[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:25

Als je een paard te snel laat afvallen, loop je het risico op vet in bloed.

Natasjaa

Berichten: 2767
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:15

En niet alleen in t bloed zoals ik begrepen heb, maar alle organen schijnen dan risico te lopen...

Ik voer mijn pony inmiddels gewoon wat meer hooi dan de veearts voorgeschreven heeft, neem zo droog mogelijke plukken en niet te veel in eens, en ik merk dat ze daar een stuk gelukkiger van wordt eigenlijk...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:56

Het zogenaamde opwippen van de hoeven (eerst duidelijk hiel neerzetten en dan met een klap de toon), is dat altijd een teken van hoefbeenkanteling of kan het nog een andere oorzaak hebben?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:15

Theoretisch zou dat betekenen dat ze pijn voor in de voeten hebben. En om voor te ontlasten zetten ze achter eerst neer.
Ik kan me voorstellen dat ze dat ook doen bij bijv. een hoefzweer in het toongedeelte.
Als het aan 2 voeten is, wordt het weer een ander verhaal.
Als de aansturing van de spieren niet goed is zullen ze dat ook wel gaan doen. Dit is een gedachte van uit mijn eigen spier/zenuwaandoening waardoor ik mijn voeten niet goed neerzet.

Hoe gaat het nu met Isabella?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:42

Het gaat nu weer een stuk minder omdat ik de pijnstillers moest afbouwen. Gisteren liep ze nog (al was het met klappende voeten), nu schuifelt ze meer dan dat ze loopt.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:23

Zou het ook pododermatitis kunnen zijn. Ik heb vluchtig het verhaal van jeanne gelezen op de site van de Van Nassau's.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:51

Ik quote mezelf even, heeft iemand ideeen hierover? De concrete vraag is eigenlijk of het gras wat er nu staat juist wel of juist niet veel fructaan zal bevatten, omdat het dus al vrij lang is doorgegroeid denk ik zelf van niet, maar ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

gemske schreef:
Over een paar weken gaan mijn pony's verhuizen, ik heb daar een weitje van ongeveer 40x30 meter (wat ik ga opdelen in stukjes) met een klein stalletje tot mijn beschikking.
De wei is dit jaar nog niet gemaaid, en het gras staat dus redelijk hoog.
Ik vraag me af wat nu de slimste aanpak is, wel of niet maaien voor de pony's het land in gaan.
Ik ga ze zowiezo in het begin alleen overdag buiten zetten, ze hebben namelijk de hele winter binnen gestaan.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:11

Heeft iemand wel eens extra magnesium aan zijn hoefbevangen paard gegeven? En wat waren daarvan de resultaten?

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:16

gemske schreef:
Ik quote mezelf even, heeft iemand ideeen hierover? De concrete vraag is eigenlijk of het gras wat er nu staat juist wel of juist niet veel fructaan zal bevatten, omdat het dus al vrij lang is doorgegroeid denk ik zelf van niet, maar ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

gemske schreef:
Over een paar weken gaan mijn pony's verhuizen, ik heb daar een weitje van ongeveer 40x30 meter (wat ik ga opdelen in stukjes) met een klein stalletje tot mijn beschikking.
De wei is dit jaar nog niet gemaaid, en het gras staat dus redelijk hoog.
Ik vraag me af wat nu de slimste aanpak is, wel of niet maaien voor de pony's het land in gaan.
Ik ga ze zowiezo in het begin alleen overdag buiten zetten, ze hebben namelijk de hele winter binnen gestaan.


Je kunt het beste beginnen met weiden op bewolkte dagen, liefst in de namiddag/avond. Begin met een uurtje en bouw het langzaam op. Het gras maaien hoeft niet maar zorg dat ze maar een klein stukje hebben. Als het gras dan kort is doe je ze er iedere dag een meter bij d.m.v. het verzetten van een schrikdraadje. Da's het meest veilig. Succes.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:31

Dank je!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:15

tja en ik had kort gras en dacht dat het geen kwaad kon als ze daar op zou gaan (ze liep er de hele winter al op en het was dus echt megakort), maar het kon kennelijk wel kwaad.
Het heeft ook te maken met de samenstelling van het gras. De ene grassoort maakt meer fructaan als het andere.
En ook een bepaalde schimmel/bacterie in de darmen van het paard kan er voor zorgen dat de fructanen uit het gras verkeerd worden omgezet.

De mijne blijft voorlopig met dit koud/warm weer even definitief van de wei in ieder geval.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:31

Wilawander schreef:
Belangrijke medicijnen tijdens een acute en chronische hoefbevangenheid:
Dan zijn pijnstillende middelen nodig. Één van de beste middelen is Flunixin-Meglumin en deze medicatie werkt vermoedelijk ook tegen de toxinen. Het beste middel is Phenylbutazon maar is over het algemeen een medicijn wat niet is toegelaten.

Corticosteroiden (Ontstekingsremmers) zijn niet geschikt daar ze juist de bloedsomloop belemmeren en zo het ziekte beeld verslechteren. Veel gebruikte ontstekingsremmers zijn Quadrisol en Fynadyne.


