natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:53

Er vind geen natuurlijke selectie in de natuur plaats op gebied van hoeven. (bleek uit onderzoeken naar kadavers).
Daarbij komt nog dat paarden met zwakke hoeven die ontsnapt waren en verder gingen in het wild en naar een paar jaar weer gevangen werden over de zelfde sterke hoeven bleven te beschikken als de andere wilde paarden. Dus volgens mij valt het met die fokkerij nog wel mee...

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:54

Visconti schreef:
Er vind geen natuurlijke selectie in de natuur plaats op gebied van hoeven. (bleek uit onderzoeken naar kadavers).
Daarbij komt nog dat paarden met zwakke hoeven die ontsnapt waren en verder gingen in het wild en naar een paar jaar weer gevangen werden over de zelfde sterke hoeven bleven te beschikken als de andere wilde paarden. Dus volgens mij valt het met die fokkerij nog wel mee...

En worden die wilde paarden dus ook natuurlijk bekapt??
Daar komt geen NBer aan te pas.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:56

je wilt toch niet dat ik daar serieus antwoord op ga geven he? *LOL*

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:57

Visconti schreef:
je wilt toch niet dat ik daar serieus antwoord op ga geven he? *LOL*

Nee hoor Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:57

maar wat probeer je daarmee te zeggen?

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 23:33

Citaat:

Hebben ze dan bewust paarden met zwakke hoeven laten ontsnappen, deze een paar jaar later weer gevangen om naar de hoeven te kijken.

Ik ben het er inderdaad mee eens dat de fokkerij te ver is doorgeschoten in de grote paarden.
Wel of niet traditioneel is naar mijn idee niet de "grote"oorzaak van hoefproblemen. Goede gezonde hoeven begint al als een veulen bij moeders in de buik zit.
Dan als het veulen er eenmaal is, op wat voor ondergrond loopt hij? hoe vaak loopt hij daar? Hoe is de bodembedekking in de stal als hij daar ook nog geruime tijd in door brengt? Hoe groot is die stal?
Hoe groeit hij op? te dik? te dun? moet ie vroeg aan het werk? mag hij langer spelen?

Allemaal en zoveel factoren die hun invloed hebben.
Laat iedereen de verantwoording nemen om ervoor te zorgen dat zijn paard de verzorging en bekapping krijgt die het paard nodig heeft om een zo lang mogelijk gezond leven te hebben. En of dit nou traditioneel is of natuurlijk of wat dan ook maakt dan niet uit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:14

wsundayl schreef:
Wel of niet traditioneel is naar mijn idee niet de "grote"oorzaak van hoefproblemen. Goede gezonde hoeven begint al als een veulen bij moeders in de buik zit.
Dan als het veulen er eenmaal is, op wat voor ondergrond loopt hij? hoe vaak loopt hij daar? Hoe is de bodembedekking in de stal als hij daar ook nog geruime tijd in door brengt? Hoe groot is die stal?
Hoe groeit hij op? te dik? te dun? moet ie vroeg aan het werk? mag hij langer spelen?

Allemaal en zoveel factoren die hun invloed hebben.
Laat iedereen de verantwoording nemen om ervoor te zorgen dat zijn paard de verzorging en bekapping krijgt die het paard nodig heeft om een zo lang mogelijk gezond leven te hebben. En of dit nou traditioneel is of natuurlijk of wat dan ook maakt dan niet uit.

Maar het zo wel fijn zijn dat we de factoren welke niet goed van invloed zijn eruit kunnen filteren, zodat wij problemen in de toekomst zo veel mogelijk kunnen voorkomen in plaats van genezen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:30

Ik kan op grond van mijn eigen ervaring het hartgrondig eens zijn met vorige schrijver (wsundayl) en dan nog kan het van paard tot paard verschillen. Mijn paard is onder ideale omstandigheden opgegroeid op het heuvelachtige platteland in oost-Frankrijk. Hij heeft absoluut een sterk beengestel, maar toch gevoelige hoeven. Ik heb 'm in Frankrijk nog gereden toen hij nog hengst was. Hij liep daar blootsvoets, maar was toen al gevoelig op steentjes. Ik heb 'm hierheen gehaald toen hij 3 jaar was en ben blootsvoets begonnen. Mijn (traditionele) hoefsmid gaf aan dat dat ook zijn voorkeur had. Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten en zijn hoeven begonnen fors te slijten. Op een gegeven moment was hij ook op asfalt gevoelig. In overleg met de hoefsmid zijn er toen eerst vóór, later ook achter ijzers onder gekomen. Nooit problemen gehad. Toen de hoeven achter weer bijgegroeid heeft hij achter weer een hele tijd zonder ijzers gelopen.

