natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:53

farrier schreef:
Welk wetenschappelijk onderzoek, welke onderzoeker, welk instituut en wanneer gepubliceerd? Is het onderzoek solide en wordt het ondersteund door andere wetenschappers in de praktijk? Er is heel veel pseudo wetenschappelijk onderzoek om commerciele doelen te steunen. Dat zijn de echte valkuilen.

Cook, W.R.: Horseshoes Totally Indefensible. Journal of Equine Veterinary Science. 24, 266, 2004

Dr. C.C. Pollit, at the University of Queensland, Australia, showed in his 1993 study of circulation in the hoof that a shod hoof is not supplied with blood in the normal fashion, but through an alternate route.

Luca Bein, in his 1983 dissertation in Zurich, measured the shock absorption of barefoot, shod, and alternately shod horses. He concluded that a conventionally shod horse shows an absence of 60-80% of the hoof's natural shock absorption. He demonstrated that "a shod foot on asphalt at a walk receives THREE TIMES the impact force as an unshod horse on asphalt at the trot.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:58

CherokeeChum schreef:
Vaak is de smid de sluitpost op de begroting en word hij pas gebeld als het eigenlijk veel te laat is. En als de voeten in erbarmelijke staat zijn heeft hij het gedaan!!! Pennymeisjes yak!
Dit is dagelijkse praktijk voor hoefsmid,heeft U hier wel eens over nagedacht?

Voorheen liet ik trouw elke 2 maanden mijn paard bekappen door de traditionele hoefsmid, en idd 2 maanden ertussen is veel te lang, is duidelijk gebleken, dan blijft het dweilen met de kraan open. Meer regelmaat in hoefverzorging, zo ben je er altijd tijdig bij en hoef je niet op te lappen waar het anders door verwaarlozing mis gegaan zou zijn. En omdat in mijn regio de hoefsmid om komt in werk van klanten die stellig beweren dat hun paarden niet zonder beslag kunnen, is zelfwerkzaamheid van de eigenaar dé manier.

De hoefsmid maakt dankbaar gebruik van de onwetendheid van de eigenaar welke denkt dat zijn/haar paard niet zonder beslag kan, ook al wordt het paard alleen op zachte bodem gereden in de bak of op het ruiterpad. Waarom zou je de eigenaar wijzer maken, want het brood moet toch op de plank komen. En na jaren van beslaan, kan het paard niet meer zonder. Weer een vaste dik betalende klant, kassa.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 00:07

CherokeeChum schreef:
Dames en heren,traditioneel & natuurlijk,hoeveel verschil is er nu eigenlijk,de wijze van natuurlijk bekappen(geen Strasser)is gewoon hoe je als traditioneel smid leert bekappen....
Mustangroll,my ass!doe dit al ruim 20 jaar zo voor dit van een tot de verbeelding sprekende naam voorzien werd.

knip

.Vaak is de smid de sluitpost op de begroting en word hij pas gebeld als het eigenlijk veel te laat is. En als de voeten in erbarmelijke staat zijn heeft hij het gedaan!!! Pennymeisjes yak!
Dit is dagelijkse praktijk voor hoefsmid,heeft U hier wel eens over nagedacht?

ha ha ha, wat mij betreft is er ook niet zoveel verschil. De traditionele smid zal ook de wand wat afbramen (mustangrol) en gebruikt hetzelfde gereedschap.
Maar er is wel een verschil in hoe een goeie hoef eruit moet zien. Vaak zit er ook een verschil in hoe de straal en zool behandeld wordt. Over de goede stand van een hoef / de hoef as en weet ik veel wat nog meer is tussen iedere hoefsmid wel verschil, daar heb je geen NB bekapper voor nodig. Moet je maar eens een keer op vakantie een andere smid hebben gebruikt.....
Traditioneel grijpt verder snel naar een ijzer, voor NB is dat niet snel (misschien wel nooit) een optie.

