En daar gaan we weer. Hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: En daar gaan we weer. (Hoefbevangenheid dankzij nat. bekappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:02

Yinnar, dat vind ik heel fijn om te horen! De verhalen die ik hoorde over stalpaarden en NB zijn meestal niet positief. Fijn dat het toch ook blijkbaar kan werken!

Ik snap werkelijk niet hoe de link hier gelegd kan worden tussen natuurlijk bekappen en hoefbevangenheid.... Dan zou in de natuur hoefbevangenheid dus ook meer voor moeten komen... In het wild wordt de straal en zool ook niet bijgewerkt en lopen de paardjes dus zoals bij NB....Hoe kan dit ooit slecht zijn voor een paard, hij is ervoor gemaakt om zo te lopen...

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:03

Yinnar schreef:
dravergekkie schreef:
nu eindelijk na paar weken gaat hij vooruit Lachen

Had hij geen ijzers gehad had het paardje op veel kortere termijn goed gelopen.

EN NOGMAALS HOEFBEVANGENHEID WORDT NIET VEROORZAAKT DOOR NB!!!!!

hij liep een heele poos zonder ijzers en werd niet beter toen heeft de smid besloten hem op ijzers te zetten en voila het gaat beter Knipoog dus niks dat hij dan op kortere termijn beter had gelopen dit was een oplossing die beter voor dier was... heb er zelf ook 1 die snel door z'n hoefbevangheid heen was liep zonder ijzers maar hij was gelukkig maar heel licht..
voor sommige paarden is met ijzers beter en voor andere zonder..
dus denk niet dat je daar zo maar over kan oordelen..verschilt per paard Clown

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:04

Sim0ne schreef:
Yinnar, dat vind ik heel fijn om te horen! De verhalen die ik hoorde over stalpaarden en NB zijn meestal niet positief. Fijn dat het toch ook blijkbaar kan werken!

Ik snap werkelijk niet hoe de link hier gelegd kan worden tussen natuurlijk bekappen en hoefbevangenheid.... Dan zou in de natuur hoefbevangenheid dus ook meer voor moeten komen... In het wild wordt de straal en zool ook niet bijgewerkt en lopen de paardjes dus zoals bij NB....Hoe kan dit ooit slecht zijn voor een paard, hij is ervoor gemaakt om zo te lopen...

waarom toch altidj dat vroeger..paarden worden nu heel anders gehouden Vork
het zijn niet meer de paarden van vroeger.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:07

Het zijn juist nog wel de paarden van vroeger. Het gebruik van paarden door de mens is anders, maar evolutionaire veranderingen gebeuren niet in een paar 100 jaar..... De hoeven van het paard zijn nog precies hetzelfde als een paar 100 jaar geleden....

Hoefbevangenheid bestond vroeger ook al.... En dat komt door te rijk voedsel en niet door wat voor bekapmethode dan ook....

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:09

Sim0ne schreef:
Het zijn juist nog wel de paarden van vroeger. Het gebruik van paarden door de mens is anders, maar evolutionaire veranderingen gebeuren niet in een paar 100 jaar..... De hoeven van het paard zijn nog precies hetzelfde als een paar 100 jaar geleden....

Hoefbevangenheid bestond vroeger ook al.... En dat komt door te rijk voedsel en niet door wat voor bekapmethode dan ook....

dat hoeft niet de enige reden te zijn voor bevangheid Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:11

Hoefbevangenheid komt voort uit een vergiftiging in het lichaam..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:15

ja, en dus niet door bekappen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:23

Klopt, dat heb IK echter ook nooit gezegd..
Ik heb andere opties geopperd..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:27

femmefatale1 schreef:
@yinnar...

Gaan we beledigen???
Alsof ik niks ervan af weet.... ik ben geen penny meisje zoals jij dat denkt, ik werk al ruim 15 jaar met paarden, nationaal en internationaal, en heb vele paardenvoeten gezien..
Bovendien is was mijn man hoefsmid, 1 van de betere durf ik wel te zeggen, en dat kan de smid van Nederland Rob Reiniri beamen, en weet ik precies wat er gebeurd als een smid ijzers eronder slaat..

Maar omdat jij 13 pony's hebt, heb jij er kijk op? Er zijn inderdaad een hele hoop smeden die hun werk niet goed afleveren, maar om ze nou allemaal slecht te noemen.... nee.

Bovendien, zoals je misschien wel weet, bevind het hoefmechanisme voornamelijk plaats aan de achterkant van de voet, en daar zitten geen nagels, dus ook geen beperking. Bovendien wie heeft het hier over dat als een paard ijzers onder krijgt dat je em vernageld..?

