HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:03

Jovarna schreef:
Nee, serieus, in een zandbak zoals een rijbak zie ik dit verschil niet zo sterk.

Maar het verschil is er wel en laat zich ook voelen.
Overigens maakte dat paard veel meer kilometers buiten de bak dan erin, dus meer wegen, zandpaden, bermen, etc. dan zandbak.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:04

Jovarna schreef:
Met dit weer liever niet. Haha!
Nee, serieus, in een zandbak zoals een rijbak zie ik dit verschil niet zo sterk.

Het verschil is er wel en het laat zich ook voelen.
Overigens maakte dit paard veel meer kilometers buiten de bak dan erin, dus veel wegen, zandpaden, bermen, etc. die allemaal wrijving geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:07

Sorry voor de dubbel, Bokt deed een beetje raar Bloos

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:09

Jovarna schreef:

*even inspringen*

dat verschil is er wel, neem maar een zgn. slidingstop. Die gaat met ijzer echt beter dan zonder ijzers, vanwege het glijden. Met speciale plates gaat het nog beter.

Dus ik kan me voorstellen dat dat voor draaien ook geldt Ja

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:39

Arabesk schreef:
Er is een hele doodsimpele proef om vast te stellen of de doorbloeding van de hoef goed is.
Voel bij een paard dat op rust staat aan de hoef, is deze koud dan is de doorbloeding slecht, is deze warm dan is de doorbloeding goed.

"op rust" bedoel je daar mij dat hij gewoon in de stal staat of dat hij dat ene achter voetje gekanteld heeft ? Vork (beetje domme vraag maar ik twijfel Clown )

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:05

promptertje schreef:
Opala, bij het biljarderen zet het paard de achtervoet op de grond en draait de voet dan naar buiten. Met een stroeve, blote voet krijgen de gewrichten erboven dus elke keer een draaibeweging te verwerken, en daar zijn ze niet geschikt voor, het zijn immers scharniergewrichten.

Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder.

Biljarderen is een conformatiefout en een paard dat dit in het wild doet zal eerder "op" zijn. Een gedomesticeerd paard kun je zo helpen wat langer in leven te blijven. Een medische reden voor een ijzer dus.

Ik heb hierover lang moeten nadenken, maar het feit dat deze voet eerder de grond verlaat, geeft dat niet meer belasting op de andere 3 paardenbenen? Is ons ingrijpen in de natuur wel zo ontlastend zoals men doet voorkomen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:10

knolliepower schreef:
Arabesk schreef:
Er is een hele doodsimpele proef om vast te stellen of de doorbloeding van de hoef goed is.
Voel bij een paard dat op rust staat aan de hoef, is deze koud dan is de doorbloeding slecht, is deze warm dan is de doorbloeding goed.

"op rust" bedoel je daar mij dat hij gewoon in de stal staat of dat hij dat ene achter voetje gekanteld heeft ? Vork (beetje domme vraag maar ik twijfel Clown )

Het paard staat dan zeg maar op het puntje van zijn voet/hoef.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:15

opala schreef:
Ik heb hierover lang moeten nadenken, maar het feit dat deze voet eerder de grond verlaat, geeft dat niet meer belasting op de andere 3 paardenbenen? Is ons ingrijpen in de natuur wel zo ontlastend zoals men doet voorkomen.

Die achtervoet verlaat de grond niet eerder. Hij wordt neergezet, en op de grond gedraaid. Er zijn best veel paarden die het in lichte mate doen, kijk maar eens naar paarden bij je op stal als je er achter loopt. En hoe ouder het paard, hoe eerder hij zal biljarderen. Mijn eigen merrie doet het nu ook in een hele lichte mate, maar dan heb ik het over een centimetertje, niet een complete draai. En meestal hebben beide achterbenen het in dezelfde mate.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:20

opala schreef:
promptertje schreef:
Opala, bij het biljarderen zet het paard de achtervoet op de grond en draait de voet dan naar buiten. Met een stroeve, blote voet krijgen de gewrichten erboven dus elke keer een draaibeweging te verwerken, en daar zijn ze niet geschikt voor, het zijn immers scharniergewrichten.

Omdat het ijzer glad is draait de voet makkelijker, het hele been draait als het ware ipv alléén die voet, de bovenliggende gewrichten draaien dus mee en slijten zo minder.

