ga jij mij vertellen dat dat om te draaien is tot iets positiefs?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:35

arno8 schreef:
Ze heeft het langer volgehouden dan ik had verwacht. Ze staat altijd op de wei (zachte ondergrond) en in het stuk Belgie waar wij reden, waren alle ruiterpaden bezaaid met spelt (hele scherpe kleine steentjes). Die overgang was te groot voor haar. Een week lang bleef ze er goed op lopen (de eerste dagen 30 kilometer per dag, omdat we zelf moe werden gingen we terug naar 15 kilometer per dag). Daarna ging ze die paden ontwijken en zocht ze het zachte op.

Ik had natuurlijk uit eigen belang ijzers onder kunnen slaan. Dan voelt de voet niets meer en kun je vrolijk doorhuppelen, zou je denken. Maar dan breek ik liever mijn vakantie af.

Als ik dat zo lees had je de trektocht beter voor moeten bereiden, dus kennis hebben van de wegen die je gaat volgen en daar op inspelen door de hoeven van je paard af te harden.

Veel paarden kunnen zonder ijzers, niet alle. Dat kan deels aan de ruiter liggen die graag z'n wedstrijden (b.v.) wil rijden, maar het kan ook aan de medische achtergrond van een paard liggen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:01

In de ruim 2en-half jaar dat mijn paard zonder ijzers heeft gelopen omdat ze daarmee idd beter mee af zijn dan met, heb ik in die tijd meer ellende gehad dan toen ze op ijzers liep. De ene hoefzweer na de andere waarvan 1 zeer ernstig dat ik zelfs in Utrecht met haar terecht kwam. Daar heeft ze nog bijna 2wkn gestaan. Nu hoor ik jullie al denken, "waarom heb je geen hoefschoenen gebruikt" ? Mooi wel, vanaf t begin. Mijn paard is n erg heethoofdje en accepteerd niet alle schoenen. De enige die zij wel accepteerde was de Easy Boot. 4 Stuks, de juiste maat en alles was goed maar met een sprintje in de wei vlogen ze er mooi af.
Opzoek naar wat anders. De BOA's, die kunnen er bijna niet af want daar zitten ze wat dieper in dan in de EB.
Ik had r met 1 voet in een BOA gezet en madam brak de tent af en heeft heel wat voeten in de aarde gezet om die dingen af te krijgen.
De EB Epic's, super net als zn voorganger accepteerde ze die wel maar begon ook erg te schuren, ja ik had de juiste maat etc, etc. Was dus geen oplossing, liep later ook weer wat kreupel met die dingen.

Na dit avontuur heb ik in overleg met mijn smid en veeartsen besloten om ze weer op ijzers te zetten en sinds een jaar gaat het weer uitstekend, loopt weer als een trein en nergens last van gehad. Dus ik vraag mij af, is je paard erg gevoelig op zijn hoeven en staat op ijzers ? Zou ik zeggen: Lekker laten staan (ja als t op medisch grond is, welteverstaan).
Ik ben echt niet pro ijzers maar als t niet anders is......is t nie anders.

Voordat er weer misschien heel wat losbarst over dit stukje, mijn paard is totaal geen liefhebber van een smid en geen enkele smid is liefhebber van mijn paard. M.a.w. ze slaat kompleet het licht uit je ogen, alleen al bij bekappen en op aanraden van zowel div. smeden als v.artsen moet ik met r naar Roosendaal waar ze onder lichte verdoving word bekapt/beslagen en waar ze dr heel goed in de gaten houden.
En nee dit is niet mijn manier van een paard laten bekappen/beslaan maar dit is niet anders. En ja....... ik ben wel degelijk rond aan t kijken of er niet een andere oplossing is !

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:35

Alledrie mijn paarden (2 Nederlands Trekpaarden en 1 Shetlander) lopen zonder ijzers en doen het hier prima op! Aan het begin ontstonden er nog wel eens scheurtjes (door de nog wat "zachte" hoeven), maar in de loop van de tijd verdween dit als sneeuw voor de zon!

