ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:42

rakni, ik heb losse gaiters gekocht voor mijn easyboots.
Ik ga voor je opzoeken waar ik ze gekocht heb.
Maar volgens mij kun je ze in principe bij elke ruitersportzaak die Harry's Horseproducten verkoopt bestellen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:47

Ik heb sinds kort easyboots, en ben er erg enthousiast over. Mijn merrie loopt nog wat gevoelig, zeker op losse steentjes dat doet haar gewoon heel pijn. Ook overgang van de bak naar de stenen loopt ze altijd wat verkort, zeker als ze flink wat zand in haar voetjes heeft, heel vaag. Na een paar passen gaat dat weer goed.
Met de hoefschoentjes draaft ze zonder problemen lekker buiten, zonder wat voorzichtig te doen. Super fijn om te zien en te voelen.

Klein nadeel is dat ze ietwat 'sleept' met haar voorhoeven, waardoor de voorkant van de schoenen snel flinke slijtage zullen hebben volgens mij.

Ik ga overigens losse gaiters erbij kopen. Dat lijtk me toch wat fijner werken en rijden. Dat is toch ook om zandscheppen wat tegen te gaan? Hahah, laatst in het hoge gras gereden met de hoefschoenen en toen ik ze uittrok kwamen er allemaal spinnetjes en ander gespuis uit tevoorschijn die in de schoenen waren terrecht gekomen Tong uitsteken

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:37

heb ook nog een vraagje. Heb pas Marqui schoenen overgenomen van een bokker.
Heb ze nu geprobeerd, maar de hoefballen waren "nog" heel omdat ik niet zover geweest ben. Maar ik vrees dat als ik echt tochten ga maken hij wel wondjes gaat krijgen.
Nu las ik dat je ze moet inlopen? zijn daar richtlijnen voor, wat wordt daarmee bedoeld?

Tweede toen ik ze uit deed zag ik duidelijk dat hij binnen in gedraaid had met zijn voet en er was ook een duidelijk slijtage plek in de zool te zien (er zitten van die inleg zooltjes in) hoort dat zo?

Waar kan ik eventueel de eerder genoemde sokken kopen? dat wrap spul lijkt me niet echt handig

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:54

laetitia schreef:
Ik heb net de easyboot bare binnen via mijn bekapper maar het is echt vreselijk om ze aan en uit te krijgen!
Vooral omdat mijn paard veel moeite heeft om op 3 benen te staan ivm een schouderblessure waardoor hij geen steun heeft.

Voor die blessure is veel beweging (zonder iemand erop uiteraard) van essentieel belang om hem er weer bovenop te krijgen. Door het vele wandelen slijten zijn hoeven echter te kort af...Vandaar dus die schoenen (ook ivm zeer dunne en gevoelige platte zolen).

Maar hoe krijg ik die dingen in godsnaam normaal aan en uit? Mijn paard wordt er echt heel erg gefrustreerd van als ik steeds loop te hannessen en hij op 3 benen moet staan...

ik heb mijn paarden geleerd om zodra ik de schoen net een beetje rond de hoef heb, de hoef op rust te zetten, zo duwt hij zelf zijn hoef het hemaal met zijn teen in de schoen en kan je zonder problemen de schoen dicht klikken en je gaiters vast maken. op deze manier hoef ik geen kracht te zetten en kan het paard snel weer op drie en een half been staan

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:59

Citaat:
Nu las ik dat je ze moet inlopen? zijn daar richtlijnen voor, wat wordt daarmee bedoeld?

ja die moet je inlopen, als je ze bij Marquis koopt, krijg je er uitgebreide documentatie bij.

1e x 10 minuten stappen aan de hand en dan opbouwen en verder weet ik het niet meer want zo lang heb ik ze niet eens gebruikt.

Ik deed wel heel veel talkpoeder in de schoenen en op de hoefballen tegen het schuren

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:00

en wat mij betreft, wij rijden per paard zo'n 1000 tot 1500 km per jaar, we hebben alle merken schoenen uit geprobeerd behalve de dalmer clogs die moeten we nog uit proberen, maar van alle schoenen zijn de eazyboots absoluut de beste! niet de makkelijkste maar wel de allerbeste, zeker omdat wij veel lang tochten maken van soms weken alchter elkaar elke dag 20 tot 50 km. hoe dan ook de epics zijn de absolute toppers

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:55

Dat inlopen is bij Smit schoenen ook. De schoen moet wat naar de vorm van de hoef gaan staan, met name de hoefballen.
Daarom lijkt mij dat het overkopen van schoenen van een ander paard wel een risico met zich meebrengt omdat de schoen naar de hoef van die ander is gaan staan. Ik weet niet of je dat weer "terugloopt" naar je eigen paard.
Smitjes sowieso niet, want die worden op maat gemaakt (om een gipsmal van de hoef van je paard ... past daarmee zelden goed om een andere paardenhoef).
Easyboots zijn daar makkelijker is. Niets inlopen ... aantrekken en wegrijden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:34

