natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: natuurlijk bekappen ik geloof het!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:17

Oke,we hebben weer 2 kampen,met in de ene hoek van de ring,
de naturals,zonder ijzers,maar met berevacht...
In de andere hoek de Anky's,zwaar bewapend met ijzers,en de 500grams dekens,mag de beste winnen....
Kom op zeg, dat gebanketstaaf over wel of geen ijzers,natuurlijk of traditioneel bekappen.
Waar gaat het mis,ten eerste heb je te maken met het feit dat
hoefsmid een vrij beroep is,dus elke dorpsgek kan zonder enige bewijs van vakbekwaamheid a/d slag,met alle gevolgen van dien.
Je hebt dus mensen met net voldoende technisch benul om een
ijzer onder een voet te slaan die zich hoefsmid noemen.
Dit gaat ook op voor de natuurlijk bekappers,er zijn mensen die eerst aan het eigen paard sleutelden met een verkorte cursus hoef onderhoud,en gaande weg een klantenkring opgebouwd hebben....ook niet echt tot grote vreugde strekkend.
In mijn optiek,en misschien is dit hokjesgeest,is er maar een manier van bekappen,de juiste, op het individu toegespitste manier,waarbij rekening word gehouden met lichaamsbouw en
beweging van het paard,evenals het gebruiksdoel.
Of je dit nu natuurlijk of traditioneel wenst te noemen.
Waar ik moeite mee heb,als hoefsmid,zijn mensen die uit financiele redenen zelf aan hoeven zitten te klooien,niet gehinderd door enige kennis van zaken,en mensen die beslag er net zolang onder laten zitten tot het er vanzelf onderuit valt,
met alle gevolgen van dien,en vervolgens de smid de schuld geven van de slechte staat waarin de hoeven verkeren.
Halve wanden die verdwijnen op deze manier en aan jou de taak om er maar iets van te maken.
Mensen die hun paard op ijzers hebben staan,want ooit gaan ze wedstrijd rijden,en dan hoort het.
Mensen die hun internetkennis van hoeven en beenstanden verspreiden als het evangelie......en af een toe de hoeven van hun eigen paarden eens uitkrabben.....allemaal zeer vermoeiend!
Er is weinig tot geen verschil, tussen traditioneel en natuurlijk bekappen,als het goed uigevoerd word,met respect voor de balans van het paard.
Gevleugelde kreten als de mustangroll,zijn bedacht door mensen
die zich willen onderscheiden,echter het afronden in de toon en van de wand,heb ik al van mijn leermeester,Gv/d Beld uit Didam
geleerd.De beste man zat op het moment dat ik als jongetje van 13 bij hem in de leer kwam,al 50 jaar in het vak,en hij had het van zijn vader zo geleerd die leraar aan de hoefsmidsopleiding in
Bathmen was.Iets nieuws onder de zon dus?
By the way;van hem heb ik ook geleerd dat 95% van de rijpaarden zonder reden op ijzers staan....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:23

CherokeeChum schreef:
Oke,we hebben weer 2 kampen,met in de ene hoek van de ring,
de naturals,zonder ijzers,maar met berevacht...
In de andere hoek de Anky's,zwaar bewapend met ijzers,en de 500grams dekens,mag de beste winnen....
Kom op zeg, dat gebanketstaaf over wel of geen ijzers,natuurlijk of traditioneel bekappen.

Neeeeeheeeee joh... we waren net leuk op weg om een grijs middengebied te gaan betreden... er zitten nl ook mensen bij die in geen van de twee bovengenoemde groepen vallen... hoor.... Zij zijn groot en ik is klein!

Citaat:
De beste man zat op het moment dat ik als jongetje van 13 bij hem in de leer kwam,al 50 jaar in het vak,en hij had het van zijn vader zo geleerd die leraar aan de hoefsmidsopleiding in
Bathmen was.Iets nieuws onder de zon dus?
By the way;van hem heb ik ook geleerd dat 95% van de rijpaarden zonder reden op ijzers staan....

Wil ik er nog even extra tussenuit lichten..

Verder een prima geschreven stuk (op de eerste alinea na dan Clown )

Ik zou echt nooitvanzelangzalzeleven smid willen zijn... mensen vinden altijd wel een reden om je ergens van de schuld te geven... T kan een heel ondankbaar beroep zijn volgens mij Scheve mond

crazylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:30

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:35

Oud nieuws Crazylady... Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:36

Maar blijven hameren met die link, dan wordt het vanzelf 'de leugen regeert' c.q. dit is de enige 'waarheid' Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:40

Moderatoropmerking:
Er is verzocht om een slotje omdat dit de eeuwige welles-nietes discussie wordt. Wat mij betreft sluit ik dit topic nog niet omdat ik zie dat het er best redelijk aan toe gaat qua discussie en jezelf verwoorden. Vandaar ook het algemene verzoek zonder me naar iemand specifiek te richten om het gezellig en respectvol te houden Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:43

@Maya: bedankt Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:50

CherokeeChum schreef:
Er is weinig tot geen verschil, tussen traditioneel en natuurlijk bekappen,als het goed uigevoerd word,met respect voor de balans van het paard.

