Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re: Hoefsmid weer een beschermd beroep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:05

Moderatoropmerking:
Het gaat hier niet om het grbuik van ijzers, of de voor en nadelen daarvan. Het gaat er hier om om het beroep hoefsmid weer een beschermd beroep te maken. On topic blijven dus en niet op de man spelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:13

Max schreef:
Mijn grootste probleem is een of andere opleiding hier in de buurt waarbij de geslaagden zich hoefsmid mogen noemen en dan advertenties in de krant zetten van hoefsmid bied zich aan.
Gevolg, kreupele paarden, zere hoeven en nouja genoeg andere ellende.

Ik doe dat nooit meer, ik vraag nu altijd eerst wat voor opleiding men heeft gedaan en alleen deurne komt er bij mij nog in. Ik heb nu een vaste hoefsmid, mijn paarden staan er netjes bij, ik kan hem dag en nacht bellen en zolang hij hoefsmid blijft ben ik zijn klant.

Wat voor opleiding is dat dan? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een opleiding een lang leven is beschoren als er zulke slechte vakmensen vanaf komen.......

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:28

ikke schreef:
Dus omdat een erkenning en bescherming niet het hele probleem oplost, moeten we ook maar niet een stukje van het probleem oplossen. Als we zo hadden gedacht in het verleden, dan liepen we nu nog steeds in berevellen achter de paarden aan om ze op te eten.........

Niet omdat het niet het hele probleem oplost, maar omdat het helemaal niets oplost.

Wat is er tegen een stukje paardenbief?? Houd de slachtprijs hoog en smaakt best

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:30

ikke schreef:
Zolang kwaliteit en etiketjes niet los van elkaar gezien worden, zullen dit soort topics ontsporen.......

Kwaliteit en etiketjes worden in dit topic juist niet los van elkaar gezien.

Een etiketje van een beschermd beroep wordt in dit topic blijkbaar als verhoging van kwaliteit gezien.... logisch dus dat het ontspoort?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:35

Wendy schreef:
ikke schreef:
Zolang kwaliteit en etiketjes niet los van elkaar gezien worden, zullen dit soort topics ontsporen.......

Kwaliteit en etiketjes worden in dit topic juist niet los van elkaar gezien.

Een etiketje van een beschermd beroep wordt in dit topic blijkbaar als verhoging van kwaliteit gezien.... logisch dus dat het ontspoort?

Dan heb jij het dus duidelijk niet begrepen.
Bescherming bied betere mogelijkheden tot verbetering van kwaliteit en werpt een barikade op voor degenen die uit zijn op snel geld, zonder zich te bekommeren om wat ze achterlaten.
Garantie echter tot de deur........

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:38

ikke schreef:
Bescherming bied betere mogelijkheden tot verbetering van kwaliteit en werpt een barikade op voor degenen die uit zijn op snel geld, zonder zich te bekommeren om wat ze achterlaten........

En hoe dan wel?

Het enige wat ik begrijp is dat volgens mij veel mensen veel te veel waarde hechten aan een bescherming waardoor voor de consument een soort schijnveiligheid wordt gecreeerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:44

Wendy schreef:
ikke schreef:
Bescherming bied betere mogelijkheden tot verbetering van kwaliteit en werpt een barikade op voor degenen die uit zijn op snel geld, zonder zich te bekommeren om wat ze achterlaten........

En hoe dan wel?

Het enige wat ik begrijp is dat volgens mij veel mensen veel te veel waarde hechten aan een bescherming waardoor voor de consument een soort schijnveiligheid wordt gecreeerd.

Dus jij vertrouwd de elektrische installatie in je huis ook niet??
Wat dit ermee van doen heeft? Wel, elektrotechnisch installateur is een beschermd beroep. Dat is dan dus diezelfde schijnveiligheid die jij sugereerd voor de hoefsmid/verzorger.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:45

Ik kom nog vaak de term 'rijksgediplomeerd' tegen. Er zijn nog hoefsmeden die deze term voeren.

Ik ben ook voor beschermd beroep ervan maken, zolang dat nog niet het geval is, zou het goed zijn als er minimaal een soort keurmerk of beroepsvereniging zou zijn.

Aan het lidmaatschap van zo'n beroepsvereniging kunnen eisen worden gesteld; niet alleen qua vakopleiding maar ook qua bijscholing bijvoorbeeld, of een soort minimaal aantal handelingen die ze moeten verrichten. Een hoefsmid die alleen bekapt maar nooit beslaat (om mijn part een natuurlijk bekapper), zou zijn 'bevoegdheid' om te beslaan dan verliezen.