Isapaardje schreef:
Easyboots zijn daar makkelijker is. Niets inlopen ... aantrekken en wegrijden.

klopt, mijn merrie heeft haar easyboots het afgelopen half jaar niet meer aangehad.
Nu heeft ze een vervelende scheur in haar hoef, waardoor ze weer op schoenen moet lopen om de hoef te beschermen.
Ideaal, Easyboots aan en gáán! Geen enkel probleem Knipoog

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:35

hmmm dus eigenlijk Marquis aan de wilgen hangen en easyboots kopen Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:56

dat moet je zelf weten Knipoog

ik heb voor mijn merrie Smitjes gehad, Cavallo's en nu Easyboots Epic.
Óns bevallen de Easyboots het beste.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:23

Misschien een hele domme vraag (of ik heb er overheen gelezen..)
Maar mogen/kunnen paarden 24/7 hoefschoenen dragen?
Mijn paard loopt nagenoeg niet meer zonder ijzers (zo gevoelig) en nu leek me easyboots oid wel ideaal.

Kunnen ze er ook 24/7 mee het land in etc?

Sorry ben een leek op dit gebied Clown Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:29

@ANs: hoefschoenen zijn primair om te zorgen dat de hoeven niet extra slijten. Dus niet om ze 24/7 aan te houden.
Als een paard zo gevoelig loopt (ook op gras) dan zou ik even onderzoeken waar dat door komt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:47

@DubbelDun: Mijn paard is sinds ik em heb al erg gevoelig op de hoeven en zijn erg brokkelig geweest.
Hij kon in het begin geen week ijzers omhouden.
Dit erbij gekregen door biotine door het eten te geven en goeie smid erbij.
Nu houdt ie prima de ijzers er 2 maanden onder, maar zonder issie te gevoelig.
Morgen komt de smid weer om em op ijzers (voor) te zetten maar dacht misschien zijn hoefschoenen een idee, maar dat kan dus niet.

Iig bedankt voor je antwoord! Haha!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:56

Mijn paard liep ook minstens 2 maanden nadat ik zijn ijzer eronderuit had laten halen op eieren. Het is even doorbijten voor je paard en jou zelf maar de hoef heeft een tijd nodig om goed uit te groeien (voordat er een gehele nieuwe hoef onder zit duurt ongeveer een jaar). Ik zou je paard dus op het land niet op schoenen laten lopen want dan wordt de zool nooit hard, er moet "eelt" opkomen zeg maar....Als wij over straat lopen zonder schoenen doet het ook zeer maar als je niet anders meer doet dan krijg je vanzelf zoveel eelt dat je er geen last mee van hebt.Ik vergelijk het altijd met mensen, ik kan me voorstellen dat het voor een paard ook zo voelt.
Het is af en toe echt een zielig gezicht en ik heb me de eerste 2 maanden ook enorm schuldih gevoelt maar na een maand of 3 kon Miro zelfs zonder schoenen goed op de verharde weg lopen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:04

skessa schreef:
rakni, ik heb losse gaiters gekocht voor mijn easyboots.
Ik ga voor je opzoeken waar ik ze gekocht heb.
Maar volgens mij kun je ze in principe bij elke ruitersportzaak die Harry's Horseproducten verkoopt bestellen.

skessa, dat zou fijn zijn! Het gekke is dat ooteman zegt dat dat niet kan. Misschien even een andere winkel bellen.

Update: de hoefschoenen zaten prima, ook na buitenritten. Toen ging ik afgelopen weekend met de paarden zwemmen. Helemaal te gek, Rakni ging voor het eerst het water in en het was enorm vermakelijk. Kom ik het water uit, allebei zijn schoenen afgegaan!!! Shiiit, wel een duur ritje geweest!
Dag erna teruggegaan en 1 schoen al teruggevonden. binnenkort ga ik weer kijken voor de tweede. En anders koop ik een nieuwe schoen...

Dus: niet het water ingaan met de hoefschoenen meiden! haha, gelukkig kan ik er hard om lachen!!

Ik dacht niet dat de schoenen te los zaten. maar zeker weten doe ik dat niet. Jammer dat ze niet kunnen praten he!

Ik merkte op de terugweg zonder schoenen meteen het verschil, hij liep meteen gevoelig en af en toe echt op eieren. Ik laat een bekapper komen die natuurlijk bekapt (een opgeleide hoefsmid die op natuurlijk is overgegaan) kunnen we langzamerhand zijn zool en straal meer op de grond laten komen waardoor het hopelijk verbetert...

groetjes!

Anne

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:13

rakni, oei wat een verhaal!
Gelukkig kan je er zelf om lachen, maar wel en duur grapje. Bloos!

Volgens mij heb ik toen de gaiters bij Hippocare besteld.