Het grote verschil zit 'm in de tijd welke tussen de hoefverzorgbeurten in zit. Hoe regelmatiger, hoe miniemer de veranderingen, hoe minder je het paard uit balans haalt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:09

om nog even offtopic te gaan over mijn stellige mening over bepaalde zaken, dat wil niet zeggen dat ik een ander niet respecteer. Gelukkig zijn er ook bijvoorbeeld politieke partijen die stellig heel anders denken over bepaald zaken. Als iedereen daar water bij de wijn zou doen, zou er nog maar 1 partij zijn.

Groenlinks en SP zeggen toch ook niet 'prima minister huppeldepup dat je het makkelijker wilt maken om mensen te ontslaan want we kiezen de gulden middenweg.' hou op zeg.. gelukkig zijn er nog partijen die daar tegenin gaan. Discussie waarbij je elkaar als persoon wel respecteert, maar nog niet meteen per defenitie ook een anders mening.

Ik respecteer iedereen hier als persoon en ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Maar de mening over wat wel en niet goed is voor een paard daar verschillen we in en daarover doe ik ook geen water bij de wijn.

Enfin. Voordat ik HC achterna ga. Ik zet alles wel een keer op papier en dan maak ik een apart topic erover. "waarom Arabesk een dwarse Edammer is" Clown

Weer ontopic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:17

Citaat:
Ik respecteer iedereen hier als persoon en ik ga er van uit dat iedereen het beste met zijn of haar paard voor heeft. Maar de mening over wat wel en niet goed is voor een paard daar verschillen we in en daarover doe ik ook geen water bij de wijn.

Als ik t eerste deel lees, denk ik okee, super. Lees ik je 2e zin dan denk ik , wáár heb je het over!
Volgens mij verwacht niemand dat je water bij de wijn doet, alleen dat je accepteert dat anderen een andere mening kunnen hebben. Het gaat er niet om dat je de inhoud van die mening accepteert, alleen dat je accepteert dat er ook een andere mening kán zijn. Blijkbaar is dat erg moeilijk. En hopelijk zie je wel in dat iedereen zijn best doet de paarden zo goed mogelijk te verzorgen op zijn eigen manier.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:32

Je hoort elkaars mening te respecteren, maar als niemand een tegenwoord geeft, is er ook geen discussie en zegt iedereen ja, nee, en amen.

Het is goed dat iedereen anders denkt over verschillende aspecten van het paard. En hoe meer mensen er mee bezig zijn, hoe meer informatie er gevonden wordt, en hoe meer onderzoek er gedaan gaat worden.

Stel je voor dat er iemand iets uitvind waardoor alle paarden volledig los door hun lijf kunnen gaan lopen, of iedereen ineens de perfecte zit heeft, of een paard nooit meer een beenprobleem zou hebben. Moet je nagaan hoeveel er dan verdient kan worden door de uitvinder...

Discussie zorgt voor vooruitgang, en daarom is het belangrijk dat iedereen zijn mening blijft geven!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:47

Dank je wel Maya, ik wil namelijk wel heel graag dat de discussie openblijft omdat ik graag wil leren van andermans ervaringen.

Ik heb mijn paard bijna drie jaar. Toen hij bij mij kwam, stond hij net niet meer op ijzers, die waren er bij de oude eigenaar nog afgehaald. Volgens mijn toenmalige hoefsmid moesten die er (zeker voor) weer onder vanwege brokkelhoeven. Ik als naieve ik-heb-net-mijn-eerste-paardje-wat-weet-ik-er-nou-van paardeneigenaar volgde braaf zijn 'bevelen' op. Zijn hoeven verbeterden overigens niet, ook niet na langdurig biotine te hebben bijgevoerd. Smeren met hoefvet doe ik al twee jaar niet meer.

Zonder ook nog maar ooit van natuurlijk bekappen te hebben gehoord, begon bij mij toch de twijfel te bestaan of die ijzers nou wel zo nodig waren, we reden immers bijna nooit op het harde en zo gruwelijk lange afstanden legden we nou ook weer niet af.

Mijn paard is een tijdje op een speciale manier bekapt (ene voetje stijler dan het andere en een dikker ijzer aan een kant) omdat hij een vage niet te definiëren kreupelheid had die maar niet over wou gaan en waar geen enkele dierenarts van wist wat het was. Ik had er geen fidusie in omdat mijn paardje na een tijd nog net zo slecht liep.

