Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:17

Tancreda4: was bij mijn paard precies hetzelfde als bij jouw paard. Ik kan nu na al die jaren nog gewoon rijden. Doe alleen geen t=reining oefeningen meer sinds ik weet dat hij HKO heeft, maar vanwege zijn leeftijd is dat ook maar beter en zijn we zowiezo wat rustiger aan gaan doen.
Wat zegt je DA er over dan, wat betreft het rijden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:23

Ik was een beetje behoorlijk overdonderd dat hij het vermoedde, dus heb nog niet veel gevraagd. Maar ga dr op de foto laten zetten en dan zien we wel verder...
Wel balen.. Ik verzorg haar al 3 jaar, en eindelijk de knoop doorgehakt om haar te kopen, en wordt ze opeens afgekeurd Boos!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:46

Hallo Tancreda4, Het was toeval dat ik er bij mijn paardje achter ben gekomen. Op de foto bleek namelijk dat ze ook vernageld was. Vlak na het bezoek aan de hoefsmid was ze niet kreupel. Nadat er na een paar dagen later op werd gereden werd ze kreupel. Bleek dat door het gewicht van de ruiter de hoefnagels tegen het leven drukten. Dat is nu al heel wat jaren geleden. Ze is nooit meer kreupel geweest. Als ze niet vernageld was, had ik het misschien niet geweten. Als ik jou was zou ik overleggen met de dierenarts. Hoe ernstig is de hoefkatrolontsteking (die van mij heeft fase 4 hko)? Ook niet onbelangrijk is hoe gek je bent op het paard, en de prijs natuurlijk. Laat je ons weten hoe het verder gaat?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:51

Die van mij is toen ook op de foto gezet en had toen linksvoor een 3 tegen 4 aan en rechtsvoor een 2.
De mijne is wel een fjord en die zijn toch wel wat harder voor zichzelf.
Mijn hoefsmid viel op dat zijn linker hoef wat steiler werd en dat dit weleens door HKO zou kunnen komen. Ik had zelf nooit wat gemerkt met rijden, maar wilde toen zekerheid hebben en heb toen een kreupelheidsonderzoek laten doen. En ja hoor op de buigproef liep hij kreupel en op de volte op het harde ook wat ontregelmatig. Toen is het straalbeen verdoofd, maar hij liep nog kreupel na buigproef, toen is het hoefgewricht verdoofd en liep hij niet meer kreupel, dus de pijn zat hoger dan het straalbeentje, maar op de foto was die wel slecht.
Dus wel wat onlogisch.

Maar als mijn hoefsmid dat nooit gezegd had had ik nu nog steeds niet geweten dat hij HKO heeft.

Maar het verschilt altijd heel erg per paard hoe het gaat lopen.

Succes ermee en laat weten wat er uit de foto's komt.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:57

Ik ga me toch even aanmelden in dit toppic.

Helaas weet ik sinds een maand dat mijn fjord, Niek, hoefkatrol heeft in zijn rechter voorbeen. Ik ben al vanaf half december aan het tobben met hem en uiteindelijk toch maar foto's laten maken en ja daar was het bericht hoefkatrol. Hij is nu tweemaal ingespoten en nog steeds is er geen verbetering. Deze week gaat hij op speciaalbeslag en sinds twee weken zijn we bezig met de druppels van VSM. Ook het voedingsuplement Glucosamine krijgt hij door zijn voer heen. Op een gegeven moment ben je tot alles in staat.

Ik hoop dat de zomer hem goed gaat doen en dat we er nog wat van kunnen gaan maken.

De natuurlijke weg heb ik al eens eerder met mijn vorige pony bewandeld en daar begin ik niet meer aan. Ik ben daar zo mee bedrogen dat was eens maar nooit meer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:28

Wat voor speciaal beslag krijgt hij? En in welke mate heeft hij HKO? Ik dacht altijd dat fjorden nooit last van HKO kregen, omdat het zo'n sterk ras is, maar jouw fjord is al de derde fjord waarvan ik gehoord heb dat ie HKO heeft.
Ik hoop dat je net zo geluk heb als ik en dat het verder goed gaat komen. Wat is jouw geadviseerd qua beweging geven?
De mijne moest toen na het onderzoek een maand op rust op de wei, en kreeg 2 maal daags 3 tabletten motricit (ibuprofen). Na die maand mocht ik weer rustig aan opbouwen en dat ging goed. Ik mocht hem van mijn smid absoluut nooit een dag geen beweging geven, veel stappen is juist goed. En ook mijn Da zei dat.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:32

Niek heeft wel een sport verleden (Z gereden), maar wel altijd correct getraind. Recht richten was/is de basis.

