farrier schreef:Er zijn gigantische ontwikkelingen geweest van de hipposandaal naar het beslag van nu.
Precies, van beslag naar beslag naar beslag. Het goede van NB is dat daar weer eens vraagtekens bij worden gezet. En nog beter, eigenaren raken via internet en cursusen geinformeerd. Misschien eenzijdig, daar zeg ik dan op: doe er wat aan!
farrier schreef:Wij zitten niet vast aan een dogma (IJZERS = VERBODEN)
Maar wel aan het dogma problemen los je op met ijzers en hoe specialer hoe beter.
farrier schreef:Bekappen is de basis van ons werk, en daar gaat 80% van alle aandacht naar toe. ..... Het leid tot een verkeerde hoefstand met hogere belastingen.
Dit is feitelijk het interessantste punt. Wat is nou een goede hoefhoek. Daar is echt heel veel onderzoek naar gedaan:"Considering all available research, and thousands of years of experience -- the one thing that all of the healthier hoofs have in common is an angle of 54 to 60 degrees."
Achter vaak wat stijler als voor. Mijn stelling is dat naarmate de hoef beter is geworden, en dan bedoel ik, een goed doorlopende straal en een vorm zoals in onderstaande figuur

Dan is het mogelijk, om met behoud van dezelfde hoef hoek, de verzenen lager te hebben. Sterker, als je ze dan lang laat, gaat het meer richting een bokvoetje.
Als de hoef er uitziet als onderstaand, heb je gelijk, dan geven lage hielen een probleem, maar dan zijn er al problemen zoals ondergeschoven verzenen. Dat is de rede dat ik vindt dat je hier niet radikaal wat aan moet veranderen, maar stukje bij beetje.

farrier schreef:Dat we in basis ijzer gebruiken heeft een paar eenvoudige redenen:
de uitzettingscoefficient is gelijk aan die van hoorn, het is slijtvast, goed aan de hoef te bevestigen, gemakkelijk bij de klant te verwerken en goedkoop.
Moderne smeden gebruiken ook steeds meer andere materialen als aluminium en allerlei soorten harde en zachte kunstof. Er zit nog veel meer in het vat.
Ik ben ervan overtuigd dat de meeste smeden er geen ijzers 'onderrammen' (zoals nb dat uiterst secure werk noemen), maar alleen als dat nodig is, namelijk in drie gevallen:
- correctie met bijbehorende fixatie van de hoef
- overmatige slijtage
- sport (verkrijgen van grip)
Hmm ik neem aan dat je de temperatuur coeficient bedoelt, of die nou zo belangrijk is weet ik niet, van ijzer is hij in iedergeval anders als van Alu of kunstof. Hoeveel fouten worden pas later ontdekt? Wel eens wiggen van nylon gebruikt? Bleven er zeker veel verzenen over?
Hoeveel tijd nemen de smeden voor het eronder zetten van een afgetrapt ijzer waar ze 'ff voor langskomen' dat heeft echt niets te maken met secuur werken, maar alles met snel weer door kunnen gaan.
Voor grip is het nog maar de vraag of dat beter is met ijzer als zonder, dat hangt heel erg af van de ondergrond en of er stiften worden gebruikt, want op gras, sneeuw en glad asfalt / beton heeft een paard zonder ijzers stukken meer grip.