Mijn ervaringen met easy walkers en een NB'er deze zomer zijn elders te lezen.

Ik luister nu gewoon weer naar de adviezen van mijn hoefsmid en zowel paard als ik zijn er happy mee Knipoog

@ opala. Het uitfilteren vcan factoren zoals je noemt zou ideaal zijn, maar niet te realiseren (denk ik). Een wetenschappelijk opgezet dubbelblind onderzoek betekent dat je opzettelijk één groep paarden een heel andere zorg geeft (bijvoorbeeld natuurlijk bekappen versus traditioneel) dan een andere groep (terwijl je verder alle omstandigheden hetzelfde houdt) en op basis daarvan uitspraken probeert te doen. Ik vermoed dat weinig eigenaars bereid zijn om hun paarden daar voor te "lenen". Een representatieve groep paarden (enkele honderden) uitsluitend voor een dergelijk onderzoek selecteren en begeleiden wordt veel te duur. Ik kan me ook nog heel goed voorstellen dat in ieder geval de aanhangers van "natuurlijk" heel erg tegen dit soort dierproeven zijn. Aanhangeres van "traditioneel" waarschijnlijk ook.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 00:46

Pjotjrg: Ik heb het niet alleen maar over de invloed van de wijze van bekappen, maar alles wat maar van invloed kan zijn. Ik stel mij zo'n onderzoek vast en zeker veel en veel te simpel voor Zij zijn groot en ik is klein!

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:13

opala schreef:
Ik stel mij zo'n onderzoek vast en zeker veel en veel te simpel voor Zij zijn groot en ik is klein!

Laat ik het daarover nou toch heel erg met je eens zijn Haha!

En laten we vooral niet vergeten: we hebben (bijna) allemaal ons paard (of onze paarden) omdat wíj dat zelf gewild hebben, niet omdat het paard het wilde. En vrijwel alles wat we met ons paard doen is niet zoals het in de natuur zou zijn (varierend van stalling, berijden, voeren, enten, dekens, scheren tot en met hoefverzorging), al doen we dat met alle liefde en met de allerbeste bedoelingen. Wij grijpen diep in in het leven van een paard en die fantastische en vriendelijke dieren laten het zich allemaal gebeuren Bloos Sterker nog: ze geven ons vaak de indruk dat ze het nog fijn vinden ook Cool

Paarden zijn fantastische maatjes Knipoog

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:26

@ miss_jumpy
Wij hebben goede en minder goede ervaringen met natuurlijk bekappen. Ook bij de nb-ers heb je goede en minder goede smeden. Onze 3 paardjes, met alledrie hun eigen probleemhoefjes, functioneren nu al jaren zorgeloos op ijzerloze natuurlijk bekapte hoefjes. Ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen uit wanhoop over een paard met ijzers EN brokkelhoeven. Ben me hierdoor ook gaan verdiepen in de ideale leefomgeving voor 'de hoef' en had gelukkig de kans om dat ook aan te passen.
Als ik jou was zou ik me goed inlezen en pas als je er vertrouwen in hebt de sprong wagen.....

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:10

pjotrg schreef:
Wij grijpen diep in in het leven van een paard en die fantastische en vriendelijke dieren laten het zich allemaal gebeuren Bloos Sterker nog: ze geven ons vaak de indruk dat ze het nog fijn vinden ook Cool

Paarden zijn fantastische maatjes Knipoog

Ben ik helemaal met je eens! Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:32

hetzusjevan schreef:

Even serieus bedoelde vraag: waarom de steunsels wegsnijden? Die zitten er bij wilde paarden toch ook nog steeds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:40

beantsje schreef:
hetzusjevan schreef:

Even serieus bedoelde vraag: waarom de steunsels wegsnijden? Die zitten er bij wilde paarden toch ook nog steeds?

Die slijten af vanwege de ondergrond waar de paarden op lopen.

