De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:44

bokkig schreef:
................................

Kijk dit is zó typisch! Het is óf dit óf dat, óf zwart óf wit, óf slechts of goed, óf natuurlijk óf niet natuurlijk. Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:02

Citaat:
Ik lag me rot zeg !

Mijn hoofcare smid pleurt echt geen ijzers eronder als het niet nodig is.
De mijne moest wel op voorijzers omdat ik alleen en alleen maar over asfalt rij.
Toen ik achter ijzers wilde omdat ik dacht dat dat beter was zie die gewoon waar het op stond !

HET HOEFDE NIET ! Ongeacht of ik het wilde hij deed het niet.

Geen geldkloperij dus !

Wat is hier nog weer grappig aan als ik vragen mag? Ik geef mijn mening gebaseerd op meerdere smeden die ik ken. Vraag maar eens op een wedstrijd hoeveel mensen hun paard gewoon op ijzers hebben staan omdat ze anders uitglijden, dat zijn er een boel. En al die mensen hebben een smid die gewoon een ijzer onder een gezonde hoef slaat.

Ik heb nergens beweert dat het geldkloperij is (dat zijn jouw woorden Knipoog ) maar zoals bij veel dingen is nou eenmaal de klant koning en er zijn weinig smeden die daar tegenin gaan. Van Nassau heeft de reputatie en die kan het maken, maar bij de gemiddelde smid loopt de klant gewoon weg naar een andere smid die er wel een ijzertje onder wil slaan.

Het probleem licht dus niet bij de smid, maar bij de klant. De klant zoekt geen enkele informatie op over de hoef. "want ze hebben een goede hoefsmid". Maar vormen wel een mening of hun paard wel of niet op ijzers moet, terwijl ze de effecten er vaak niet eens van weten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:26

Ik heb echt met verbazing de opkomst van het natuurlijk bekappen bekeken. En ik vind het echt verbazend. Je gaat toch ook niet zelf voor je eigen tandarts spelen? Of zelf een diagnose stellen. Dat zijn dingen die je aan de tandarts en dokter overlaten, die hebben hier heel lang voor gestudeerd. Daarna geoefend onder professionele begeleiding ( en niet zomeer 1 of 2 keer, maar maanden) en worden daarna pas los gelaten op echte patienten. Maar NB heb je na 1 cursus, wat lezen en 3x oefenen onder de knie? Wie houdt wie nu voor de gek?

Ik sta zelf voor de klas, als je binnenkomt lijkt dat zo simpel. Je geeft les uit wat boekjes en thats it. Toch gaat daar een hele zware studie aan vooraf omdat het niet alleen gaat om het lesgeven, maar ook om alles wat eromheen zit. Zo is het met een hoefsmid precies hetzelfde.

Mijn merrie wordt al sinds ze in nl is traditioneel bekapt en beslagen. Ze heeft 5 jaar beslag gehad en vanaf het 1e moment dat ze er weer onder vandaan gingen heeft ze tiptop gelopen. Ze wordt 1x in de 3 maanden bekapt en heeft nog nooit 1 dag kreupel of gevoelig gelopen. Ik heb zelf ph gestudeerd en ook de nodige dode hoeven bekapt en over het hoefmechanisme geleerd, maar ik denk er geen seconde over om het zelf te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:27

Klopt, dat wordt gedaan voor wedstrijden. Geef ik toe.
Maar ik zie daar ook geen probleem in.
Heel veel van die ruiters zet hun paard in de winter ook weer zonder ijzers, ook weer zonder probleem overgang.
Dat zou echt niet kunnen als het allemaal zo slecht is.

En wat ik eerder zei, een paard dat ineens op zijn zij donderd boven op je been, daar gooi ik daarna graag een ijzertje onder.
Want dat loopt dan goed af, maar schuiven bij de afzet of landing...nee dank je wel.

Nu hoor ik er een paar denken, steek dat wedstrijd rijden dan ook in je gat... Lachen
Helaas eens in de paar weken vind ik dat leuk.
En erger nog, ik merkte aan de paarden die ik starte dat ze deze afwisseling ook leuk vonden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:02

Babeth schreef:
viewtopic.php?f=111&t=739887&hilit=
Zie hier het verhaal van mijn paard.
Ik bekapte haar overigens niet zelf. Ja soms eens een keertje bijvijlen als er haken zaten. Verder kwam ik niet aan de hoeven.

