Kroonrand Wond - Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Kroonrand Wond - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:18

@Tancreda4; idd heel erg balen dat ze is uitgegleden... Kan me heel goed voorstellen hoe erg je geschrokken bent Lachen

Ik ga dit weekend (als ik durf... Nagelbijten / Gniffelen ) proberen rustig een blokje te gaan rijden... Is het nou wel een goed idee om met een springschoen te rijden of niet? Ik ben bang dat die de wond nml weer open schuurt. Of moet daar dan nog een verbandje onder?
Het ziet er nog steeds super uit en begint ook wat naar beneden te 'verplaatsen'. Niet ontstoken en er zit een goeie harde korst op. Ook bij Den beginnen er wat randjes uit te steken, maar de hoefsmid komt binnenkort en die mag er dan mee doen wat ie wil Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:27

En nog eens wat bizars.. Had ik vannacht toch een droom!! Slapen
Ik was met Den naar een kermis oid toe, en daar liepen we door het gras. Hij was aan het eten, en ineens ging hij even op zijn voetje kauwen want hij had jeuk... Nou daar zit dus die wond dus wat deed ik, ik trok zijn hoofd weg zodat hij stopte met bijten. Wat er toen gebeurde was doodeng, hij haalde met zijn mond zijn hele hoef en koot open!! Gelukkig was de kermis in Voorschoten waar de kliniek zit. Dus ik kon in 10 stappen bij de kliniek zijn (met een hinkelende Dendie) waar de DA vertelde dat het mijn schuld was dat de wond zo groot was geworden. Hij moest daar blijven en ik wist hem nog te vertellen dat Den op zaagsel moet. Later in de droom vertelde mijn broer aan mij dat de DA tegen hem had gezegd dat ik Dendie 4 juni weer mocht ophalen. En ik in paniek dat ik hem zolang niet zou zien en hoe dat nou moest met mijn studie?
En toen werd ik uitermate verward wakker... Hoe erg kan iets je bezig houden hè?! Bloos

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 11:33

Mijn pony heeft z'n wond op aan de achterkant van zijn voet.
Mijn hoefsmid heeft het opengemaakt zodat het vuil eruit kon. Ik moet het nu iedere dag schoon spoelen met betadine en daarna insprayen met acenderm.
S6 Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 12:09

@ Dendie: Wat een nare droom zeg! Gelukkig zijn het maar dromen... Het is gewoon een uiting van je bezorgdheid van die wond, dat houdt je ook snachts flink bezig blijkbaar...

Met springschoen zou ik niet gaan rijden, omdat het er net tegen kan schuren. Als je het toch graag wilt, zou ik er idd een verbandje onder doen. Ik vroeg mijn da toen ook of ik met springchoen kon rijden, maar in mijn geval met dat uitsteeksel, hangt de springschoen dan teveel op en tegen de wond.

Overigens is het uitsteeksel wel weer wat 'scherp'. Ze heeft gisteren weer een nieuw wondje aan de binnenkant van haar andere been gekregen. Ik verdenk haar wond ervan dat te doen als ze in stal ligt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 19:51

Hophophop, we zitten weer in galop!!

Gisteren een galpje geprobeerd tijdens een buitenritje en vandaag een heerlijke vette sprint getrokken in het land. We doen het weer!

Mevrouw heeft namelijk zoooveel opgekropte energie, dat was niet leuk meer... Aan de longe gehad, maar dat was absoluut geen succes. Ze ontplofte zo ernstig, dat het gewoon gevaarlijk was. Ook een tweede poging werd niet beter. Losgooien durf ik ook niet...