Reactie op de vorige quote hierboven: laat dat nou net zijn wat NB is: het nabootsen van de natuurlijke slijtage die bij onze paarden in de zachte weilanden veelal te weinig plaatsvindt.
Bij wilde paarden vindt een natuurlijke slijtage plaats en ze worden dus a.h.w. "automatisch bekapt".
En dat is wat we bij NB 'nabootsen': geen 'radicale' bekapping in één keer en eens in de zoveel tijd, maar onderhouden en de hoef niet te lang laten groeien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 13:19

Bij NB worden de steunsels ook zeker niet weggesneden, maar alleen gelijk met de zool gesneden. Ze zijn er dus nog steeds, maar alleen tot de zool hoogte.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 15:35

Ik reageer maar niet meer want voor je het weet heb je een NB-er in je nek hangen en wordt je gestalkt. En als je dan gaat temmen naar een mod om er wat van te zeggen krijg je zelf en OW.
Snappen jullie het nog! Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:23

hetzusjevan schreef:
Ik reageer maar niet meer want voor je het weet heb je een NB-er in je nek hangen en wordt je gestalkt. En als je dan gaat temmen naar een mod om er wat van te zeggen krijg je zelf en OW.
Snappen jullie het nog! Clown

Dit draagt niet bij tot de discussie Pling

In NL is de bodem zo zacht dat er te weinig slijtage optreedt, wat hierboven al beschreven is: steunsels tot zoolhoogte.

Op ruwere bodems zal de hoef wel voldoende slijtage ondervinden.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:52

Visconti schreef:

hmm.. en mag ik vragen hoe lang ze onderzoek doen op deze wilde paarden?

Als uit onderzoek blijkt dat er geen natuurlijke selectie plaatsvind, op basis van kadaverhoeven, dan moet dat onderzoek dus al zo lang lopen als dat er paarden in het wild leven Koe

Neem me niet kwalijk als dit wel zo blijkt te zijn Haha!
Maar de natuurlijke selectie gaat niet over een paar jaar maar wel over hónderden jaren, dus kom nou niet met zulke onzinnige dingen als "Er vind geen natuurlijke selectie plaats op gebied van hoeven".

Sorry, maar ik geloof er niets van.
Er zijn heel wat meer onderbouwde argumenten nodig om mij te overtuigen. Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:54

natuurlijk vind er geen natuurlijke selectie plaats in de natuur Haha! Haha!

Kreupelen, ziek zijn betekend avondmaaltijd ........ paarden met wat voor een gebrek dan ook zal je inderdaad niet in een kudde aantreffen....... maar wel in de maag van een roofdier Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:24

Visconti schreef:
Ja, maar verwacht niet dat het na één bekap beurt beter is. Dat kan wel enkele maanden duren voordat het echt beter is.

...en dan NOG.
Van Xenophon (400 BC) tot Strasser (nu) is helder dat de hoeven en rest van het onderstel is als de ondergrond waarop het paard is opgegroeid en gehouden wordt. Is dat snot....

De ontwikkeling gedurende de eerste 5 jaar is een structurele aanpassing welke niet omkeerbaar is en logischerwijze later slechts gedeeltelijk kan worden goedgemaakt.
Welke manier van onbeslagen onderhouden ook kan de hoeven niet beter maken dan het paard zelf is, maximaal net zo goed.
Ook een in de NL wei in vrij buiten opgegroeid paard zal het hier ver de rotsen en graniet-split paden niet redden want aangepast aan die NL-weide.

Wij hebben zelf een merrie welke de eerste (12) jaren op 4 ijzers vooral op stal gestaan heeft. Na 4 jaar goede onbeslagen zorg gaat ze heel redelijk en zo goed als ze ooit zal worden doch als we er trektochten mee zouden willen maken zou niet beslaan mishandeling zijn.

Wat betreft Niet Beslaan zijn er legio wegen waarvan niet gesteld kan worden dat er een beste is omdat bij andere omstandigheden een ander model optimaal is.
Hier in onze vallei is er een lang droog seizoen en een kort erg nat. Ik onderhoud de hoeven hiertoe in twee verschillende modellen. Voor het droge seizoen is het mustangmodel zoals NB dat ook nastreeft erg goed, voor het natte niet.
Ik ben zelf ERG geporteerd van de australische Strasser-site welke HEEL realistisch is. De site van Marjorie Smith is een ander helder en relativerend voorbeeld.

Hoe of wat ook, de manier van huisvesting en de voorgeschiedenis zijn voor de meeste paarden de beperking van de onbeslagen mogelijkheden. Als jij meer wil van jouw rijpaard dan is het beslist een open vraag of beslag afgewezen moet worden.

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:34

Arabesk schreef:
In NL is de bodem zo zacht dat er te weinig slijtage optreedt.

Behalve dan de openbare weg Knipoog

Ik ben vanmiddag met de mijne een dik uur op blote voeten voor de kar de wijk ingegaan, heb haar ook behoorlijk laten draven over de weg ...

