Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visconti schreef:Er vind geen natuurlijke selectie in de natuur plaats op gebied van hoeven. (bleek uit onderzoeken naar kadavers).
Daarbij komt nog dat paarden met zwakke hoeven die ontsnapt waren en verder gingen in het wild en naar een paar jaar weer gevangen werden over de zelfde sterke hoeven bleven te beschikken als de andere wilde paarden. Dus volgens mij valt het met die fokkerij nog wel mee...
Visconti schreef:je wilt toch niet dat ik daar serieus antwoord op ga geven he?
Citaat:Daarbij komt nog dat paarden met zwakke hoeven die ontsnapt waren en verder gingen in het wild en naar een paar jaar weer gevangen werden over de zelfde sterke hoeven bleven te beschikken als de andere wilde paarden. Dus volgens mij valt het met die fokkerij nog wel mee...
wsundayl schreef:Wel of niet traditioneel is naar mijn idee niet de "grote"oorzaak van hoefproblemen. Goede gezonde hoeven begint al als een veulen bij moeders in de buik zit.
Dan als het veulen er eenmaal is, op wat voor ondergrond loopt hij? hoe vaak loopt hij daar? Hoe is de bodembedekking in de stal als hij daar ook nog geruime tijd in door brengt? Hoe groot is die stal?
Hoe groeit hij op? te dik? te dun? moet ie vroeg aan het werk? mag hij langer spelen?
Allemaal en zoveel factoren die hun invloed hebben.
Laat iedereen de verantwoording nemen om ervoor te zorgen dat zijn paard de verzorging en bekapping krijgt die het paard nodig heeft om een zo lang mogelijk gezond leven te hebben. En of dit nou traditioneel is of natuurlijk of wat dan ook maakt dan niet uit.
opala schreef:Ik stel mij zo'n onderzoek vast en zeker veel en veel te simpel voor
pjotrg schreef:Wij grijpen diep in in het leven van een paard en die fantastische en vriendelijke dieren laten het zich allemaal gebeurenSterker nog: ze geven ons vaak de indruk dat ze het nog fijn vinden ook
![]()
Paarden zijn fantastische maatjes
hetzusjevan schreef:En worden die wilde paarden dus ook natuurlijk bekapt??
Daar komt geen NBer aan te pas.
beantsje schreef:hetzusjevan schreef:En worden die wilde paarden dus ook natuurlijk bekapt??
Daar komt geen NBer aan te pas.
Even serieus bedoelde vraag: waarom de steunsels wegsnijden? Die zitten er bij wilde paarden toch ook nog steeds?
hetzusjevan schreef:Ik reageer maar niet meer want voor je het weet heb je een NB-er in je nek hangen en wordt je gestalkt. En als je dan gaat temmen naar een mod om er wat van te zeggen krijg je zelf en OW.
Snappen jullie het nog!
Visconti schreef:Er vind geen natuurlijke selectie in de natuur plaats op gebied van hoeven. (bleek uit onderzoeken naar kadavers).
Visconti schreef:Ja, maar verwacht niet dat het na één bekap beurt beter is. Dat kan wel enkele maanden duren voordat het echt beter is.
Arabesk schreef:In NL is de bodem zo zacht dat er te weinig slijtage optreedt.
Isapaardje schreef:Arabesk schreef:In NL is de bodem zo zacht dat er te weinig slijtage optreedt.
Behalve dan de openbare weg![]()
Citaat:(wand wel gelijk aan de zool, maar meer hoeft en kan er niet af).
Huertecilla schreef:Bij ons is asfalt het minst slijtende waar onze paarden op
Isapaardje schreef:Alle straten zijn hier voorzien van klinkers en die zijn wat ruwer dan asfalt. ...
Citaat:semi-verharding dmv grof grind of gestort puin.