De hoeven zijn nu kei en keihard. Scheelt ook enorm in de kosten, zeker met van die kolossen :-O

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:08

Heerlijk weer zo'n topic waar elke "kant" zijn visie verdedigd. Wees gewoon reeel en laat elkaar. Ik zie persoonlijk niet de noodzaak om iemand af te kraken of te vertellen dat ik het zelf zo onwijs goed doe. Mijn pony staat op ijzers omdat hij veel op de weg loopt en zijn voeten niet bepaald lichtvoetig optild en neerzet. Echter door veranderde omstandigheden (zakelijk) zal ik komende winter niet veel tijd hebben om buiten te rijden en dus gaan de ijzers er komende keer weer af.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:38

Ik denk dat paarden in principe wel zonder ijzers kunnen. Maar zodra paarden ergens voor gebruikt gaan worden, waarbij er een andere of extra belasting komt op de hoeven en hierdoor versnelde slijtage ontstaat, je er dan echt niet onderuit kunt. Ook de stand van de hoeven lijkt me belangrijk om in de gaten te houden. Als is het maar dmv bekappen. Mijn fries loopt alleen op zandondergrond en een enkele keer op het harde. Hij wordt alleen bekapt en dit wil ik zo lang mogelijk blijven doen. Mijn smit geeft aan dat het altijd beter is om niet te beslaan als de mogelijkheden het toelaten. Dus per paard bekijken lijkt me.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:45

hebben al die mensen die zeggen dat de hoeven van hun paard te snel slijten op het asfalt en daarom ijzers onder hebben, ook weleens hoefschoenen geprobeerd?

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:47

Ja natuurlijk, ieder paard kan zonder ijzers lopen.... ze worden er niet mee geboren. Bloos

Het ligt echter aan 't gebruiksdoel en de instelling van de eigenaar/verzorger of het paard daadwerkelijk de schoentjes aangemeten krijgt Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:53

arno8 schreef:
hebben al die mensen die zeggen dat de hoeven van hun paard te snel slijten op het asfalt en daarom ijzers onder hebben, ook weleens hoefschoenen geprobeerd?

nee ,en dat ben ik ook niet van plan Knipoog
ik laat er gewoon ijzers onder zetten Clown

waarom zou je aan hoefschoenen beginnen?
ik heb al meer x gelezen dat dat ook niet alles is voor het paard.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 18:26

mirgino schreef:
arno8 schreef:

nee ,en dat ben ik ook niet van plan Knipoog
ik laat er gewoon ijzers onder zetten Clown

ik heb al meer x gelezen dat dat ook niet alles is voor het paard.

Dat bedoel ik Knipoog .

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:26

mirgino schreef:

Omdat je paard dan de 23 uur per dag die jij er niet op zit lekker met blote voeten kan lopen, zodat de groei van de hoeven beter wordt gestimuleerd en ze gezonder kunnen worden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:30

Sim0ne schreef:
mirgino schreef:

Omdat je paard dan de 23 uur per dag die jij er niet op zit lekker met blote voeten kan lopen, zodat de groei van de hoeven beter wordt gestimuleerd en ze gezonder kunnen worden.

de hoeven van mijn pony groeien als kool Clown
haar ijzers zitten nu 5 weken en moeten al vervangen worden omdat de hoeven te lang zijn.
dus voor mijn pony gaat dat argument niet op Knipoog

zou ze zonder ijzers kunnen zou ik dat zeker doen ,dat zou me ontzettend veel geld schelen Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:00

het is toch ook gewoon lekkerder voor je paard om zonder ijzers te lopen. Daarnaast zijn hoefschoenen vele malen goedkoper (die van Marquis iig) dan ijzers, dus geld scheelt het zeker...
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 06-08-07 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:06