Hoe zit het nu met de pijnstillers?
De een zegt absoluut geen bute geven want het zou hoefbevangenheid in de hand werken en levertoxisch zijn, de ander zegt, juist wel bute geven (als je het aan kunt komen), en het is niet levertoxisch (maar wel belastend voor de nieren).

Ik had eerst Quadrisol, kreeg toen bute en nu raden ze mij metacam aan.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:33

Margarita: ik geef mijn (ex) bevangen paard magnesium. Zij lijkt het er erg goed op te doen.

Isapaardje: hoe gaat het met Isabella?

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:09

Ik heb goede ervaringen met metacam. Heb het (helaas) al een keer of drie moeten gebruiken, maar wel elke keer na een paar dagen duidelijke verbetering. Overigens in combinatie met pijnstiller sedasan

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:10

Morgen laat ik foto's maken. Ze kan absoluut niet zonder pijnstiller lopen, dus het gaat eigenlijk niet echt geweldig goed.
De oorzaak moet nu toch gezocht worden in een darminfectie of iets in die trend. Bloedonderzoek toonde niets bijzonders aan.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:39

Metacam was voor Indiana niet pijnstillend genoeg en ik vond het ook vreselijk duur.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:11

Isapaardje schreef:
Wilawander schreef:
Belangrijke medicijnen tijdens een acute en chronische hoefbevangenheid:
Dan zijn pijnstillende middelen nodig. Één van de beste middelen is Flunixin-Meglumin en deze medicatie werkt vermoedelijk ook tegen de toxinen. Het beste middel is Phenylbutazon maar is over het algemeen een medicijn wat niet is toegelaten.

Corticosteroiden (Ontstekingsremmers) zijn niet geschikt daar ze juist de bloedsomloop belemmeren en zo het ziekte beeld verslechteren. Veel gebruikte ontstekingsremmers zijn Quadrisol en Fynadyne.


Hoe zit het nu met de pijnstillers?
De een zegt absoluut geen bute geven want het zou hoefbevangenheid in de hand werken en levertoxisch zijn, de ander zegt, juist wel bute geven (als je het aan kunt komen), en het is niet levertoxisch (maar wel belastend voor de nieren).

Ik had eerst Quadrisol, kreeg toen bute en nu raden ze mij metacam aan.



Phenylbutazon werkt goed. alleen in combinatie met bijvoorbeeld ASS (wat veel gegeven wordt) kan het juist gifstoffen veroorzaken. Dus ook meer kans op Hoefbevangenheid.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:12

_Margarita_ schreef:
Heeft iemand wel eens extra magnesium aan zijn hoefbevangen paard gegeven? En wat waren daarvan de resultaten?



Ik heb lange tijd Magnesium gegeven en mijn paard deedt het er goed op. Werdt over het algemeen minder gevoelig. Geef het nu nog om de paar maanden als kuur.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:13

kinke krijgt al zo'n 3/4 jaar magnesium. Ik weet niet of het effect heeft, ik heb haar weidegang drastisch beperkt. Of het effect heeft mbt de zomereczeem...afwachten.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:04

Sinds zaterdag laat ik sabien eke dag een klein uurtje in de wei.
ze vind het heerlijk
maarja niet te lang
en nadat z ein de wei is geweest rij ik haar.
op der vrije dag gaat ze de wei niet in !!!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:52

Ik heb inmiddels NoBute besteld bij JordensHippo.
Het schijnt de natuurlijke vervanger van "Bute" te zijn.
Hoop het spul vandaag binnen te krijgen.

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:41

De pony van me zusje is al zo'n 7 jaar hoefbevangen. Het is inmiddels chronisch en de hoefsmid ziet er geen hoop meer in, hij heeft het aan alle vier zijn benen en de hoefsmid denk niet dat we er ooit nog op kunnen rijden.

Nu zijn we sinds 3 weken bezig met het voeren van magnesium en het resultaat is verbluffend. Op het zand en gras loopt hij weer helemaal goed. Op het asfalt in stap ook goed, maar draf is hij nog wat gevoelig. Inmiddels heeft me zusje zelfs weer in de bak gereden. Iets wat niemand ooit gehad had. Hij stond namelijk al een half jaar stil en kon amper lopen.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:14

margarita, dat klinkt hoopvol. Hou wel iets in het oog...doe rustig aan. Het is vast erg verleidelijk om dat half jaar nu snel in te halen.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:39

Meld zich ook in dit topic, mijn paard heeft sinds 2e paasdag hoefbevangen en staat inmiddels met beide voorbenen in het gips.

Gaat topic effe bijlezen

Dapnik

Berichten: 3228
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: Julianadorp [NH]

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:50

Haflinger die ik waarschijnlijk zou kopen en over een week zou laten keuren, is sinds vandaag hoefbevangen(voor het eerst): ze liep te veel in de wei en kreeg niet zo heel veel beweging. Kan het nog terug komen en is het wel slim om deze pony te kopen?