Biljarderen is een conformatiefout en een paard dat dit in het wild doet zal eerder "op" zijn. Een gedomesticeerd paard kun je zo helpen wat langer in leven te blijven. Een medische reden voor een ijzer dus.

Waar lees jij dat een voet eerder de grond verlaat?
Het paard draait zijn voet terwijl die de grond raakt. Met een ijzer gaat dit draaien is makkelijker waardoor de bovenliggende gewrichten iets minder belast worden.
Als je het een keer gezien hebt weet je nu precies wat er bedoeld wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:21

He promp, ik had jouw antwoord nog niet gezien Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:26

Zo leer je nog eens wat... in ieder geval een leuk woord voor galgje Haha!

Is al bekend waardoor het komt dat paarden zoiets opeens gaan doen?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:33

Buff schreef:
Paardenmishandeling is misschien niet het juiste woord. Laat ik het anders verwoorden:
Mensen die voor NB gekozen hebben vinden ijzers helemaal niets, terwijl ik open sta voor de denkbeelden van NB. Daarom blijf ik dit topic ook volgen en actief posten.

Laten we er wel rekening mee houden dat het internet blijft, waarbij je iets zo duidelijk mogelijk moet/wilt verwoorden om miscommunicatie te voorkomen, wat soms erg moeilijk is.

Beetje alles over 1 kam scheren...

fransje23

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:37

knolliepower schreef:
even een stukje van www.hoefnatuurlijk.nl :

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt

Als ik dit zo lees zou je haast denken dat het wekelijks vijlen etc niet nodig is. Als de straal voldoende ontwikkeld is hoef je zelfs helemaal niets meer te doen. Bij onvoldoende slijtage gaat de hoef toch gewoon langzamer groeien? Dus waarom zowieso nog bekappen dan verstoor je toch het evenwicht?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:39

arno8 schreef:
Zo leer je nog eens wat... in ieder geval een leuk woord voor galgje Haha!

Is al bekend waardoor het komt dat paarden zoiets opeens gaan doen?

Tis inderdaad een gek woord Haha!. Bij de meeste paarden is het aangeboren, zeker die het in erge mate doen. Bij oudere paarden (die het meestal maar heel licht gaan doen) zal het toch wel een teken van slijtage zijn denk ik, zoals oudere mensen ook vaak niet helemaal recht meer lopen of wat gaan slepen met hun voeten.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:40

promptertje schreef:
Die achtervoet verlaat de grond niet eerder. Hij wordt neergezet, en op de grond gedraaid. Er zijn best veel paarden die het in lichte mate doen, kijk maar eens naar paarden bij je op stal als je er achter loopt. En hoe ouder het paard, hoe eerder hij zal biljarderen. Mijn eigen merrie doet het nu ook in een hele lichte mate, maar dan heb ik het over een centimetertje, niet een complete draai. En meestal hebben beide achterbenen het in dezelfde mate.

Dank je wel voor je uitleg. Deze materie is te theoretisch voor mij, te moeilijk. Verwacht niet van een DHZ-bekapper als ik dat ik alles kan beredeneren, laat staan inzicht in de materie te hebben. Ik vind ook dat bepaalde dingen vroeg genoeg zijn je erin te verdiepen wanneer het zich zo bij je eigen paard voordoet, misschien te laat, maar buiten mijn paard en wat zij evt. zou kunnen mankeren, stel ik ontspanning zeer op prijs. Buiten elke theorie om, zie en merk ik vrijwel elke dag weer hoe goed NB doet bij mijn paard.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:07

fransje23 schreef:
knolliepower schreef:
even een stukje van www.hoefnatuurlijk.nl :

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt

Als ik dit zo lees zou je haast denken dat het wekelijks vijlen etc niet nodig is. Als de straal voldoende ontwikkeld is hoef je zelfs helemaal niets meer te doen. Bij onvoldoende slijtage gaat de hoef toch gewoon langzamer groeien? Dus waarom zowieso nog bekappen dan verstoor je toch het evenwicht?

Ik heb dit zelf nog nooit ervaren. Bij ons groeien de hoeven gewoon door. Volgens mij is dit ook helemaal niet bewezen. Graag hoor ik hier meer van.
Ik snap het principe, maar ik kan er geen enkel bewijs van vinden of zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 07:30

knolliepower schreef:
Arabesk schreef:

ja ik bedoel in de stal

en wat betreft het biljarderen

onze lieve heer heeft bij de schepping van het paard nogal wat fouten gemaakt Ziek, zijn onze paarden dat echt zo zwak dat ze niet zonder ijzers kunnen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:00

@Arabesk: Ik geloof niet dat DAT er staat.