Charr_x schreef:
Ik denk dat elk paard zonder ijzers kan ja, in de natuur krijgen ze ook geen ijzers, dus moet elk paard zonder kunnen Knipoog

Ik denk ik weet eigenlijk wel haast zeker dat niet elk paard zonder ijzers kan.Als in de natuur een zwakker paard is of 1 die iets mankeerd sterft deze want die kan niet mee in de kudde en word een prooi voor een roofdier.
Mijn paard heeft aan de onderkant bolle hoeven ipv holle hoeven dus die zal never nooit zonder ijzers kunnen lopen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:13

Sim0ne schreef:
het is toch ook gewoon lekkerder voor je paard om zonder ijzers te lopen. Daarnaast zijn hoefschoenen vele malen goedkoper (die van Marquis iig) dan ijzers, dus geld scheelt het zeker...

Ik heb mijn paard 2en half jaar zonder ijzers laten lopen, en bij ons op stal hebben we niet zo'n mooie egale grond maar lekker Boos! veel puin dr op liggen, en ik kan je melden dat ze daar niet blij mee was. Ja vanuit de stal tot aan t terrein ging t aardig maar dan....... Lekker naar de wei, paard strompeld zich suf voort met n gezichie van laat mij maar lekker binnen en dan eindelijk op de wei aangekomen zie je die paarden lekker rennen en doen enz. maar mijn paard durfde nog niet eens te draven, op t gras notabene.
Hoefschoenen ? Ja heb ik, ze verdraagt alleen de Easy Boots die kunnen snel af en aan, Heb zoveel andere geprobeerd maar was kompleet drama. De oude EB vliegen links en rechts om je oren ( smid had de maat opgemeten) en dus geen optie en de EB Epic's schuren erg. Bij mijn paard dan. Das ook niet tof voor dat beest. Vandaar op aanraden van veearts op ijzers laten zetten.
Beestje rent als een dolle door de wei, is weer lekker actief enz. dus waarom zou ik haar pesten om dr van dr ijzers af te halen zodat ze lekker blootvoets kan lopen ??
Bij dit dier werkt dat niet, platte voeten heeft ze ook nog eens. De Arabjes van mn zus staan niet op ijzers maar die hebben ook een kwaliteit voetjes om U tegen te zeggen.

Gelukkig kan jou paard wel met h.schoenen goed uit de voeten maar das helaas niet voor ieder paard weggelegd.
Goedkoper ?? Als ze goede hoeven hebben wel maar in die 2jaar tijd ben ik toch heel wat geld kwijt geweest . Nu zie ik t langzamerhand steeds beter worden en kan dr weer eens lekker mee hobbelen OK dan!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:14

arno8 schreef:

Nee klopt de ruiter kan niet zonder ijzer. Slapen
Ik rij niet eens op mn pony. Haha!

Maar ja wil mn hoefsmid ook een goede boterham gunnen Gestoord Gestoord

Nee je bent lekker dier vriendelijk als je je paard ijzerloos laat terwijl die dan sterft van de pijn of iets dergelijks... Slapen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:19

mijn ex pony heeft altijd (van zijn 0-8 jaar )zonder hoefijzers gelopen (B tm Z2) nooit problemen!

stond als een huis op zijn benen en had ook voldoende grip op gras tijdens wedstrijden. (en bij door de bossen scheuren+vaste hindernissen springen)

NU heeft ie al sinds 5/6 jaar bij zijn nieuwe eigenaar wel aan 4 hoeven ijzers (al is het niet nodig denk ik...)

Denk ook weleens dat mensen het doen om het "leuk" is, mooier staat en weet ik wat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:46

studiemiep schreef:
Denk ook weleens dat mensen het doen om het "leuk" is, mooier staat en weet ik wat.