Vergelijk een huisarts die minder dan 5 bevallingen per jaar 'doet', verliest de bevoegdheid om bevallingen te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:55

ikke schreef:
Wat dit ermee van doen heeft? Wel, elektrotechnisch installateur is een beschermd beroep. Dat is dan dus diezelfde schijnveiligheid die jij sugereerd voor de hoefsmid/verzorger.

Ik werk bij een organisatie die kwaliteitskeurmerken ontwikkelt.
Een keurmerk staat of valt bij controle.
Hoe wil je het werk van een hoefsmid gaan controleren? Wie gaat al die administratie etc betalen?

Of wil je het alleen op basis van klachten doen? Dan stelt het wat mij betreft net zo weinig voor als het lidmaatschap van de vereniging van hoefsmeden bijvoorbeeld.
En dat bedoel ik dus met schijnveiligheid.

Een aannemer zal waarschijnlijk de elektrische installatie niet mogen laten aanleggen door iemand die niet aan de eisen doet, op straffe van een boete.

Dat is heel wat anders dan een hoefsmid die dus door particulieren ingehuurd wordt.

En zo lang er nog zoveel verschillende ideeen bestaan over goed bekappen/goed hoefbeslag, hoe wil je dan in godsnaam criteria opstellen die de kwaliteit kunnen garanderen? Want dat is de enige manier waarop je echt kunt controleren, aan de hand van strikt geformuleerde kwaliteitscriteria.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:37

Citaat:
En zo lang er nog zoveel verschillende ideeen bestaan over goed bekappen/goed hoefbeslag, hoe wil je dan in godsnaam criteria opstellen die de kwaliteit kunnen garanderen? Want dat is de enige manier waarop je echt kunt controleren, aan de hand van strikt geformuleerde kwaliteitscriteria.

De norm voor beslaan en bekappen is door de NvH vastgelegd. Er is precies omschreven hoe een goed bekapte / beslagen voet eruit hoort te zien inclusief de afwijkingen door afwijkende standen, gangen en hoefproblemen. Het werk op de examens worden ook volgens deze norm beoordeeld. Ook op de wedstrijden (komende pinksteren in Zelhem !!!!! kom eens kijken) wordt volgens deze norm beoordeeld.
Binnen de vereniging wordt gesproken over een sterrensysteem, te behalen via bijscholing (wat nu al zowel landelijk als in regionale groepen gebeurt) en random controle van beslagen paarden. dan moet je bijv. een paard tonen, die je in de voorgaande week beslagen hebt.
Lid van de vereniging kunnen alleen smeden worden die het landelijke examen afgelegd hebben, ongeacht waar zij hun kennis hebben opgedaan. Daarmee is de basiskennis gewaarborgd.
Wat veel mensen niet weten, is dat de vereniging al sinds mensenheugenis een klachtencommissie heeft. De voorzitter daarvan is een dierenarts, en twee instructeursmeden, komen een paard na klachten inspecteren. (eerste klacht natuurlijk naar je smid, en als dat geen oplossing brengt, dan naar de vereniging) Mocht eea niet deugen, dan wordt het paard opnieuw beslagen. Kosten zijn voor de betreffende hoefsmid.

@chris25
Hoefsmid is een samentrekking van hoeven en smeden. Een hoefsmid hoeft een voet niet te beslaan, maar hij kan het wel als het nodig is. Een hoefsmid werkt allang niet meer alleen met ijzers, maar ook met aluminium en talloze soorten kunstof. Ergo alleen een hoefsmid beheerst het gehele scala van mogelijkheden rondom een paardenvoet, andere beheersen maar een stukje. Hierom moet hoefsmid weer een beschermd beroep worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 07:37

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:40

Wendy schreef:
ikke schreef:

Ik werk bij een organisatie die kwaliteitskeurmerken ontwikkelt.
Een keurmerk staat of valt bij controle.
Hoe wil je het werk van een hoefsmid gaan controleren? Wie gaat al die administratie etc betalen?

Of wil je het alleen op basis van klachten doen? Dan stelt het wat mij betreft net zo weinig voor als het lidmaatschap van de vereniging van hoefsmeden bijvoorbeeld.
En dat bedoel ik dus met schijnveiligheid.