Er staat dat bijv. paarden die biljarderen gebaat zijn bij ijzers, vanwege de ontlasting van het gewricht.

Ja, er bestaan nogal wat paarden die lichamelijk niet helemaal goed in elkaar zitten. Of was dat je nog niet opgevallen Knipoog

Overigens, ik ben theoretisch helemaal niet goed onderlegt, en ben zeker niet in staat om zelf aan een paardenvoet te gaan prutsen. Maar het principe van biljarderen is niet zo heel ingewikkeld....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:14

Citaat:
onze lieve heer heeft bij de schepping van het paard nogal wat fouten gemaakt , zijn onze paarden dat echt zo zwak dat ze niet zonder ijzers kunnen?

Onze lieve heer heeft geen foute gemaakt, wij hebben fouten gemaakt door met paarden speciale richtingen op te fokken.

Ooit stond er eens een heel mooi stukje van Offereins in de BIT:
Een paard heeft er miljoen jaren over gedaan om de 1.40 te halen....wij fokken in 100 jaar tijd van die 1.40m naar 1.70m Dat kan gewoon niet goed zijn voor de ontwikkeling van een paarden lichaam.
Maar we gaan er rustig mee door.

Daarom wil ik best geloven dat er paarden zijn die niet zonder ijzertje kunnen of een ijzertje nodig hebben op bv erg ruw terrein.
Dat in het wild alle paarden zonder ijzers kunnen is niet zo vreemd....als er eentje bij loopt met bar slechte voeten wordt ie opgegeten zo simpel is dat.(natuurlijke selectie).
Hier zal dat niet gebeuren en gaan we er zelfs nog een veulentje mee fokken ook.

Omdat ik niet tegen NB of TB ben zie ik in beide de goede en slechte punten en is het de kunst het beste voor je paard eruit te halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:18

De fokkwestie ben ik met je eens, niet voor niet stond er over het KWPN fokbeleid laatst een noodkreet in een tijdschrift.

Ik vind het ook belachelijk dat paarden zo groot en hoog gefokt worden, waar is dat goed voor? ja de portemonee van mensen. Als je de natuurlijke rassen zet naast het moderne paard vind ik het net het wolf - rare hondenrassen effect

ijslanders, shetlanders, fjorden, haflingers, norikers en arabieren zien er toch heel anders uit dan die doorgefokte rampen hier in NL

de bereden politie wil niet eens meer KWPN-ers hebben Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:18

en: de mensen misbruiken paarden voor hun eigen genoegen en doen dingen met ze waar onze lieve heer ze niet voor gemaakt heeft en daarom moet er kunst en vliegwerk aan te pas komen

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:24

Ik vind dat het niks uitmaakt wat je met de hoeven van je paard doet.. de een doet natuurlijk de ander neemt ijzers.. Ik ken een pony die ijzers tegen spat heeft... Als je die dus zonder ijzers zet kan je dus heb probleem krijgen van langdurige kreupelheid.. en zowiezo.. ik sprong altijd met mijn pony en dan had ik liever ijzers met kalkoenen op die gladde bodems dan geen ijzers als het gras drassig was Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:27

Kinke schreef:

Beter lezen a.u.b., ik heb het niet over nooit uitglijden zonder ijzers, ik vertel alleen over iemand die M rijdt zonder ijzers en nog nooit is uitgegleden.
Zou je paard met ijzers dan niet zijn uitgegleden in de wei als ie zo tekeer gaat?

Tuurlijk wel, maar zonder ijzers dus ook Knipoog

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:29

Met springen vind ik het gevaarlijk zonder ijzers op drassige grond.. hoeveel grip heeftie dan nog?Zelfs mijn pony gleed soms al met kalkoenen en ijzers.. denk dan juist dat iemand zonder ijzers helemaal glijd want die heeft dat extra hulpmiddeltje van kalkoenen weer niet...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:31

Maar heb je het er voor over om je paard 24 uur elke dag ijzers te geven voor die ene 5 minuten per week in de springring? (als je al elke week wedstrijden rijd) Dan is het toch een kleine moeite om hem even hoefschoenen onder te binden met daarin proppen...