Nieuwe smid genomen (de oude kwam zijn afspraken niet na) en die heeft de ijzers er in goed overleg met mij afgehaald omdat hij ook vond dat MIJN paard ze niet persé nodig had. Ze zijn er nooit meer onder gekomen, dit is ± 2 jaar geleden. Deze smid bekapte al 'anders' dan anderen. Iig met veel meer geduld en minder weghalen

Sinds kort heb ik een 'NB'er, waarom? Omdat ik geen smid kon vinden die echt naar mijn zin was (mijn oude smid was er mee gestopt) en een stalgenootje het natuurlijk ging proberen (haar paardje heeft een zeer moeilijk karakter en met de 'gewone' smeden kwam ze er niet uit) en zo ben ik er letterlijk ingerold. Natuurlijk kon ik me wel vinden in de gedachtegang erachter anders had ik het nooit gedaan maar ik was niet actief op zoek.

Mijn paard is nu 3 à 4x natuurlijk bekapt. Zijn hoeven brokkelen veel minder maar het is nu ook weer natter weer. Verder merk ik geen gigantisch verschil nog. Wel loopt hij lang zo kreupel niet meer maar dat zal voornamelijk te wijten zijn aan het dressurmatig anders trainen.

Ik wil deze manier van bekappen een goede tijd aankijken MITS mijn paard er niet slechter van wordt. Dan ben ik snel genoeg overgestapt naar een andere smid, al dan niet natuurlijk. Echt leuk vind ik het niet hoor, ik betaal nu meer dan bij mijn oude smid en hij moet vaker komen. Hij zegt wel dat we het op den duur zelf BIJ moeten gaan HOUDEN (heel wat anders dan ook daadwerkelijk helemaal zelf doen) maar ik denk dat ik liever heb dat hij vaker komt als dat ik het zelf ga bijhouden maar wie weet. Mijn smid heeft idd diploma's (zegt hij Haha! ), hij leert ook nog steeds bij (right as we speak is hij in Amerika om bij te leren).

Het blijft altijd kijken, zoeken, proberen, (af)leren, je interesseren voor, naast je neerleggen, inlezen etc. Wat voor de ene werkt, werkt nu eenmaal niet voor de andere. Mensen die zeggen dat iets ALTIJD fout is, daar hou ik niet van maar dat geldt voor both ways...

I am normal enough to be natural and naturally that makes me normal.

Ik sta overal voor open.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:52

_angela_ schreef:
Stel je voor dat er iemand iets uitvind waardoor alle paarden volledig los door hun lijf kunnen gaan lopen,
Nou, dat kan al vrij eenvoudig natuurlijk... Haha!
Nu is het grote deel van het paardrijdend volkje wel zo 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Er zijn heel wat mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Maar die worden vaak afgeschilderd als penny oid.

Laatst las ik ook ergens dat er mensen zijn die allerlei toeters en bellen bij hun paard halen, om te kunnen horen dat er wat mis is, zodat ze niks aan zichzelf hoeven verbeteren (beetje kort door de bocht weergegeven).
Vond ik niet terecht.
Je kan het ook zo bekijken dat mensen die vast blijven houden aan traditionele zaken, en bijv. anti-fysiotherapie zijn, gewoon benauwd zijn om te horen dat er wat mis is. En zeggen 'och, zolang hij goed zn werk doet is er niks mis'. Getuigt ook wel een beetje van kortzichtigheid denk ik..

*ben even de draad van mn verhaal kwijt* Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:54

Maar de strekking is wel duidelijk Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:39

Cer schreef:
_angela_ schreef:
Stel je voor dat er iemand iets uitvind waardoor alle paarden volledig los door hun lijf kunnen gaan lopen,

Nou, dat kan al vrij eenvoudig natuurlijk... Haha!
[/quote]

Ehh.. hoe dan? (serieuze vraag)
bijna alle paarden houden wel ergens iets vast, en zijn lichtelijk links of rechts gebogen, waardoor oefeningen op de ene hand gemakkelijker gaan als op de andere hand. Ik heb nog niets gevonden waardoor dat gemakkelijk over gaat...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:47

Cer schreef:
het staat me erg tegen dat sommige normals zo overtuigd zijn van hun theorie. Prima, maar probeer niet iemand die het anders doet, te beschuldigen van van alles en nog wat.

Wie zijn dat eigenlijk... "de" naturals? Klinkt mij behoorlijk generaliserend.. is daar een definitie voor? Kunnen we zo fijn hollands hokjes denken Haha!

@Arabesk: Volgens mij is er geen 'wij'
...

