Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: Ervaring met gebroken griffelbeentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:00

Ik ben blij dat ik een binnenbak bij mijn pensionstal heb, ze kan er altijd wel uit. Het nadeel alleen is dat ze in de binnenbak zo gek wordt als een deur. Dan heb ik daar een hobbelpaard aan mijn touwtje...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:14

Ik had ontzettende mazzel dat die lieverd geen stap verkeerd zette met stappen, ze bleef maar braaf, ook al stond ze al 3 weken alleen maar boos op stal. pas toen ik er op ging zitten ging ze uit haar dak, ervoor absoluut niet!

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 16:36

Ik heb gelukkig ook een binnenbak.
Zijn been is trouwens een beetje warm.. Is dat normaal??
Is al een paar dagen..
Daarvoor eigenlijk niet op gelet..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:52

Bij Ebo is de plek ook warmer.
Wij hebben vandaag in de sneeuw gewandeld.Het bos in was niet te doen, daar werd hij erg erg fris van.Op het erf had hij het wel naar zijn zin. Neus door de sneeuw en net op tijd weer omhoog gekregen, hij lag al bijna op zijn knieen om te rollen.
Bandageer jij nog Tallie? Hoe lang heb jij de bandage er nu af?

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:23

ik bandageer gewoon bij de laatste ronde als ik kom...
Scheelt dus per dag...

Meestal rond half 8 gaat hij om en de volgende dag om half 9 weer af...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 08:01

Ik heb hem de hele dag om, mijn merrie rolt nogal veel en dat gaat er nogal heftig aan toe. Bij haar is de plek ook warm.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 08:07

nadina schreef:
Ik heb hem de hele dag om, mijn merrie rolt nogal veel en dat gaat er nogal heftig aan toe. Bij haar is de plek ook warm.

ik heb toen een antirol singel gekocht,want met het rollen krijgt het been juist harde klappen te verwerken.
mijn DA adviseerde dat!
ze kunnen dan wel gewoon liggen maar niet rondrollen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:56

Solvej schreef:
Schijnbaar toch een gevoelige plek. Al een geluk dat het griffelbeen niet zo belangrijk is.

!

Ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik heb recent van een dierenarts gehoord dat de inzichten hierover zijn veranderd, onderzoek heeft uitgewezen dat het griffelbeentje belangrijker is dan hiervoor werd aangenomen. Het zorgt voor stabiliteit (en voor nog wat, vergeten).
Daarom wilde hij ook niet meer de operatie tot verwijderen van het griffelbeentje uitvoeren, of het moest om een klein stuk gaan. Op langere termijn bleek dat meer schade dan goeds aan te richten en kwamen die paarden niet meer volledig terug in de sport.

Ik wil jullie niet beroerd maken natuurlijk, maar dat is wat ik heb gehoord! Gewoon laten genezen was het beste en gaf de beste resultaten. Operatie was sneller maar dus met meer risico's.

Maar je begrijpt, als ik het mis heb, don't attack me want ik heb er weinig verstand van.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:32

het griffelbeen draagt mee in het steunvlak van de voorknie. dus als je het helemaal verwijdert, mis je daar een stukje.

meestal laten ze daarom het bovenste (dragende) deel zitten. zo ook bij mijn paard.

ik ben als dierenfysiotherapeut erg kritisch op beweging en mogelijke kreupelheid, maar kan met de hand op m'n hart zeggen dat mijn paard na zijn revalidatie nooit meer onregelmatig aan dat been is geweest. en er is een groot stuk uitgehaald.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 12:47

Bij mijn merrie is het onderste stukje afgebroken. Ik wilde het eerst uit zichzelf laten aangroeien maar ik zie 3 tot 4 maanden stalrust niet zitten. Dan was het de vraag of het goed aan zou groeien (het botje steekt namelijk naar buiten) en het zou een zwakke plek blijven dus als ze aan zou tikken zou het zo weer breken. Ik heb nog een foto laten maken en het botje was nog verder scheef gaan staan. Ze krijgt er naar mijn idee meer last van dus daarom hebben we besloten haar toch te laten opereren. Als ze niet meer helemaal beter wordt, wat ik niet hoop natuurlijk, zetten we haar weer als fokmerrie in. Maar ik heb van verschillende mensen gehoord dat de paarden weer 100% goed waren, zelfs tot prix st george niveau uitgebracht zijn. Ik hoop dan ook maar dat het helemaal goed komt.
Heb jij zelf ook ervaring met een gebroken griffelbeentje venetia?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:53

Als mijn DA zegt dat het het verstandigst is om te opereren, dan lijkt me dat hij er goed zicht op heeft Lachen Mijn paard heeft daarna nooit meer een pas kreupel gelopen, en het is alweer 3 jaar geleden dat dit speelde. Tuurlijk had ik haar ook liever niet laten opereren als het niet had gehoeven, maar aangezien 1 stuk verbrijzeld was (met kans op zwervende stukjes bot) en 1 stuk 'gewoon' gebroken was er geen andere optie.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:03

nadina schreef:

Nee, gelukkig niet!
Dus het is alleen maar wat ik gehoord heb he. Van één dierenarts. Meningen en ervaringen verschillen nou eenmaal, dus doe gewoon wat je goed lijkt en als de dierenarts kundig overkomt lijkt me dat reden genoeg zijn oordeel te volgen.
Kwam er alleen op naar aanleiding van de opmerking dat het griffelbeentje niet veel functie heeft.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:05

Wat ik begrepen heb is dat het ook enige bescherming biedt aan de pezen. Dus, als het beentje er niet had gezeten had Daisy haar pees aan gort gelegen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:31

Mijn dierenarts was ook voor uit zichzelf laten genezen, 6 weken stappen en dan foto en als het niet genezen was alsnog opereren, en volgens mij was ze ook wel pissig dat ik haar toch laat opereren maar mijn gevoel zegt dat dit toch het beste is, en over 6 weken is het sowieso nog niet heel en dan zou ik alsnog laten opereren. De andere dierenarts was het met me eens (maar die wilde me in eerste instantie nieteens helpen dus heb meer vertrouwen in die eerste). Het is afwachten. Nu loopt ze ook niet goed...