Geen scheuren, maar wel behoorlijk afgesleten toch. In ieder geval zoveel dat ik niet meer hoef te vijlen. Niettemin morgen gaan de schoenen toch maar aan. Vond haar achterhoef redelijk kort vanmiddag (wand wel gelijk aan de zool, maar meer hoeft en kan er niet af).
Dat is het voordeel van schoenen. Wel of niet onder is een keuze die je ter plekke (zelfs nog tijdens een rit) kunt maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:46

Isapaardje schreef:
Arabesk schreef:
In NL is de bodem zo zacht dat er te weinig slijtage optreedt.

Behalve dan de openbare weg Knipoog

... omdat de hoeven aan de zachte NL-grond aangepast zijn.

Bij ons is asfalt het minst slijtende waar onze paarden op lopen en van 20 kilometer stevig draven voor de kar met over de rit gemiddeld 5% hellingspercentage (dus er moet soms FLINK getrokken worden) kan je geen slijtage aan de hoeven zien. Maar...

Citaat:
(wand wel gelijk aan de zool, maar meer hoeft en kan er niet af).

... onze paarden lopen danook op wand EN zool.

HC

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 23:17

Ik wil toch nog wat toevoegen.
Hoeven passen zich aan aan de ondergornd.
Veel slijtage is sneller groeien, weinig slijtage is langzamer groeien.
Uit onderzoek bleek dat paarden die op zachte ondergrond liepen exact dezelfde hoeven hadden dan de paarden die op harde ondergrond lopen.
De fokkerij kan geen invloed hebben op de hoeven.
Gaan we even lekker logisch wezen.
Paarden worden zonder hoefijzers geboren.
Mensen worden met een vast haarpatroon geboren.(wel een beknopte vergelijking maarja..)
Als wij er hoefijzers onder slaan dan blijft de hoef doorgroeien maar wordt beperkt hierin en moet de hoef een stukje stijler gaan groeien.
Maar let wel! de hoef is nog altijd natuurlijk ingesteld dus de nakomelingen zullen ook de natuurlijke hoeven erfen en niet de ´ijzerhoeven´.
Als wij onze haren verfen groeien ze toch nog verder in de natuurlijke kleur ook de nakomelingen zullen geen rood haar krijgen omdat je die toevallig rood geverfd hebt het is en blijft de natuurlijke instelling.
Dus fokken heeft op de hoeven geen effect.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:41

Huertecilla schreef:
Bij ons is asfalt het minst slijtende waar onze paarden op

Bij ons ook Clown
Maar ik had het niet over asfalt, want dat kennen wij hier in ons 'dorp' niet. Alle straten zijn hier voorzien van klinkers en die zijn wat ruwer dan asfalt. Daarbij zijn de bospaden tevens toegangspaden voor mensen die er wonen en dus voorzien van semi-verharding dmv grof grind of gestort puin.
Lijkt me dat dit wel slijt ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:30

Isapaardje schreef:
Alle straten zijn hier voorzien van klinkers en die zijn wat ruwer dan asfalt. ...

Kijk eens naar de wrijvingscoefficienten van verschillende soorten wegdek zou ik zeggen.

...
Citaat:
semi-verharding dmv grof grind of gestort puin.

en dat is geen plaveisel.

Bij ons zijn de combinatie ingespannen en steile (zeg 20%, steilere zijn vaak kort en op langere van meer dan ongeveer 30% stappen we uit) hellingen op granietsplit caminos het zwaarst voor de hoeven. Als de kar niet geremd zu zijn, dan is afdalen het zaarst voor de hoeven.
De tractie is door het losse oppervlak beperkt en door afschuiving ontstaat slijtage. Desondanks is overmatige slijtage nog nooit voorgekomen.
Het is bij mennen erg belangrijk (NOG belangrijker dan onder het zadel) dat je de hoeven zo bekapt dat het paard de hoeven liefst met de hiel eerst, minimaal vlak neerzet. Ook is een breakover ruim ACHTER de voorzijde van de hoef sterk bepalend voor de hoeveelheid slijtage. Slip is namelijk DE slijtage veroorzaker omdat DAARdoor afschuiving plaatsvindt = materiaalverlies. Vandaar dat hard zand ook zo verrassend veel slijtage veroorzaakt.

Maar goed, onder de streep staan de meeste paarden in NL doorgaans op zachte grond, zijn de hoeven DAARop aangepast en behoeft rijden op wat voor verharding ook aandacht.

HC