Dat is idd wel iets aparts. Je hebt ook onderling dus ook nog verschillen. Lachen

Arabesk: Misschien moet je eens voor jezelf gaan spreken in plaats van telkens voor andere. Zo krijgen mensen namelijk idd een sektegevoel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:52

@ cer: bedankt voor je antwoord! (was over pm) *LOL*

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:45

opala schreef:
CherokeeChum schreef:

Het grote verschil zit 'm in de tijd welke tussen de hoefverzorgbeurten in zit. Hoe regelmatiger, hoe miniemer de veranderingen, hoe minder je het paard uit balans haalt.

Eens, alleen dat willen een hoop mensen niet, een smid die elke 3 weken
langs komt om de boel op orde te houden.

Voor mijn ijzerloze klanten,op stal, heb ik een regeling. 20EURO voor een bekapping,na 3 weken rond vijlen en inspecteren, 5 euro,3 weken later weer bekappen= altijd tiptop voeten.
Klanten in de omtrek,zelfde, alleen 5 euro duurder, moet ook rijden niet
waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:00

CherokeeChum schreef:
Voor mijn ijzerloze klanten,op stal, heb ik een regeling. 20EURO voor een bekapping,na 3 weken rond vijlen en inspecteren, 5 euro,3 weken later weer bekappen= altijd tiptop voeten. Klanten in de omtrek,zelfde, alleen 5 euro duurder, moet ook rijden nietwaar.

Toppie! En vertel eens, zijn er veel klanten die hier gebruik van maken?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:07

Steeds meer,op een enkeling na Cool
Het heeft voor mij ook een voordeel,nl, dat ik altijd een gave probleemloze voet kan bekappen en er ook niet veel aan hoef te doen.
Tijdbesparing dus. Het betaald zich zelf terug.
Ook in geval van probleemvoeten(meestal nieuwe klanten)hou ik goed zicht op de zaak,en kan ik snel ingrijpen cequ bijsturen.
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 09-11-06 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:13

ik vind het top om te horen dat je er tevreden over bent, maar een hoefsmid heeft een beste opleiding genoten om een hoef te bekappen, ik betaal 20 euro voor het bekappen, vind dat je trouwens niet moet besparen op bekappen, ik koop ook goede schoenen voor mezelf.
een hoefsmid kan gebreken of andere nare hoefproblemen als alles goed is herkennen.
verder is het grote risico dat iemand zich bekwaam vind als natuurlijk bekapper. aangezien deze mensen waarscheinelijk wel zeker weten niet verzekerd zijn voor eventuele schade aan Jou paard!!!!
dit zijn dus wel serieuse risico's die je neemt voor een wat klein geld zeg maar

ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven dat ik om een paar rotcenten uit te sparen een kreupel paard heb.

maargoed ieder zijn ding

succes

groet

Jos

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:19

Waar komt dat rare idee toch vandaan? Dat mensen op NB overstappen om geld uit te sparen? Je bent juist duurder uit. Een goede NB bekapper is vaak duurder dan een smid en moet net zo vaak komen, daarbij moet je ook nog eens zelf bekapspul aanschaffen als je de hoeven zelf tussendoor bij gaat houden.
Dus nu wil ik het wel eens weten, is er ergens een boze tovenaar die vanaf een hoge toren voortdurend blijft roepen dat mensen die aan NB doen, dat alleen doen om geld uit te sparen?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:21

josboere schreef:
ik vind het top om te horen dat je er tevreden over bent, maar een hoefsmid heeft een beste opleiding genoten om een hoef te bekappen, ik betaal 20 euro voor het bekappen, vind dat je trouwens niet moet besparen op bekappen, ik koop ook goede schoenen voor mezelf.
een hoefsmid kan gebreken of andere nare hoefproblemen als alles goed is herkennen.
verder is het grote risico dat iemand zich bekwaam vind als natuurlijk bekapper. aangezien deze mensen waarscheinelijk wel zeker weten niet verzekerd zijn voor eventuele schade aan Jou paard!!!!
dit zijn dus wel serieuse risico's die je neemt voor een wat klein geld zeg maar

ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven dat ik om een paar rotcenten uit te sparen een kreupel paard heb.

maargoed ieder zijn ding

succes

groet

Jos

Let er wel op dat hoefsmid een vrij beroep is en dat iedereen het zonder papiertje mag doen en zich zo mag noemen.
Er zijn dus ook smeden zonder diploma.

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:27

probeer dat maar eens aan een verzekering te verkopen, legio van voorbeelden dat mensen de boot ingegaan zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:36

En nu ga ik vragen of je ook maar één concreet voorbeeld kunt noemen van iemand die met het bekappen van zijn paard onder begeleiding van een AANHCP bekapper 'de boot ingegaan' is.

Of verdwijnen al die voorbeelden nu toevallig opeens als sneeuw voor de zon?