Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Max schreef:Mijn grootste probleem is een of andere opleiding hier in de buurt waarbij de geslaagden zich hoefsmid mogen noemen en dan advertenties in de krant zetten van hoefsmid bied zich aan.
Gevolg, kreupele paarden, zere hoeven en nouja genoeg andere ellende.
Ik doe dat nooit meer, ik vraag nu altijd eerst wat voor opleiding men heeft gedaan en alleen deurne komt er bij mij nog in. Ik heb nu een vaste hoefsmid, mijn paarden staan er netjes bij, ik kan hem dag en nacht bellen en zolang hij hoefsmid blijft ben ik zijn klant.
ikke schreef:Dus omdat een erkenning en bescherming niet het hele probleem oplost, moeten we ook maar niet een stukje van het probleem oplossen. Als we zo hadden gedacht in het verleden, dan liepen we nu nog steeds in berevellen achter de paarden aan om ze op te eten.........
ikke schreef:Zolang kwaliteit en etiketjes niet los van elkaar gezien worden, zullen dit soort topics ontsporen.......
Wendy schreef:ikke schreef:Zolang kwaliteit en etiketjes niet los van elkaar gezien worden, zullen dit soort topics ontsporen.......
Kwaliteit en etiketjes worden in dit topic juist niet los van elkaar gezien.
Een etiketje van een beschermd beroep wordt in dit topic blijkbaar als verhoging van kwaliteit gezien.... logisch dus dat het ontspoort?
ikke schreef:Dan heb jij het dus duidelijk niet begrepen.
Bescherming bied betere mogelijkheden tot verbetering van kwaliteit en werpt een barikade op voor degenen die uit zijn op snel geld, zonder zich te bekommeren om wat ze achterlaten........
Wendy schreef:ikke schreef:Dan heb jij het dus duidelijk niet begrepen.
Bescherming bied betere mogelijkheden tot verbetering van kwaliteit en werpt een barikade op voor degenen die uit zijn op snel geld, zonder zich te bekommeren om wat ze achterlaten........
En hoe dan wel?
Het enige wat ik begrijp is dat volgens mij veel mensen veel te veel waarde hechten aan een bescherming waardoor voor de consument een soort schijnveiligheid wordt gecreeerd.
ikke schreef:Dus jij vertrouwd de elektrische installatie in je huis ook niet??
Wat dit ermee van doen heeft? Wel, elektrotechnisch installateur is een beschermd beroep. Dat is dan dus diezelfde schijnveiligheid die jij sugereerd voor de hoefsmid/verzorger.
Citaat:En zo lang er nog zoveel verschillende ideeen bestaan over goed bekappen/goed hoefbeslag, hoe wil je dan in godsnaam criteria opstellen die de kwaliteit kunnen garanderen? Want dat is de enige manier waarop je echt kunt controleren, aan de hand van strikt geformuleerde kwaliteitscriteria.
Wendy schreef:ikke schreef:Dus jij vertrouwd de elektrische installatie in je huis ook niet??
Wat dit ermee van doen heeft? Wel, elektrotechnisch installateur is een beschermd beroep. Dat is dan dus diezelfde schijnveiligheid die jij sugereerd voor de hoefsmid/verzorger.
Ik werk bij een organisatie die kwaliteitskeurmerken ontwikkelt.
Een keurmerk staat of valt bij controle.
Hoe wil je het werk van een hoefsmid gaan controleren? Wie gaat al die administratie etc betalen?
Of wil je het alleen op basis van klachten doen? Dan stelt het wat mij betreft net zo weinig voor als het lidmaatschap van de vereniging van hoefsmeden bijvoorbeeld.
En dat bedoel ik dus met schijnveiligheid.
Wendy schreef:Een aannemer zal waarschijnlijk de elektrische installatie niet mogen laten aanleggen door iemand die niet aan de eisen doet, op straffe van een boete.
Dat is heel wat anders dan een hoefsmid die dus door particulieren ingehuurd wordt.
farrier schreef:De norm voor beslaan en bekappen is door de NvH vastgelegd... knip...
Ergo alleen een hoefsmid beheerst het gehele scala van mogelijkheden rondom een paardenvoet, andere beheersen maar een stukje. Hierom moet hoefsmid weer een beschermd beroep worden.
ikke schreef:Een degelijke, verplichte opleiding is het enige middel dat enige vorm kwaliteit kan opleveren. Natuurlijk, en dat schreek ik ook, heb je geen garanties, maar door een opleiding te verplichten, haal je de onderkant (de echte prutsers) uit de markt. Daarmee wordt de kans op situaties als door KiwiKim aangehaald een heel stuk kleiner.
Je moet het probleem aan de voorkant oplossen, bij het begin van de opleiding dus, en niet achteraf met allerlei lapmiddelen als een keurmerk of dat soort onzin, proberen je probleem weg te moffelen.
farrier schreef:@art-Uma het is de norm, vastgelegd in geheel europa door de Effa, middels het Europese gefinancierde leonardo project. als je daar meer over wilt lezen, op de site van de vereniging van Hoefsmeden staat een link naar eurofarrier.org.
farrier schreef:en gezien je opmerking over usp's heb je daar geen kaas van gegeten. Het is overigens unique selling proposition.
farrier schreef:Je bent blijkbaar heel goed in het selectief winkelen, en vervolgens dingen verkeerd intepreteren. Je roept welbewust verkeerde dingen om smeden in een verkeerd daglicht te stellen, waarom is mij een raadsel![]()
Maar uit je opmerkingen kan ik wel opmaken dat je van het gehele verhaal weinig kaas hebt gegeten.
farrier schreef:Het stukje wat jij opnoemt gaat over gereed maken van de voet voor het beslag, niet over het correct bekappen.
Alleen het beschrijven van het bekapproces bestaat uit ca 20 pagina's tekst en tekeningen.
farrier schreef:nog even off-topic:
USP is een begrip uit de P van produkt. Aangezien Smeden diensten leveren valt dit onder personeel. Daar is geen USP van op toepassing. Een usp is van toepassing op een hoefijzer, of een hoefnagel. maar nooit op personeel.
Toevallig heb ik naast chemische techniek ook marketing en bedrijfskunde gestudeerd (en vervolgens hoefsmid geworden).
farrier schreef:Toevallig heb ik naast chemische techniek ook marketing en bedrijfskunde gestudeerd (en vervolgens hoefsmid geworden).
Citaat:hihi doe je goed
Citaat:Het gaat om marketing en het product van een proces kan net zo goed een dienst zijn.
ART_UMA schreef:ruitje schreef:want als het goed is kan er vanuit de opleiding uit genoeg bijscholing en bijsturing zijn om verschillende methodes te leren.
Tja, dat is blijkbaar niet zo, zoals ik het hoor van een aantal "hoefsmeden in opleiding" is dat er ontzettend veel focus is op het maken van de collectie "verder nooit meer nodig" modellen ijzers. Het lijkt dan meer op een smeed opleiding als op een hoef opleiding.
Het 'vak' leer je in de praktijk, en dat is natuurlijk ook zo. Niet alles kun je leren in de schoolbanken, maar juist het met een open instelling kijken naar verschillende mogelijkheden en methodes leer je (als het goed is) op school wel, en dat is een van de belangrijkste punten die ik vaak mis bij hoefsmeden. En ja dat noem ik conservatief en stik traditioneel.