En pennymeisjes moeten met poppen blijven spelen ha ha Cool

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 01:07

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:44

@ Jovarna: Ik lees en luister niet selectief:
De uitspraken zijn gedaan door Meike van Heel zelf en haar mentor tijdens het congres van Nederlandse Hoefsmeden.
Jij bent degene die wanhopig iets anders wil horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:54

farrier schreef:
@ Jovarna: Ik lees en luister niet selectief:
De uitspraken zijn gedaan door Meike van Heel zelf en haar mentor tijdens het congres van Nederlandse Hoefsmeden.
Jij bent degene die wanhopig iets anders wil horen.

Oh ja? Vreemde conclusie van je, aangezien de tekst in mijn vorige post van Meike zelf c.q. uit het onderzoek van Meike komt. Maar dàt schijn jij in alle wanhoop niet te willen lezen.

Nogmaals, uit het betreffende onderzoek is ook het volgende naar voren gekomen:
Citaat:
In het tweede deel werd het effect van een hoefbeslag interval van 8 weken bestudeerd op de belasting en beweging van het paardenbeen. In die 8 weken tijd werd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven.
Gedurende het interval van 8 weken verschoof het aangrijpingspunt van de bodemreactie kracht als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon. Na 8 weken op hoefijzers bleef het afwikkelpatroon van de voorhoeven vrijwel gelijk maar in de achterhoeven lag het CoP op het moment van het laatste contactpunt verder lateraal.
De paarden bleken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen en hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.
Het bleek dat de timing van bewegen zoals de standtijd en de afwikkelduur niet veranderden. Ook de hoek waaronder de benen werden geplaatst veranderde niet. Het lijkt erop dat wanneer veranderingen in hoefvorm langzaam optreden het paard zijn bewegingspatroon niet hoeft aan te passen. Wat wel veranderde waren de hoeken van de kogel en de hoef.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:10

Lieve Jovarna:

tussen jouw en mijn mening over het onderzoek van Meike zit minder licht dan jij doet voorkomen. Zij schrijft en verteld dat de belasting in de voet toeneemt naarmate de hoefstand verder naar achteren breekt (lange tenen en lage verzenen).
Aangezien nb ruckzichtlos alle verzenen weghalen en van de zool afblijven, staat het merendeel van de voeten te week. (ik heb de boeken en video van nb hier liggen en bekeken en veel nb paarden gezien)
Ieder paard is anders. Jij benaderd ook (hopelijk) niet een dominante merrie hetzelfde als een bangelijk aangelegde ruin. Hetzelfde geldt voor de voeten. Er is niet een geijkte wijze waarop een voet moet worden bekapt. Alle voeten zijn anders, zelfs die van een paard. Dat is niet te leren uit een boek of een video. Je moet mee met iemand die ervaren is. Zelf doen, fouten maken en op je lazer krijgen. Dan na jaren van volle praktijk (een paar duizend paarden per jaar), jaren van congressen, boeken, meegaan met andere smeden en praten met anderen kun je zeggen, ik begin het te begrijpen.
Ik ben nu een betere smid dan tien jaar geleden, over tien jaar zal ik weer beter zijn dan nu. Het best beslagen paard zal het paard zijn wat ik vlak voor mijn pensioen besla.
Als ik dan hoor wat de mening is van iemand na een dag cursus glimlach ik alleen maar .....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:37

farrier schreef:
Ik ben nu een betere smid dan tien jaar geleden, over tien jaar zal ik weer beter zijn dan nu. Het best beslagen paard zal het paard zijn wat ik vlak voor mijn pensioen besla.

Wel eerlijk dat je toegeeft dat zelfs een hoefsmid levenslang in opleiding is en blijft.

Een goede smid met hart voor het paard, bekapt alleen nog maar en slaat hoogst zelden ijzers onder en dan nog alleen tijdelijk in uitzonderlijke gevallen.