Ik heb niks met keurmerken. Een degelijke, verplichte opleiding is het enige middel dat enige vorm kwaliteit kan opleveren. Natuurlijk, en dat schreek ik ook, heb je geen garanties, maar door een opleiding te verplichten, haal je de onderkant (de echte prutsers) uit de markt. Daarmee wordt de kans op situaties als door KiwiKim aangehaald een heel stuk kleiner.
Je moet het probleem aan de voorkant oplossen, bij het begin van de opleiding dus, en niet achteraf met allerlei lapmiddelen als een keurmerk of dat soort onzin, proberen je probleem weg te moffelen.
Wendy schreef:
Een aannemer zal waarschijnlijk de elektrische installatie niet mogen laten aanleggen door iemand die niet aan de eisen doet, op straffe van een boete.

Dat is heel wat anders dan een hoefsmid die dus door particulieren ingehuurd wordt.

Heel kort, om niet te veel off-topic te gaan, als particulier mag jij ook geen beun-de-haas inhuren! Achter de meterkast mag je alles ZELF doen, maar laat je het doen, dan door een erkend installateur, óók op straffe van een boete (en afsluiting door de leverancier).

Die criteria zijn ook niet zo heel moeilijk; er is maar één korrect bekapte (of beslagen) hoef en dat is datgene wat bij het paard past. Hoe je daar komt is minder van belang, er leiden ook hier nogal wat wegen naar Rome........

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:41

helemaal geweldig en terecht...., snap niet hoe ze daar een vrij beroep van hebben kunnen maken. Elke 'gek' kan zich gewoon hoefsmid noemen!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:21

farrier schreef:
De norm voor beslaan en bekappen is door de NvH vastgelegd... knip...

Ergo alleen een hoefsmid beheerst het gehele scala van mogelijkheden rondom een paardenvoet, andere beheersen maar een stukje. Hierom moet hoefsmid weer een beschermd beroep worden.

De norm of een norm Duivel , is die NE, EN, ISO, IEC,... wat voor status heeft die norm???

En dat laatste snap ik al helemaal niet, je noemt hier juist wat in het bedijfsleven een USP heet (Uniek Selling Point). Dat zou reden genoeg moeten zijn om je te onderscheiden van de 'mindere' broeders. Gaat het soms om marktbescherming en dus GELD!!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:37

ikke schreef:
Een degelijke, verplichte opleiding is het enige middel dat enige vorm kwaliteit kan opleveren. Natuurlijk, en dat schreek ik ook, heb je geen garanties, maar door een opleiding te verplichten, haal je de onderkant (de echte prutsers) uit de markt. Daarmee wordt de kans op situaties als door KiwiKim aangehaald een heel stuk kleiner.
Je moet het probleem aan de voorkant oplossen, bij het begin van de opleiding dus, en niet achteraf met allerlei lapmiddelen als een keurmerk of dat soort onzin, proberen je probleem weg te moffelen.

Tsja, en ik denk dus dat de enige manier om kwaliteit te garanderen door middel van controle is. Juist bij een beroepsgroep die veel alleen werkt zoals hoefsmeden.
Mij zegt een opleiding dan juist weer heel weinig, omdat je ziet dat iedereen toch uiteindelijk zijn eigen draai gaat geven aan het geleerde. En tot op zekere hoogte is dat vast geen probleem, maar ik heb zelf al wel genoeg gezien dat een opleiding geen garantie is voor een goede hoefsmid.

@farrier: Hoe komt het dan dat die klachtencommissie zo onbekend is? Als ik op de website kijk voor het gedeelte van niet-leden kom ik die commissie dus ook niet tegen. Alleen wat dingetjes over de historie van de vereniging, wat blabla over de opleiding en een lijst met leden. Wat me opvalt is dat de vereniging wel een aantal activiteiten heeft met betrekking tot opleiding, maar dat er verder geen enkele eis wordt gesteld aan het lidmaatschap, alleen dat je ooit een keer het examen met goed gevolg moet hebben afgelegd. Of heb ik dat fout?
Zelhem is toch al minimaal een jaar of 10 bij de paardedagen een hoefsmedenhappening? Misschien kom ik idd eens kijken, al moet ik zeggen dat ik de vorige edities nooit echt wat meegekregen heb van dat onderdeel.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:40

kijk eens onder NVvH, algehele beslagvoorwaarden, artikel 17: geschillen.

De wedstrijd is niet altijd in Zelhem, vorig jaar was het terherne, in Friesland.