Maar nu kunne we dus op deze manier ons ei kwijt! Lekker onder het zadel galoperen (op een of andere manier ontploft ze dan nit (GELUKKIG!! Tong uitsteken)

Haar wond ziet er verder opzich wel goed uit. Maar zakken gaat echt zoooo langzaam Tong uitsteken

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:19

Tancreda4 schreef:
Maar zakken gaat echt zoooo langzaam Tong uitsteken
I know... pfff Dromen Slapen Dromen Slapen Dromen Slapen
Fijn dat jullie weer lekker rondcrossen!! Lachen Felici met de vooruitgang Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 20:22

Hoe is het met de wond van jouw knollie?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:47

Tancreda4 schreef:
Hoe is het met de wond van jouw knollie?
Gaat super Lachen Is wat aan het zakken en ziet er erg mooi en droog uit!! Het lijkt erop dat de hoornwand gelukkig niet beschadigd is en dat de hoef ws dus goed gaat aangroeien zonder rare vervormingen. Maar dus ook dat is kijken hoe het gaat zakken... Maar ik ben tot nu toe wel opgelucht hoor! Enn ik ga vandaag ECHT voor het eerst weer wat doen Lachen (tenzij het weer gaat regenen Boos! )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:54

Goh...wat had mijn paard vandaag?...
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:54

Hoop dat het goed geneest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 19:58

Aai, ook al zo'n nare plek! Wat hebben die paarden ook he... Hopelijk geneest het goed... Is het erg diep of meer oppervlakkig? En heb hem aan de antibiotica of is dat niet nodig?

Hoop dat het netjes geneest...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:00

T is net gebeurd pas. Tijdens het rijden. Heel knap want t is rechtsvoor! (en dus aan de buitenkant)
Heb t goed schoongemaakt en speciale zalf opgedaan. Morgen weer kijken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:03

Dat is idd knap... Hoe krijgen ze het ook voor elkaar he Rolleyes *zucht* Hopelijk blijft het mooi rustig Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:05

Hoop t ook. Kan nu mooi even indrogen op stal. Morgenochtend kijk ik even hoe t gaat.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:57

@Needje: Gelukkig is de kroonrand nog intact Lachen Wel ff goed in de gaten houden hoor!! T zijn nare plekjes Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:03

Ik weet er alles van. Helaas.
Zag er nog aardig uit vandaag. Hou t goed in de gaten.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:06

Needje wat zit dat ijzer er raar onder?
En waarom heeft ze een (achter?)ijzer op dr rechtervoorhoef?? Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:09

Raar? Dat is niet raar, dat is gewoon netjes ruim, zoals ze imo horen te liggen.
Het is een Equi Librium-ijzer. Die heb je zonder lippen en met 2 lippen. Mijn smid gebruikt liever die met 2 lippen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:12

Hoe krijgen ze het voor elkaar he Lachen.

Ik volg dit topic even omdat ik 2 pony's heb staan met oude verwondingen aan de kroonrand. Bij 1 ziet het er niet uit(wild vlees bult en groeit de hoef heel lelijk), bij de ander is het enkel een klein randje in de hoef. Ik zal foto's maken van hoe het er uit kan komen te zien. Iig bij die lelijke, de ander heeft nog al losse achterbeentjes en het zit achter (heb haar nog niet zo lang), dus maar ff kijken of ik daar een foto van kan maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:18

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:23

Is die van jou toen niet ingepakt Dennis?
Met betrappingen zo achterop laat ik ze altijd inpakken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 19:45

Ziet er idd wel vreemd uit zeg! Ben wel benieuwd hoe het nu is... Heeft ze er ook last van?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 07:54

Dit heeft ze bij een vorige eigenaar in de opfok op gelopen. Ik heb haar als 3 jarige gekregen en toen had ze het al. Bij die shetten worden ze vaak in flink gras gegooit en worden er alleen met de keuring uit gehaald, dus dikke kans dat het nooit is op gevallen bij de fokker. Zelfs iemand die haar een half jaartje gehad heeft voor mij heeft het nooit gezien! Door haar mega dikke lange staart is het ook niet te zien als je het niet weet hoor.

Ze is nog nooit (bij mij dan) een pas kreupel geweest. Een enkele keer is het wel wat warm(dat is dan de volgende dag al weer weg), maar dat kan best zijn als ze het aangetikt heeft oid op het land.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:42

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 20:17

Dat groeit idd niet zo netjes bij Trendy. Maar goed, zolang er nog een hoefgroei (zonder hoornzuilen of dat soort dingen) is en ze er geen last van hebben moet het wel meevallen...

Bij Judith vind ik het er nog best netjes uitzien. Je ziet het wel erg in de hoef, dat moet ook wel een flink wondje zijn geweest.