Raar dat de gaiters zo moeilijk los te krijgen zijn. Je zou ze ook toch ook gewoon moeten kunnen vervangen, net als alle andere onderdelen van de easyboots!
Bijna alle onderdelen worden in Nederland geleverd via Harry's Horse. Dus zaken die HH verkopen moeten het kunnen leveren.

sheraton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:58

Francis schreef:
Ik weet inmiddels dat de Renegades nog niet voor algemeen publiek op de markt zijn maar er al wel een 100 mile afstand mee gereden is. Ze schijnen érg veelbelovend te zijn en ik heb een gebruiker gemailt om meer info en eventueel contact gegevens van de maker. Hoop dat het wat oplevert. In eerste blik vond ik ze er nogal 'hip maar 'plastic' uitzien, maar bij nader inzien lijken ze me eigenlijk wel heel degelijk en vooral het feit dat er een scharnierpunt in zit waardoor ze niet 'schuiven' maar 'meebewegen' lijkt me wel een groot pluspunt. Hierdoor zul je ook minder frictie hebben en dus minder kans op schuurplekken e.d.
Die jij daar hebt zijn idd de Cavallo's DD, daar heb ik ook nog weinig info over maar wat ik vind is positief. Lijken me idd ook goeie en vooral simpel aan te brengen (wat ik dan wel weer belangrijk vind, geen zin om te 'prutsen' met pompjes en draadjes en weet ik wat)
Mocht ik meer horen van de Renegades dan laat ik jullie dat uiteraard weten. 't Duurt toch nog een tijd voor m'n zadel klaar is dus ik heb nog even de tijd om af te wachten. Al wandelend gaat het nog wel, even opletten voor grote stenen, maar met mijn gewicht er bij op vind ik dat ze toch iets van bescherming moet hebben. En dan zijn schoenen denk ik zowiezo beter voor 'zoolbescherming' dan ijzers.. elke steen die dikker is dan een ijzer wordt nog gevoeld, een schoen beschermt de hele onderkant van de hoef.

De Renegades zijn nu leverbaar via www.paardenservice.nl
Leverbaar in 8 verschillende kleuren en 5 maten ( tot breedte 135 mm )
Deze schoenen zijn echt super, geen last meer van schuurplekken en super eenvoudig aan/uit te doen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:33

sheraton schreef:
[Deze schoenen zijn echt super, geen last meer van schuurplekken en super eenvoudig aan/uit te doen

Klopt als een bus Pling

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:33

maar volgens het maten tabel zijn de grootste 145 bij 135 dat is te klein

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:07

sheraton schreef:
De Renegades zijn nu leverbaar via http://www.paardenservice.nl
Leverbaar in 8 verschillende kleuren en 5 maten ( tot breedte 135 mm )

En de kleinste maat is lengte 120 mm en breedte 106 mm ... en dat is voor mijn shet veel te groot !!!

Sowieso overigens een rare maat ... 120 lang en 106 breed. Bij easyboot ligt de lengte en breedte maat veel dichter bij elkaar (maar paar mm verschil, dit is bijna 2 cm verschil).

Wat het water betreft ... daar heb je dan met Smitjes minder last van; kennis van me rijdt regelmatig met zijn tweespan de bosvijver in (pony's tot de buik in het water) als training voor de menwedstrijden; en niet zomaar een paar stapjes, maar echt hele stukken. Wel kijken we na afloop even of alle 8 schoenen nog aan zijn. Hij heeft maar 1x gehad dat een schoen uitging, maar die kwam gelijk bovendrijven Haha!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:41

Als het op hoefschoenen bestellen aankomt absoluut voor hippocare gaan. Geweldig bedrijf. Ik heb nog het oude model easyboots (ja zo lang gaan ze mee!) en moest de backstraps vervangen. Nergens aan te komen, maar hun is het gelukt Haha! Niks dan lof over dit bedrijf dus.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:12

Ik heb toch besloten om rond te gaan kijken voor hoefschoenen voor mijn pony. Na tweemaal licht bevangen te zijn geweest blijft ze gevoelig lopen op grind en aangezien ze daaroverheen moet om van het erf af te gaan, lijken hoefschoenen me een goede optie. Overigens wordt er met de betreffende pony enkel gewandeld.

Na het doorlezen van dit topic twijfel ik tussen Easyboots, Simple Boots of de hoefschoenen van Renegade.. iemand die me verder kan helpen? Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:29

de Simple boots en Easyboots ken ik allebei.
De Simple Boots zijn van beide het gemakkelijkst om aan te trekken (klittenbandsluiting) en blijven super zitten. Maar bij die schoenen moeten ze wel weer langzaam wennen, om hun kootholte niet te beschadigen.(daar kun je wel weer kousjes voor kopen)
Ik heb Simple Boots gehad, maar uiteindelijk toch overgestapt op de Easyboot Epics, omdat de kleinste maat Simple boots toch net te groot was voor mijn ijslander. Verdrietig

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:51

Ik ga morgen eens de hoeven van mijn beestje meten om te kijken of er uberaubt al merken zijn die afvallen.. Lachen waar kan ik in nederland trouwens evt de Simple Boots kopen? voor de Easyboots en de Renegade heb al winkels gevonden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:59

ik heb de mijne van Kraemer uit Duitsland.
Geen idee of ze al in Nederland te koop zijn.