Die mensen snap ik dan echt niet Clown Alleen bekappen is een stuk goedkoper! Ik weet wel wat beters met dat geld te doen Haha!
Mijn hoefsmid vertelde dat hij wel eens had meegemaakt dat een meisje graag ijzers onder haar pony wilde omdat dat zo leuk klonk Haha! (heeft hij niet gedaan dus, was een pony met prima voeten).

Ik denk dat er veel mensen zijn die (met de allerbeste bedoelingen) denken dat hun paard ijzers nodig heeft terwijl het niet zo is, en dat er te veel smeden zijn die er op die manier makkelijk wat meer aan willen verdienen.

Hoefschoenen, daar heb ik wel over nagedacht en het was ook de bedoeling om daarop over te stappen toen ik mijn pony 3 jaar geleden zonder ijzers probeerde te zetten. Helaas bleek toen dat ze zo gevoelig was dat ze na een tijdje zelfs op het land niet gewoon kon lopen (ik heb die 3 maanden niet gereden). Dat gaat me een beetje te ver.. dan maar liever op ijzers op haar oude dag, waarmee ze nergens last van heeft.
Ik rij haar nu helemaal niet meer, maar ook in de afgelopen jaren is de rede waarom ik voor ijzers koos nooit geweest dat ik ze, als ruiter, nodig had voor mijn paard.

In de natuur krijgen ze ook geen ijzers nee Knipoog Maar daar had mijn pony ook lang niet meer geleefd. Daarnaast wordt daar ook niet door mensen gefokt en zal een paard met slechte hoeven simpelweg niet overleven.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:46

Ireentjuh schreef:
In de natuur krijgen ze ook geen ijzers nee Knipoog Maar daar had mijn pony ook lang niet meer geleefd. Daarnaast wordt daar ook niet door mensen gefokt en zal een paard met slechte hoeven simpelweg niet overleven.

Precies, die van mij was dan ook al t haasje geweest vrees ik. Maar als we nou ns ff terug gaan naar de oertijd, liepen we toen met of zonder schoenen ??? Ik vrees t 1e, wij kunnen nu niet meer zonder schoenen. Ga maar eens met je blote voetjes over n grindpad, wedden dat je staat te Huilen . Honden vinden t ook niet altijd ff fijn als er kieseltjes liggen en kan me dat goed indenken dat menig paard van nu daar ook moeite mee heeft.

Nog 1x, ik ben niet voor, maar ook niet tegen ijzers.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:47

Dat van mensen op blote voeten vind ik wel een erg slecht voorbeeld. Als jij een week op blote voeten loopt, ontwikkel je al snel een flinke laag eelt en dan heb je echt nergens last meer van hoor...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:00

ja hoor, ieder paard met gezonde hoeven (dus afgezien van specifieke medische redenen) kan zonder ijzers. echter, meestal zijn het de eigenaren, die het geduld niet op kunnen of willen brengen om de hoef te laten wennen aan gebruik op bijv. harde ondergrond. dit kan inderdaad maanden duren, en veel mensen willen gewoon rijden, rijden, rijden, dus meppen ze er maar een ijzer onder.

de enige reden dat 'het moderne paard' er moeite mee zou hebben, is als de hoef de kans niet krijgt om zich aan te passen. als je eerlijk en objectief maar honden kijkt, zie je er op een grindpad niet één hinken, tenzij er een steentje tussen de tenen steekt. zelfde verhaal met menselijke voeten en eelt, het moet zich ontwikkelen. ook de mensen van nu kunnen zonder schoenen, mits de voet de kans krijgt om eelt te ontwikkelen. en dat is bij paarden net zo.

ook angst voor uitglijden speelt nog weleens een rol, er MOETEN kalkoenen onder dus ijzers. een paard zonder ijzers zal echter niet zo snel uitglijden, mits er ook op gras getraind wordt zodat het dier daarmee om leert gaan.