Heel vervelend allemaal, maar wanneer bepaalde diagnoses al duister zijn, dan is het een open vraag wat de oorzaak is geweest. Hoefbevangen- of spierbevangenheid heeft volgens mij een heel langdurige herstelperiode, waar ik niets van terug vind in jouw verhaal. Ik vind het niet bepaald overkomen dat het bekappen als de veroorzaker van het leed aangewezen kan worden. Laat je paard maar eens goed nakijken, dat lijkt mij veel verstandiger.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:48

ik vind het verhaal van die babeth niets te maken hebben met het bekappen van haar paard.Pure aandachttrekkerij van een klein kind. Als je weet dat je paard slechte hoeven hebt, en dan ook nog eens bevangen is(geweest)en je zorgt niet op tijd voor goede zorg ben je gewoon verkeerd zuinig bezig.En moet je vooral niet proberen om een ander de schuld te geven. Haar paard Haar verantwoording.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:29

meredith schreef:
ik vind het verhaal van die babeth niets te maken hebben met het bekappen van haar paard.Pure aandachttrekkerij van een klein kind. Als je weet dat je paard slechte hoeven hebt, en dan ook nog eens bevangen is(geweest)en je zorgt niet op tijd voor goede zorg ben je gewoon verkeerd zuinig bezig.En moet je vooral niet proberen om een ander de schuld te geven. Haar paard Haar verantwoording.

Nieuw op bokt en onmiddelijk zo brutaal?Misschien eens beter lezen ?Idd haar verantwoording, alleen jammer dat ze haar laten vangen heeft aan dat zogezegde: "NB is DE oplossing voor ALLE paarden"-fabeltje...Maar fouten zijn er om uit te leren, jammergenoeg hier ten koste van het paard.
Of het nu de NB op zich was of de slechte Nbekapper, maar maak me niet wijs dat het met iets helemaal anders te maken heeft...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:32

meredith schreef:

Zo jij bent wel heilig overtuigd van jezelf!
Zij dacht dat NB juist goed was voor het paardje.. helaas heeft de NB-er in kwestie niet goed gekeken naar de hoeven (rotstraal enz.) en er zullen misschien andere factoren hebben meegespeeld. Ik vind het niet zo vreemd dat zij de link legt met het Natuurlijk Bekappen en de gevolgen daarvan bij haar paardje..
Gaat het een keer fout met NB dan is het gelijk haar eigen schuld... gaat het fout met traditioneel bekappen is het gelijk de fout van de smit... dit idee krijg ik een beetje van jou post. En het dik gedrukte... nouja ik denk dat jij dan hier het kind bent...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:44

Nashke: Jouw mening is overduidelijk. Kleineer, vermorzel enz. alles wat neigt de NB-kant op te gaan. Succes in je strijd Go jij! Go jij!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:46

Nashke en lovely1, mooi verwoord. Klopt helemaal.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:05

Babeth schreef:
Nashke en lovely1, mooi verwoord. Klopt helemaal.

dankje Haha! hahaha

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:09

zie je wel kleine kinder praat

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:14

meredith schreef:

Hahaha laat me toch niet lachen.... Nagelbijten / Gniffelen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:15

Lovely1 schreef:
meredith schreef:

Hahaha laat me toch niet lachen.... Nagelbijten / Gniffelen

Je mag me wel eens even uitleggen wat jij allemaal van NB afweet en van traditioneel bekappen...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:19

Nou meiden ga nu maar weer naar het jongerengedeelte. Bedankt.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:20

opala schreef:
Nou meiden ga nu maar weer naar het jongerengedeelte. Bedankt.

hahaha.. meredith gaat mij voor Knipoog
grapje... ik zal mij weer als een brave bokker gedragen Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:01

opala schreef:
Nashke: Jouw mening is overduidelijk. Kleineer, vermorzel enz. alles wat neigt de NB-kant op te gaan. Succes in je strijd Go jij! Go jij!

dan heb je mijn mening verkeerd begrepen...Ik vind dat er te weinig over NB geweten is om het zomaar op elk paard te gaan toepassen! DAT is mijn mening...
Verder sta ik open voor evolutie en verbetering en vernieuwing. Maar ik vind dat we dat nog niet mogen toepassen op levende wezens tot er meer onderzoek is gedaan. En naar mijn weten valt er nog veel meer te ontdekken aan NB. Laat staan dat je na een één-dagscursus zelf je paard zijn hoeven gaat vervormen! En een 'profesionele' nb-er, die heeft 2maandjes cursus gevolgd? over iets waar we nog zo weinig over weten? nee sorry, dat gaat bij mij niet door de beugel!
Verder kan NB iets fantastisch zijn voor SOMMIGE paarden, maar ik vind het nog veel te vroeg om te zeggen dat NB de oplossing is voor alle paarden...

M.A.W : ik vind NB een goede zaak, goed dat er over nagedacht word Ja Maar soms een beetje verder kijken dan je neus lang is...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:11

En waar is jouw mening precies op gebaseerd? Heb je het zelf toegepast .... nee dus. Hoe iedereen zijn/haar paard bekapt of laat bekappen, moet ieder voor zichzelf weten. Ben je tevreden, verander niets. Er zijn alternatieven, niets meer en niets minder. Maar ga pas iets afkraken, wanneer je zelf ondervonden hebt dat het niet werkte. En dan nog ... het is makkelijk om dan met een vinger naar iemand te wijzen, het is altijd de schuld van een ander, nooit van jezelf. Je zelf confronteren met je eigen verantwoordelijkheid is inderdaad een moeilijk iets.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:27