Venetia schreef:
nadina schreef:

Nee, gelukkig niet!
Dus het is alleen maar wat ik gehoord heb he. Van één dierenarts. Meningen en ervaringen verschillen nou eenmaal, dus doe gewoon wat je goed lijkt en als de dierenarts kundig overkomt lijkt me dat reden genoeg zijn oordeel te volgen.
Kwam er alleen op naar aanleiding van de opmerking dat het griffelbeentje niet veel functie heeft.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:06

Venetia schreef:
Ben natuurlijk geen dierenarts, maar ik heb recent van een dierenarts gehoord dat de inzichten hierover zijn veranderd, onderzoek heeft uitgewezen dat het griffelbeentje belangrijker is dan hiervoor werd aangenomen. Het zorgt voor stabiliteit (en voor nog wat, vergeten).
Daarom wilde hij ook niet meer de operatie tot verwijderen van het griffelbeentje uitvoeren, of het moest om een klein stuk gaan. Op langere termijn bleek dat meer schade dan goeds aan te richten en kwamen die paarden niet meer volledig terug in de sport.

Ik wil jullie niet beroerd maken natuurlijk, maar dat is wat ik heb gehoord! Gewoon laten genezen was het beste en gaf de beste resultaten. Operatie was sneller maar dus met meer risico's.

Maar je begrijpt, als ik het mis heb, don't attack me want ik heb er weinig verstand van.

Het zou idd logisch zijn als het botje een functie heeft. Alles in het lichaam heeft namelijk normaal een functie. Maar het ligt natuurlijk aan de situatie of het beter is om te opereren of het te laten zitten. Bij Versace is het ook verbrijzeld maar alles is perfect op zijn plaats blijven zitten en het groeit keurig aan elkaar dus godzijdank geen operatie nodig. Hij is er ook nog geen pas kreupel op gegaan. Dat vond de DA wel vreemd.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:08

Bij ons heeft een merrie ook haar griffelbeentje gebroken gehad. Ze is eraan geopereerd en het is allemaal weer helemaal goed gekomen. Allemaal erg makkelijk gegaan.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:35

Vandaag dus naar de kliniek geweest voor de peesscan.
Het ziet er allemaal goed uit!!!

Ik mag nu uitbouwen met 5 minuutjes draf..
Hij is nog erg stijf , dus vandaag bij de kliniek met draven liep hij niet 100%, maar dat moest met 2 weken wel over zijn..

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:08

Mooi taillie

Bij onze pony zijn gister de hechtingen eruit gehaald.
T zag er allemaal goed uit ! Ze staat nu overdag zonder bandage en snachts met bandage.
Volgende week langzaam beginnen met wandelen....

Nu de rekening nog krijgen,hihi

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:11

Ik heb Ebo nu definitief zonder bandage staan.
Fijn dat het er goed uit zag. Mij benieuwen hoe het stappen straks gaat.

Ebo gaat vanaf 22-02 uit logeren. Wij gaan dan op vakantie, hij ook. Bij Katja . Hij gaat hier dan voor het eerst weer los in een afgezet stukje....... Dan kan ik na onze vakantie er daar in de bak weer eens opstappen.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:17

ik gooi hem morgen een zadel op en dan mag hij een half uur aan de longe..
Ga er zelf niet op.. Maar dan heeft ie weer een beetje gevoel..

Van de week ga ik er wel op..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:52

Lekker hoor. Mij benieuwen wat hij morgen aan de longe gaat doen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:14

Klinkt goed allemaal Belker, Tallie en Marsan!
Voor je het weet zit je er weer lekker op Lachen

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 09:36

Gister liep hij best redelijk aan de longe..
Geen echte uitspattingen.. Alleen toen een paar kinderen in het grint gingen spelen..

Hij loopt nog wel wat stijf.. maar zijn been moet gewoon weer even aansterken..

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:26

Wat fijn dat hij het zo goed doet tallie! Fijn dat het zo opschiet!

Spannend, Ebo uit logeren!
De eerste keer rijden lijkt me helemaal niet leuk Clown
Je kunt ze dan niet helemaal tot ontspanning longeren, hoe gaan jullie dat oplossen?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:38

Even wat anders, mijn veulen had ook een fractuur aan het griffelbeen, waar nu dus iid nog een bult zit, het lijkt wat op een hazehak (fractuur was redelijk bovenin) veulen is nu ruim 7 maanden en was een week of 5 toen het is gebeurd, de bult is wel minder geworden maar niet weg en we weten niet of tie weggaat (waarschijnlijk niet helemaal), hoe gaan we di aanpakken op de keuring? Want met een hazehak wordt ze niet opgenomen, maar dat is het dus niet.