Niek is geen makkelijke fjord en kon het dan ook erg moeilijk accepteren dat hij van 6 dagen in de week training naar helemaal niks moest dus hij begon zijn eigen spelletjes te spelen. Tijdens het stappen wat wel mocht ging hij er vandoor. Hij trok zich dan los en keerde om en rende weg. Elke keer weer. Ik stapte met een hoofdstel in, slipketting eraan en een zweep erbij, maar ik hield hem gewoon niet. Toen is besloten dat hij 3 dagen stalrust moest houden (zodat de vloeistof die hij ingespoten kreeg kon inwerken) en daarna moest ik het toch weer proberen 2 maal daags 10 minuten stappen. Sommige dagen ging dit beter als andere dagen. Verder gaat hij elke dag een uur in de paddock, zodat hij toch nog wel een beetje kan rondlopen. Het land op was hier niet te bespreken de grond is hier niet geschikt voor, veel en veel te nat. Dus dat zou ook weer gevaarlijk zijn. Nu moeten we nog 2 weken stappen en dan komt de dierenarts weer langs om het te beoordelen en zonodig weer in te spuiten. In ieder geval hoop ik dat het snel wat droger wordt, zodat hij snel buiten kan spelen.

Het beslag waar hij eerst aan dacht waren wiggen, maar daar is hij op terug gekomen omdat Niek al vrij stijl op zijn hoeven staat. Nu was hij uit gekomen bij de Eggbars en in overleg met mijn hoefsmid gaan die er onder. Echter ben ik mijzelf er ook meer in gaan verdiepen en zo kwam ik op de Hoofcare break over ijzers uit. Ik wil deze ijzers ook nog voorleggen aan mijn smid en dierenarts.

Ik zie op internet allemaal gradaties genoemd worden, ik moet je eerlijk zeggen dat ik een leek was met hoefkatrol; ik wist wat het was maar daar hield het mee op. Ik heb dus niet naar de gradatie gevraagd aan mijn dierenarts, over twee weken komt hij terug en dan zal ik het gelijk eens vragen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:34

Hallo allemaal,
Ook ik mag mij hier melden (helaas)
Sinds 19 juni 2006 weet ik dat mijn fjord links HKO 4 heeft en rechts HKO 3.
Links is ze met ontstekingsremmers ingespoten, en ze werd op ijzers met zooltjes gezet. Dit verbeterde niet echt waardoor ik haar op dynamix heb gezet. Dit ging een stuk beter. Op een gegeven moment zijn we haar natural balance gaan bekappen omdat ik nog maar weinig met haar deed.
Nou ben ik me wat gaan verdiepen in AdB, en zou dat graag eens gaan proberen. Doet Marijke deJong het op dezelfde manier als AdB, en zo nee wat zijn de verschillen? Wat zijn de kosten van een les?
Mijn paard staat in eemnes, kunnen jullie eventueel iemand aanbevelen die dichter bij mij in de buurt woont? Hebben jullie verder nog tips?
Alvast bedankt!
Groetjes Chantal

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:48

Wat is dynamix?

Niek staat nu op normale ijzers met zooltjes, maar hier zie ik ook geen verbetering van.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:47

Dynamix zijn kunstof ijzers met extra vering!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:04

samantha5@ Mijn smid is ook aangesloten bij de van Nassau groep, dus die van de site hoofcare.nl. En ik ben zeer tevreden met hem. Dat breakover beslag lijkt mij ook een goede optie. Misschien kan je eens de mening van die smid van die site vragen. Ik had balkijzers, maar nu heeft hij gewone ijzers zonder lippen voor, en een opzet. Mijn smid raadde mij aan eerst een lichte aanpassing te doen, zodat er meer opties zijn voor als het slechter gaat.

Eberly18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:52

Hoi,
Ik heb ook een paard met hoefkatrol ontsteking. En deze zit in catogorie 4. Nou blijkt dat het gewoon zijn straalbeen is wat omhoog is gegroeid. HIervoor had ik de dierenarts laten komen om foto`s te maken om toch zeker van mijn zaak te zijn. Hij kwam ook met het idee om balkijzers er onder te zetten. Geen ijzers met wiggen. Want deze slijten snel of vallen snel van de hoeven af. Nadat dit bevoordering gaf. Gaf hij 2 injecties in beide voorbenen om de pijn meerdere maals te verzachten. Ik ben nou 5 weken bezig om weer opstarten met lopen met mijn paard. Ik moet zeggen dat er erg goed gaat en hij zich ook veel beter voelt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:10

Die van mij heeft ook HKO, 3e fase. Maar ze loopt ondanks dit en haar andere vele beengebreken super Haha!. Op het moment rijden we L2 en ik hoop ooit uit de M2 te komen Lachen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:19

@ Cardy, wat doe jij er aan? Speciaal beslag of iets?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:36

Nee blote voeten en ik geef zowiezo primeval gelatinaat.
verder zorgen dat je paard niet op de voorhand loopt en ook heel belangrijk: Je paard recht maken en houden.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:04

Niek staat sinds gisteren op equi librium ijzers en ik moet zeggen dat hij gelijk een stuk fijner loopt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:46

Zijn die ijzers nou een stuk duurder dan gewone ijzers?