Ik beledig je niet. Dat is jouw eigen interpretatie en alleen vanwege het feit dat ik het niet met je eens ben. Jij draagt je mening uit ik ook. Ik kom echter met goede argumenten jij m.i. niet. En ja ik vind 13 pony's zeker een goed voorbeeld. Vooral aangezien een aantal voordat ze bij mij kwamen op ijzers stonden en hoefproblemen hadden.

Jij werkt ruim 15 jaar met paarden en ja ik slechts 30 jaar en heb ook wel het één en ander de revue zien passeren qua hoeven. Dus laten we elkaar geen mietje noemen en deze discussie op een normale manier voeren. Jij vindt jou man één van de betere smeden ik vind mijn NB bekapper één van de betere bekappers. Ieder zijn meug. Waarheid is wel dat ijzers het hoefmechisme geen! goed doen. En laten we nu normaal met elkaar discussieren aub!
Dit leidt zo nergens toe.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:29

Afgod

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:29

Yinnar schreef:
femmefatale1 schreef:
@yinnar...

Gaan we beledigen???
Alsof ik niks ervan af weet.... ik ben geen penny meisje zoals jij dat denkt, ik werk al ruim 15 jaar met paarden, nationaal en internationaal, en heb vele paardenvoeten gezien..
Bovendien is was mijn man hoefsmid, 1 van de betere durf ik wel te zeggen, en dat kan de smid van Nederland Rob Reiniri beamen, en weet ik precies wat er gebeurd als een smid ijzers eronder slaat..

Maar omdat jij 13 pony's hebt, heb jij er kijk op? Er zijn inderdaad een hele hoop smeden die hun werk niet goed afleveren, maar om ze nou allemaal slecht te noemen.... nee.

Bovendien, zoals je misschien wel weet, bevind het hoefmechanisme voornamelijk plaats aan de achterkant van de voet, en daar zitten geen nagels, dus ook geen beperking. Bovendien wie heeft het hier over dat als een paard ijzers onder krijgt dat je em vernageld..?

Ik beledig je niet. Dat is jouw eigen interpretatie en alleen vanwege het feit dat ik het niet met je eens ben. Jij draagt je mening uit ik ook. Ik kom echter met goede argumenten jij m.i. niet. En ja ik vind 13 pony's zeker een goed voorbeeld. Vooral aangezien een aantal voordat ze bij mij kwamen op ijzers stonden en hoefproblemen hadden.

Jij werkt ruim 15 jaar met paarden en ja ik slechts 30 jaar en heb ook wel het één en ander de revue zien passeren qua hoeven. Dus laten we elkaar geen mietje noemen en deze discussie op een normale manier voeren. Jij vindt jou man één van de betere smeden ik vind mijn NB bekapper één van de betere bekappers. Ieder zijn meug. Waarheid is wel dat ijzers het hoefmechisme geen! goed doen. En laten we nu normaal met elkaar discussieren aub!
Dit leidt zo nergens toe.

Waar heeft een paard last van als hij op de goede manier is beslagen?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:33

[quote="oosterhoff

Waar heeft een paard last van als hij op de goede manier is beslagen?[/quote]

Lees eerst eens dit hele topic door daar kom je wel wat tegen!
Verder gaan we zo off-topic want het gaat in dit geval om een vermeende hoefbevangenheid die wordt opgelost door ijzers met een zooltje.
En dan is beslag hoe goed dan ook niet goed!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:44

makkelijk om te zeggen dat ik moet gaan lezen. Wat denk je dat ik heb gedaan? Een goed beslagen paard hoeft geen last te hebben van beslag. Verder ben ik van mening dat niet elk paard kan leven met ijzers dus dat je per paard moet kijken of je bekapt of beslaat.
Wat ik dus jammer vind is dat het er bij jou uitziet of elk paard per definitie last heeft van ijzers

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:47

Met last bedoelt zij gewoon de beperking (in welke mate dan ook) van het hoefmechanisme.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:53

Sim0ne schreef:
Met last bedoelt zij gewoon de beperking (in welke mate dan ook) van het hoefmechanisme.

Dat heb je heel goed verwoord Sim0ne. Mijn dank hiervoor!

Hier tevens nog even een stukje over het hoefmechanisme. Daar wilde ik toch even op terugkomen omdat hier de gedachte leeft dat het hoefmechanisme alleen plaatsvindt achter waar er niet genageld wordt. Dit is onzin want het betreft de hele hoef. En dat wordt dus beperkt door er een ijzer onder te slaan.