Citaat:
En waar is jouw mening precies op gebaseerd?

op pure logica
Citaat:
Ben je tevreden, verander niets

helemaal mee eens
Citaat:
Maar ga pas iets afkraken, wanneer je zelf ondervonden hebt dat het niet werkte

??? zou beetje drastisch zijn... Moeten we dan al onze paarden eerst laten verprutsen(net als babeth) om dan pas conclusies te trekken?
Dat is dus wat ik niet vind kunnen, er moet eerst veel meer informatie zijn voor we maar eens gaan prutsen aan onze paarden, onderzoeken door wetenschappers,geleerden en hoefsmeden.
Het standpunt 'wilde paarden hebben ook zulke hoeven' is voor mij niet genoeg...
Citaat:
het is makkelijk om dan met een vinger naar iemand te wijzen, het is altijd de schuld van een ander, nooit van jezelf. Je zelf confronteren met je eigen verantwoordelijkheid is inderdaad een moeilijk iets.

Helemaal mee eens, dat heb ik dan ook gezegd tegen babeth. Maar wat jammer is, is dat vele mensen het uit goede wil doen, omdat er zoveel mensen zijn die beweren dat het DE oplossing is.
+ dat je word uitgemaakt voor mishandelaar als je je paard op ijzers zet? Verward Nauja, zeg nu zelf, wie wil mishandelaar genoemt worden? Iedereen wil doen wat het beste is voor zijn paard, jammer genoeg zijn er veel te veel mensen die TE overtuigd zijn van hun zaak, en goed bedoelende mensen aansporen...En dan krijg je dat dus...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:34

opala schreef:
En waar is jouw mening precies op gebaseerd? Heb je het zelf toegepast .... nee dus. Hoe iedereen zijn/haar paard bekapt of laat bekappen, moet ieder voor zichzelf weten. Ben je tevreden, verander niets. Er zijn alternatieven, niets meer en niets minder. Maar ga pas iets afkraken, wanneer je zelf ondervonden hebt dat het niet werkte. En dan nog ... het is makkelijk om dan met een vinger naar iemand te wijzen, het is altijd de schuld van een ander, nooit van jezelf. Je zelf confronteren met je eigen verantwoordelijkheid is inderdaad een moeilijk iets.

Ik heb wel degelijk negatieve ervaringen met ongevraagde adviezen in de tijd dat één van mijn paardjes ernstig hoefbevangen was. Zij is in de kliniek onderzocht, zijn röntgenfoto's gemaakt en aan de hand daarvan is door een team van DA's in samenspraak met een gediplomeerd en ervaren hoefsmid besloten dat dit paardje gebaat zou zijn bij orthopedisch beslag. Beslag er onder, pijnstillers afgebouwd en ze liep weer als een kievit. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heb haar met haar hoefijzertjes zien veranderen in een vrolijk paard, wat denkt dat ze een jonge blom is (madam wordt dit jaar 20).
Indertijd kreeg ik ongevraagd (en bijzonder ongewenst) advies van een NB-er die vond dat ik mijn paard mishandelde door haar ijzers onder te doen. Zijn mening was nergens op gebaseerd anders dan een heilige overtuiging dat een paard niet op ijzers hoort.
Maar aan wiens mening denk je dat ik meer belang hecht? Gediplomeerde en ervaren mensen die aan de hand van onderzoek met een aanbeveling komen of iemand die zonder ook maar het paard van dichtbij te hebben gezien roept dat ijzers slecht zijn? In mijn ogen kom je dan als NB-er totaal, maar dan ook totaal ongeloofwaardig over. En die man geeft nog cursussen zelf bekappen ook!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:39

@ chevax: ja, dat maken ze je maar wijs, dat doen ze alleen maar in het belang van hun inkomsten Vork Clown Clown Haha!
hahahaha, sorry kon het niet laten Sigaar

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:42

Morgen wordt Milka beslagen met speciaal beslag. Ik hoop echt dat het nu gaat verbeteren!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:44

Bij mijn paardje heeft het enorm goed geholpen. Vorige week is ze weer opnieuw beslagen en ook de hoefsmid is aangenaam verrast door haar herstel. Verwacht alleen niet dat morgen ook al je problemen gelijk zijn opgelost (ik heb je verhaal niet gelezen, dus weet ook niet precies wat er aan de hand is), het heeft wel wat tijd nodig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:44

Ik wil echt niet dat iemand zijn paard verprutst, daarvoor heb ik alle paarden veel te lief.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:46

Nashke schreef:
@ chevax: ja, dat maken ze je maar wijs, dat doen ze alleen maar in het belang van hun inkomsten Vork Clown Clown Haha!
hahahaha, sorry kon het niet laten Sigaar

inderdaad, dat argument werd ook genoemd Lachen

Om het helemaal in orde te krijgen moest ik maar een cursus van een aantal dagdelen bij hem volgen, dan zouden alle problemen wel worden verholpen.