verder hoor ik in mijn omgeving van mensen die jonge dieren keurings- en rijklaar maken: 'ja als ze drie zijn gaat er standaard een ijzer onder'. dat begrijp ik dus niet. ook wordt vaak nagelaten om bij jonge dieren (o- 1- en 2 jarigen) de smid elke zoveel tijd te laten komen. daardoor lopen veel veulens/ jonge dieren met hoeven die niet van optimale kwaliteit zijn, omdat de grond waarop zij lopen eigenlijk te zacht is.

op die manier is het makkelijk roepen dat er een ijzer onder moet natuurlijk. de 'problemen' worden in eerste instantie al door mensen veroorzaakt, en vervolgens komen deze mensen met de ultieme vorm van symptoombestrijding; het ijzer. de hoef zal er nooit sterker of beter van worden, maar het paard loopt ogenschijnlijk normaal en niet gevoelig, dus dan zal het wel goed zijn.

onze buurman had een jonge fries, net onder het zadel en nogal onrustig. bij het zadelen en poetsen schraapte zij met haar voorhoef over de grond. de hoef begon te slijten, en er werd een mat vastgemaakt op de tegels. dit hielp niet voldoende, dus is het dier op ijzers gezet.

een (imo mooi) alternatief was geweest het dier duidelijk te maken dat schrapen niet nodig is en niets oplevert, en de ene hoef die wat afgesleten was had ook gewoon kunnen bijkomen. eenmaal op de ijzers, ging het slechter en slechter, het hoorn werd steeds zwakker en de ijzers vielen er steeds onder vandaan. uiteindelijk is het paard van de ijzers afgehaald, en het laatste wat ik ervan gehoord heb was niets dan positief.

mijn eigen dieren lopen niet op ijzers, en zullen deze ook nooit krijgen. mijn negenjarige kruising Engels Volbloed/ New Forest is erg gevoelig, op steentjes bijvoorbeeld, maar niet altijd (dit is veroorzaakt bij zijn eerste echte bekapping een tijd geleden, de smid in kwestie heeft bijna de hele zool weggesneden en te kort bekapt, en dat merk ik nu af en toe nog). ik vermijd dergelijke wegen, de kwaliteit van zijn hoeven is echt extreem goed, ze slijten nauwelijks bij gebruik of harde wegen, zijn mooi compact... ik rij normaal gesproken dagelijks (momenteel rijd ik niet, en moet de smid er ook erg vaak bij voor ons doen. tot zijn achtste is Faram vier keer bekapt, verder was het gewoon niet nodig. nu de afgelopen twee maanden al twee keer!), tenminste een uur, maar vaak twee uur of meer, we zijn op vrije dagen en in weekenden maar zo een halve dag weg, waarvan ik 5 uur in het zadel zit. bijna alles gaat over verharde weg. nooit een spatje last.

mijn vierjarige merrie: hetzelfde verhaal, alleen dus niet die door de smid veroorzaakte gevoeligheid. hoewel zij natuurlijk lang niet zoveel tijd op de weg doorbrengt als mijn ruin...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:04

Sim0ne schreef:
Dat van mensen op blote voeten vind ik wel een erg slecht voorbeeld. Als jij een week op blote voeten loopt, ontwikkel je al snel een flinke laag eelt en dan heb je echt nergens last meer van hoor...

En dus moet een mens of dier eerst pijn lijden??
Wat een onzin..
Bovendien is eelt een verdikte huid en dus iets anders als een hoef..
Eelt vormt zich bovendien veel sneller..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:07

Nee, je kan ook grind tijdelijk vermijden, het is immers bij de meeste paarden niet noodzakelijk om over grind te lopen. De tussenperiode is ook te overbruggen met hoefschoenen.... Nee de rest van zijn leven ijzers is lekker comfortabel. Bij de minste of geringste heuvel van asfalt glibberen, in de bochten op asfalt glibberen, sneeuw tussen het ijzer, alsof je paard dat zo waardeert.... Op blote voeten hebben ze tenminste grip, dan maar niet over grind...