Ik heb hier een stukje wat het goed verwoord:

Wanneer het paard zijn hoef op de grond plaatst zet de conische hoefwand aan de bodem uit, wanneer hij de hoef optilt veert de hoef weer terug naar zijn "gesloten" vorm. Dit spreiden en samendrukken werkt als een pomp; men noemt dit het "hoefmechanisme". Bloed wordt op deze manier door de hoef gepompt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:08

Afbeelding

Dit plaatje vond ik ook. (met dank aan hoefnatuurlijk) Een paard waarvan één voet is beslagen en de andere niet.
Ik neem aan dat het wel duidelijk is welke voet is beslagen. Dit geeft direct aan hoe de doorbloeding van het niet alleen de hoef maar ook een gedeelte van het been is.
Duidelijker kan het toch niet?

Om even "inn"-topic terug te keren. Bij hoefbevangenheid is een goede doorbloeding van essentieel belang voor herstel.
Een ijzer zal dit beperken dus wordt het probleem niet opgelost. Het is slechts een symptoom bestrijding.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:31

Is dit een geval? Is dit een paard dat op de juiste manier beslagen is? Is dit een paard dat goed tegen bekappen kan? Krijg je bij alle paarden die je zo op foto's zet dit beeld?
Kanje mij een link geven van waar het plaatje op de pagina van hoefnatuurlijk staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:33

Ik vind dat plaatje echt niks zeggend
Zeker omdat verder info ontbreekt
Met dat paard kan van alles aan de hand zijn..maar dat zullen ze er pn niet bij zetten...

Overigens zal de doorbloeding niet in een paar min lam komen te liggen.
Dus geloof hier niets van

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:44

Yinnar , mooi verwoord allemaal , en voor mij heel duidelijk te lezen!

Ik denk dat het paardje van de ts. een beetje last heeft van allerlij afvalstoffen...spierbevangen , hoefzweer , en rotstraal...
Over een tijdje , als ze eerlijk is , zou het zo kunnen zijn dat er een topic gestart word , met; Mijn paard loopt niet , dankzij de ijzers.
Ach , ik droom verder.... Cool
Laatst bijgewerkt door Nammie op 16-03-07 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:45

Ik zei ook meteen al dat haar paardje waarschijnlijk wel wat meer problemen heeft dan alleen het natuurlijk bekappen. Maar ja, dat is niet leuk om te horen, maar ik vind wel dat iemand verder moet kijken dan z'n neus lang is......

Het zijn nogal wat kwalen die genoemd worden....

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:10

oosterhoff schreef:
Is dit een geval? Is dit een paard dat op de juiste manier beslagen is? Is dit een paard dat goed tegen bekappen kan? Krijg je bij alle paarden die je zo op foto's zet dit beeld?
Kanje mij een link geven van waar het plaatje op de pagina van hoefnatuurlijk staan?

Met alle plezier:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm

En dit is overigens niet een geval maar HET geval indien er ijzers onder geslagen worden. Dus ja dit is het beeld van alle beslagen paarden.
Veel leesplezier! Het is reuze interessant en leerzaam. De hele site overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:11

Ik heb het al gelezen en de site is ondertussen wel bekend.

Mar er staan wel meer rare conclusies op die site, dus nee, dit zegt mij helemaal niks.
Als ik dat zou horen van een kliniek die termpgrafie doet, zou ik het een ander verhaal vinden Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-07 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:12

mijn paard begon een jaar na zijn 1e n.b. beurt ook te kwakkelen met de gezondheid van zijn hoeven. ik heb echter nooit gewantrouwd aan de methode n.b. en of dit geschikt zou zijn voor Gam. ik ben oorzaken gaan uitsluiten, vooral op voergebied en opnieuw gaan opbouwen. ook heeft zich er een homeopate mee bemoeit. toen waren we al zover dat hij last had van het slecht af kunnen voeren van afvalstoffen maar pas na een reading en bezoek aan andere homeopate weten we dat hij last heeft van geopathie (hoogspanningskabels) en dat hij (o.a.) daardoor last van zijn hoeven heeft gekregen.
momenteel gebruikt hij diverse (homeopatische) middelen die hoefbevangen paarden ook krijgen en krabbelt er alweer aardig bovenop.

babeth, als je meer info wilt dan mag je me wel pb-en, omdat de reguliere geneeskunde niet altijd toereikend is.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:12

runningkawa schreef:
Ik vind dat plaatje echt niks zeggend
Zeker omdat verder info ontbreekt
Met dat paard kan van alles aan de hand zijn..maar dat zullen ze er pn niet bij zetten...

Overigens zal de doorbloeding niet in een paar min lam komen te liggen.
Dus geloof hier niets van

Nou neem dan ook maar eens de tijd en lees de link die ik net gegeven heb.
Hier voor de zekerheid nog even.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm

Heel duidelijk en helder verwoord.
En vergeet de rest van de site ook niet te lezen als je tijd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:13

Die link had ik allang gevonden Lachen

Nogmaals, pas als een kliniek mij dit zegt vind ik het geloof waardig
Niet als de stemmingsmakerij site PN dat doet