Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
nadina schreef:Ik heb hem de hele dag om, mijn merrie rolt nogal veel en dat gaat er nogal heftig aan toe. Bij haar is de plek ook warm.
Solvej schreef:Schijnbaar toch een gevoelige plek. Al een geluk dat het griffelbeen niet zo belangrijk is.
!
Mijn paard heeft daarna nooit meer een pas kreupel gelopen, en het is alweer 3 jaar geleden dat dit speelde. Tuurlijk had ik haar ook liever niet laten opereren als het niet had gehoeven, maar aangezien 1 stuk verbrijzeld was (met kans op zwervende stukjes bot) en 1 stuk 'gewoon' gebroken was er geen andere optie. nadina schreef:Heb jij zelf ook ervaring met een gebroken griffelbeentje venetia?
Venetia schreef:nadina schreef:Heb jij zelf ook ervaring met een gebroken griffelbeentje venetia?
Nee, gelukkig niet!
Dus het is alleen maar wat ik gehoord heb he. Van één dierenarts. Meningen en ervaringen verschillen nou eenmaal, dus doe gewoon wat je goed lijkt en als de dierenarts kundig overkomt lijkt me dat reden genoeg zijn oordeel te volgen.
Kwam er alleen op naar aanleiding van de opmerking dat het griffelbeentje niet veel functie heeft.
Venetia schreef:Ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik heb recent van een dierenarts gehoord dat de inzichten hierover zijn veranderd, onderzoek heeft uitgewezen dat het griffelbeentje belangrijker is dan hiervoor werd aangenomen. Het zorgt voor stabiliteit (en voor nog wat, vergeten).
Daarom wilde hij ook niet meer de operatie tot verwijderen van het griffelbeentje uitvoeren, of het moest om een klein stuk gaan. Op langere termijn bleek dat meer schade dan goeds aan te richten en kwamen die paarden niet meer volledig terug in de sport.
Ik wil jullie niet beroerd maken natuurlijk, maar dat is wat ik heb gehoord! Gewoon laten genezen was het beste en gaf de beste resultaten. Operatie was sneller maar dus met meer risico's.
Maar je begrijpt, als ik het mis heb, don't attack me want ik heb er weinig verstand van.