Geen een eigenaar hoeft dan meer te beweren dat zijn/haar paard niet meer zonder ijzers kan.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:29

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:00

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:39

Ik heb al de voordelen en zogezegde nadelen van geen ijzers gezien op mijn stage en ben overtuigd. Als ik ooit een paard koop dan geen ijzers meer. Ik ga een opleiding volgen voor natuurlijk bekappen dan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:17

@Farrier,collega, ik had het niet beter kunnen verwoorden! Sigaar Cool

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:32

farrier schreef:
Aangezien nb ruckzichtlos alle verzenen weghalen en van de zool afblijven, staat het merendeel van de voeten te week. (ik heb de boeken en video van nb hier liggen en bekeken en veel nb paarden gezien)
Dat kan haast alleen maar Strasser zijn, vrijwel elke andere methode is juist heel voorzichtig in de "transitiefase". Kleine stapjes wat vaker herhaald past een stuk beter bij NB.

farrier schreef:
Dat is niet te leren uit een boek of een video. Je moet mee met iemand die ervaren is. Zelf doen, fouten maken en op je lazer krijgen. Dan na jaren van volle praktijk (een paar duizend paarden per jaar), jaren van congressen, boeken, meegaan met andere smeden en praten met anderen kun je zeggen, ik begin het te begrijpen.
En vertel me eens, hoeveel % van de congressen gaat over nog specialere ijzers voor nog specialere zieke gevallen? Ik ken maar heeeel weinig traditionele smeden die uberhaubt iets (willen) weten van NB, want conservatief zijn veel hoefsmeden wel. Het valt ook niet mee als iemand zegt, wat jij doet kan beter. Of is misschien zelfs niet goed.

farrier schreef:
Als ik dan hoor wat de mening is van iemand na een dag cursus glimlach ik alleen maar .....
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, is NB toch ergens goed voor, ha ha ha. Of als je het zat bent, Een dag niet gekankert is een dag niet geleefd (moet je op z'n haags uitspreken) en dan is NB OOK nog ergens goed voor. Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:44

Citaat:
Welk wetenschappelijk onderzoek, welke onderzoeker, welk instituut en wanneer gepubliceerd? Is het onderzoek solide en wordt het ondersteund door andere wetenschappers in de praktijk? Er is heel veel pseudo wetenschappelijk onderzoek om commerciele doelen te steunen. Dat zijn de echte valkuilen.

De boeken van Strasser is nog het beste werk dat tot nu toe gepubliceerd is.

Ik heb zitten neuzen in de wetenschappelijke tijdschriften, maar het komt op mij over alsof NB gewoon niet gezien wordt. Het is nog niet doorgedrongen. Ergens stond wel een keer een artikel van een dierenarts die de wetenschappelijk wereld waarschuwt dat er onderhand meer paardeneigenaren zijn die verstand hebben van NB dan veeartsen en hoefsmeden. Dat het tijd wordt dat ze WAKKER worden.

Er is gewoon nog gee onderzoek naar gedaan.

Enne ik zou er niet trots op zijn als in mijn vakgebied nog met methodes van 1000 jaar oud gewerkt zou worden Haha! Haha! Haha! Dat heeft de vooruitgang in die tussentijd wel errrrg stil gestaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:21

Arabesk schreef:
Enne ik zou er niet trots op zijn als in mijn vakgebied nog met methodes van 1000 jaar oud gewerkt zou worden Haha! Haha! Haha! Dat heeft de vooruitgang in die tussentijd wel errrrg stil gestaan!

Zelfs Meike van Heel trok de conclusie dat het moderne sportpaard nog steeds presteert op hoefijzers die vergelijkbaar zijn met de hoefijzers van 2000 jaar geleden. Pling
Hoezo ontwikkeling en kennisverdieping in de hoefsmedenwereld? Haha!