Wat voor ijzers zijn het eigenlijk?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:33

cynthiar schreef:
Zijn die ijzers nou een stuk duurder dan gewone ijzers?

Wat voor ijzers zijn het eigenlijk?

De ijzers zijn iets duurder bij mij schilde het 5 euro. Eigenlijk niks dus.

De ijzers zijn aan de voorkant minder dik als aan de achterkant het heeft wil weg van het break over ijzer van Rob van Nassau, het ijzer ligt ook iets verder naar achter, waardoor het paard makkelijker kan weg rollen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:07

Dat valt zeker mee. Ik moest 20 euro meer betalen voor balkijzers. Bij mijn paard zijn de ijzers ook iets dunner van voor met wat meer opzet en geen lippen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:44

Ik meld me eigen ook aan.

Ik heb afgelopen vrijdag te horen gekregen dat mijn paard hoefkatrolontsteking heeft aan beide voorbenen in gradatie 3. Zijn rechterkant is er erger aan toe dan links.
Op het moment krijgt hij ter ondersteuning Arthro Plus en van de week gaat hij op speciaal beslag.

Het wordt dus voorlopig even afwachten hoe hij hierop zal reageren. Ik heb nog nooit een paard met hoefkatrol gehad en wil dus ook aan jullie vragen wat jullie paarden ter ondersteuning krijgen als supplement.

Groetjes pammie Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:27

Niek krijgt ter ondersteuning Osteo-Cure.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:31

Mijn paard staat sinds een paar wegen op ijzers met brug. Dat was heel erg wennen want hij stond alweer bijna 3/4jaar op blote voetjes. Hij is alleen niks beter gaan lopen, eerder slechter. Hij staat nu dag en nacht op de wei maar heeft ontzettend veel pijn aan zijn voetjes. We hebben foto's laten maken van zijn benen omdat hij vaak wat onregelmatig liep maar het was meestal niet heel ernstig. Nu staat hij heel de dag van het ene been op het andere te wippen omdat hij niet meer weet hoe hij moet staan. Zou het misschien aan de ijzers kunnen liggen?

p.s. Tsjah ik had al lang de DA erbij gehaald maar het is niet mijn paard, ik ga ook stoppen met verzorgen aangezien ik er niet goed tegen kan om het beestje met zoveel pijn te zien en ik er niet veel aan kan doen zolang de eigenaren niet mee werken.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:49

Bijna 5 weken geleden is er bij mijn paard hoefkatrol geconstateerd en hij staat nu sinds 4 weken op ander beslag, pijnstillers en ontstekingsremmers omdat hij veel pijn heeft.
Met de pijnstillers gaat het stukken beter en die ben ik nu aan het afbouwen.

Hoelang heeft het bij jullie paarden geduurd eer ze weer rad gingen lopen?
Is 5 weken tekort om te kunnen zeggen dat het niet gaat? Ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Groetjes pammie Knipoog

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 07:48

kamatz schreef:
Bijna 5 weken geleden is er bij mijn paard hoefkatrol geconstateerd en hij staat nu sinds 4 weken op ander beslag, pijnstillers en ontstekingsremmers omdat hij veel pijn heeft.
Met de pijnstillers gaat het stukken beter en die ben ik nu aan het afbouwen.

Hoelang heeft het bij jullie paarden geduurd eer ze weer rad gingen lopen?
Is 5 weken tekort om te kunnen zeggen dat het niet gaat? Ik heb hier totaal geen ervaring mee.

Groetjes pammie Knipoog

5 weken is zeker tekort believe me! Hoe graag je het ook zou willen.

Niek deed wel erg lang over zijn herstelperiode omdat hij zichzelf ook de rust niet gunde (hij ging er vandoor etc), maar moet zeggen dat hij nu alweer 5 weken stabiel is. Hij heeft al eerder rad gelopen, maar dat heeft maar een week mogen duren en daarna was het weer over.

Wij zijn aan het tobben vanaf eind november, dus reken maar uit.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:44

Bedankt voor je antwoord Knipoog

Voorlopig kijken we het nog even aan en ik ben zeer benieuwd hoe hij het zal doen zonder pijnstillers. We houden maar moed, maar om je paard met veel pijn te zien staan daar breekt je hart ook van.

Groetjes Pammie Knipoog