Kort gezegt, zijn er een aantal onderdelen die binnen een bepaalde tijd uitgevoert moeten worden: diagonale voet bekappen, beslaan, speciale ijzers, en eagle-eye (je mag 10 sec. naar een dode voet kijken, en daar moet uit staaf in 10 min een passend ijzer bij gemaakt worden. Tussendoor spieken is verboden) Voor al die onderdelen krijg je punten. Degene met de meeste punten wint.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen leerling-smeden, Nederlandse smeden en buitenlandse smeden.
Hier kun je goed zien welke verschillen er bestaan tussen gediplomeerde smeden, die zich alle conformeren op de standaard.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:43

@art-Uma

het is de norm, vastgelegd in geheel europa door de Effa, middels het Europese gefinancierde leonardo project. als je daar meer over wilt lezen, op de site van de vereniging van Hoefsmeden staat een link naar eurofarrier.org.

en gezien je opmerking over usp's heb je daar geen kaas van gegeten. Het is overigens unique selling proposition. Huilen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:17

Alleen als je je diploma gehaald hebt bij één van de drie opleidingen (Deurne, AOC Zwolle, ENPHO/Barneveld) kan je je aanmelden bij de NVvH. Dus je weet iig zeker dat alle smeden die op die lijst staan, gediplomeerd zijn. Er zijn ook (goede!) smeden die niet lid zijn van die vereniging maar wel zijn gediplomeerd (die kiezen er zelf voor om de één of andere reden om zich niet bij de vereniging aan te sluiten). Je zou er, als klant, dus zelf voor kunnen kiezen om een smid te 'nemen' die bij die vereniging is aangesloten.
Er zijn zat smeden die hun werk helaas niet meer kunnen doen omdat ze bijvoorbeeld lichamelijke problemen hebben, die zouden ingezet kunnen worden als hoefsmid-controleur, en eens per jaar langs kunnen gaan bij hun collega's om eens een kijkje te nemen of alles nog naar wens gaat? Is maar een idee hoor.
Er zijn ook jaarlijks bijscholingsdagen vanuit de vereniging, en je krijgt als lid het vakblad.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:52

farrier schreef:
@art-Uma het is de norm, vastgelegd in geheel europa door de Effa, middels het Europese gefinancierde leonardo project. als je daar meer over wilt lezen, op de site van de vereniging van Hoefsmeden staat een link naar eurofarrier.org.

Nee daar had ik niet van gehoord en zoeken op de website van de EU levert ook niets op. De status lijkt mij dus zeker niet bindend. Maar dat is niet zo belangrijk, als er wat goeds in staat en het geeft een handvat is het al mooi. Ik kan wat gemist hebben maar als dit de standaard is waar jij het over hebt met:

Trimming (Unit E)
Trimming is subjective, however there are general accepted standards for an ideal foot and conformation.
The standards are:
1. The hoof is level
2. The base of the foot is at ninety degrees to the long axis of the third metacarpal
3. The hoof pastern is in alignement
4. The solar surface is close to symmetrical
5. The length of the hoofwall is safe for the application of the shoe
6. The hoof wall is not flared
7. The sole and the frog must be cleaned but kept strong

Dan heb ik er niet veel aan gemist, met name punt 5 maakt wel duidelijk dat het hier om hoefijzer fanaten gaat Clown En gezien het begin (ideal foot) zal dit dus in de praktijk wel erg vaak van toepassing zijn Duivel

farrier schreef:
en gezien je opmerking over usp's heb je daar geen kaas van gegeten. Het is overigens unique selling proposition. Huilen

Volgens wiki: "The Unique Selling Proposition (also Unique Selling Point) is a marketing concept that ..." en als je eens inhoudelijk reageerd, op de stelling dat de hoefsmid volgens jou het "gehele scala van mogelijkheden rondom een paardenvoet" beheerst en andere dat niet doen, dan heb je onderscheid dat je kunt profileren en uitdragen. Dat mag best een USP genoemd worden en is eerder een argument om "de markt" z'n werk te laten doen dan van beschermen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:14

Je bent blijkbaar heel goed in het selectief winkelen, en vervolgens dingen verkeerd intepreteren. Je roept welbewust verkeerde dingen om smeden in een verkeerd daglicht te stellen, waarom is mij een raadsel Boos!
Maar uit je opmerkingen kan ik wel opmaken dat je van het gehele verhaal weinig kaas hebt gegeten.