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:14

@art_uma

Het heeft weinig met conservatisme te maken. Hoefsmeden zijn mensen die paarden goed willen laten lopen. Sterker, ik heb ook wel eens mensen zien lopen, waarvan ik dacht: dat moet toch beter kunnen? Er zijn gigantische ontwikkelingen geweest van de hipposandaal naar het beslag van nu. Tenslotte hebben de paarden zich ook ontwikkelt, en hebben de smeden die ontwikkeling op de voet gevolgd. Nu paarden niet meer in de landbouw gebruikt worden, maar topatleten worden, volgen de smeden opnieuw met nieuwe ontwikkelingen. Let wel: de smid bepaald niet waarvoor paarden ingezet worden, hij moet alleen maar zorgen dat ze het werk kunnen doen.
Er is een keuze uit duizenden materialen, hoefsmeden zijn er nu van overtuigd dat ieder paard een eigen behandeling nodig heeft, en bekapt/beslagen moet worden voor het werk wat hij moet doen.
Wij zitten niet vast aan een dogma (IJZERS = VERBODEN) maar gebruiken alles binnen onze technische mogelijkheden om paarden beter te laten lopen. Het zijn nb die activiteiten afwijzen als een paard het op blote voeten niet aankan. Bekappen is de basis van ons werk, en daar gaat 80% van alle aandacht naar toe. Geloof me: alle nb stromingen hebben de volle aandacht van smeden. Alleen kunnen we er weinig mee omdat het eindresultaat niet in orde is. Het leid tot een verkeerde hoefstand met hogere belastingen. En Nee het is niet strasser: Vaak kleine stukjes vijlen leidt ook tot een verkeerde hoefstand, het paard krijgt alleen gelegenheid om er aan te wennen.
Dat we in basis ijzer gebruiken heeft een paar eenvoudige redenen:
de uitzettingscoefficient is gelijk aan die van hoorn, het is slijtvast, goed aan de hoef te bevestigen, gemakkelijk bij de klant te verwerken en goedkoop.
Moderne smeden gebruiken ook steeds meer andere materialen als aluminium en allerlei soorten harde en zachte kunstof. Er zit nog veel meer in het vat.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste smeden er geen ijzers 'onderrammen' (zoals nb dat uiterst secure werk noemen), maar alleen als dat nodig is, namelijk in drie gevallen:
- correctie met bijbehorende fixatie van de hoef
- overmatige slijtage
- sport (verkrijgen van grip)
In alle andere gevallen zal een smid een paard liever (maar niet in alle gevallen) op blote voeten laten lopen. Kom nou niet aan met het argument geld verdienen, want ik hou aan bekappen meer over dan aan beslaan.

Overigens gaan veel congressen en artikelen niet over ijzers en zo, maar juist over gangen en evt correcties daarvan, ziekten (oorzaak en gevolg), keuringseisen van div rassen, eisen gesteld door sport etc. en hoe smeden hier aan tegemoet kunnen komen, zonder paarden te hinderen en ervaringen delen met smeden over de hele wereld.
Troost je, ik ben een vrolijk mens, ik lach vaak.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:41

farrier schreef:
Het zijn nb die activiteiten afwijzen als een paard het op blote voeten niet aankan. Bekappen is de basis van ons werk, en daar gaat 80% van alle aandacht naar toe. Geloof me: alle nb stromingen hebben de volle aandacht van smeden. Alleen kunnen we er weinig mee omdat het eindresultaat niet in orde is. Het leid tot een verkeerde hoefstand met hogere belastingen. En Nee het is niet strasser: Vaak kleine stukjes vijlen leidt ook tot een verkeerde hoefstand, het paard krijgt alleen gelegenheid om er aan te wennen.

Ik lieg niet wanneer ik beweer dat vóór ik mijn paard zelf ging trimmen, dat ik er - bij wijze van spreken - op zat te wachten tot de achtervoeten van mijn paard in beweging elkaar zouden raken, de ruimte tussen de voeten was minimaal, ondanks trouw 2-maandelijks laten bekappen door de traditionele hoefsmid. Haar benen zijn nog steeds onstabiel, maar zonder dat ik ooit wat aan directe, bewuste correctie gedaan heb, is de speling in de kogelgewrichten zo veel minder geworden, zodanig dat er nu veel meer ruimte tussen de voeten zit en mijn angst voor strijken tot het verleden behoort. Ik verklaar het zo dat door het regelmatig trimmen, waarbij ik slechts de zool aanhield, het zelf zo gewijzigd is.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:05

De kogel is een scharniergewricht. Die kan maar een kant op bewegen (en terug). Verder zit het gewricht vast in banden, kapsels en pezen. Er zit geen speling op (het is geen auto) en speling kan ook niet verminderen. Wel kan het kapsel te ruim zijn, wat bij een achterknie wel eens voorkomt. Men spreekt dan van een 'losse' knie, en die wordt ook niet weer 'vast'.
Waarschijnlijk heb je onbewust de voeten aan de binnenzijde korter gezet, waardoor het paard de voeten verder uit elkaar zet. Het gevolg daarvan is dat het paard de benen meer naar binnen opneemt. Is dat wat je bedoelt met onstabiel? Het nare daarvan is wel dat het kraakbeen in het gewricht dat gewend was aan belasting, nu ontlast wordt, en een ander deel (ongewend aan belasting) nu wordt belast. Als dat extreem is, kan dat leiden tot artrose. Beter is om dmv gerichte training tot een sterkere achterhand te komen.
By the way, niemand zegt dat je liegt, maar mijn ervaring is dat de waaheid voor iedereen anders is.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:54

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:36

wat veel mensen volgens mij vergeten (als het al in dit topic staat, sorry ik heb niet ALLES gelezen) je kan nb niet zomaar toepassen. Er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden om het goed te laten verlopen. Zo moet je paard bijvoorbeeld 24 uur per dag vrij kunnen bewegen... In Nederland is dit helaas niet altij mogelijk en dat is ook één van de redenen dat nb fout kan gaan.
Ik doe strasser bij mijn paarden die dus ook altijd buiten rond lopen. Ik heb nooit problemen helaas heb ik die wel gehad toen ik dit nog niet deed.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:17

farrier schreef:
Er zijn gigantische ontwikkelingen geweest van de hipposandaal naar het beslag van nu.

Precies, van beslag naar beslag naar beslag. Het goede van NB is dat daar weer eens vraagtekens bij worden gezet. En nog beter, eigenaren raken via internet en cursusen geinformeerd. Misschien eenzijdig, daar zeg ik dan op: doe er wat aan!
farrier schreef:
Wij zitten niet vast aan een dogma (IJZERS = VERBODEN)
Maar wel aan het dogma problemen los je op met ijzers en hoe specialer hoe beter.
farrier schreef:
Bekappen is de basis van ons werk, en daar gaat 80% van alle aandacht naar toe. ..... Het leid tot een verkeerde hoefstand met hogere belastingen.

Dit is feitelijk het interessantste punt. Wat is nou een goede hoefhoek. Daar is echt heel veel onderzoek naar gedaan:"Considering all available research, and thousands of years of experience -- the one thing that all of the healthier hoofs have in common is an angle of 54 to 60 degrees."
Achter vaak wat stijler als voor. Mijn stelling is dat naarmate de hoef beter is geworden, en dan bedoel ik, een goed doorlopende straal en een vorm zoals in onderstaande figuur
Afbeelding
Dan is het mogelijk, om met behoud van dezelfde hoef hoek, de verzenen lager te hebben. Sterker, als je ze dan lang laat, gaat het meer richting een bokvoetje.
Als de hoef er uitziet als onderstaand, heb je gelijk, dan geven lage hielen een probleem, maar dan zijn er al problemen zoals ondergeschoven verzenen. Dat is de rede dat ik vindt dat je hier niet radikaal wat aan moet veranderen, maar stukje bij beetje.
Afbeelding
farrier schreef:
Dat we in basis ijzer gebruiken heeft een paar eenvoudige redenen:
de uitzettingscoefficient is gelijk aan die van hoorn, het is slijtvast, goed aan de hoef te bevestigen, gemakkelijk bij de klant te verwerken en goedkoop.
Moderne smeden gebruiken ook steeds meer andere materialen als aluminium en allerlei soorten harde en zachte kunstof. Er zit nog veel meer in het vat.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste smeden er geen ijzers 'onderrammen' (zoals nb dat uiterst secure werk noemen), maar alleen als dat nodig is, namelijk in drie gevallen:
- correctie met bijbehorende fixatie van de hoef
- overmatige slijtage
- sport (verkrijgen van grip)