Het stukje wat jij opnoemt gaat over gereed maken van de voet voor het beslag, niet over het correct bekappen.
Alleen het beschrijven van het bekapproces bestaat uit ca 20 pagina's tekst en tekeningen.

nog even off-topic:
USP is een begrip uit de P van produkt. Aangezien Smeden diensten leveren valt dit onder personeel. Daar is geen USP van op toepassing. Een usp is van toepassing op een hoefijzer, of een hoefnagel. maar nooit op personeel.
Toevallig heb ik naast chemische techniek ook marketing en bedrijfskunde gestudeerd (en vervolgens hoefsmid geworden).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:38

farrier schreef:
Je bent blijkbaar heel goed in het selectief winkelen, en vervolgens dingen verkeerd intepreteren. Je roept welbewust verkeerde dingen om smeden in een verkeerd daglicht te stellen, waarom is mij een raadsel Boos!
Maar uit je opmerkingen kan ik wel opmaken dat je van het gehele verhaal weinig kaas hebt gegeten.

Tja, als dit je antwoord is op een vraag, dan is discussie moeilijk he. Je reactie gaat niet over de inhoud. Ik kan daar alleen maar uit concluderen dat de inhoud te kort schiet. Ik stel smeden niet in een verkeerd daglicht, ik ben tegen een bescherming, maakt dat me gelijk een tegenstander van hoefsmeden??? Over vreemd redeneren gesproken.

farrier schreef:
Het stukje wat jij opnoemt gaat over gereed maken van de voet voor het beslag, niet over het correct bekappen.
Alleen het beschrijven van het bekapproces bestaat uit ca 20 pagina's tekst en tekeningen.

Stuur de link maar, wat ik schreef was een quote uit de standaard die ik vond naar aanleiding van je verwijzing naar een standaard. Als er meer is, dan ben ik benieuwd.

farrier schreef:
nog even off-topic:
USP is een begrip uit de P van produkt. Aangezien Smeden diensten leveren valt dit onder personeel. Daar is geen USP van op toepassing. Een usp is van toepassing op een hoefijzer, of een hoefnagel. maar nooit op personeel.
Toevallig heb ik naast chemische techniek ook marketing en bedrijfskunde gestudeerd (en vervolgens hoefsmid geworden).

En het blijkbaar ook weer vergeten Clown . Het gaat om marketing en het product van een proces kan net zo goed een dienst zijn. In zovere off topic, dat het misschien wel raakt aan de kern van de vraag: "waarom hoefsmid weer een beschermd beroep".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:36

farrier schreef:

hihi doe je goed Lachen Lachen je lijf naar de filisteinen werken bij onopgevoede etterbakken voor een paar tientjes, terwijl je lekker achter je burotje met weinig sores zo effe een ruggie of 5 binnenhaalt elke maand Lachen

(zeg ik met haar HBO Personeel en Organisatie, al lesgevend, belerend en me eigen de klere sjouwen met mijn winkeltje)

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:52

Citaat:
hihi doe je goed

yep, maar de voldoening is veel groter. Als een paard zijn neus tegen me aanduwt, bedankt smid, is me dat meer waard als een dikke bankrekening. Clown Clown Clown

ps: het was wel meer als 5 ruggen hihihi

Citaat:
Het gaat om marketing en het product van een proces kan net zo goed een dienst zijn.

Gestoord Gestoord Gestoord
Laatst bijgewerkt door farrier op 07-04-07 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:54

Kennut, doe mijn werk nu ook met zoveel meer plezier als toen ik nog geld binnenbracht Haha! Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:56

ART_UMA schreef:
ruitje schreef:
want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.

Tja, dat is blijkbaar niet zo, zoals ik het hoor van een aantal "hoefsmeden in opleiding" is dat er ontzettend veel focus is op het maken van de collectie "verder nooit meer nodig" modellen ijzers. Het lijkt dan meer op een smeed opleiding als op een hoef opleiding.
Het 'vak' leer je in de praktijk, en dat is natuurlijk ook zo. Niet alles kun je leren in de schoolbanken, maar juist het met een open instelling kijken naar verschillende mogelijkheden en methodes leer je (als het goed is) op school wel, en dat is een van de belangrijkste punten die ik vaak mis bij hoefsmeden. En ja dat noem ik conservatief en stik traditioneel.

Dat van die collectie weet ik ook, ook bijvoorbeeld dat men nog veel ijzers uit staaf moet maken. Welke hoefsmid van tegenwoordig doet dat nog?
Ik denk dat dat voor een groot deel ook aan de hoefsmid ( in opleiding) zelf ligt, ik bedoel, je kan ook zelf opzoek naar verschillende stage adressen en andere leerpunten.
Maar wat zou jij er dan nog graag in zien? in de opleiding, meer een blik naar natuurlijk bekappen ofzo?