Hmm ik neem aan dat je de temperatuur coeficient bedoelt, of die nou zo belangrijk is weet ik niet, van ijzer is hij in iedergeval anders als van Alu of kunstof. Hoeveel fouten worden pas later ontdekt? Wel eens wiggen van nylon gebruikt? Bleven er zeker veel verzenen over?
Hoeveel tijd nemen de smeden voor het eronder zetten van een afgetrapt ijzer waar ze 'ff voor langskomen' dat heeft echt niets te maken met secuur werken, maar alles met snel weer door kunnen gaan.
Voor grip is het nog maar de vraag of dat beter is met ijzer als zonder, dat hangt heel erg af van de ondergrond en of er stiften worden gebruikt, want op gras, sneeuw en glad asfalt / beton heeft een paard zonder ijzers stukken meer grip.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:21

Wij hebben een natuurlijke bekapper en we zijn hier erg blij mee. Mn paard zn hoeven zijn er spr goed mee vooruit gegaan. Dus hier niks te klagen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:58

ik ben iemand die wel een slechte ervaring heeft met een natuurlijk bekapper. Mijn fjord werd om de 6 weken door een natuurlijk bekapper gedaan, alleen wat ik bij de haflinger van mijn vriendin had zien gebeuren die door Raf (uit België, ik weet zijn achternaam niet Bloos ) werd gedaan die volgens Strasser werkt, gebeurde bij mijn fjord niet. Haar hoeven werden niet sterker en ze bleven brokkelen, iets wat bij die haflinger heel snel over was, terwijl die haf 13 is en mijn fjord 6. Die haf had ook nog eens zo'n 9 jaar op ijzers gestaan en mijn fjord 13 weken, dus ik was absoluut niet tevreden over de vooruitgang van haar hoeven.
Vandaag is Raf erbij gekomen en ik heb dus gezien waarom bij mijn fjord geen vooruitgang kwam, ze stond hartstikke scheef op haar hoeven Boos! Echt hij liet me haar hielen zien en daar zat van bovenaf gezien bijna een centimeter verschil in.................. logisch dus dat mijn fjord "maaide" met haar voorhoeven en die andere bekapper zei dat dat gewoon haar beweging was.
Hetgeen wat mij kippenvel bezorgde was toen Raf het voetje waar het meeste verschil in zat qua hoogte weer gelijk had gemaakt. Ze zette haar voetje neer en begon gelijk te kauwen en werd hartstikke relaxed Haha! Na het bekappen een stukje op het harde gestapt met haar en ze zette haar benen al veel beter neer, niet meer zo maaien en ze nam veel grotere stappen.
Er komt dus nooit meer iemand anders aan haar hoeven dan Raf, dat moge duidelijk zijn.
En mijn verhaal verduidelijkt maar weer dat er een hoop kaf onder het koren zit en Raf is niet iemand die zijn hobby ff komt uitoefenen, nee deze man volgt opleiding na opleiding en heeft ook opleidingen gevolgd m.b.t. het bewegingsapparaat en wat nog het mooiste is, hij volgt ook opleidingen die eigenlijk voor het menselijk lichaam zijn, omdat hij vindt dat de opleidingen voor dieren slappe aftreksels zijn van dat van de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:01

Zo te lezen heb je juist een pósitieve ervaring met NB, nl. met Raf Antheunissen?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:19

Jovarna schreef:
Zo te lezen heb je juist een pósitieve ervaring met NB, nl. met Raf Antheunissen?

Ja met Raf wel, maar met de vorige dus niet, waarmee ik wil aantonen dat je goed moet kijken en uitzoeken met wie je in zee gaat